Indoorvlieger
Forum veteraan
Ik ben maar weer eens aan het knutselen gegaan met de Minion. De standaard motor begon me een beetje de keel uit te hangen, steeds langzamer, accu snel leeg, en flink hete motor, ondanks extra koeling. Zo'n Eco 15T motortje presteert nieuw en koud best wel lekker, maar warmt te snel op, wat de levensduur niet ten goede komt. Brushless setje lijkt een logische stap, maar het modelbouwbudget is al redelijk verbruikt dit jaar, dus ik wilde eerst eens kijken of ik met de spullen die ik al heb liggen iets kan bereiken. Nu had ik laatst een GM Racing motor in mijn Optima Mid gezet, en dat beviel erg goed. Dat was een 15T, die had ik niet meer liggen, maar nog wel een 27T Pinnacle Brilliant, met vaste vertiming. Deze zou toch wel een stukje efficiënter moeten zijn dan een simpele closed can motor als de Eco 15T.
Omdat ik wilde spelen met de vertiming, heb ik het nokje dat de endbell in een vast stand hield, weggehaald, en de motor op 0 graden ingesteld. Scheelde redelijk wat toeren, maar ook een stukje opwarming, en betere levensduur van collector en borstels. 19 tands tandwiel van de Eco motor vervangen door een 22 tands, ivm het fors hogere koppel van een 27 turns, en eens gaan rijden.
Acceleratie was prima, en er was duidelijk ruimte om hoger te gaan met de vertanding, want de auto was na een paar seconden al zo goed als op topsnelheid. Die was dus ook aan de lage kant, 33.3 km/u, terwijl een verse Eco 15T tegen de 40 haalt. Dus thuis maar de timing iets verhoogd, en een 23 tands erop, groter heb ik niet liggen in 48dp. Voor mijn gevoel klonk het geluid van de wielen nu vergelijkbaar met de Eco 15T in zijn betere dagen, dus misschien dat de snelheid nu meer richting de 40 gaat.
Omdat ik wilde spelen met de vertiming, heb ik het nokje dat de endbell in een vast stand hield, weggehaald, en de motor op 0 graden ingesteld. Scheelde redelijk wat toeren, maar ook een stukje opwarming, en betere levensduur van collector en borstels. 19 tands tandwiel van de Eco motor vervangen door een 22 tands, ivm het fors hogere koppel van een 27 turns, en eens gaan rijden.
Acceleratie was prima, en er was duidelijk ruimte om hoger te gaan met de vertanding, want de auto was na een paar seconden al zo goed als op topsnelheid. Die was dus ook aan de lage kant, 33.3 km/u, terwijl een verse Eco 15T tegen de 40 haalt. Dus thuis maar de timing iets verhoogd, en een 23 tands erop, groter heb ik niet liggen in 48dp. Voor mijn gevoel klonk het geluid van de wielen nu vergelijkbaar met de Eco 15T in zijn betere dagen, dus misschien dat de snelheid nu meer richting de 40 gaat.