Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
oke dus deze olie is eigenlijk beter voor offroad dan onroad rijden want dan hebben je wielen meer grip. ik had je vorige bericht ook gelezen maar nu moet ik dan toch wat uit mijn diff halen want ze zitten helemaal vol! En wat is eigenlijk dikker 10k of 50k. In mijn diff zit 8k staat erop ( de verpakking van de olie).

mvg Hein

buism01 zei:
Hein.vandenbroek zei:
wat is beter om in je differential te doen: sileconen olie of vet. Ik heb er sileconenolie inzitten maar die loopt wel zwaar maar soepel. Er zat eerst vet in van hpi zelf maar dit heb ik vervangen door sileconen olie, want mijn vader zij dat dat beter was ( hij heeft een autobedrijf ) alleen ik weet het niet zo zeker, het kan misschien ook zijn dat deze olie veel te dik is want die werd vroeger gebruikt in echte auto's maar mag nu niet meer want is slecht voor het milieu.

mvg Hein

Hey Hein,
Op vrijwel alle sites wordt olie aangeraden ipv vet...dus ik denk dat je ouwe gelijk heeft. Mijn olie is 50k dik (het gewicht van de olie) en ik heb ook 10k er in hangen. Dat spul is zo dik...dat het werkelijk op de kop kan hangen zonder dat het er uit flikkert. En je hebt gelijk....dat maakt het tegendraads draaien van de diff niet makkelijk, maar de normale loop gaat erg soepel. Door die dikkere olie heb je je diff meer gelocked...

Mijn vorige link heeft het ook over olie...en niet over vet.

Hmmm,het word steeds verwarrender,ik heb lagervet gehaald,dat dan bestand is tegen 220 C,nu zit ik er over te dneken om dat te gebruiken voor de grote bevels gear,en de watkleinere die er naast zit.

En het standaard HPI vet te gebruiken voor in het diff

Nu heb ik ook nog Robbe smeerolie,vet liggen,dat heb ik altijd bgebruikt in mijn Electro auto's werkt ook zeer goed moet ik zeggen,misschien is dat ook een idee,voor in de Diffs?

http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront/en

Ik heb in mijn voorste diff 10.000WT siliconen en achter 50.000WT siliconen (da's bijn een geblokkeerd diff 8O, maar dat is prima voor in het zand). De tandwielen heb ik een heel klein beetje vet zitten zodat ze niet droog op elkaar lopen. Zeg maar "een mespuntje". Na het aanbrengen van het kloddertje flink met de hand doordraaien zodat het vet goed verdeelt is.

In mijn hobbyproject met spiral gears heb ik wel lagervet in mijn diff gedaan, ongeveer een flinke klodder zoals je tandpasta op een tandenborstel doet. Omdat het vet niet echt vloeibaar is, kan ik niet zeggen of het diff half of driekwart vol zit. Het voelt hetzelfde aan als 50.000WT, best wel dik dus.

Ik dacht dat ik 8 k had maar dat was dus 80 k :oops: maar ik hoor iedereen zeggen dat ze in elk dif een andere dichtheid olie hebben maakt dat uit dan?

mvg Hein

Sleurhutje zei:
Welkom bij de Savage club :wink: Die alu gearbox van dat fotootje heb ik een vraagje over. Ik heb ze van GPM maar de lagers op het diff zitten er niet stevig in vast (zit iets ruimte in, de lagers kunnen eruit vallen). Graag wil ik weten of ze in de FLM's wel goed vast zitten.

De pasvorm is echt fantiastich, de lagers worden geheel omvat en zitten steving in de behuizing, die ook naadloos sluit. Niks dan complimenten over de FLM producten (ik heb ook het extended chassis....)

Bart_Banaan zei:
Sleurhutje zei:
Welkom bij de Savage club :wink: Die alu gearbox van dat fotootje heb ik een vraagje over. Ik heb ze van GPM maar de lagers op het diff zitten er niet stevig in vast (zit iets ruimte in, de lagers kunnen eruit vallen). Graag wil ik weten of ze in de FLM's wel goed vast zitten.

De pasvorm is echt fantiastich, de lagers worden geheel omvat en zitten steving in de behuizing, die ook naadloos sluit. Niks dan complimenten over de FLM producten (ik heb ook het extended chassis....)

