Alice L Moran

Menne, Zat nog even te prakkizeren over jouw zender en het daarmee aansturen van een 2 motorig model. Bij mijn zender kan ik met een mix-functie beide motoren op één stick zetten. Vind ik gemakkelijk bij langere stukken rechtuit varen of slepen. Met een paar servoverlengsnoertjes en een 3-polige, 2 standenschakelaar is het mogelijk om zo'n "mixer" te knutselen. Hierbij het schema. In de ene stand van de schakelaar liggen de lopers van de potmeters apart aan de printplaat. In de andere stand koppel je de lopers van de potmeters. Kijk maar of het iets voor je is en in jouw MPX zender toepasbaar is. Gr. Klaas.

Mixer Robbe futaba.jpg

Mooi hoor Menne! Nog kracht zat. Neemt vlot op en ook goed te stoppen. Zelf geniet ik het meest van het manoeuvreren naar en van een niet te ruime ligplaats. Lekker wringen met de schroeven! En met het waterkanon aan de boot met de schroeven in positie te houden.
Het schema voor de "mixer" is bedoeld voor een Futaba F14. Bij die zender gaan er van de potmeters aan de knuppels 3 draadjes naar de print. Zij gebruiken daar servokabeltjes voor. Omkeren van een kanaal in de zender doe je door het stekkertje op de print om te draaien. Op het internet vond ik een foto van het binnenwerk, zoals ik begrijp een MPX Combi 80.

upload_2023-9-12_18-56-23.png

Je moet maar even kijken of het klopt. Zo te zien gaan er van de potmeters aan de knuppels 3-aderige kabels naar het stekkerblok op de print. Geen idee of dat model (contra)stekkertjes nog ergens leverbaar zijn. In wezen is de modificatie ook uit te voeren door de middelste draad (zo te zien de zwarte) van de ene potmeter door te knippen en aan de 3-polige schakelaar te solderen. De middendraad van de andere potmeter tak je af en gaat ook naar de schakelaar. Schema is wat dat betreft duidelijk. Het gaat om de twee potmeters naast het HF-deel. Kijk eerst even waar de schakelaar komt. Dan kun je zo economisch mogelijk knippen/aftakken. Waarschijnlijk in de hoek waar je de tekst Kö ziet. Denk dat het zo wel duidelijk is. Zoniet, laat dan maar weten. Bedenk net nog dat de potmeter, waarbij je de middenkabel aftakt, de leidende wordt. En zoals je vroeg, de twee andere potmeters gebeurt helemaal niets mee. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het is gelukt Menne. Op zich is het niet zo moeilijk, maar soms wel om het duidelijk te beschrijven. Denk dat het gebruik je wel bevalt. En nu maar wachten op beter weer. Heb je nog wat tijd voor William. Gr. Klaas.

Dank Henk-j , voor je complimenten.
Mocht je deze sleepboot ook willen bouwen , ik wil je de tekeningen wel opsturen.
Schaal 1 op 75.
Stuur dan maar even een pb.
Gr. Menne.

Back