algemeen waterkoeling

  • Topicstarter Topicstarter Alex e36
  • Startdatum Startdatum
hallo,

ik wil binnenkort zo'n boot gaan kopen die je om kan bouwen.
maar er zijn alleen maar watergekoelde motoren die er dan in kunnen.
hoe moet ik het dan met de water inlaat doen?

gr. chris
 
ehm... sorry hoor maar met "zo een boot die je om kunt bouwen" kunnen wij niets. maak is wat foto's en wees wat specifieker, op deze manier gaat niemand je kunnen helpen
 
waterkoeling vraag

ben nu bezig om mijn Plush 30A regelaars te voorzien van waterkoeling, nu heb ik de krimpkous verwijderd en kom twee alu .plaatjes tegen , welke moet ik nu mijn waterkoeling voorzien?

De plaatjes verschillen van dikte , 0,5mm en 1mm.

Ik vermoed dat de dikste de meeste warmte krijg te verduren :confused:

DSC08839.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Q (Susie -?),

Het onderste plaatje op de foto zit tegen de vermogensfets aan, die wil je dus koelen, de bovenste zal de BEC koelen, als je geen krankzinnig hoge stromen voor je servo(s) nodig hebt, kun je dat zo laten.

Tip; neem dat dikke plaatje eens van de fets af en kijk hoeveel fets daadwerkelijk een afdruk in dat warmtegeleidende velletje hebben achtergelaten; bij mijn regelaars is dat gemiddeld minder dan 30%, omdat de fets niet in één vlak liggen.
Als je de regelaar belast tot in de buurt van de maximale waarde kun je wel nagaan dat dit niet lang goed zal gaan (poef!).

Ik schuur de fets af, tot dat wél het geval is en gebruik dan warmtegeleidende pasta i.p.v. dat velletje voor een betere warmtegeleiding.

Op de foto een 100A Mystery, waarbij je aan de doffe plekken kunt zien hoeveel er werkelijk contact hadden met het koellichaam:
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nog niet die boot gekocht(moet eerst wat geld verdienen)
het is de NQD hydroboat.
in de text staat dat hij makelijk om te bouwen is maar ik weet nog niet precies hoe ik het moet aanpakken met de waterkoeling.
dit is wat er in de text staat:
Deze Elektro aangedreven Hydroboot wordt aangedreven door een 380 type motor en is door zijn gestroomlijnde design en 9.6 Volt accu relatief snel. Het uiterlijk van de boot is uniek en de range van de zender is 50 meter +. Deze boot heeft een zeer gestroomlijnde voorm, die hem uitermate geschikt maakt voor zeer hoge snelheden. De Hydroboat is standaard uitgerust met een RC540 motor, maar is tevens te upgraden met een Brushless Motor-set om hem extreem snel snel te maken. LET OP: Onderstaand filmpje laat de Geupgrade versie van de Hydroboat zien en gaat dus een stuk sneller dan de standaard variant! Alles wat nodig is om deze Speed Boat te laten varen is aanwezig: accu, zender, accu lader alleen exclusief batterijen. Het betreft geen bouwpakket, de boot is startklaar,

arrow1.jpg

 
hallo , ik ben ook van plan mijn mystery FM80A van een waterkoeling te voorzien.
heb het dikke plaatje van de fets gehaald :
P1010652.jpg

met welke korrel schuur ik best deze fets ?
en hebben jullie tips i.v.m het koelblokje dat ik hiervoor ga maken ?
heb ook mijn twijfels of ik de positie van de inlaat goed geplaatst heb :
P1010647.jpg

alvast bedankt .
m.v.g Bart
 
Hallo Bart,

Ik gebruik schuurpapier korrel 120, er hoeft niet méér af, dan nodig is, om de fets in één vlak te krijgen.
Ik heb een vlak latje ter breedte van de fets, waar ik met dubbelzijdige tape het schuurpapier op plak, dan raak ik niet de aansluitkabels en de elko's tijdens het schuren...

Als koeling kun je een messing plaatje nemen, waar je een koperen buisje op soldeert, zoals in deze thread:[99630] bouwverslag-robbe-sea-jet-evolution-21-04-10-update-9
Nu zijn dit vrij kleine regelaars, waarbij het gevaar van kromtrekken van het messing plaatje niet zo groot is, jouw regelaar is groter, dus denk erom, dat het plaatje na het solderen nog vlak aansluit op de fets, anders heeft het vlakken hiervan niet zoveel zin.

Of je neemt een stuk aluminium strip van 6 mm dik en passend op je fets, waar je drie boringen van 3,2 mm in maakt:
full

De kant waar de buisjes in komen boor je op naar Ø 4 mm zodat je er 4 mm alu buisjes in kunt lijmen met loctite.
De dwarsverbinding dicht je af door er M4 in te tappen en een stelschroef er in te lijmen met loctite.
Zorg wel, dat alle boorspanen er uit zijn, voordat je de boel afsluit.

Ik zet de koelplaat met warmtegeleidende pasta rechtstreeks op de fets en zet er een nieuw stuk krimpkous omheen.

Van de zijkant gezien zit de inlaat goed, van achteren gezien moet 'ie in het kwadrant rechtsboven zitten.
Plaats nog even een foto die recht van achteren is gemaakt.
Welke boot zit 'ie op?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo jan,
ik ga de regelaar voorlopig gebruiken in men graupner hydrospeed :
P1010653.jpg

is al een oldtimer maar er komt een arowana aan ;)
nu is het mij gelukt van de boot daarnet op zijn kop te krijgen,was een beetje te ...
morgen begin ik aan de koeling voor de regelaar (proberen) zal er een foto van posten .
voorlopig vaar ik hem nu nog met de vertraging in afwachting van een flex as.
P1010650.jpg

m.v.g Bart
 
[QUOTE
Van de zijkant gezien zit de inlaat goed, van achteren gezien moet 'ie in het kwadrant rechtsboven zitten.
Plaats nog even een foto die recht van achteren is gemaakt.
Welke boot zit 'ie op?

Groeten, Jan.[/QUOTE]

ik ga morgen de foto posten,alvast bedankt Jan ;)
grts Bart
 
Hallo Bart,

Heb je deze opstelling al geprobeerd?

De prop gooit, van achteren gezien, het water rechts naast de as omhoog, als je mazzel hebt zal de pick-up nog wat water mee krijgen, maar veel verwacht ik er niet van.

Ik heb 'm in het genoemde kwadrant rechtsboven:
full


Ik zou een nieuwe uithouder voor het pijpje maken (of je verbuigt de bestaande voorzichtig).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Jan,ik heb het zo nog niet geprobeerd (het was mijn eerste poging ) ik ga een ander buisje maken en de inlaat op die manier plaatsen zoals op jouw foto.
regelaar gaat deze week in orde komen ben nog aan de fets aan het schuren.
bedankt Jan voor de hulp .
ik zal foto's posten van het resultaat.
grts Bart
 
Back
Top