Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Eerst scheppen, dan rijden :mrgreen:

Zou wel mooi zijn als dat de oplossing voor alle problemen met de STS'en zijn...
 
Marc,ik ben benieuwt of er nog een paar leuke pics zijn gemaakt!:mrgreen: \

Bedankt voor die moer(als je die spur nog wilt hebben,zeg het maar!),ik heb vanmiddag nog gereden,hier,ik moest wel effe het luchtfilter schoonmaken!,die zat vol met zand 8O

Maar hij rijd nu weer....Ik vind het echt leuk om over dat zand heen te banjeren.

Trouwens ik blijf het vreemd vinden waarom mijn savy spurs vrat,terwijl die van jou toch net wat minder soepel loopt,misschien toch een te kleine koppelingsbell,maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken.


Ik merkte eerlijk gezegt niet echt,dat je meer vermogen had,wel wat,maar niet veel :? ,vond ik toch raar...
 
Raimond,

je denkt dat die van mij niet soepel loopt, maar ik rem als mijn motor afslaat. Dat betekent dat mijn rem aanloopt als je m daarna probeert voort te duwen. Het is wel waar dat hier en daar zand zit, maar heel beroerd draait die van mij niet. Ja, de jouwe draait inderdaad alsof die nieuw is. Maaaaaaar...het punt is; doet die van jou dat ook..als ie belast is?

Ik heb eigenlijk nooit veel problemen gehad met spurs....en nu...hopelijk...met mijn stalen spur houdt het voorlopig helemaal op.

Over die foto's...ik probeer een beetje uit wat werkt en wat niet werkt. Maar er zijn wel een paar aardige bij. Ik zal ze straks op het net gooien. Dan kun je ze kopieeren. Eerst een selectie maken..tussen wat goed en wat niet goed is.

Conclusie van vandaag: Rijden met een deflector (STS.30 en tuned pipe) drukt de performance van de motor helemaal weg. Blijkbaar is de tuned pipe al redelijk "klein" voor de STS. Zonder tuned pipe loopt ie wat beter, maar zou de onderin wel wat meer mogen komen. Hij reageert een beetje "wattig".

Al met al ging dat niet slecht, alleen de auto controleren, wanneer je auto niet direct op het gas reageert is niet eenvoudig. Ik ga er nog een shim uithalen denk ik...of meer nitro % rijden.

Bij mijn broer hebben we 1,5 tankje 35% geprobeerd. Dat is niet voor elke motor aan te raden, maar het blok trekt helemaal open. Plotseling wheelied ie als de beste..en loopt ie een stuk koeler. Dit betekent dat ik een knoop moet doorhakken..of meer % of een shim minder.

Gr.M
 
Oh ja...sommige zijn een beetje donker of hebben weinig contrast..omdat ik probeerde met een kortere sluitertijd te kieken of ff iets anders probeerde. Kun je zelf die foto's bijwerken...of moet ik er naar kijken?
 
Dit is misschien wel de mooiste:

Raimond%20sav%20005%20copy.jpg


(is verkleind en gecropped)

Raimond%20sav%20005.jpg

Raimond%20sav%20006.jpg

Raimond%20sav%20007.jpg

Raimond%20sav%20008.jpg
 
buism01 zei:
Raimond,

je denkt dat die van mij niet soepel loopt, maar ik rem als mijn motor afslaat. Dat betekent dat mijn rem aanloopt als je m daarna probeert voort te duwen. Het is wel waar dat hier en daar zand zit, maar heel beroerd draait die van mij niet. Ja, de jouwe draait inderdaad alsof die nieuw is. Maaaaaaar...het punt is; doet die van jou dat ook..als ie belast is?

Ik heb eigenlijk nooit veel problemen gehad met spurs....en nu...hopelijk...met mijn stalen spur houdt het voorlopig helemaal op.

Over die foto's...ik probeer een beetje uit wat werkt en wat niet werkt. Maar er zijn wel een paar aardige bij. Ik zal ze straks op het net gooien. Dan kun je ze kopieeren. Eerst een selectie maken..tussen wat goed en wat niet goed is.

