Algemeen Serpent Topic

• Topicstarter Topicstarter DiezeL
  • Startdatum Startdatum
heb je het over de one-way van de 2-Bak of de 'druk'-lager van de centax, want
bij de one-way lager van de centax, heb ik geen olie toegevoegd...

en idd, ik kwam er ook net achter dat dat startbox wiel, en het vliegwiel dan in
tegengestelde richting draaien :oops:

maargoed, welke lager bedoel je, want bij de one-way van de 2-bak heb ik
Serpent one-way lube gebruikt, en bij de druk lager: Mugen Supergrease

Greatz,

Diezel

De lager in de centax is geen oneway, is gewoon een druklager.

Het enige wat ik me kan voorstellen wat die bedoelt is de lager in de gearbox, maar die kan er maar op 1 manier in.

Als je de auto op de startbox zet en je bekijkt hem aan de kant van de gearbox/clutchbell moet het vliegwiel tegen de klok in draaien en de startbox met de klok mee....

Gisteren ook nieuwe dingetjes voor mijn koppeling binnen gekregen:

De houder voor de schoen met een grotere diameter:

clutch1.jpg

Had ik al eerder verzonnen dan Serpent maar heeft even geduurd.

Hier zie je hoeveel ruimte de vlieggewichtjes nu hebben voordat ze er onderuit komen.
clutch2.jpg

En een alu klok die ik even moet proberen als deze lang heel blijft.
clutch3.jpg

Zal mijn MRX2 vliegwiel nog wel zijn, ziet er misschien niet uit maar werkt nog steeds goed. Maar ja, wat wil je als je de hele zomer door ieder weekend met een stapel motoren op het circuit staat en je koppeling van motor naar motor gaat.

DiezeL zei:
heb je het over de one-way van de 2-Bak of de 'druk'-lager van de centax, want
bij de one-way lager van de centax, heb ik geen olie toegevoegd...

en idd, ik kwam er ook net achter dat dat startbox wiel, en het vliegwiel dan in
tegengestelde richting draaien :oops:

maargoed, welke lager bedoel je, want bij de one-way van de 2-bak heb ik
Serpent one-way lube gebruikt, en bij de druk lager: Mugen Supergrease

In heel je auto zitten maar twee one-way lagers. Eéntje in de vrijloop en ééntje in de 2bak. Ik sprak vanzelf sprekend over de 2bak one-way.

Als ik het goed begrijp zie jij wel de 2bak draaien wanneer je gas geeft maar gaat de auto niet vooruit? Dan ben je volgens mij het pennetje vergeten die je 2bak de as doet mee draaien.
Als de 2bak niet meedraait (en de klok van de centax dus ook niet) dan zou je heel je centax koppelingen eens terug uiteen moeten halen en stap voor stap de handleiding volgen om hem terug in elkaar te steken. Als je die volgt werkt hij perfect hoor.
Zelf al zijn alle spelingen en shims niet 100% juist dan nog moet 'ie werken.

Roelof zei:
Gisteren ook nieuwe dingetjes voor mijn koppeling binnen gekregen:

De houder voor de schoen met een grotere diameter:
Hier zie je hoeveel ruimte de vlieggewichtjes nu hebben voordat ze er onderuit komen.

Hey! Dat is een goede verbetering. Kan je die nieuwe ring dan al kopen, ik kan die niet terug vinden? Bestelnummer?

Atarikid zei:
In heel je auto zitten maar twee one-way lagers. Eéntje in de vrijloop en ééntje in de 2bak. Ik sprak vanzelf sprekend over de 2bak one-way.

Als ik het goed begrijp zie jij wel de 2bak draaien wanneer je gas geeft maar gaat de auto niet vooruit? Dan ben je volgens mij het pennetje vergeten die je 2bak de as doet mee draaien.

ok, maar dat is niet het geval, mijn probleem was, dat ik hem niet aan de praat kreeg, en toen zei iemand
volgens mij Henkdrikiver, dat als je je one-way lager verkeerd gemonteerd had in je centax, dat die dan
ook niet reed/starte, en mijn auto wilde niet starten dus ik dacht, hea, misschien is die van mij ook wel
verkeerd gemonteerd!

maargoed genoeg geluld, mijn 2-bak zit helemaal 100% goed in elkaar..

