Algemeen Serpent Topic

• Topicstarter Topicstarter DiezeL
  • Startdatum Startdatum
Ligt eraan, in het begin toen mijn motor nog heel erg klemde hielden mijn 3300 het ook niet vol na 10/15x poging tot starten...

Naar mate de motor is ingelopen kan je gemakkelijk met 1700 een dagje rijden hoor.

rs4evo3 zei:
ik heb er 2700 inzitten en die houden het niet eens een dag vol dus met 1700 haal je dat echt niet.

mvg jarno

Ik vrees dat je zeker 1 van de volgende factoren hebt:
- accu's zijn niet goed meer
- lader laadt ze niet vol
- Je hebt een slecht startende motor
- je start heel veel

Ik ben begonnen op 1500mAh in mijn startkistje en ondervond geen problemen om een drukke dag door te komen.

Maar als ik het goed begrijp, zegt de 1 met mijn 3300 kreeg ik hem er ook bijna niet doorheen..
maar mijn 1700 zou eigenlijk in theorie netzo veel kracht moeten hebben als die van een 3300...

want de Amperes, geven gewoon aan hoe lang je met 1 volle accu kunt doen, en Volt geeft aan
hoeveel kracht de accu's hebben, en dat is in dit geval allemaal even veel, dus aan de kracht kan
het niet liggen (tenzij je accu's niet goed zijn opgeladen)

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Maar als ik het goed begrijp, zegt de 1 met mijn 3300 kreeg ik hem er ook bijna niet doorheen..
maar mijn 1700 zou eigenlijk in theorie netzo veel kracht moeten hebben als die van een 3300...

want de Amperes, geven gewoon aan hoe lang je met 1 volle accu kunt doen, en Volt geeft aan
hoeveel kracht de accu's hebben, en dat is in dit geval allemaal even veel, dus aan de kracht kan
het niet liggen (tenzij je accu's niet goed zijn opgeladen)

... of de interne weerstand van je 1700Mah groter is waardoor ze sneller inzakken in spanning en je tijdens het starten niet veel spanning meer overhoudt. Ik start met zo'n 12V 7A (gellood) batterijtje heb geen problemen om een paar weekends door te geraken, maar toegegeven het is maar een RG.21 motortje dat ik moet starten.

Yep, maar 1700mAh is Nicad die toch wel een lage interne weerstand kent en 3000+ is NiMha is kan de weerstand afhankelijk van de kwaliteit accu gelijk of hoger zijn.

Maar de stelling is juist, beide geven ongeveer zoveel power alleen de gebruikstijd is verschillend

Maar goed het kan dus wel degelijk aan de accu's liggen dat de motor niet wil starten en is dus wel de moeite waard om even een goeie accu te proberen, als is het maar om dat uit te sluiten...

Ja goed idee Bart, ik hoorde dat jij nog wat van die 3300 mAh accu's had liggen? :D
stuur er maar een paar naar:

Edit na 2 jaar tijd: welke mongool zet er nou zijn hele adres op internet /Edit

alvast bedankt ;)

Greatz,

Diezel

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel grappig allemaal, ik zeg niet dat je maar meteen betere accu's moet kopen, maar probeer het gewoon eens uit. Maar goed voorlopig ben je nog te lui om naar een circuit te gaan en daar met ervaren mensen wat te proberen. Of even een auto accu te lenen en die op je startbox aan te sluiten.

Hehe, een geintje kan je ook al slecht tegen...?

maargoed, ten eerste waarschijnlijk zijn er weinig mensen
die nu nog naar het circuit komen met zulk noodweer, en voor
de rest is modelbouw een (bij)Hobby, en niet m'n leven ;)

Greatz,

Diezel

Afgelopen zondag waren er wel degelijk voldoende mensen op de circuits, dus dat gedeelte is onzin. Maar jij vind het dus minder moeite om zelf maar wat te proberen, wat tot nu toe nog tot weinig geleid heeft, dan om naar een circuit te gaan en in één dag meer te leren dan je nu in 4 maanden doet... Dát vind ik vreemd...

