Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Iedereen heeft een andere manier van inrijden, die van hpï zelf, mankeert niets aan....

Je idle screw, kan je bijstellen, indraaien voor meer toeren, dus uitdraaien voor minder...

Na de meeting in Houten op hemelvaartsdag was ik verloren! De geur van verbrandingsmotoren gaf me jeugdherinneringen :) (vroeger lijnbesturing gevlogen: teamrace en combat) dus moest het er van komen. Na me uitgebreid op dit forum te hebben "ingelezen" -veel goeie info hier!!!- was het afgelopen vrijdag dan toch zover : een HPI Savage 3.5. Vandaag de motor ingelopen obv WOT methode. Ik was alleen iets meer brandstof kwijt dan in het filmpje genoemd : in totaal zo'n 2 liter schat ik :? (plm 2 slagen rijker dan de factory setting).
Nu is het één grote smeerboel. morgen maar eens reinigen dus.

Het viel me overigens op dat er aan de achterkant van de motor (bij de uitlaat) erg veel olie druppelde. Is dat normaal of zou het kunnen dat de aansluiting met de uitlaatpijp niet strak genoeg zit? :?:

inrijden met de wot methode is er een grote overloop van nitro wat niet verbrandt is dus naar buiten moet via de uitlaat , als de motor goed is afgesteld heb je weinig of geen overloop en zal het dus niet meer gaan druppen.

maar controleer het toch maar is ...

Is niet normaal, maar kan best zijn dat als je met de normale instellingen rijd het al een stuk minder is.

Mischien rubbertje stuk, of de veer niet strak genoeg, of de boel even aandrukken...

hoi

Ik heb mijn F4.1 motor ook bijna een hele slag armer om mijn motor lekker op toeren te laten komen, dus dat maakt niet heel veel uit en hangt af van de motor.

GR.

Mark

Ik zal morgen tijdens de schoonmaak de boel maar eens even nader inspecteren. Maar het zal inderdaad de onverbrande nitro zijn.
Heeft iemand tips om te reinigen met huis tuin en keuken middelen? Ik heb er niets speciaals voor in huis :?

thx voor de reacties.

Psygho (Emil) zei:
Je idle screw, kan je bijstellen, indraaien voor meer toeren, dus uitdraaien voor minder...

dat heb ik wel proberd. maar ik krijg allen succes als ik met de transmitter, de throttle lagger zetten.. dan pas gaat de moter stil (niet meer velgen draaien). Ik weet dat eigenlijk moet dat niet met de transmitter gedan maar.. met de idle, 1/2 turn is gewoon niet genoeg

Oke, das duidelijk, dan moet je dus de trim lager zetten.

Normaal is het zo dat jke met de trim het spul tijdelijk wat hoger kan zetten.....

Dus de gastrim helemaal naar beneden, en dan de idle opnieuw afstellen dat hij goed loopt, en dan kan je weer met de trim de boel bv voor het starten wat hoger zetten.

Doet hij dit allemaal al, dan is er niets aan de hand, en gebruik je de trim verkeerd. :P

@Mees
Ik zal morgen tijdens de schoonmaak de boel maar eens even nader inspecteren. Maar het zal inderdaad de onverbrande nitro zijn.
Heeft iemand tips om te reinigen met huis tuin en keuken middelen? Ik heb er niets speciaals voor in huis

Ik gebruik hier remmenreiniger (grote spuitbus) voor, te koop bij automaterialenwinkels.
Bijvoorbeeld:
http://www.noppenshop.nl/xcart/product.php?productid=52717&cat=1731&page=1

Dit spul ontvet prima, ook te gebruiken om de nitro-motor te reinigen, vervolgens deze wel weer in-olieën met bijv. after-run olie.
Echte huis-, tuin- en keukenmiddelen zou ik hiervoor niet gebruiken.

Beste mensen,
Ik heb sins kort een Savage .21 aangeschaft :lol: maar ik heb daarover een vraag

Is het normaal dat er 1 t/m 2 mm horizontale speling zit op het kopelings huis?? :?:

Mvg Hilco

Persoonlijk vindt 1mm al aan de ruime kant. Meestal zit ik op 0,5 tot 0,7 mm
Maar goed, zoals gezegd, niets ernstigs, blijkbaar rijd hij er prima op zo te lezen...

miccim zei:
Dit spul ontvet prima, ook te gebruiken om de nitro-motor te reinigen, vervolgens deze wel weer in-olieën met bijv. after-run olie.
Echte huis-, tuin- en keukenmiddelen zou ik hiervoor niet gebruiken.