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Atarikid zei:

ok, maar dat is niet het geval, mijn probleem was, dat ik hem niet aan de praat kreeg, en toen zei iemand
volgens mij Henkdrikiver, dat als je je one-way lager verkeerd gemonteerd had in je centax, dat die dan
ook niet reed/starte, en mijn auto wilde niet starten dus ik dacht, hea, misschien is die van mij ook wel
verkeerd gemonteerd!

Zitten de drie gewichtjes juist gemonteerd? Als ik mij niet vergis staat in de handleiding van de 835 dit zeer onduidelijk beschreven. Daar de 835 gebaseerd is op de 705 is de handleiding van uw 705 misschien ook onduidelijk. De schuine kant moet naar de motor gericht zijn. Je kan ze andersom monteren maar dan werkt je centax niet.

Zie http://www.mytsn.com/publ/publ.asp?sn=2&pid=6967&exp=91

Ok dit is het probleem bij mij:

ik heb mijn centax, en mijn 2-bak zo in elkaar zitten als de handleiding vertelt,
als ik aan de koppelingsklok draai, dan draait het vliegwiel dus niet! mee...

wil ik de motor starten op de starterbox, dan krijg ik de motor dus niet gestart, het lijkt
net alsof de starterbox (van Serpent) hem niet door zijn compressie heen krijgt..(heb motor met haardroger verwarmt)

als ik, nadat ik hem een paar keer geprobeert heb te starten, weer de koppelingsklok(met de hand) probeer te draaien dan
draait het vliegwiel WEL mee! wat is nou het probleem wat ik niet kan verhelpen, de moer om de spanning van de 'veer'
mee af te stellen in de centax, die schiet steeds losser, waardoor het vliegwiel en de koppelingsklok samen lopen, wat dus
helemaal niet hoort!:roll:

die moer hoort 9,2 mm tenopzichte van de krukas geschroefd te zitten, en hij schiet telkens
trug naar ongeveer 7 mm...
en loopt de hele centax een soort van 'vast' als ik hem op de starterbox probeer te starten, want omdat
die een soort van 'vast' is gelopen, heeft de starterbox niet genoeg kracht om hem door zijn compressie te
duwen..

ik heb de hele centax al zon beetje los gehaald, maar echt niets helpt, ik ben echt depri...

Kan iemand mij hiermee helpen?

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Ok dit is het probleem bij mij:

ik heb mijn centax, en mijn 2-bak zo in elkaar zitten als de handleiding vertelt,
als ik aan de koppelingsklok draai, dan draait het vliegwiel dus niet! mee...

wil ik de motor starten op de starterbox, dan krijg ik de motor dus niet gestart, het lijkt
net alsof de starterbox (van Serpent) hem niet door zijn compressie heen krijgt..(heb motor met haardroger verwarmt)

Zoals ik reeds eerder zei. Draai de gloeiplug volledig eruit. Laat de motor op de startbox even doordraaien. Gewoon de auto naar beneden blijven duwen. Je zal merken dat de startbox in begin de motor moeilijk rond krijgt maar hij komt na een paar seconden losser. Draai daarna de glowplug terug in de motor en zet hem een kwartslag terug los.
De startbox zal nu de motor wel rond krijgen.
Het is nog een nieuw blokje en bij deze temperaturen is de klemming nog groter en daarom kan het zijn dat de startbox de motor niet rond krijgt. Hij zal op zijn bovenste punt vast blijven zitten.

Voor je probeert te starten kan je best er ook voor zorgen dat het vliegwiel een 'aanloopje' kan nemen voor hij het bovenste punt bereikt. Dit kan je doen door met de hand het vliegwiel eerst tegen de klok in te draaien totdat je weerstand voelt (compressie). Draai dan met de hand het vliegwiel terug met de klok mee tot je terug een weerstand voelt.

Zorg er ook voor dat je de auto bij het starten niet direct naar beneden drukt. Druk eerst de auto een beetje naar beneden zodat het startwiel van de starter al op toeren kan komen. Druk dan pas door zodat het vliegwiel van de motor tegen het startwiel komt. Hierdoor heeft de startbox meer kracht/snelheid.

