Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Raimond zei:
Ai,ik ben op dat gebied nogal on ervaren,,staat er ergens beschreven hoe dat uitshimmen gaat?

Welke maat ringetjes heb je gebruikt,ik heb al gelezen m4 formaat,voor de kleine beveltjes,maar welke voor de wat grotere in het diff bedoel ik dan.

Ik weet niet of het ergens beschreven staat Ook dit is weer typisch iets van: een keer gedaan en je weet het voor altijd. Ik heb op mijn spider gear asjes aan alle buitenzijden van de tandwielen 0,2mm zitten en bij de grote tandwielen (tussen het rubber ringetje en het borgpennetje) niets. Aan de buitenkant tussen het lager 0,2mm en 0,3mm. Bij de 13T een busje van 2mm RVS en aan de cup kant 0,1mm tussen het huis en het lager in. Maar ik heb nu een setje met 10T/43T Hot Bodies Spiral Gears in elkaar gezet (waar hetzelfde diff huis in zit) en daar heb ik weer andere maten gebruikt. Het hangt heel erg van de gearbox, dikte van de lagers, afstelling van de asjes etc. af. Een gevoelskwestie dus.

In ieder geval moeten het diff makkelijk op de as (wiel)kanten in de tegenover gestelde richting kunnen draaien als je de aandrijfaskant vast houdt. Je mag nieuwe tandwielen iets voelen, dit zet zich binnen enkele minuten. Je moet de wielasjes niet door kunnen buigen (of in ieder geval minimaal) en het diff mag niet kun verplaatsen in de gearbox (dat geeft meer ruimte tussen de 13/43T bevel gears en dan gaan ze tanden verliezen).


Iets anders. Ik heb vandaag mijn Rotostart van mijn S-25 omgetoverd tot Rook-O-Start met mijn STS.28 door te hoge compressie. Een geleende Rotostart 2 van een Savage X deed het perfect (bedankt Burp :worship:, ik mocht dan wel niet aan je spur voelen maar dit was ook fijn :lol:). Iemand een Rotostart 2 (zonder stickpack) in de aanbieding??? Stuur even een PB.
 
Geen probleem Sleur, ook bedankt voor het bijna lenen van je bandenlijm. Door de plotseling uitbrekende regen met een losse band thuis gekomen :mrgreen:

Als je wilt kan ik de Rotostart 2 volgende keer wel weer meenemen hoor, kan je in ieder geval even rustig kijken. Ben je wel een beetje afhankelijk of ik ga rijden.....
 
Sleurhutje zei:
Raimond zei:
Ai,ik ben op dat gebied nogal on ervaren,,staat er ergens beschreven hoe dat uitshimmen gaat?

Welke maat ringetjes heb je gebruikt,ik heb al gelezen m4 formaat,voor de kleine beveltjes,maar welke voor de wat grotere in het diff bedoel ik dan.

Ik weet niet of het ergens beschreven staat Ook dit is weer typisch iets van: een keer gedaan en je weet het voor altijd. Ik heb op mijn spider gear asjes aan alle buitenzijden van de tandwielen 0,2mm zitten en bij de grote tandwielen (tussen het rubber ringetje en het borgpennetje) niets. Aan de buitenkant tussen het lager 0,2mm en 0,3mm. Bij de 13T een busje van 2mm RVS en aan de cup kant 0,1mm tussen het huis en het lager in. Maar ik heb nu een setje met 10T/43T Hot Bodies Spiral Gears in elkaar gezet (waar hetzelfde diff huis in zit) en daar heb ik weer andere maten gebruikt. Het hangt heel erg van de gearbox, dikte van de lagers, afstelling van de asjes etc. af. Een gevoelskwestie dus.

In ieder geval moeten het diff makkelijk op de as (wiel)kanten in de tegenover gestelde richting kunnen draaien als je de aandrijfaskant vast houdt. Je mag nieuwe tandwielen iets voelen, dit zet zich binnen enkele minuten. Je moet de wielasjes niet door kunnen buigen (of in ieder geval minimaal) en het diff mag niet kun verplaatsen in de gearbox (dat geeft meer ruimte tussen de 13/43T bevel gears en dan gaan ze tanden verliezen).


