Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Ha die zware, past zonder problemen in de normale. Het gaat eigenlijk om de grootte van de lagers. Deze moeten in de uitsparingen passen van het diff huis. Gelukkig is dit het geval. Dit is een van de sterke punten van de Savage, onderdelen zijn vrijwel allemaal uitwisselbaar. (maar dat wist je al :mrgreen:)

ik heb juist een probleem met die alu diff huizen... ik heb nou een paar keer men tandwielen kapot gehad, en in een ander topic zij iemand mij dat men spurr te strak stond. maar nu heb ik men tandwielen vervangen, maar de buitenste tandwielen die naar de assen lopen draajenen niet mee als je aan 1 van die draaid ( draai links en rechts draaid niet en andersom ) iemand een oplossing ??? voor zover ik kan zien zijn de maten het zelfde... :cry:

jij ook al,ik had het ook met die alu difcups,juist daarmee had ik een kapot diff,heel vreemd,maar waar.Maar het komt waarschijnlijk omdat ik het diff niet geshimt had...

jaah maar het zijn bij mij hooguit de hoofdtandwielen ( de grote, niet de 4kleine ) en die kun je niet shimen want die zitten met zon staafje vast... ik moest ook men schroeven iets af slijpen omdat ze er niet in pasten...

Ow,okik bedoel dus de kleine tandwiel tjes :oops: ,die andere bevels gaan kapot door het vele springen raggen,of ongelukjes zoals ergens tegen aan knallen b.v.

Maar ze zijn wel te shimmen trouwens,dat heb ik wel vaker hier zien langs komen in ieder geval

Raimond zei:
Ow,okik bedoel dus de kleine tandwiel tjes :oops: ,die andere bevels gaan kapot door het vele springen raggen,of ongelukjes zoals ergens tegen aan knallen b.v.

Maar ze zijn wel te shimmen trouwens,dat heb ik wel vaker hier zien langs komen in ieder geval
Ja hoor, je kunt het diff en de outdrive zelf ook shimmen. Hierdoor neem je echt alle ruimte weg tussen de 13T pinion en 43T bevel gear en verklein je de kans op tandverlies. Als je het echt goed wilt doen, moet je Hot Bodies spiral gears nemen. Ik ben nu mijn Ravage aan het herverbouwen en dan komen er inderdaad voor en achter van die spiral gears in te zitten. Voordeel van deze tandwielen is dat de tanden elkaar altijd raken en dus geen speling (vrij ruimte) tussen de tanden mogelijk is. Gevolg is wel dat er dus iets anders zal breken (zoals al eerder het geval was dat een tand van een tandwiel in de versnellingsbak afbrak).

spiral_diff_diy1.jpg

hee sleurhut zijn die filmpies op you tube allemaal van jou baja, mooie sprongen.
maar heb jij je onderdelen gewoon op voorraad thuis liggen met zulke sprongen moet er toch iets kapot gaan.

Zowel bij de Savage als de Baja van sleurhutje gaat er altijd wel wat stuk, zoals bij iedereen van ons trouwens :mrgreen:

Vandaag sloopte hij weer een stuurservo van zijn Baja :( Maar een paar nieuwe tandwielletjes en alles is weer oke.

Het springen valt nog wel mee maar de landingen maken vaak wat stuk :D

shell zei:
hee sleurhut zijn die filmpies op you tube allemaal van jou baja, mooie sprongen.
maar heb jij je onderdelen gewoon op voorraad thuis liggen met zulke sprongen moet er toch iets kapot gaan.
Da's mijn Baja inderdaad. :Fade-color Zoveel gaat er nu ook weer niet kapot. Ik heb ondertussen met de Baja de meest gruwelijke landingen gemaakt (met enge bijgeluiden die toch wel een indicatie voor afbreken waren).

Bij de Savage zijn wat tandwielen geoptimaliseerd (uitvullen met shims en stalen spur gear) en sindsdien is de Savage uitermate betrouwbaar. Ik heb mijn Savage gekocht om me te stuiteren en te raggen en dat er dan wel eens iets sneller slijt dan gebruikelijk is een gevolg van de pret. Maar de schade beperkt zich tot een gescheurde body (die met ducttape weer prima functioneert) en lagers die elke 4 tot 6 weken vervangen moeten worden vanwege de hoeveelheid zand die erin zit.

