Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Yup, dat hele rijtje,. 17MM wil zeggen, dat is de maat van de meenemer, alles wat na de X4.1 was, heeft dit standaard al.. alles ervoor heeft 14mm..

Onderstuur?? Nog nooit last van gehad op m'n Savage (ook een SS trouwens) :D
In elke bocht stuntelen dat m'n auto niet begint te rollen ja...grip dat het verrekt met 17mm bandjes! Tegenwoordig begrens ik m'n stuurhoek dus maar tot de helft om niet om te kieperen, moet echt eens iets gaan doen aan het zwaartepunt :o

Yep ik heb nog 14mm, net even opgemeten. Dat ombouwen moet je dus met een korreltje zout nemen. gewoon een 17mm zeskantmoer eropzetten van de nieuwere savage series.
Die velgen vind ik alleen niet zo smoelen. Ik kan ook een andere lichte velg kiezen neem ik aan. Het gaat om een truggy band in combinatie met een lichte velg begrijp ik hieruit.

Ik rijdt met proline Mulchers. Op Maximizer beadlocks.. (1/2 offset.)
Ook heb ik verlengde draagarmen. Dus mijn savage is bijna net zo breed als lang :P

Maar ik kan mijn stuur gewoon omgooien met redelijke snelheden en gaat snel een zonder omrollen de bocht om.

Ah proline mulchers, lijkt wel een heel klein beetje op een truggy band, maar dan met langere noppen. De bolling lijkt ongeveer hetzelfde te zijn. Misschien is dat de clue wel. een lichte bolling in de band met fijne noppen als profiel.

Wat heeft bij jou het meeste geholpen, de offset velgen, of de verlengde armen?

Vol gas is mijn draaicirkel trouwens ca 100 meter.

Ik heb de offset velgen erop gezet en ermee gereden .
Toen reed hij al een heel stuk beter, maar de verlengde armen voegen nog meer stabiliteit toe.. + ik heb de banden getaped.. Daardoor zijn ze denk ik ook makkelijker te sturen.
Ik kan de auto redelijk kort de bocht doorgooien.
Maar ik blijf erbij dat dat ook te maken heeft met de dikke olie in de diffs..

Ok, dikke olie helpt dus ook volgens jou, maar hoe dik is dat dan bij jou? Kan je de voor- en achterwielen makkelijk in tegengestelde richting draaien?

Sleurhutje heeft er ook weleens over geschreven, maar zijn olie was erg dik. Ik heb het even opgezocht, hij had ook 10000WT voor en 50000WT achter, net als bij jou. Die 50000WT zorgt voor een difflock functie achter, met een geringe slip. M.a.w. daarmee wil ie alleen maar rechtdoor en moeilijker de bocht om.

Ik wil je verhaal niet ontkrachten hoor, ik geloof best dat het helpt, maar ik wil het proberen te begrijpen.

Nu ik erover nadenk, kom ik toch met een mogelijke reden: In de bochten gaat bij mijn SS het binnen voorwiel flink te bollen en te slippen. Daardoor tilt dit wiel de hele voorkant op, het buiten voorwiel krijgt dus ook minder grip ook omdat hij voor meer gaat stuiteren en vibreren. Het binnenwiel slipte al, en had dus al weinig grip. Resultaat weinig grip op beide voorbanden.

Difflock in het voorkardan matigt dus de slip en matigt dus ook het bollen van het binnenvoorwiel. Dat tapen moet dus ook erg geholpen hebben, want dat houdt het bollen ook tegen, zodat de hele voortrein minder stuitert en een betere wegligging houd.

De banden tapen werkt absoluut,.
De diffolie werd me ooit eens aangeraden door iemand en dat heb ik er toen ingegooid..
Ik heb 50000 achter en 30000 voor dacht ik.
Kan ook zomaar andersom zijn ... Wel die diktes , ik heb vanmiddag toevallig de flesjes nog in mijn handen gehad.

Kijk, nou begin ik het te begrijpen. Mijn voortrein is dus gewoon veel te onrustig.
Dat wordt dus ook olie vervangen. Bedankt mannen!

De banden tapen werkt absoluut,.
De diffolie werd me ooit eens aangeraden door iemand en dat heb ik er toen ingegooid..
Ik heb 50000 achter en 30000 voor dacht ik.
Kan ook zomaar andersom zijn ... Wel die diktes , ik heb vanmiddag toevallig de flesjes nog in mijn handen gehad.

Banden tapen zoals in dubbelzijdig plakband tussen het schuimrubber en de band??

Goeie vraag, zou ik ook wel willen weten. Zelf zou ik scotch tape binnen in de buitenband plakken, omdat daar van dat viberdraad inzit en dus de rek minimaal is.

Banden: Ombouwen naar de 17MM hex, en dan HN x2 bandjes eronder,. gaat perfect, valt ie minder snel om, 2 keer zoveel grip, rijdt beter, beter voor de diffs, minder slijtage, en ik kan nog wel even doorgaan.. pk verkoopt ze voor 40 eurie per 4..

Ik begrijp alleen nog niet waarom deze banden beter zijn. Je bent er wel erg lyrisch over, dat zegt wel wat dus.

Komt dat door die velgen? Als ik truggy velgen zou moeten kiezen, dan zou ik liever voor deze gaan: 1/8th Truck Wheels : JConcepts, IFMAR World Champions Proven Innovation and Design
De 3308 en de 3310 bijvoorbeeld, maar ik weet eigenlijk helemaal niet of ze passen enzo.
Weet iemand wat half ups betekent?

1 Het zijn LPR velgen, dus veel plastic,en weinig rubber(geeft veeel beter stabiliteit, denka an laag profiel banden), ook zijn deze al met 1/2 offset velgen, welke dus de savage breder maken=ook stabieler, en ze doen het gewoon overal goed, gras, prut, heb er zelfs gister nog een wedstrijd op gereden in los zand en ben 2x 1e geworden..+ ze zijn veel goedkoper als die jconcepts..

Daarbij, dichte velgen, minder schoonmaak werk, minder gevaarlijk als iemand je auto moet omdraaien omdat die over de kop ging(vinger tussen 2 spaken, gasgeven.. auw.) dus gewoon aanraders.. en voor die 40 eurie..??? is een 10tje per band+velg+inlay, voorgelijmd en wel.. goedkoper ga je het echt niet vinden..

Deze velgen/banden combo rijdt ik ook veel beter als je ze voor het lijmen nog even taped.
Foto0339.jpg

Foto0316.jpg

Duidelijk Janco,
Veel velg en weinig band zorgt voor een licht setje. Dat spaart de hele aandrijving, zorgt voor een snelle acceleratie en geeft een besparing op het onafgeveerde gewicht.
Eigenlijk kan je zeggen dat alles wat onafgeveerd is zo licht mogelijk moet zijn. Daardoor zal de band hobbels beter kunnen volgen, meer contact met de grond maken en dus meer grip hebben.

Voor het geld hoef je het idd niet te laten, maar dat vind ik niet zo belangrijk. ik wil ook wel het dubbele uitgeven, als het beter smoelt en net zo goed rijd...

Ennuh marc, dat jij slechte ervaring hebt, weet ik eigenlijk niets op te zeggen. Je rijdt wel een andere truck, misschien is dat de reden...

Back