Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Hmm het klopt dat de auto bij een volle tank minder goed rijdt dan wanneer er reeds wat nitro uit is. Dat viel me toevallig gisteravond op. Dat is alvast een eerste aanpassing van mijn auto ;). Waarschijnlijk wil ik die midtankmod gaan proberen. Deze staat elders op dit forum, plus een Nl handleiding op rc-junkies.

Er loopt inderdaad wat aan binnen in de velg. De schroefjes die ik nu gebruik om de stuurstangetjes vast te zetten zijn wat lang :S. Dat kan natuurlijk een probleem zijn. Het is echter vreemd omdat die schroefjes overal zitten. Misschien is het dat mijn servo niet ver genoeg uitslaat naar links.. dat moet ik nog eens checken..
 
Ik heb mijn diffs vervangen, en met deze nieuwe (met een aluminium diffhuis) zitten er achter elk kogellagertje "rondellen" (kan ff niet op het Nederlandse woord komen, in het Engels heet het washers). Die dienen om de tandwielspeling tussen groot (43T) en klein (13T) tandwiel af te stellen.

Maar wat is nu de goede instelling? Als ik de rondellen laat zitten zoals ze zaten, zitten de tandwielen ietsje te stroef op elkaar. Als ik beide rondellen aan de kant zet zodat ik iets meer speling heb, dan is het eigenlijk wat teveel om goed te zijn... Is de standaard manier goed, en slijt dat wel een beetje tot het mooi loopt? Of toch maar vanaf het begin voldoende speling. De tandwielen zijn nu wel nog "droog", met wat vet ertussen zal de speling al veel minder lijken, natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt shims, ik heb de diffs ook afgesteld, je kunt verschillende maten shims kopen.
Dit is een precies werkje, want er moet zo weinig mogelijk ruimte tussen de tandwielen zitten zonder dat het zwaarder gaat lopen. Ik heb op een gegeven moment een hele set shimmetjes gekocht en net zolang geexperimenteerd, met schone droge tandwielen totdat hij net niet aanloopt.

Er moet ook geen vet in, maar siliconen olie. Voorin moet hele dikke siliconen olie (50 000 WT). dit fungeert als een diff lock. Als een wiel in de bocht optilt, dan spint hij niet zo hard.
Achterin doe je 10 000 WT, want je moet nog wel de bocht om kunnen.
 
Ik had het over de tandwielen aan de buitenkant van het diff, dus het pinion en kroonwiel. Daar gaat geen siliconenolie in (er is niks om het "in" te doen), dat moet met vet gesmeerd worden :wink:
 
Ah okee, ja, daar moet je een beetje vet op smeren. maar ook daar heb ik geshimmed.
Het mag mijns insziens nooit stroef lopen. Ik ben geen kenner hierin hoor, maar volgens mij loop je het risico dat het warm wordt. Het vet in de lagers verdwijnt daardoor ook en het spul kan lubberen in de plastic houders. Maar dit is ook maar gissen van mijn kant hoor.

tweede risico, als er een beetje vuil tussen komt, dan zit er geen speling meer om weer weg te komen. Hier ontstaan drukspanningen en dat lijkt me niet goed voor de lagers.

De tandwielen zijn groot genoeg en die slaan niet zomaar een tandje over. Het mag dus best gerust een beetje vrijlopen. Ik heb de mijne afgesteld dat het net niet stroef loopt.
 
Hallo,

Sinds kort heb ik een Savage X4,6cc. Ik heb er een achteruit op gezet en de schokbrekers van dikkere olie voorzien. Met veel plezier rijd ik mijn 'rondjes'. De motor loopt soepel en slaat eigenlijk nooit af. Maar ik heb toch 1 probleem. Ik heb al 3 spur gears versleten. 1 keer alle tanden eraf en 2 keer de slipper clutch verbrand.

Ik heb al uitgebreid gezocht op dit forum (super trouwens, ik leer er een hoop van). Nu heb ik de ik de spur gear vast gezet en een halve slag terug, een keer 1/8 slag terug en 1 keer vast gezet. Maar wat ik ook doe na een half uur rijden is het toch echt voorbij en is de slipper clutch weer kapot. Toch maar een heavy duty spur gear kopen? Wie heeft nog een oplossing.
 
ik had dat ook met de standaard clutch. Toen ik hem kocht zat er eerst een betere op, maar heb die een keertje vervangen door het standaardtype. Toen viel het me gelijk op dat het toerental hoger is, maar weinig snelheid. Hij slipte dus meer. Een kwartiertje rijden en voor het eerst mijn spurgear aan gort!

