Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Inderdaad met de achterkant van een schroevendraaier je vliegwiel aan tikken, of met je vinger de uitlaat dicht houden.

Ik zie in je onderschrift dat je een Savage 3.5 wilt gaan kopen, neem aan dat je het voor die auto bedoeld.

Je kan er ook het volgende onderdeel bij kopen om je Savage mee uit te zetten, dan is het gewoon knop in drukken. Kost iets van 8 euro

p85068aiq9.jpg

Burp zei:
Wat je beschrijft lijkt erop dat je de gehele krukas draait. Het iets zwaarder en weer lichter tijdens het draaien komt door de compressie van je motor. Houd je wel je vliegwiel vast (dus niet je clutchbell!!) Als dat zo is dan zit je vliegwiel los. Dan kan je een zuigerstopper gebruiken om de krukas tegen te houden of de backplate eraf schroeven om zo de krukas vast te kunnen houden.

Even een fotootje kunnen vinden van wat ik bedoel.

PICTURE4_edit.jpg

Dus de grote schijf achter je koppelingsklok vasthouden (kan meestal gewoon met de hand) en dan met een schroevendraaier het schroefje los draaien. Lukt het niet om hem met de hand vast te houden, doe er dan een doekje omheen en gebuik een waterpomptang om het vliegwiel tegen te houden.

Het wil echt maar niet lukken :cry: Ik hield al het vliegwiel tegen , en dan draaien gebeurt nog steeds het zelfde ..
EN ik heb ik gekeken als er nog iets anders mee draaide maar er draaide helemaal niets mee, :evil: ik heb alles gedaan denk ik wat jullie hebben gezegt . maar hij blijft maar doordraaien :2gunfire:

Gewoon je vinger op het gat van de uitlaat houden of bij nodd de brandstofleiding naar de carb toeknijpen.

Gr.

RubenT zei:
Gewoon je vinger op het gat van de uitlaat houden

Gr.

Voor de zekerheid een doek pakken en dan zo je vinger op de uitlaat. Scheelt een verbrande vinger en/of brandstof op je handen.
Van nitro krijg je niet echt mooie, zachte handjes :lol:

Paultje118 zei:
RubenT zei:
Gewoon je vinger op het gat van de uitlaat houden

Gr.

Voor de zekerheid een doek pakken en dan zo je vinger op de uitlaat. Scheelt een verbrande vinger en/of brandstof op je handen.
Van nitro krijg je niet echt mooie, zachte handjes :lol:
Ja, natuurlijk was het vergeten te zeggen, oppassen voor die uitlaat want kan redelijk warm zijn :wink:

Ok dus als het goed is kan ik met een nat doekje ( wel uitgewringd ) er tegenaan houden. zodat het gat dicht komt te zitten. :wink:

Kan ook een droog doekje zijn. Meer om je handen niet te verbranden. Kijk even naar de foto die ik boven heb geplaatst, de grote sonde schijf achter het tandwiel (koppelingsklok of clutchbell) is het vliegwiel. Het mechanisme wat lambal op zijn plaatje heeft staan druk hier ook tegen. Ik gebruik het op mijn beide Savages zonder problemen.

@Leo, Als je het vliegwiel vast houdt en toch blijft hij draaien dan blijkt het vliegwiel toch los te zitten. Lastige zaak. Zoals ik al zij, een zuigerstopper of als je deze niet hebt, even je backplate eraf schroeven, dan zal je zien dat je krukas mee draait. Even tegen houden en het schroefje moet los komen. Wees wel voorzichtig met je krukas, deze moet je niet beschadigen. Je woont net even te ver, anders zou ik zeggen, kom even langs, doe ik het voor je.....Maar je mag nog steeds langskomen hoor, alleen een beetje overdreven om daar zover voor te gaan reizen. Vast iemand in je buurt die je hier eventueel even mee wilt helpen.

rc gaastra-leo zei:
Het wil echt maar niet lukken :cry: Ik hield al het vliegwiel tegen , en dan draaien gebeurt nog steeds het zelfde ..
EN ik heb ik gekeken als er nog iets anders mee draaide maar er draaide helemaal niets mee, :evil: ik heb alles gedaan denk ik wat jullie hebben gezegt . maar hij blijft maar doordraaien :2gunfire:
Het lijtk erop dat je schroefdraad dol gedraaid is. Weer een gevoelsdingetje. Neem een kniptank en plaats de snijkanten onder het schroefje. Knijp nu heel zachtjes de tang samen en draai tegelijkertijd het schroefje los (tegen de wijzers van de klok in draaien). Als je te hard knijpt, kun je het schroef je niet meer draaien op knip je de kop eraf. Dat laatste is wat vervelender.