Iets anders. Ik heb vandaag mijn Rotostart van mijn S-25 omgetoverd tot Rook-O-Start met mijn STS.28 door te hoge compressie. Een geleende Rotostart 2 van een Savage X deed het perfect (bedankt Burp :worship:, ik mocht dan wel niet aan je spur voelen maar dit was ook fijn :lol:). Iemand een Rotostart 2 (zonder stickpack) in de aanbieding??? Stuur even een PB.


Ok dank je wel,man wat je al niet moet doen om dat ding normaal te laten rijden en ,leuk is anders,maar das mijn mening.

Gevoelskwestie,o jee ik ben meer iemand die het van een handleiding moet hebben,maar ok :oops:

Bedankt in ieder geval.
 
@Raimond: Het is motortechniek in het klein (ongeveer schaal 1:8 :lol: ). Je hoeft niet technisch te zijn, maar het helpt wel. Maar alles kun je leren, en je leert het alleen maar door te doen (en op het forum te vragen).

@Burp: Ik ga wel even eBayen, ik zag er een voor $29,95 excl. verzendkosten. Morgen even de accuschroevendraaien in turbostand proberen (draait best wel snel en heeft een vreselijk koppel). En na wat denken geef ik de schuld van het inhouden aan de standaard uitlaat. Ook maar eens kijken naar een knap pijpje (M25 of C5H van Tsais).
 
Ik moet het toch effe kwijt,Burp en Sleur,tof dat jullie iedereen willen helpen,ik weet het daarvoor is een forum,maar toch :D
 
Rai:

Ik ben er weer! Als je je bevelgears aan gort hebt liggen; ik heb de oude van me er nog wel liggen. Die zien er niet slecht uit. Die kun je van me krijgen...ik doe er toch niks meer mee


Cheers
 
Raimond zei:
bedankt allemaal :D ,ik zal er eens rondkijken


Nou ik heb via ebay,een gehele HD aandrijflijn besteld,kost wat,maar dan jheb ik ook hopelijk wat.Ik wil toch uiteindelijk een LRP Z 28 erop[ zetten :D .Kan ik nog meer stuk rijden .

s#%$ (censuur),heb ik net pech met die spurgear,ik had per ongeluk de 47T versie(ik wou de 49 versie,maar had blijkbaar niet goed gekeken) besteld,met de 16 T racing clutchbell,maar dat kan dus blijkbaar niet samen,oezo maak ik het op deze manier duur voor mezelf :evil:

Wel komt de 47T van pas met de LRP motor,maar dat duurt nog wel effe denk ik,voordat ik die heb.Moet ik nog de plastic spurgebruiken,kan mezelf wel voor de kop slaan :evil: ,dat krijg je als je wathaast hebt ermee....

Rai,

zo erg is die verhouding op zich niet; kan alleen zijn dat je inderdaad nogal op je achterwielen rijdt bij die LRP, maar voor je 4.1 is dit toch niet zo beroerd. De standaardverhouding is
15/49 = 3,266666667 of
18/49 = 2,722222222

Ik rij met 18/49 en ga naar 17/49 = 2,882352941*

Nu je eigen verhouding: 16/47 = 2,9375

Je zit er een beetje tussen in, waarschijnlijk wordt je savage wel een wheelie koning, maar je gebruikt feitelijk een zwaardere verhouding dan diegene die je nu gebruikt. Met andere woorden: minder acceleratie en meer topsnelheid.