:? Ik heb een kwastje met wat brandspiritus gebruikt (niet om de nitro-motor te reinigen :wink: ) dat ging eigenlijk heel goed. Zo kon ik ook de wat moelijk bereikbare plaatsen bereiken zonder de auto helemaal uit elkaar te hoeven halen.

Foute aanpak??

Nee hoor. Er is al veel geschreven over hoe je je auto het beste kan schoonmaken. Ik ben ook een verfent gebruiker van remmenreiniger. Bij Hornbach voor 3,- een bus ofzo. Het kan ook met ander spul, een warm sopje met kwast gaat ook prima. Dan lekker schoon en droog blazen met de compressor en eventueel je lagers voorzien van een drupje olie. Dat doe ik trouwens erg weinig (misschien twee keer per jaar) want rijden is belangrijker dan schoonmaken. Als er iets stuk gaat dan maak ik de omgeving schoon van het te repareren gedeelte.

Bedankt voor jullie antwoorden, :!: ik hoef me er niet meer druk om te maken :D

Mvg Hilco

errorken zei:
Ferry zei:
errorken zei:
Ik ben bezig met het assemblen van een Savage SS 4.6 kit.
Momenteel heb ik eenonderdeel over. Het komt volgens mij overeen met 'B072' uit de manua, althans de afmetingen komen toch nagenoeg overeen. (manual blz9: http://www.hpiracing.com/graphics/instr/871_web.pdf).
De component is een metalen bushing (5x11x4) . Hier een fotootje:

knip

Ik heb de manual al een paar keer doorlezen maar vind nergens waar het gebruikt wordt. De online manual is spijtig genoeg ook niet doorzoekbaar, daar deze PDF een soort bitmap is en geen pure tekst.

Weet iemand waar dit deeltje gebruikt wordt ?

Ik heb ook net een Xss gebouwd en kwam dit deeltje ook tegen, samen met nog veel meer onderdelen die je niet nodig hebt, je niet druk over maken en gewoon de manual volgen.
Mijn Xss rijdt als de brandweer en dat ring geval (glijlager) ligt nog steeds in m`n kist.
Succes met je wagen.

Ok, bedankt voor de reactie. Ik ga het dan gewoon laten liggen.

Dan heb ik nog een vraagje aangezien je zelf zo'n kit gebouwd hebt:

De schokbrekers die je zelf moet vullen met olie, maken na verschillende pogingen nog steeds een 'sprits sprits' geluid wanneer je ze induwd.
Is dit bij jou ook ?

Nee, doen ze bij mij niet, je moet echt de tijd nemen om de luchtbelletjes eruit te krijgen, ik heb ze vol laten lopen, een betje op en neer bewogen om de luchtbelletjes omhoog te krijgen en een tijdje (uurtje) rechtop in een glas laten staan (gezellig met z`n achten), en tijdens dichtdraaien van de bovenkapjes de zuigerstangen langzaam omhoog geduwd zodat er een klein beetje olie uit kwam lopen en dus helemaal luchtbelvrij zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Hij is weer mooi schoon!

@ Burp: Je hebt helemaal gelijk. Je moet rijden met zo'n ding... niet poetsen. Maja hij is nog zooo nieuw dat ik het zonde vond om al die smurrie te laten zitten :lol:

errorken zei:
Ik ben bezig met het assemblen van een Savage SS 4.6 kit.
Momenteel heb ik eenonderdeel over. Het komt volgens mij overeen met 'B072' uit de manua, althans de afmetingen komen toch nagenoeg overeen. (manual blz9: http://www.hpiracing.com/graphics/instr/871_web.pdf).
De component is een metalen bushing (5x11x4) . Hier een fotootje:

IMG_0400.jpg

Ik heb de manual al een paar keer doorlezen maar vind nergens waar het gebruikt wordt. De online manual is spijtig genoeg ook niet doorzoekbaar, daar deze PDF een soort bitmap is en geen pure tekst.

Weet iemand waar dit deeltje gebruikt wordt ?

Deze was bij mij helemaal ingevreten waardoor er teveel speling tussen de spurgear en de clutchbell ontstond.
Dit heeft mij dus een STALEN spurgear+STALEN clutchbell gekost!!
Helemaal weggevreten.....

Ik dacht ook dat het normaal was totdat ik een nieuwe zag.
Bleek de oude dus helemaal ingevreten te zijn.
Op de tekening op bladzijde 39 van de manual is het onderdeel 86121

Ohja ik zelf rijd met de savage x 4.1

Back