Ben het helemaal met Bart eens. Kom op een clubavond naar het circuit. Als ik het Diezel Topic zo eens doorlees zal je niet echt vooruit komen. Las ook ergens dat je ook zonder gloeiplug compressie had. Dit geeft een beetje het niveau van je kennis aan (niet lullig bedoelt). Je kan zomder plug best klemming hebben, maar geen compressie.
Idd waren er zondag ook mensen op het circuit. Wij waren bv op de AMCA dit weekend. Je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk.

Probeer nu eerst eens alle tips die je hebt gekregen, lukt het dan nog niet, kom dan op een clubavond kijken (tijdens de winter is op zondag geen vrij rijden bij amca). Ik ga er van uit dat je naar amca gaat vanuit Doetinchem

Hallo,

ik heb een dag ingepland met mijn vader om naar het Circuit te gaan, alleen nu dan even deze vraag..:)

ik stel mijn clutch goed af, ik zet de auto zo in elkaar dat ik er mee kan gaan rijden(als ik hem gestart heb)
ik zet de auto op de starterbox(accu's zijn goed, startbox maakt echt genoeg toeren) verwarm het blokje met haardroger.

druk de auto om zo in contact te komen met het start wiel, Bam! het vliegwiel, blokkeert/stopt, krijg hem niet gestart omdat de
moer om de veer in clutch mee af te stellen opeens, naar voren is gedraaid, somehow... :S

en daarom zit het vliegwiel zodanig vast dat hij dus 'vast' zit met de koppelingsklok, die weer in verbintenis staat met de gearbox, dus krijgt
de startbox hem niet door zijn 'compressie' of 'hoogtepunt' hoe je het wilt noemen, dus kan iemand me uit leggen hoe ik kan voorkomen
dat die moer, om de veer in de clutch mee af te stellen, steeds terug schiet van de afstelling, hij schiet namelijk naar voren, van het schroefdraad af, dus losser

Greatz,

Diezel

Geen loctite !!!!!

Je moet de moer goed strak aandraaien, je kunt het wiel in een waterpomptang houden en dan met een pijpsleutel met een staaf overdwars erin voor meer kracht heel strak aandraaien.

Zo zijn er mooie tooltjes van oa. JP om je vliegwiel vast te houden.

outil_demontage_volant_gd.jpg

Ik denk dat hij de moer van de veerspanning bedoeld, Roelof...
je kan loctite gebruiken, maar dat is een gedoe om dan je veerspanning nog bij te regelen, achteraf..
Sommigen beschadigen de draad in de moer een beetje, zodat ze niet meer zo makkelijk lost.

Roelof zei:
Geen loctite !!!!!

Je moet de moer goed strak aandraaien, je kunt het wiel in een waterpomptang houden en dan met een pijpsleutel met een staaf overdwars erin voor meer kracht heel strak aandraaien.

Roelof, volgens mij is zijn probleem niet dat het vliegwiel loskomt... Maar de stelmoer draait los, dat is een probleem waar je met een Mugen of Kyosho koppeling geen last van hebt...

Volgens mij is het dus geen bezwaar om een loctite of een ander borgmiddel te gebruiken om de stelmoer te borgen.

willywuyts zei:
je kan loctite gebruiken, maar dat is een gedoe om dan je veerspanning nog bij te regelen, achteraf..
Sommigen beschadigen de draad in de moer een beetje, zodat ze niet meer zo makkelijk lost.

Die tip werkt inderdaad zeer goed. Gewoon met een kniptank de draad een beetje beschadigen.

Roelof zei:
Geen loctite !!!!!

outil_demontage_volant_gd.jpg

Ik heb met deze tool een keer de pinnetjes op het vliegwiel krom getrokken. Nogthans had ik er niet veel kracht op gezet. Was wel van mijn oude Enigma. Een vliegwiel van goede kwaliteit zal dit wel niet hebben.

willywuyts zei:

Ik vrees dat die moer bij het vast slaan met het starten niet zo makkelijk los komt.....

Roelof zei:
willywuyts zei:

Ik vrees dat die moer bij het vast slaan met het starten niet zo makkelijk los komt.....

Blijkbaar dus wel, het komt ook wel eens voor als een motor vastloopt, dan slaat hij ook in één keer stil en dan draait die stelmoer ook in één keer helemaal los...
Op zich is dat ook wel te vergelijken met het starten van een motor die nog veel klemming heeft, hoewel die dan toch eerst een paar toeren zou moeten draaien om op snelheid te komen voordat die weer 'vastloopt'...

Back