Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Hoezo dan??
Indien je dat problemen gaat geven en je wil hem hebben zo als die van mij kunnen we daar altijd eens over babbellen;)

Mvg Roy

@ rc bastard
Let op !!
Onderste link is een tt01 chassis en volgens mij heb jij een type D.
dit betekent voor jou dat bepaalde onderdelen niet uitwisselbaar zijn.
BV: dempersteunen, motormount, spurgear kapje, diff afdekkapjes.
Behalve de dempersteunen geen dingen die vaak stuk gaan , maar toch beter kijken voor een type E chassis.

Dank voor de oplettendheid.

Om helemaal save te zijn is een TT-01R Type E kit de oplossing, maar 150 euro voor spares is ook weer zoiets...

Wat gaat er in de praktijk stuk?
Door slijtage de aandrijving (spurgear) en door impact de wielophanging.

Minimale vulling van de EHBO koffer is volgens mij een zakje A-parts (51318 ) en G-parts (51004). Eventueel aanvullen met B-parts (51217) en een badkuip (51001).

Extra schroeven en kingpins lijken me ook handig om op voorraad te hebben.

Wordt een beetje gek van alle bestelnummers en dacht met de 60 euro kit in 1x klaar te zijn. Zou handig zijn om alle metalen onderdelen (schroeven / pennen) in 1 pakket te hebben, maar nee zijn allemaal verdeeld over meerdere bestelnummers.

@RCbastard....See below ik heb er 1 in de aanbieding met alles er bij ook extra draagarmen.
Zit tussen nieuw waarde en de 60 euro in;)

Mvg Roy

hallo,

ik ben nieuw hier op het autoforum en heb een vraag.
ik heb voor het laatst een tamiya tt-01 type E subaru BRZ gekocht. alleen wil ik er een drift auto van maken (mechanisch). hoe kan ik dat het beste aanpakken, en met welk budget dan wel? mijn auto is voor het gemak helemaal standaard en de kap ongespoten.

Driftbanden eronder,alu cardan as en optioneel differentieel vastzetten.
Veel mensen raden het diff vast zetten zeker aan,maar ik blijf erbij,ik had dit niet ten tijde van mijn 2 tt01's en driftte alle 2 perfect.Even testen en voelen wat jou het beste lijkt.
Er loopt trouwens een recent topic hieromtrent.
Kostenplaatje: goedkoopste is carson driftwielen denk ik of anders van conrad.be of nl (als dat al geen carson is).Heb de mijne toen 20 euro betaald voor een setje van 4.
Alu cardan as kost iets van een 8 a 10 euro.Diff locken kost niets.

ps:dit forum heeft een zoekfunctie,daar vind je veel mee ;)

De body los bestellen kan, maar dan komt er spuitwerk aan te pas, en dat is een probleempje. Haha.

Body spuiten stelt geen reet voor.
Tamiya body's hebben voor en nadelen.
Nadelen:
- Te duur (€40)
- Geen raam afplak stickers

Voordeel:
- Gemarkeerde positie voor de body post gaten

Gewoon beginnen met een goedkope body en 1 basiskleur.
Niet te snel willen en dunne lagen spuiten, na drogen verf de raam afplakstickers verwijderen en ramen getint maken met Tamiya PS31 spuitbus.
Raamstijlen zwart maken met een viltstift en klaar :D

Uitknippen is iets meer werk en vergt wel enige precisie.
Gebruik zelf een krom schaartje van Zenner, is bij de betere drogist te verkrijgen en ook Kruidvat heeft ze in het rek hangen.

Geen idee waar dames deze schaar voor gebruiken, weet wel dat je er prima wielkasten mee kan uitknippen :cool:

Laatst bewerkt:
Ben er ook uit wat betreft de kromme schaar.

Na raadplegen hulplijn blijken de kromme schaartjes primair ontwikkeld te zijn om teennagels mooi rond te knippen, de perfecte schaar voor een mooie body :cool:

Laatst bewerkt:
hallo allemaal.

Ik ben nieuw in het tamiya electro gebeuren en verveel mee kostelijk in de winter en ben daarom op zoek naar iets waar ik bij o.a. bij pk mee kan rijden.

Een kameraad van mij heeft juist een tt-01 lancer gekocht en dat ziet er mooi uit moet ik zeggen,vooral de verlichting van de wagen geeft mooie opties vind ik,wat me wel opviel is dat het brushed combotje niet al te veel is en dat de camber niet instelbaar is.