Remedie, koop een betere clutch. Bij pkracing weten ze je wel te adviseren. Ik zou ze even bellen voor advies.

Er staan hier ook ergens aan het begin van deze post van die fototjes van versleten spurgears. Daar kan je precies zien wat er fout is afgesteld en welk effect dit heeft op de spur.
 
Laatst bewerkt:
Tanden eraf is een verkeerde gear-mesh.
Slipper gesmolten is puur omdat je slipper te licht staat afgesteld.

Als je een nieuwe slipperpad erop zet, erop letten dat je het koperen busje er inzet in het midden van je spur, zorg ervoor dat je de slipperpad goed erin plakt, en goed aandrukt.

En als je hem weer monteert even het metalen plaatje wat erin zit opschuren met een heel fijn schuurpapiertje. En dan je slipper helemaal aandraaien.. Niet iets losdraaien want dan gaat hij zeker weer slippen.. Alles superstrak aandraaien..
 
@foppe en caretaker,

Bedankt voor julie reactie. Ik ga de spur gear vastzetten en het metalen plaatje schuren. Helaas heb ik geen 47 tooth meer maar ik heb wel nog 2 van 49 tooth. Als het goed is dan heb ik ook iets meer trekkracht. (standaard is een 17 tooth clutch bell gemonteerd).
 
Hey iedereen, ik heb sinds kort de nieuwe Savage 4.6 X model 2011, nu zit ik echter
met een vraag daar dit mijn eerste Nitro is.

De uitlaat is een soort ABS en ik vermoed single chamber, kan ik de auto stillen maken ?
jawel stillen daar deze wel een mooi geluid maakt maar iets te veel naar mijn smaak.

kan ik dit lawaai drukken door een dual uitlaat ? of hoe werkt dit ?
chamber
Thx

Greetz
Nils
 
Ik heb hem ook,alu uitlaat maakt denk ik meer geluid,ik heb er een siliconen verlengstukje opgezet,en als ik door gras rijdt,is die muisstil geworden,gras dempt hem mooi..asvalt hoor ik hem nog wel..
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zoals Mike al zegt kun je er een deflector opzetten zodat ie iets stiller wordt..

Als je echt stiller wilt kun je een meerkamer uitlaat monteren zoals een JP3/JP4
alleen gat je motor dan meer brandstof gebruiken..


PS@Mikebike, heb je nog kunnen rijden met je savage?? Staat je gearmesh nu nog goed??
 
Laatst bewerkt:
Hè kerel;),de nieuwe Lrp al ingereden?
Ja idd,je hebt de tandwielen goed gezet!,benamingen van het rc gebeuren ken ik niet:D
Net een set XL banden gescoord,en de verbrede Fastlane armen komen deze week binnen hoop ik,wordt wel een dik dingetje zo,alleen de weelybar heb ik niet meer nodig door het verlengde chasis..
Ik hoop straks een soort Truggy rijgedrag te krijgen,met de bash vaardigheden van een Savage:rolleyes:
 
Roep nou niet te hard dat je geen wheelybar meer nodig bent ;).
dat hij breeder is wil niet zeggen dat je neus niet meer omhoog gaat.

@ caretaker

Weet je ook of ik onderdelen voor die shocks kan kopen, die ik een poosje geleden van je heb overgenomen ?
Er is een pootje afgebroken :(
 
Laatst bewerkt:
@Mikebike, nee helaas nog geen tijd gehad om in te rijden. Hij staat dus nog mooi nieuw te bpronken op zolder.

@Shogun, Hij heeft het over de verlengde chassisplaten. Dan heb je idd minder snel de wheelybar nodig.
Voor de shocks zou jekunnen kijken of ze bij Innovativerc.co.uk de losse shafts verkopen. Die maken ze onder eigen naam maar ze zijn als het goed is precies dezelfde maat..
 
is wat duidelijker denk ik
Yup gevonden wat ik zocht thx voor de link.


Foto0305.jpg
 
Inderdaad zoals Mike al zegt kun je er een deflector opzetten zodat ie iets stiller wordt..

Als je echt stiller wilt kun je een meerkamer uitlaat monteren zoals een JP3/JP4
alleen gat je motor dan meer brandstof gebruiken..

ik gebuik deze wagen op een groot Downhill track hier in de buurt, is het verbruik dan zo
veel meer of hoe moet ik dit bekijken ?

Thx
 
Je brandstofverbruik zal iets omhoog gaan.

Als je wedstrijden rijdt is dat lastig maar voor simpel bashen is het geen probleem..
 
Back
Top