* = Ik ga naar deze verhouding, omdat die STS vrijwel geen vermogen onderin heeft. Ik weet dat die motor niet helemaal lekker is, maar ik wil toch proberen m aan de praat te krijgen.....ik ben namelijk nogal eigenwijs :roll: Aangezien 18/49 een zwaardere verhouding is voor de motor, ga ik naar 17/49.
 
buism01 zei:
Raimond zei:
bedankt allemaal :D ,ik zal er eens rondkijken


Nou ik heb via ebay,een gehele HD aandrijflijn besteld,kost wat,maar dan jheb ik ook hopelijk wat.Ik wil toch uiteindelijk een LRP Z 28 erop[ zetten :D .Kan ik nog meer stuk rijden .

s#%$ (censuur),heb ik net pech met die spurgear,ik had per ongeluk de 47T versie(ik wou de 49 versie,maar had blijkbaar niet goed gekeken) besteld,met de 16 T racing clutchbell,maar dat kan dus blijkbaar niet samen,oezo maak ik het op deze manier duur voor mezelf :evil:

Wel komt de 47T van pas met de LRP motor,maar dat duurt nog wel effe denk ik,voordat ik die heb.Moet ik nog de plastic spurgebruiken,kan mezelf wel voor de kop slaan :evil: ,dat krijg je als je wathaast hebt ermee....

Rai,

zo erg is die verhouding op zich niet; kan alleen zijn dat je inderdaad nogal op je achterwielen rijdt bij die LRP, maar voor je 4.1 is dit toch niet zo beroerd. De standaardverhouding is
15/49 = 3,266666667 of
18/49 = 2,722222222

Ik rij met 18/49 en ga naar 17/49 = 2,882352941*

Nu je eigen verhouding: 16/47 = 2,9375

Je zit er een beetje tussen in, waarschijnlijk wordt je savage wel een wheelie koning, maar je gebruikt feitelijk een zwaardere verhouding dan diegene die je nu gebruikt. Met andere woorden: minder acceleratie en meer topsnelheid.

* = Ik ga naar deze verhouding, omdat die STS vrijwel geen vermogen onderin heeft. Ik weet dat die motor niet helemaal lekker is, maar ik wil toch proberen m aan de praat te krijgen.....ik ben namelijk nogal eigenwijs :roll: Aangezien 18/49 een zwaardere verhouding is voor de motor, ga ik naar 17/49.


Hoi Marc!Goed dat je er weer bent!,fijne vakantie gehad?

Als je de oude nog hebt liggen,en je doet er niets mee,dan wil ik ze wel hebben in derdaad,kan ik eerst die aan aan gort rijden,voordat ik alles ga vernieuwen(ik wacht nog op de onderdelen).


Wat betreft je Die Motor,,een kennis van mij Met een Carson Rockwilder,die vliegt over de weg,met een LRP Z 28,ongelooflijk hoe snel dat ding gaat,en nog wel zonder versnellings,bak!

Ik zou zeggen als je die motor niet goed aan de praat krijgt,ga dan voor zo'n LRP,tis echt een superblok!

Trouwens mijn voorste diff ligt volgens mij ook aan gort,de bevels binnenin het fdiff dan dan,maakt te veel lawaai,Ik zal het eens uit elkaar halen,als ik nieuwe spullen heb.De grote bevels aan de aandrijfas waren al stuk dus.

Dat heb ik snel voor elkaar gekregen zeg 8O
 
buism01 zei:
* = Ik ga naar deze verhouding, omdat die STS vrijwel geen vermogen onderin heeft. Ik weet dat die motor niet helemaal lekker is, maar ik wil toch proberen m aan de praat te krijgen.....ik ben namelijk nogal eigenwijs :roll: Aangezien 18/49 een zwaardere verhouding is voor de motor, ga ik naar 17/49.

Ik reed eerst met 15/49 op mijn STS.28 en er zat niet echt fut in. Nu ben ik ook over op 17/49 en nog net zo futloos. Ik heb wat gezocht naar mogelijke oorzaken en ben tot de volgende conclusies gekomen:
- Voorste dogbone loopt nogal stroef t.g.v. ingesleten cups (zie eerdere posts met Raimond);
- De uitlaat deugt niet. Ik rij nog de standaard nylon uitlaat van de S-25/F4.1 (die ook redelijk futloos was).