Idd ik gebruik ook die van FLM sluiten perfect en de lager zitten als gegoten, heb ook het verlengde chassis en de extended arm set, de arm set is nog wel de beste hopup licht gelijk stabiel in de bochten

@Bart & Lenno:
Dan moet ik ook maar FLM's nemen en de GPM's laten voor wat het is. In de GPM's vallen de lagers er nagenoeg uit als je ze erin doen en het huisje op z'n kop houdt. Dus het lager heeft weinig zin en zal bij wringen dus ook rond gaan draaien in de gearbox behuizing. Dank je wel voor deze wijsheid :worship: :wink:

@Hein (en anderen):
Wat je in je diffs stopt aan olie is erg afhankelijk van het soort ondergrond, model auto (leuke woordspeling :) ) en persoonlijke voorkeur/wensen. En ook niet elke 10.000WT is hetzelfde. Ik het 10.000WT van HPI dat aanzienlijk dikker is dan 10.000WT van merk X (merkloos). Dus gewoon experimenteren...

Tis trouwens wel een geklooi,om de dif er weer in te zetten :? ,die aandrijfassen,schieten er elke keer uit :? .

Ach weer een middag kapot :D ,als het dan ook maar wat opgelevert heeft.

Ik heb vanmiddag de tandwielen van Marc in mijn Savy gezet,kijken of dat beter gaat.

Ik houd jullie op de hoogte,kijken of ik nu 7 min kan rijdden in de plaatst van 5minuten,zoals het de laatste tijd ging ,lol.

Nou ik heb ehm weer in elkaar staan,nu heb al een klein stukje gereden.

Alleen bleef de Savy stationair,vooruit rijden,dus ik ben er maar mee opgehouden voor vandaag(voordat die spur weer kapot giing!),het werd al donker,toen ik wou gaan rijden.En het was aardig fris buiten :?.

Hij rijd trouwens wel zeer soepel nu :D ,misschien was de bevelt de boosdoender wel,ik hoop het!

Morgen verder met het afstellen van de versnellingsbak,de auto schakelt te vroeg naar de 2de versnelling.

Sinds ik die rem weer opnieuw in elkaar geschroeft hebt,doet ie het veel beter :!:

Dat lager vet werkt trouwens zeer goed,de tandwielen maken nu een stuk minder herrie!,aan de voorkant tenminste,de achterzijde is nog steeds zoals het was.

Hein.vandenbroek zei:
Ik dacht dat ik 8 k had maar dat was dus 80 k :oops: maar ik hoor iedereen zeggen dat ze in elk dif een andere dichtheid olie hebben maakt dat uit dan?

mvg Hein

Er zijn mensen op savage central die met 100k rijden. Dat is wel ERG dikke olie, maar het wordt gedaan. Het zorgt alleen voor meer lock op je diff.

Verschillende in achter en voor..is op zich niet onlogisch. Maar het is je opgevallen dat de standaard savy dat niet heeft. Niet iets waar je veel zorgen over hoeft te maken....of je wil dat je wagen zich anders gedraagt in de bochten...

buism01 zei:
Er zijn mensen op savage central die met 100k rijden. Dat is wel ERG dikke olie, maar het wordt gedaan. Het zorgt alleen voor meer lock op je diff.

Verschillende in achter en voor..is op zich niet onlogisch. Maar het is je opgevallen dat de standaard savy dat niet heeft. Niet iets waar je veel zorgen over hoeft te maken....of je wil dat je wagen zich anders gedraagt in de bochten...

Tsja, bij 100.000 kun je beter stopverf gaan gebruiken :?. En voor alle modelauto's geldt dat je ze aan moet passen naar de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren.

Sinds 20 jaar heb ik in mei 2006 een Savage gekocht met als doel deze (net als op het internet met die filmpjes) flink te mishandelen. Nu, na 5 maanden, kan ik zeggen dat de missie geslaagd is. Dat kunnen velen beamen :oops:. De laatste maanden natuurlijk de gevolgen van slijtage en misbruik onder ogen moeten zien en dus ook de wereld van tunen en upgraden ingestapt. En dat lukt ook best aardig. Om de look-and-feel voor vering en precisie sturen te krijgen heb ik nu een tapijtklevertje gekocht (X-Ray M18T 1:18 Truggy) om zo tijdens regenachtige dagen op de baan van de lokale club te rijden. :wink:

Sleurhutje zei:
buism01 zei:

Tsja, bij 100.000 kun je beter stopverf gaan gebruiken :?. En voor alle modelauto's geldt dat je ze aan moet passen naar de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren.