Pfff... wat een uitleg. Het zou veel beter zijn dat iemand je dit in praktijk even laat zien. Het zal je veel verdere kopzorgen besparen. Het is echt niet moeilijk maar de leerkurve kan wat 'steep' zijn als je geen begeleiding krijgt in de praktijk.

Atarikid zei:
Pfff... wat een uitleg. Het zou veel beter zijn dat iemand je dit in praktijk even laat zien. Het zal je veel verdere kopzorgen besparen. Het is echt niet moeilijk maar de leerkurve kan wat 'steep' zijn als je geen begeleiding krijgt in de praktijk.

Wat ik ook al zei...

Een draadje van 10.000 paginas...

Frusterend idd als je je "kreng" niet kan laten functioneren zoals je had gedacht, En als Diezel niet snel zijn licht gaat opsteken bij iemand die hem practisch ter plekke wat adviezen kan geven, dan komt die auto met zoveel potentiëel weer ergens op een schap in de garage.

Zeg eens waar je woont, misschien is er wel een edelmoedige ziel in je buurt...

Anders topic naam veranderen in Diezel's problemen hoekje....:-)

Haha Willy :D

anders kom jij mee ff helpen ;) lijkt me een goed plan...

maargoed Atarikid, dat heb ik al eens vaker gehoord van jou, maar als ik de
auto op de starterbox zet, ik druk hem niet helemaal in, dan komt de box op toeren,
dan druk ik hem tegen het vlieg wiel aan (zonder gloeiplug erin) en dan Boem! stil...

hij krijgt hem gewoon echt NIET rond, zonder of met gloeiplug, hard of zacht duwen,
hij duwt hem gewoon niet door zijn compressie, nou weet ik niet echt super veel,
maar zo dom ben ik nou ook weer niet! tuurlijk heb ik het vaak zat geprobeerd, en
ik baal ook als een stekker, maargoed maandag/dinsdag dan komt mijn digitale
schuifmaat binnen, en stel ik de centax even helemaal opnieuw af en zie ik wel weer
verder!

Greatz,

Diezel

goed, ik probeer het ook eens...

Het al dan niet goed afstellen van de cantax heeft niets te maken met het al dan niet starten.
Of de schoenen moesten echt vaststaan tegen de klok, of er moesten lagers stuk zijn...
stap voor stap dus.
Ben je zeker dat je accu's vol zijn?
dat er geen motortje van de starbox stuk is?

goed.
neem een haar droger.
blaas je motortje warm, nee, roodgloeiend moet het niet zijn :-)
doe de fueldarm van je uitlaat en blaas erin, tot je de fuel in de motor ziet lopen.
eventueel doe je de gloeiplug een beetje !!! los.
zet je carb een beetje!! open (hopelijk heb je deze nog niet te fel ontregeld), maar zet hem al maar gelijk een beetje rijker
is je glowplugdriver vol?
check of de draad van je plug opgloeit.
volg dan atarikids instucties.
je moet het vliegwiel echt met een bruuske beweging tegen het draaiende starterwiel duwen, aaien is niet genoeg, dan krijg je hem zeker niet rond.
Een nieuw motortje is soms al eens hardnekkig, maar hetgene dat niet gestart geraakt moet ik nog tegenkomen.

DiezeL zei:
maargoed maandag/dinsdag dan komt mijn digitale
schuifmaat binnen, en stel ik de centax even helemaal opnieuw af en zie ik wel weer
verder!

DAT moet het zijn. Een digitale schuifmaat! Dat is je probleem.... not! :roll:

Denk er ook aan dat je rubberen wiel van je startbox zeker en vast alleen tegen het vliegwiel komt.... Ik moest mijn auto ook perfect op de startbox positioneren anders komt dat rubberen wiel tegen je onderplaat en dan valt het rubberen wiel idd in één keer stil!!

Maar mss heb jij zo'n startbox die al perfect gepositioneerd is...

Trek het je niet aan he diezel (al die commentaar) we geraken er wel uit!! :)

grtz hendrikiver

Back