Omdat zowel de S-25 als STS.28 geen power hebben (inhouden bij volgas en niet lekker oppakken bij ineens volgas), geef ik de schuld echt aan de uitlaat. Dus komende week maar eens een echte pijp erop zetten...
 
raar dat de 4.1 futloos was,hier had ik dus geen last van (zie dus mijn gestripte spurs):? .Maar een andere uitlaat zal neem ik aan wel helpen :D .
 
@sleurhutje, ik heb voor de test nog wel een uitlaat van de Savage 4,6 liggen. Daar doet mijn 4,6 het geweldig mee. Laat maar weten of je die even wilt testen.
 
Burp zei:
@sleurhutje, ik heb voor de test nog wel een uitlaat van de Savage 4,6 liggen. Daar doet mijn 4,6 het geweldig mee. Laat maar weten of je die even wilt testen.

Gaarne maak ik van dit aanbod gebruik. Komend weekend dan maar weer (als het weer het toelaat).
 
Halo allemaal ik kan me sinds kort ook een echte Savage eigenaar noemen. Ik heb de Savage van Mattijn overgekocht (de starter van dit topic). En ik had gelijk wat probleempjes.

Probleem 1: Ik wou dus starten met de rotostart bleek de back plate los te zitten. Dus ik de motor eruit gehaald en de backplate weer vastgemaakt. Dus nu had ik de motor gestart en als ik wil stoppen zie ik opeens dat de backplate weer los zit terwijl ik ook locktite had gebruikt. Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen. De schroefdraad lijkt wel dol.
Hier een foto van de achterkant van de motor waar de backplate op hoort te zitten.
foto%20motor.jpg

Probleem 2: Ik had dus de backplate vastgemaakt en hij wou niet starten, hij leek niet aan te grijpen. dus ik de backplate uitelkaar gehaald en bleken de tandwielen kapot te zijn. Hier een foto van de tandwielen.
foto%20tandwielen.jpg

Waardoor zou dit komen?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
 
De tandwielen zijn mogelijk stuk gegaan door zand en/of doorstarten als de motor verzopen is (verbrandingskamer vol brandstof). Als de rotostart vast begint te lopen (kun je horen omdat het toerental afneemt en uiteindelijk zelfs stopt met draaien), stop dan direct en controleer of je de motor niet verzopen hebt door de gloeiplug eruit te draaien.

Tussen het wieltje dat op het asje van de starter zit en de krukas hoort een pennetje te zitten, de meenemer. Deze moet wel weer gemonteerd zijn, anders kun je draaien wat je wilt maar gebeurt er niets. Als alles goed gemonteerd is, draait de as van de starter mee als je tegen de draairichting van de motor in draait (bijv. door het vliegwiel te draaien). De andere kant op moet het asje stil blijven staan en hoor je bij elk rondje een klikje.

Threadlock (locktite) werkt alleen als het oppervlak vetvrij is. Als boutjes en gaatjes vet zijn, helpt het niet. Ook moet je ervoor zorgen dat er geen zand in de gaatjes en op de boutjes zit. Hierdoor kan ruimte ontstaan en dan trilt het boutje er ook weer uit.
 
Bedankt voor het snelle antwoorden.
Op de vorige pagina onderaan had je iets geschreven over vloeibare pakkingen wat zijn dat precies?
En hoe kan ik het makkelijkst de schroefdraad vetvrij maken.
 
goed afspoelen met water dat al het zand enzo weg is en dan goed in spuiten met een goede vet verwijderaar (sleur zal wel zeggen met wat :wink: ) en dat afpoetsen met wc papier of keukepapier :lol:
 
Maar het zit aan de motor vast is dat niet erg als daar water bij komt?
 
Oke bedankt.
Ik ga die tandwielen niew kopen voor in de backplate moet ik er nog iets bij bestellen
(bestel bij pk) nog iets van 25 euro extra te besteden buiten de tandwielen.
 
Back
Top