Conclusie van vandaag: Rijden met een deflector (STS.30 en tuned pipe) drukt de performance van de motor helemaal weg. Blijkbaar is de tuned pipe al redelijk "klein" voor de STS. Zonder tuned pipe loopt ie wat beter, maar zou de onderin wel wat meer mogen komen. Hij reageert een beetje "wattig".

Al met al ging dat niet slecht, alleen de auto controleren, wanneer je auto niet direct op het gas reageert is niet eenvoudig. Ik ga er nog een shim uithalen denk ik...of meer nitro % rijden.

Bij mijn broer hebben we 1,5 tankje 35% geprobeerd. Dat is niet voor elke motor aan te raden, maar het blok trekt helemaal open. Plotseling wheelied ie als de beste..en loopt ie een stuk koeler. Dit betekent dat ik een knoop moet doorhakken..of meer % of een shim minder.

Gr.M

Duidelijk!,je hebt gelijk, ik weet niet wat ie doet,als ie belast word,maar het valt wel mee zo te zien,en anders moet er maar wat kapot gaan :roll: .

Bedankt voor de fotos!! :)

Wat gaan die assen trouwens dubbel bij mij bakkie 8O ,valt me nu pas op
 
De mijne is nou helemaal klaar, de motor is gemonteerd, alle slangen, electronica etc...
De motor is een MLC .32ci (5,3cc) motor met rotostart. Het enige wat nog ontbreekt is een originele uitlaatbocht van een Savage, omdat die niet past op de Collari motor, en daarom heb ik een buggy uitlaatbocht moeten gebruiken die een beetje 'bijgebogen' is....

Nou ja, van de week maar even inrijden, en dan knallen met die bak!!

readytorun11.JPG


readytorun10.JPG


readytorun8.JPG


Meer foto's in het -nu complete- fotoalbum:
http://www.rc-junkies.nl/gallery/index.php?list=3&page=all
 
Nou die van mij rijd verder goed!,ik snap et niet,maar ok,hij wil zelfs nog wel,als ie grip heeft,achter wheellies trekken :D .

Dat had ik eerlijk gezegt niet verwacht!

Ik laat het wel zo,als het stuk gaat,dan merk ik het wel 8)
 
Bart,

hou me eens op de hoogte van die collari svp? Ziet er goed uit...misschien heb ik zitten slapen, maar vertel ook eens welke uitlaat, welke tandwiel verhouding, 2 bak of 3 bak, brandstof etc.


@Raimond, ja die F41 lopen erg fel (mijn ouwe had dat ook..relatief lage top maar ze rammen goed door!), daarom maken ze vrij eenvoudig een wheelie. Dat zijn toch goede motoren van HPI, dat merk ik nu ik meerdere motoren gezien heb. Dat felle heeft de K46 van Jack trouwens ook. Ik hoop...dat wanneer ik mijn nieuwe carb krijg ik dat probleem ook getackeld heb met die STS.

Zoals ik al zei; het lijkt alsof ik nog niet genoeg compressie opbouw in mijn blok. Dat kan betekenen dat er een shimmetje uit moet OF dat ik met andere brandstof moet gaan rijden. Het feit dat ik met 35% nitro beter wegtrek is natuurlijk ook logisch (is toch zo een 75% meer nitro dan met mijn 20% tornado).....Een ander aspect van 35% is dat het beter/ eerder verbrandt. De timing van het blok wordt een tikkie anders. Ik zou met een warmere plug misschien ook nog wat kunnen doen.

Al met al weer nieuwe ideeen!

@Raimond, even over mijn spur c.q. weerstand in mijn auto. Mijn auto maakt inderdaad een metallic soundje, maar dat komt vooral door de remschijven EN de geharde onderdelen. Daarbij heb ik vandaag regelmatig gevoeld aan de spur en bell...deze werden niet warm. Dit zegt mij zoveel dat er niet overdreven veel weerstand is.