Voor de Baja is dat niet veel anders. Ondertussen is het gewoon geworden dat de c/e-clips van de voorwielassen afspringen als je wat ongelukkiger dan wenselijk neerkomt en ik heb een schokbreker gebroken omdat die niet gemaakt bleek te zijn om de hele auto op één voorwiel te laten landen. :wink:

En ja, ik rij graag dus ik beschik over de nodige hoeveelheid reserve-onderdelen. Als er iets afbreekt bestel ik er gelijk twee of meer (afhankelijk van wat het is) zodat ik een volgende keer direct het onderdeel kan vervangen niet gelijk uitgereden ben. Dus ik heb inderdaad twee complete Savage diffs, extra spur gear en clutch bells, aandrijfassen, lagers, wielmoeren, ringetjes, clipjes, draagarmen, schokbrekers, banden, velgen, ducttape etc. Op een paar essentiële onderdelen na kan ik nog wel een Savage bouwen. Voor de Baja begint die voorraad nu ook snel te groeien. En die hele voorraad zit in een enorme gereedschapskist (toevallig afgelopen week een extra grote gekocht omdat zowel Savage als Baja onderdelen erin moesten) die ik braaf meeneem naar waar ik ga rijden. 8)

Ik zal ook de laatste zijn die zegt dat een Savage of Baja (of welke andere auto dan ook) slecht is. Over de constructie van dergelijke auto's is nagedacht op basis van het beoogde doel. Je gaat ook niet met een Ferrari rally-rijden, dat blijft ook niet lang heel. :wink:

HEEY

NIEUWE VRAAG

Ik ga 24 maart en savage x ss kopen

maar ik heb eigen servo‘s

maar die zijn met plastice tandwielen

maar het is toch zo dat je lose matalen tandwieltjes er voor kan kopen ??

wnat alss ik die servo met die plastice tandwielen er op zet dan gaan we feestvieren met tand wielen na 1 grote sprong :P

mzl

ik gebruik nog steeds de standaard servo's die bij de Savage X zaten,ik geloof ook plastic tandwielen,geen probleem,en ik heb er al 27 liter(minimaal) op zitten met deze auto.

Het kan best wat hebben,wat belangrijker is dat de servo's sterk genoeg zijn,wat kracht betreft.

HELP!!!!

Mijn savage x wil 'ineens' niet meer starten.
De rotorstart heeft veel weerstand
Ik heb de motor al verwarmd
helpt ook niks
gloeiplug wat losser gezet (gaat helemaal niet werken)
Laatst toen ik hem wou starten zij er iets pss en spoot er benzine uit.
Er komt namelijk boven de gloeiplug ook benzine uti.

Wat nou te doen!!

Of eerst even je gloeiplug eruit, dan middels de rotostart even alle overtollige brandstof eruit blazen (doekje boven de bougiegat houden), controleren of je plugje nog goed is, anders vervangen. Plug erin en starten.

De rotorstart kan echt niet draaien hoor.
Dat gaat zo van plup...plup

(late we zeggen dat er toerental snelheid van 30 per minuut behaald wordt (rotorstart) :lol:

En nog wat als ik rem wordt de carburateur ook kleiner (het gat)

IK wil nog ff reageren op sleurhutje.

Zijn die spiral tandwielen niet van een hele andere verhouden??Deze zijn namelijk gemaak voor auto's als de Lichtning stadium serie(buggy en truggy)en die spur.cltchbel verhouding is heel anders.
Je zal het verschil dus moeten compenseren met je spur/clutchbell verhouding anders zal je snelheid een stuk omlaag gaan.
Ik hoor wel wat je bevindingen zijn.

Greets
Kevin

Rienk Jan zei:
De rotorstart kan echt niet draaien hoor.
Dat gaat zo van plup...plup

(late we zeggen dat er toerental snelheid van 30 per minuut behaald wordt (rotorstart) :lol:

En nog wat als ik rem wordt de carburateur ook kleiner (het gat)
Probeer eens een stevigere stickpack. Waarschijnlijk is de capaciteit te laag om de motor goed rond te trekken.

Hangover zei:
IK wil nog ff reageren op sleurhutje.

Zijn die spiral tandwielen niet van een hele andere verhouden??Deze zijn namelijk gemaak voor auto's als de Lichtning stadium serie(buggy en truggy)en die spur.cltchbel verhouding is heel anders.
Je zal het verschil dus moeten compenseren met je spur/clutchbell verhouding anders zal je snelheid een stuk omlaag gaan.
Ik hoor wel wat je bevindingen zijn.

Greets
Kevin
Ja, dat heb ik ook. Ik rij nu 47T/19T met een Force FC.28. De hoofdtandwiel is nog steeds 43T maar de HB pinion is 10T in plaats van de 13T van HPI. Daar was al over nagedacht (ruim een half jaar geleden). :wink:

Back