Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Misschien je chassis een beetje krom, dat stukje plastic naast je gashevel hoor volgens mij met dat nokje in het aluminium te zitten. Ben geen savage rijden dus ga ik op het visuele af

Dat heeft hij los gehaald dacht ik voor de foto, daar hoort de tank aan te zitten.
Welk tandwiel verhouding heb je. Lijkt wel alsof de kopplingsklok te dicht op je grote tandwiel zit en zo ook de rem raakt.

Klopt ik heb later de tank eruit gehaald en daarna de motor, ik heb nog gekeken of de plaat waar de motor op rust misschien krom is maar dat is ook niet het geval volgens mij.
Ik gebruik volgens mij en 16T, maar ik weet niet of dat hiervoor uitmaakt. De koppelingsklok en spur afstand was goed, ik kan hem overigens van los naar strak bewegen en nog blijft hij de rem raken..

Dat heeft hij los gehaald dacht ik voor de foto, daar hoort de tank aan te zitten.
Welk tandwiel verhouding heb je. Lijkt wel alsof de kopplingsklok te dicht op je grote tandwiel zit en zo ook de rem raakt.

Ooo oke maar wat jij zegt heeft een punt als het spur tandwiel te klein is of koppeling klok te klein komt het hele spul dichter naar de remschijf toe. Alleen als het van te voren wel gewerkt heeft moet er nu toch echt iets scheef zitten (letterlijk dan);).
Heeft de savage toevallig bij een van de laatste keren rijden geen doodssmak gemaakt

De koppeling en spur zijn standaart, en nogmaals het is tijdens het rijden gebeurt.
Een echte klapper heb ik niet gemaakt, ik was met wat mensen op asfalt aan het rijden en had een klein schansje, het zou kunnen dat er toen iets verbogen is, maar ik heb niets kunnen vinden dat verbogen is.

Lijkt me sterk als daar iets verbogen zou zijn, is ongeveer de sterkste plek van het hele chassis, en een savage is al zo stevig.

Heb je je koppeling of motor niet te ver naar voren zitten, op de een of ander manier? Of je versnellingsbak die iets te hoog of de motorplaat iets te laag in het chassis gemonteerd? (Als ik naar de motorplaat kijk lijkt er in de buurt van de as was anodisé weg, wat hierop zou duiden) Geen idee hoe je een van de voorgaande zaken klaarspeeld, maarja, als het makkelijk was had je het zelf wel al opgelost zeker :lol:

De foto's zeggen al redelijk wat, maar zoals je ziet is het toch nog moeilijk om precies te zeggen dit of dat scheelt er aan, alles lijkt (zeker op het eerste zicht) in orde.

Ik zie dat je op je koelkop gewoon tyrips (hoe schrijf je dat..?) hebt gezet om beschadigingen tegen te gaan. Gaan die niet smelten? Ik dacht dat je er een stukje brandstofslang omheen moest doen met daardoorheen de tyrip.

Hallo Sebazzz, ben benieuwt of het probleem al verholpen is. Heb nog eens zitten kijken naar de foto's en naar de exploded view van de savage en is mijn vraag heb je de remhubs al gecheckt of die nog goed vast zit (dus het inbus boutje in je remhub) of gekeken of de lagers van je versnellingsbak waar dus je remhub op de naaf zit niet stuk zijn.
Ben zeer nieuwsgierig waar het nu aan lig ofwel aan gelegen heeft.

Ik heb de laatste paar dagen geen tijd gehad om het probleem op te lossen, maar ik denk dat ik al een oplossing weet. Ik zou namelijk de spur kunnen vervangen door een grotere spur waardoor de motor en dus de koppeling van de remschijven vandaan verschuift.
Alleen moet ik dan nog een lagertje hebben om de spur passend te kunnen maken, zodra ik de diameters heb opgemeten vertel ik het jullie dan kan iemand misschien kijken of die nog zo'n lagertje heeft liggen die hij voor een schappelijk prijsje wilt verkopen.
Het imbusboutje heb ik al gecheckt, de lagers van de versnellingsbak nog niet, het lijkt er niet op dat de rem hub een probleem zou mogen zijn, als deze verschuift blijven de remschijven op hun plek.
Ik ga het gigantische, zware spur van een vriend proberen en dan zou het probleem opgelost moeten zijn, alleen is de oorzaak dan nog steeds onbekend.

auto loopt gewoon totaal niet meer goed...

hoi,
mijn savage loopt gewoon echt niet meer goed!:(
geef ik gas dat stijgt ie als een gek in toeren,
en je hoort em (of hij doet et echt niet) gewoon niet overschakelen.
ik heb al van alles geprobeerd:
-versnellingsbak uit elkaar gehad en opnieuw ingevet.
-koppelingsschoentjes vervangen.
-afstellen (voor zover ik dat goed doe :rolleyes:)
-brandstofslang vervangen (dus daar zuigt ie geen valse lucht)
-etc.........

kheb al advies van iemand uit een winkel gehad die dacht dat ie valse lucht zoog, maarja dat is et dus ook niet...
wie weet er waar dit aan ligt???
mzzl Renso

hebje de versnellingsbak wel weer goed in elkaar gezet? er zit ook ergens tussen de tanwiellen van je bak(als je de tandwielen goed positioneert) een klein inbusje.
daarmee kan je geloof ik instellen op welk moment hij overschakeld.

o ja heb ik al wel een keer aan zitten draaien in het verleden
maar daar kan ik idd ook wel wat mee proberen...
bedankt.