@iedereen met goede ideeen: Het is bij mijn auto zo...dat wanneer ik een bocht naar links maak...de motor minder brandstof krijgt dan wanneer hij naar rechts gaat. Ook is het zo, dat de carb echt inhoudt...heeft iemand suggesties om dit te tackelen?

@Bart, merk je iets, qua weggedrag van die verplaatsing van je tank? Ik zie wel in dat het mijn genoemde probleem zou kunnen tackelen. Ik zoek even op je site hoe je het precies gedaan hebt.

Rai: ik kan de originelen wel even op members.home.nl/m.buis zetten....wil je ze?
 
dat met de brandstof aanvoer in de bocht klopt
heeft iedereen last van.....

optie.... regelmatig je tank vullen....

carb hmm zou ik niet weten.... ik had op mijn s-25 ook een andere carb....die van een 3,5 van hpi dus geen plastike maar een gieteizeren....
draaien niet zomaar dol zijn goede carbs.....

maar ik heb die auto nu niet meer.... ik was een beetje uitgekeken op de savage... wis alles van de auto.... kon hem te goed.. werd saai...

tijd voor een nieuwe dacht ik toen... gerolen voor een tamiya terra crusher met een 3,5cc van protech erop... weet wel.. die motor gaat vervangen worden.... weet nog niet welke..

gr arjan
 
buism01 zei:
Bart,

hou me eens op de hoogte van die collari svp? Ziet er goed uit...misschien heb ik zitten slapen, maar vertel ook eens welke uitlaat, welke tandwiel verhouding, 2 bak of 3 bak, brandstof etc.


@Raimond, ja die F41 lopen erg fel (mijn ouwe had dat ook..relatief lage top maar ze rammen goed door!), daarom maken ze vrij eenvoudig een wheelie. Dat zijn toch goede motoren van HPI, dat merk ik nu ik meerdere motoren gezien heb. Dat felle heeft de K46 van Jack trouwens ook. Ik hoop...dat wanneer ik mijn nieuwe carb krijg ik dat probleem ook getackeld heb met die STS.

Zoals ik al zei; het lijkt alsof ik nog niet genoeg compressie opbouw in mijn blok. Dat kan betekenen dat er een shimmetje uit moet OF dat ik met andere brandstof moet gaan rijden. Het feit dat ik met 35% nitro beter wegtrek is natuurlijk ook logisch (is toch zo een 75% meer nitro dan met mijn 20% tornado).....Een ander aspect van 35% is dat het beter/ eerder verbrandt. De timing van het blok wordt een tikkie anders. Ik zou met een warmere plug misschien ook nog wat kunnen doen.

Al met al weer nieuwe ideeen!

@Raimond, even over mijn spur c.q. weerstand in mijn auto. Mijn auto maakt inderdaad een metallic soundje, maar dat komt vooral door de remschijven EN de geharde onderdelen. Daarbij heb ik vandaag regelmatig gevoeld aan de spur en bell...deze werden niet warm. Dit zegt mij zoveel dat er niet overdreven veel weerstand is.

@iedereen met goede ideeen: Het is bij mijn auto zo...dat wanneer ik een bocht naar links maak...de motor minder brandstof krijgt dan wanneer hij naar rechts gaat. Ook is het zo, dat de carb echt inhoudt...heeft iemand suggesties om dit te tackelen?

@Bart, merk je iets, qua weggedrag van die verplaatsing van je tank? Ik zie wel in dat het mijn genoemde probleem zou kunnen tackelen. Ik zoek even op je site hoe je het precies gedaan hebt.

Rai: ik kan de originelen wel even op members.home.nl/m.buis zetten....wil je ze?

Ehm misschien een vraag,je hebt dezelfde FLM platen,bij mij zit de tank nu aardig strak en iets schuin op het chassis,is dait bij jou ook niet het geval?
 
Zet er een lange brandstof slang op (minimaal zo'n 15cm) en je hebt amper tot helemaal geen last van dat inhouden na het nemen van een bocht...