Verder spreekt hij me wel aan zeker voor de prijs,ik kan hem krijgen voor €,-165 hier in een winkel maar is dit dan het model dat je wil hebben of kan je beter iets meer uitgeven voor een meer aangekleed model als dat al bestaat?

zoals ik al zei is tamiya helemaal nieuw voor mij,ik rij normaal 1/8 ofroad

Ligt er helemaal aan welk model je voor de 165 euro krijgt.
De TT01R-E heeft alle opties die je bv in de stock klasse van de Tamiya cup wedstrijden mag gebruiken.
Enige minpunt is de voorwiel camber afstelling.
Dit ivm dat deze zorgt voor erg veel speling/flex op de voorwiel ophanging.
Voor de rest heb je dan een leuke auto om mee te beginnen.

Mvg Roy

Laatst bewerkt:
tt01 is zeker wel leuk bij pk racing.heb er ook 2 gehad en daar gereden.
Heb nu ter vervanging een lrp s10 onroad chassis gekocht,nog niet getest op de baan.Chassis kostte bij conrad 71 euro ofzoiets maar had nog extra korting een tijd geleden en vanaf 25 euro aankoopbedrag ook geen verzendkosten meer.Vond dit een koopje en wel de moeite om eens te testen.Op asfalt doet hij het in ieder geval zeer goed vind ik.Mits de juiste banden zou dit op tapijt ook geen probleem mogen zijn.Ik vind dat je bij de tt01 wel snel speling hebt op de stuurinrichting dus kost je dan nog wat extra aan hop ups.Dit is bij de lrp iets beter.Enige nadeel momenteel bij de lrp is dat deze redelijk wat geluid bij heeft tegenover de tt01.de tandwielen zijn bloot waar er bij de tt01 een kapje over zit.Verder zeker een prima auto alsook de tt01.Moeilijke keuze maar prijs/kwaliteit vind ik de lrp sterker.Voor de tt01 vind je wel overal stukken.Als je voor iets duurder /meer instelopties wilt gaan neem dan een ta05 van tamiya of een m06 chassis ofzo.Hpi sprint is volgens mij ook niet slecht maar heb hier geen ervaring mee.Misschien een goed 2dehands xray chassis ofzo?
Er zijn er veel leuke hoor ;)

Het is zoals je zegt er zijn er veel leuke,te veel??? nee da kan niet :D

Tamiya spreekt me gewoon erg veel aan met de bodies met verlichting er in en de spare parts die je zowat overal kan krijgen,als ik daar nog 150 euro aan option parts voor moet kopen dan is dat maar zo,in 1/8 off-road zijn we dat gewend:rolleyes:

Van a b of c chasis heb ik geen verstand en ik wil dat eigenlijk ook zo houden,tussen maart en november moeten de nitro's janken :D

Ik zoek eigenlijk gewoon een niet te dure auto die toch afstelmogelijkheden heeft en betrouwbaar is.

Dat model van 165 euro is trouwens ee rtr ongelagerd en de camber is niet verstelbaar en vooral dat is jammer,ik heb hier al gezien dat het een option part is maar als er een tt-01 bestaat die deze functies al heeft kan ik mischien beter die kopen.

@ anthem2 ik zie dat jij ook uit het antwerpse komt,die baan bij top speed bestaat die nog?

De TT01R-R is zo een model die de opties er al op heeft zitten.
Ook is deze geheel gelagerd en heeft olie dempers ipv friktie dempers.
Dus als je iets betrouwbaars wil kopen dan is dat toch de beste keuze van de TT modellen.

Mvg Roy

Dat model van 165 euro is trouwens ee rtr ongelagerd en de camber is niet verstelbaar en vooral dat is jammer,ik heb hier al gezien dat het een option part is maar als er een tt-01 bestaat die deze functies al heeft kan ik mischien beter die kopen.

@ tazman,

Bedankt voor het duidelijk antwoord,nu kan ik gaan rondkijken waar ik de beste prijs kan krijgen en dan knallen met die handel :D

Iemand een idee wat een goed brushles setje is?
Ik zat te denken aan iets van hobbywing...

Ik zou qua brushless set niet te snel gaan daar deze auto's er eigenlijk niet op berekend zijn.
Een 16T set(of ergens daar in de buurt) voldoet prima om snel genoeg te gaan en de boel ook heel te houden.

Mvg Roy

Back