Ik heb vandaag gereden met m'n savage en ik merkte iets op. Als je een da kant van de auto staat waar de uitlaat zit zie je het vliegwiel, als je dan meer naar rechts kijkt van het vliegwiel zie je een goudkleurig ringetje zitten(het zit naast een tandwiel). Onder dat ringetje zit dus een plaat en daarop ligt at afgeslepen spul van dat ringetje(goudkleurige schilfertjes). Is dat gewoon slijtage of kan ik er iets aan doen?

Ik heb vandaag gereden met m'n savage en ik merkte iets op. Als je een da kant van de auto staat waar de uitlaat zit zie je het vliegwiel, als je dan meer naar rechts kijkt van het vliegwiel zie je een goudkleurig ringetje zitten(het zit naast een tandwiel). Onder dat ringetje zit dus een plaat en daarop ligt at afgeslepen spul van dat ringetje(goudkleurige schilfertjes). Is dat gewoon slijtage of kan ik er iets aan doen?

Dit is een bronzen busje (#86121), brons is behoorlijk zacht. Kan je vervangen door #86171, dit een een hard metalen busje waarvan de standtijd veel langer is. Zie:
HPI Racing Europe - Product Information (#86171 - METAL SPACER SET 5x7.5x3mm)

Ik gebruik volgens mij en 16T, maar ik weet niet of dat hiervoor uitmaakt.

De koppeling en spur zijn standaart, en nogmaals het is tijdens het rijden gebeurt.
Een echte klapper heb ik niet gemaakt, ik was met wat mensen op asfalt aan het rijden en had een klein schansje, het zou kunnen dat er toen iets verbogen is, maar ik heb niets kunnen vinden dat verbogen is.

16 tands is niet standaard, 17 wel, 16 tands koppeling en 47 tands spur (wel standaard) gaan niet samen (staat ook in de gear chart voor de Savage), dan krijg je dus jouw probleem.
Check dus eerst of je er per ongeluk een 16 tands koppeling op hebt zitten en zo ja, vervang hem door een 17 tands koppeling.

hoi,
mijn savage loopt gewoon echt niet meer goed!:(
geef ik gas dat stijgt ie als een gek in toeren,
en je hoort em (of hij doet et echt niet) gewoon niet overschakelen.
ik heb al van alles geprobeerd:
-versnellingsbak uit elkaar gehad en opnieuw ingevet.
-koppelingsschoentjes vervangen.
-afstellen (voor zover ik dat goed doe :rolleyes:)
-brandstofslang vervangen (dus daar zuigt ie geen valse lucht)
-etc.........

kheb al advies van iemand uit een winkel gehad die dacht dat ie valse lucht zoog, maarja dat is et dus ook niet...
wie weet er waar dit aan ligt???
mzzl Renso

Als ie heel snel in toeren stijgt en niet zo rap optrekt als ie normaal deed zou je eens naar de slipperpads op je spur moeten kijken, grote kans dat je spur gewoon doorslipt.

Mn probleem is gefixed, het bleek dat mijn tvp's lichtjes verbogen waren door de klap waardoor de motor iets naar voren helde. Dit heb ik opgelost met wat ringetjes.
Nu heeft er alleen iemand aan mijn afstelling gezeten lijkt het, de naalden staan helemaal niet meer hoe ze eerst stonden. Nu ben ik vandaag een beetje aan het afstellen gegaan,
en ik heb het volgende geconstateerd met alle naalden behalve de hsn op flush:
-bij stationair valt de motor vrij snel uit (stationair indraaien voor meer rpm?)
-bij licht gas geven maakt hij beetje haperend geluid (te arm?)
-bij half tot vol gas een hoop lawaai en rook maar weinig snelheid (te rijk)
-Aan het einde van gas geven maakt hij ook haperend geluid (te arm?)
het vreemde is dat mijn hsn al 2,5 slag staat ingedraaid, wat volgens de handleiding de absolute max is. Hoe ver staat de hsn bij jullie? Ik rijd overigens op 16% modeltechnics.

Spoorverbreders

Heeft er iemand ervaring met spoorverbreders voor de savage ?

Ik heb ze op eBay zien staan in 1 en 1,1/2 inch per as, dus in totaal voor de 1 inch ruim 5 cm spoorverbreding en voor de anderhalf inch ruim 7,5 cm !!

maar is dit wel stabiel ? ze zijn masief aluminium met de velgmeenemers er al aan.

Wie heeft er ervaring mee ?

b25e_1.JPG

Back