Wat technische gegevens van mijn Savage:

Motor: Collari .32 (5,25cc - max. 36.000rpm)
Luchtfilter: O.S. dual stage Super Air Cleaner
Uitlaat: Mielke EFRA 9902
Bocht: Carson 1:8 buggy bocht, bijgebogen (enige die paste op die Collari motor doordat de Rotostart unit in de weg zit..)
Koppelingtandwiel: gehard 15-tands
koppelingschoenen: Hon Nor kunststof schoentjes (black)
koppelingsveertjes: medium (zwart)
Spurgear: Standaard kunststof 49-tands
Assen & outdrives: standaard Savage SS.
Servo gas/rem: Hi-tec HS5475HB
Servo stuur: Towerpro HS-955MG
Bulkheads V & A: Fast Lane Machine (FLM) Hybrid 6061 aluminium
Diff cups: FLM 6061 aluminium
Diffs: 4-gears spider
Stuurservo: links-voor-onder direct binnen het FLM chassis gemonteerd.
Gas/rem servo: rechts naast de motor gemonteerd, voor een directe bediening van de gasschuif en de remhevel.
Ontvanger: Hi-tec HFS-03MM - 40mHz FM
Chassis: FLM Low Center of Gravity TVP 6061 aluminum 4.7mm,
Mods: twee extra aluminium chassis braces, mid-tank mod, slanghoudertjes
Rest van de onderdelen: allemaal standaard Savage SS

readytorun12.JPG
 
"Iedereen"....nou niet echt, hiervoor had ik nergens last van....Mmmm zou wel eens aan de uitlaat kunnen liggen
 
Ziet er goed uit Jaap, volgende week zondag (als je hem hebt ingereden) even inwijden op onze bash plaats? Zie draadje Zaandam deel 2 bij Meetings :)
 
Bart..Jaap...Burp...

Ik wist dat een langere leiding kon helpen...en er zit zeker 15cm op. Hielp niet echt....jammer!

M
 
@Buism01:

Mijn brandstofleiding is 20 cm naar het extra filter (met pompje) en dan nog eens 25 cm naar de carb toe. Voordeel is dat ie zo'n 30 sec. op z'n kop ook blijft doorlopen. Kun je tenminste rustig ernaar toe lopen in plaats van rennen en dat-ie dan net afslaat als je er bent.

Ik ik rij Morgan Fuel Sidewinder 25% in mijn STS.28. Hiervoor heb ik mijn S-25 ook altijd op Sidewinder 25% gereden en nooit problemen gehad. Nou ja, na bijna 20 liter stevig mishandelen was het motortje een beetje op. Maar dat neem ik hem niet kwalijk. De STS.28 daarentegen heb ik op aanraden van wat gasten in de buurt proberen in te rijden op Modell Technics QuikFire 16% met extra olie. De eerste paar tankjes ging dat redelijk maar daarna was het flut. Ook de gewone 16% en 20% liepen voor geen meter in de STS. Ik heb sinds twee weken weer de oude vertrouwde Sidewinder 25% en druk op het knoppie en gelij lopen als een speer.


Ik heb vanavond wat technische tekortkomingen verholpen. Veel lagers vervangen omdat het vet eruit was en zand erin zat. En de lagers in de achterste C-hubs zaten er wat schuin in. En de cup joints op de versnellingsbak waren iets ingesleten. Uiteindelijk alle problemen opgelost en alles loopt heeeeel soepel. Dus als het zondag goed weer is (droog dus), dan zullen we weer eens ouderwets kunnen vliegen met de Quad.
 
@Sleur,

ik heb met mijn ouwe F41 CoolPower gereden....maar dan de vliegtuig variant. Dat betekende...veel meer vermogen, maar relatief weinig koeling. Ik wil eigenlijk best die CooPower Sidewinder proberen, maar ik zou zo 1-2-3 niet weten waar ik het vandaan haal?

Of bestel je het via hun website?
 
Back
Top