Dan zou ik eens kijken naar de lengte van de uitlaat... Klinkt mij als een motor met een te korte uitlaat en te weinig gas of te veel pitch.
Ik heb eigenlijk AL mijn Vario heli's met gewoon alleen een pitchcurve met idle-up gevlogen. In principe is een toerenregelaar iets wat je pas kunt gebruiken als je 100% zeker bent van een correcte afstelling, van zowel uitlaat als carburateur.
Vario gebruikt altijd resonantie-uitlaten, en dat betekent dat het toerental moet kloppen met de uitlaatlengte.
Zoals het mij in de oren klinkt, heb je te weinig gas in de onderste helft van de pitchcurve. De motor moet min of meer direct in zijn resonantiegebied vallen.
Bij het afstellen van een nieuwe heli, ga je spelen met die pitch en gascurve.
Je pitchcurve is min of meer vast: -2 graden met de pitch achterin, 5 graden op midstick, 8 a 9 graden bij vol pitch. Zorg voor een beetje een mooi "ronde" curve, NIET twee rechte lijnen van minimum tot midstick en van midstick tot vol/
Met een 5 punts curve moet je ongeveer 0-40-70-90-100 hebben, een curve die naar boven toe rustig afvlakt. Dat geeft verreweg de mooist vloeiende respons.
Draai de gascurve zodanig op bij midstick, dat de heli bij midstick nog nét wel/net niet op de grond blijft staan, eigenlijk helemaal niks nodig heeft om los te komen. Dan neem je terug tot ongeveer 1/4 stick, daar moet je toerental hoorbaar beginnen te dalen, en bij pitch minimum ongeveer de helkft van je vlieg-toerental.
Je merkt gaandeweg, dat er een soort van "dood gebied" is in het gas, waar een beetje meer of minder gas eigenlijk geen merkbare verandering van toeren geeft. DAT is het toerental waar je uitlaat op dat moment op afgestemd is. Is dat toerental te hoog (vliegt de heli onder midstick), moet je de uitlaat met 1 cm verlengen, is het te laag (moet je onbehoorlijk veel gas geven om überhaupt los te komen), dan moet je de uitlaat voorzichtig iets inkorten, een halve cm of zo.
Heb je de uitlaat afgesteld, dan ga je bij hooveren (midstick, precies het midden van dat dode gebied in het gas opzoeken.
Bij minimum pitch moet de motor MINSTENS ongeveer het halve toerental houden van waar je mee vliegt.
Daarna ga je vliegen, en stel je de rest van de curve zo af dat de boel toeren houdt bij fors klimmen, en je doet een LANGE afdaling met ongeveer 1/4 pitch bij matige snelheid voorwaarts, vlakke rotorschijf, NIET aanduiken en ook NIET afremmen (achterover sturen). Check of het toerental constant blijft. Zo niet, curve iets bij stellen. De heli mag NIET optoeren.
Hetzelfde bij minimum pitch. Denk er om, dat gaat HEEL hard naar beneden.
Deze instelling zorgt er voor dat je uitlaat als toerenregeling gaat fungeren, en je motor de gehele vlucht, dus OOK bij sterk terug genomen pitch in bijvoorbeeld de daling voor de landing, een nagenoeg 100% constant toerental draait.
Je naalden moeten zodanig staan dat de heli bij alle standen van de pitch goed zchtbaar rookt.
Ongeveer zo: