Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Dat is waar Emil.. Dus meteen technisch vraagje.. als de savage stationair draait.. moet hij er dan al langzaam vandoor willen gaan of staat ie dan stationair te hoog?
 
Sterker nog, als je hem optilt mogen de wielen ook niet gaan draaien. Zo staat het ook in het boekje (en geld voor elke nitro). Anders lopen je koppelingsschoenen tegen de clutchbell en verbranden/smelten ze en kan door de hitte ook je spur gear (als die van plastic is) en zelfs je versnellingsbak beschadigen. Dat kan zo heet worden dat het ijzer van de clutchbell helemaal blauw uitslaat. :puppydogeyes:
 
Dan denk ik dat mijn auto stationair te hoog staat.. hij maakt nl. al aardig wat toeren.. dus ben nog druk genoeg met instellen.. ;)
 
maar, als ik mijn stationair zo laag instel dat mijn wielen niet meer draaien, dan heeft de motor echt moeite om te blijven draaien, je hoort hem ongelofelijk veel misfires maken... Of hij blijft stationair wel draaien, maar na een stukje volgas slaat ie ineens uit... Ik probeer de stationair wel tamelijk laag in te stellen, maar om de 30 sec opnieuw starten wordt ik om de duur wel beu...
 
Als je je auto optilt (of zelfs als deze op de grond staat). Moet je je clucthbell soms een beetje zien bewegen. Dit komt niet eens omdat je koppelingsschoentjes uitslaan maar omdat deze meedraait door de lagers.

Afstellen, afstellen, afstellen... ;) Er is een vreselijk mooi en duidelijk topic over het afstellen. Stop hier wat (veel) tijd in en je kunt voortaan de afstelling zo goed zetten voor elke willekeurige nitro-motor. :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha :lol:, idd niet, maar ik heb wel zo'n vermoeden naar welk topic sleur linkt :wink: Maar wees gerust, ik heb de eerste post in dat topic afgedrukt en heel goed doorgenomen. Mede daardoor lukt het afstellen me al een stuk beter dan in het begin, de andere reden is dat ik een temperatuurmonitor gekocht heb :D

Maar ik zal het nog eens doornemen. Maar als het me nu echt niet lukt, zouden zwaardere koppelingveertjes helpen?
 
haha :lol:, idd niet, maar ik heb wel zo'n vermoeden naar welk topic sleur linkt :wink: Maar wees gerust, ik heb de eerste post in dat topic afgedrukt en heel goed doorgenomen. Mede daardoor lukt het afstellen me al een stuk beter dan in het begin, de andere reden is dat ik een temperatuurmonitor gekocht heb :D

Maar ik zal het nog eens doornemen. Maar als het me nu echt niet lukt, zouden zwaardere koppelingveertjes helpen?
Hehe, zie de reden waarom ge-edit is. :? ;)

Andere koppelingsschoentjes kunnen zeker bijdragen tot minder "kleven". De kunststof schoentjes krijgen snel bramen op de zijkanten. Neem aluminium schoentjes maar dan ook een hard stalen clutchbell. Anders is de clutchbell zo versleten. Vaak krijg je bij alu schoentjes ook diverse soorten veertjes zodat je daar wat mee kunt experimenteren.

Het beroerd optrekken zoals bonobo heeft kan ook door slippen van de koppelingsschoentjes komen. Geen idee hoe ik daar zo ineens bij kom. :rolleyes:
 
Als hij heel beroerd loopt als je de stationair naar beneden zet dan moet je de LSN afregelen. Je kan het met een heel simpel truukje testen of de LSN redelijk goed staat.

Rij met je auto een flink stuk vol gas en daar na stoppen vlak bij waar je staat. De toeren vallen nu terug naar stationair. Na een seconde of 3-5 kan de motor ineens sneller of langzamer gaan draaien. Als dat gebeurd dan staat de LSN te arm of te rijk (sneller lopen is te arm, langzamer lopen of zelfs uitvallen is te rijk)

Bij een goed afgestelde LSN blijft de motor gelijkmatig stationair lopen na een stukje volgas.
 
Het is me gisteren gelukt, zo afstellen dat de motor goed bleef draaien, en toch de wielen niet draaiden. De LSN stond te arm. Maar wat ik wel opmerkte bij het afstellen, als ik na een stukje volgas ineens m'n gas loslaat, dan zakte de motor de eerste halve seconde onder het gewone stationaire toerental om dan op gewoon toerental verder te blijven lopen, om dan na een seconde of twee ineens sneller te gaan lopen. LSN dus rijker gezet, en hij deed het goed. Maar het gebeurt dus vaak dat de motor in die eerste halve seconde na volgas zover daalt in toeren onder stationair dat hij stilvalt... Nu denk ik dat het is omdat de HSN nog wat te rijk stond, en dus na het vol gas er nog wat restbrandstof was, waardoor die heel ff rijk loopt en daalt in toeren. De HSN dus nog wat armer gezet, en toen liep de motor mooi.

Maar het afstellen van de LSN lukte wel alleen maar met de wielen in de lucht, als ik gewoon een stuk volgas reed en dan vlak bij mij stopte, dan ging de motor niet na een paar seconden sneller lopen...
 
Dat is toch prima dan?

Als je de motor op de LSN wat rijker zet dan moet je waarschijnlijk de stationair weer een beetje hoger zetten. Andersom met armer zetten.

Je merkt als je lekker bezig gaat met afstellen dat alle veranderingen op een stelschroef meteen van invloed zijn op andere delen.

Op een gegeven moment heb je een goede basis afstelling en dan hoef je eigenlijk niet meer aan de LSN te komen. Het enige wat ik soms een beetje afregel is de HSN.
 
Nou dat is bij mij wel anders... Ik ben soms 3/4 tank bezig met afstellen voor ik eindelijk een beetje een goeie setting heb, en dan gooi ik m weer vol, en is de setting eigenlijk terug iets te rijk, doordat er minder lucht in de tank zit die de drukpulsen dempt... Nuja, om de duur zal ik er ook wel bedreven in raken :)
 
Ik ga morgen proberen mijn motor goed af te stellen... Maar dat gaat wel goed komen.. geduld is een schone zaak :)
 
Nou dat is bij mij wel anders... Ik ben soms 3/4 tank bezig met afstellen voor ik eindelijk een beetje een goeie setting heb, en dan gooi ik m weer vol, en is de setting eigenlijk terug iets te rijk, doordat er minder lucht in de tank zit die de drukpulsen dempt... Nuja, om de duur zal ik er ook wel bedreven in raken :)
Oh joepie, weer iemand die gelooft in het "half tank leaning"-probleem. Legt het eens uit en controleer je natuurkunde (je weet wel, druk op een oppervlak etc.). Een nitro is geen injectiesysteem hoor, het is nog altijd aanzuiging van brandstof want ook zonder het slangetje van de uitlaat blijft je motor prima lopen (die van mij allemaal wel in ieder geval).
 
Je hebt idd altijd onderdruk in je carburateur, dat is de hele bedoeling ervan. Maar het gaat om het drukverschil aan de twee kanten van de brandstof he. Als je er langs de ene kant alleen maar de atmosferische druk opzet, dan lijkt me dat je je carb iets meer open moet zetten om hetzelfde mengsel te krijgen.

Mja, zelfs al is het niet zo, ik merk gewoon dat als m'n tankje nog voor een kwart gevuld is, het motortje wat hogere toeren haalt, merkbaar wat betere prestaties heeft. Of dat nu aan mijn afstel'kunsten' ligt of aan iets anders laat ik dan maar in het midden :wink:
 
Je hebt idd altijd onderdruk in je carburateur, dat is de hele bedoeling ervan. Maar het gaat om het drukverschil aan de twee kanten van de brandstof he. Als je er langs de ene kant alleen maar de atmosferische druk opzet, dan lijkt me dat je je carb iets meer open moet zetten om hetzelfde mengsel te krijgen.

Mja, zelfs al is het niet zo, ik merk gewoon dat als m'n tankje nog voor een kwart gevuld is, het motortje wat hogere toeren haalt, merkbaar wat betere prestaties heeft. Of dat nu aan mijn afstel'kunsten' ligt of aan iets anders laat ik dan maar in het midden :wink:
Zoals je zelf zegt trekt de carburateur door het "vacuum" de brandstof door de sproeier. Wat wel kan is als je tank leeg raakt je door al het gehobbel luchtbellen mee zuigt in je brandstofleiding. Hierdoor wordt het mengsel dus armer en zal de motor sneller gaan lopen. Sommige brandstoffen schuimen en daarom doen ze in de moderne brandstoffen anti-schuim middel.

Het verhaaltje over half tank leaning (armer mengsel als de tank half vol is) is onzin. De luchtdruk is ten eerste dermate laag dat de brandstof niet uit de tank gedrukt wordt en is meer bedoeld om te voorkomen dat je tank vacuum trekt. Ten tweede drukt die lucht op het platte stukje plastic en daarmee blijft de druk op het stukje met de brandstof in verhouding hetzelfde als dat de tank over de gehele breedte gevuld zou zijn (om mocht zo'n discussie over een gesloten ruimte gaan, de druk in een gesloten vat is overal gelijk). :teacher: ;)
 
Ik volg je niet helemaal met dat platte stukje plastic en verhoudingen van druk... Druk blijft gelijk in een gesloten vat, dus de kracht op het brandstofopp van een volle tank is groter dan op dat van een halfvolle tank?

Maja, het zal wel aan het schuimen liggen. Of koken van de brandstof (heb ik ooit wel eens gemerkt, staat de motor ff stil en hoor je geborrel uit je tank komen 8-O) hoewel ik het de laatste tijd niet meer merk...

Trouwens, tornado lijkt me toch wel het merk dat ook anti-schuim in hun brandstof doet? Of heb ik dat verkeerd voor...
 
Laatst bewerkt:
Ik volg je niet helemaal met dat platte stukje plastic en verhoudingen van druk... Druk blijft gelijk in een gesloten vat, dus de kracht op het brandstofopp van een volle tank is groter dan op dat van een halfvolle tank?

Maja, het zal wel aan het schuimen liggen. Of koken van de brandstof (heb ik ooit wel eens gemerkt, staat de motor ff stil en hoor je geborrel uit je tank komen 8-O) hoewel ik het de laatste tijd niet meer merk...
Leef je uit. ;)

Nee, de druk is "theoretisch" een constante omdat die via je uitlaat de tank in gaat. En omdat die druk constant is en in theorie de tank een gesloten vat is, is de druk op het oppervlak van de brandstof altijd gelijk. Ongeacht of deze helemaal vol of half vol zit in het versmalde gedeelte. ;)

Als je op het HPI forum gaat kijken, leeft dit verhaal elke 3 maanden weer op bij de mannetjhes van 14 tot 20 jaar. Kennelijk hebben die niet goed op zitten letten bij natuurkunde. :? :D
 
Back
Top