Sinds 20 jaar heb ik in mei 2006 een Savage gekocht met als doel deze (net als op het internet met die filmpjes) flink te mishandelen. Nu, na 5 maanden, kan ik zeggen dat de missie geslaagd is. Dat kunnen velen beamen :oops:. De laatste maanden natuurlijk de gevolgen van slijtage en misbruik onder ogen moeten zien en dus ook de wereld van tunen en upgraden ingestapt. En dat lukt ook best aardig. Om de look-and-feel voor vering en precisie sturen te krijgen heb ik nu een tapijtklevertje gekocht (X-Ray M18T 1:18 Truggy) om zo tijdens regenachtige dagen op de baan van de lokale club te rijden. :wink:

hehe...stopverf...LOL! :lol: Ja..100k is wel achterlijk dik! Maar ik moet zeggen 80k is ook niet gek als permanente vuller oid! Voordat ik mijn 50k zag...wist ik eerlijk gezegd niet dat olie zo verschrikkelijk dik kan zijn...en stroperig.

buism01 zei:
hehe...stopverf...LOL! :lol: Ja..100k is wel achterlijk dik! Maar ik moet zeggen 80k is ook niet gek als permanente vuller oid! Voordat ik mijn 50k zag...wist ik eerlijk gezegd niet dat olie zo verschrikkelijk dik kan zijn...en stroperig.

Ja, mijn eerste flesje 50.000 kwam niet veel uit. Na wat knijpen kwam er echt zo'n transparante klodder uit (die helaas te groot was en dus alles onder de glibberige siliconenolie zat :( ). Wel is na intensief gebruik de 50.000 een stuk soepeler geworden dan in eerste instantie. Maar uiteindelijk werkt het wel goed.

Komende week eens mijn schokbrekers onder handen nemen en opnieuw vullen. Van de ATV zijn ze nogal slapjes en nu er een stevigere motor op zit is het wel noodzakelijk om de veren wat stijver te maken en de olie wat dikker.

Ik moet de 50000 ook nog in mijn diffs stoppen, hoe heb jij het er uiteindelijk in gekregen zonder knoeien?

Olee,net eventjes gereden,de spur blijft nu ieder geval iets langer heel,lol.Ik heb er in ieder geval een tankje leeg mee kunnen rijden en de spur ziet er nog als nieuw uit :D ,we boeken wat vooruitgang!
Die 4.1 motor blijft het trouwens errug goed doen :D,daar ben ik wel blij om.

Hoe warm mag die koppeling trouwens worden,zo ongeveer?

Zo heet dat hij net niet je spur smelt :mrgreen:

Als je merkt dat hij te heet wordt (?) dan kan je gewoon even rustig een rondje rijden om hem af te laten koelen. Eigenlijk net als de uitloopronde bij de F!, dit is vooral om de remmen etc even te koelen voor ze naar de pit gaan.

Te vroeg gejuicht,lol,hij heeft de spur een beetje gestript,na het tweede tankje dat ik vanavond reed(Spur is ligt beschadigt).

Het zal wel komen,omdat ik op een stuk asfalt reed,en voluit gas kon geven.Ik denk dat ie toen wat te heet is geworden(Ik wou ehm eventjes goed testen,das dus blijkbaar gelukt,lol).

Misschien dat het met de Racing bell straks beter gaat,op lange stukken asfalt,beter koeling dus :?.

Wat voor Gloeiplug gebruiken jullie met deze temp,de motor wil nu slecht op temp komen :( .[/u]

@Burp: siliconen van 50.000 krijg je niet uit het flesje. En als het er uit is, heb je gegarandeerd teveel eruit en zit het aan je vingers. Het glijdt wel lekker, dat dan weer wel.

@Raimond: In principe wordt je koppeling niet warm als je vol gas rijdt. De meeste warmte ontstaat bij telkens optrekken als de schoentjes vast moeten lopen op het koppelingshuis. Bij hoge snelheid worden ze vastgedrukt (centrifugaalkracht). Het punt (toerental) waar dit gebeurt bepaal je met de veertjes en het gewicht van de koppelingsschoentjes. Als je koppeling continu slipt of heel heet wordt bij hogere snelheden, dan bestaat de kans dat je koppelingsschoentjes versleten zijn. Heb je teflon of aluminium k.schoentjes?

Ik heb de gewone standaard schoentjes erop zitten.

Trouwens,smeren jullie vet,op de aandrijfassen en b.v de diff cups?
Bij mijn electro auto's smeer ik er nooit wat op,in verband met zand,wat schuurt en kleeft,maar wat is nu beter?

Back