Als laatste redmiddel kun je de schroef uitboren. Gebruik hiervoor wel een kolomboormachine en ze de motor goed vast en exact vertikaal. Anders beschadig je je schroefdraad in de krukas. :roll:

Volgens mij heeft hij dat probleem niet, hij gaf aan dat bij het draaien het steeds wat zwaarder en daarna weer wat makkelijker ging...

rc gaastra-leo zei:
Maar er gebeurt nog steeds hetzelfde , lijkt wel gewoon als het schroefje mee draait , als ik naar links draai .. gaat tie eerst wat licher dan heel even zwaarder en dan weer lichter , ik kan wel een uur staan draaien maar er gebeurd niks :?

Dat sterkt mij in mijn mening dat hij gewoon de krukas verdraaid door de compressie heen. Zoals ik al zij, dan wordt het een zuigerstopper of de backplate eraf.

Ik zal wel weer wat proberen , zo..
Maar het lijkt wel als waar hij inzit gewoon mee draait :? en kheb al een paar dingen geprobeerd en het vliegwiel draait niet eens mee :?

En ik wil ook wel de moter uitelkaar halen , maar ik ben bang dat er dan iets mis gaat :cry:

is er geen winkel in de buurt? lijkt me toch echt aan te raden als ik dit zo lees........ laat het je gewoon een keer uitleggen. via een forum zonder beeld blijft iedereen maar gissen......

gewoon de trekstarter of rotostart er af draaien daaronder zitten nog 4 schroefjes die draai je ook los dan kun je dat gedeelte er af halen wel voorzichtig want je oneway of je starterpin kan er uitvallen dus opletten of er niks valt en dan kun je de krukas en drijfstang zien zitten die moet je voorzichtig tegenhouden en dan weer aan het schroefje draaien en als dat niet lukt of als je dat liever niet doet gewoon met de motor naar een modelbouw zaak gaan

Heb -zoals gezegd- vandaag men savage goed af gebeuld, hier enkele foto's

DSC00786.jpg

DSC00782.jpg

DSC00779.jpg

DSC00777.jpg

De tuinslang heb ik niet (durven?) gebruiken achteraf, maar enkel met men compressor en daarna alles goed terug ingesmeerd.

Hoe hard ik ook sprong, hij wou maar niet kapot, zelfs door plassen rijden blijkt geen probleem te zijn, en heb dus geen schade gereden.

Ps: ik ben de persoon op de foto's niet, ik was de cameraman (ale gsm-man eerder)

Kijk, zo hoort een Savage er dus uit te zien. :thumbsup: Mooi dat je geen schade hebt gereden. Ik heb dat ook wel eens bewust geprobeerd, was me toen ook niet gelukt. Meters hoge sprongen gemaakt, flinke buitelingen maar er wou maar niets stuk :mrgreen:

rc gaastra-leo zei:
Ja , in leiden is er 1 :) mar om met dat ding er heen te sjouwen is toch niets , of hoef ik alleen maar de moter te brengen ?? wat denken jullie :?:

Nog maar is een soort van kick geven :)

ZO zo jij bent flink gaan bashen , ik ook hopelijk binnenkort :lol: EN nu wordt het lekker schoonmaken :D

Als je daar heen gaat hoef je alleen de motor (niet moter) mee te nemen. Het in elkaar zetten van de auto gaat je verder wel lukken toch?

Ja ja natuurlijk weet ik dat :) boekje paar keer doorgekeken en gelezen , auto ligt al voor de helft uitelkaar , dan kon ik gelijk een beetje de auto verkennen :)
Kga volgende week naar de modelbouwwinkel , van het weekend iets te mooi weer ervoor vindt ik lekker nar strand :zon: :D

En ga alsjeblieft niet de motor uit elkaar halen voor een probleem dat aan de buitenkant zit. Als de lamp van je fiets het niet doet, ga je toch ook niet je achterrem openmaken om te kijken of het daar aan ligt.

@Emil: De krukas is hard staal, het boutje pisbakkenijzer. Mijn ervaring is dat als je die iets te hard aandraait ze of hun kop of hun schroefdraad inderdaad verliezen. Je kunt ze ook redelijk eenvoudig uitboren mits je het maar recht en rustig doet. Zoals al vaker gezegd zijn de manier waarop en hoe een pure gevoelskwestie. Een bout(je) aandraaien tot een kwart slag voor afbreken is een kunst apart, daar heb je geen momentsleutel voor nodig. wel gevoel (en ervaring :?). :wink: Als het draad in je krukas rot is, tsja dan houdt het op. :cry: Dan moet je ook niet met locktit gaan pielen want dat werkt niet.

Back