Align 3G Trex 600

Inderdaad even rustig voor gaan zitten en de tijd er voor nemen. Moet voor jezelf ook een rustig gevoel geven wanneer je de hoe wat en waarom van een systeem leert kennen.

Ik heb helaas geen ervaring met het 3G systeem maar ik neem aan de de type foutmeldingen gewoon in de 3G manual vermeld staan... ;)

ik geloof dat mijn eerste fbl systeem mij 2 dagen gekost heeft om in te stellen.... een skookum 360... man man was me dat ingewikkeld.
nu met meer helis komt meer ervaring ;-)

neem er ECHT je tijd voor, en idd inschrijven op Helifreak,
finless bob of andere filmpjes opzoeken, kan je heel veel van leren als je niet weet hoe of wat.

je fbl systeem: is dat de 3G (dus de oude versie) of de 3GX, de nieuwe hardware matige versie? zet er anders effe e foto bij als je twijfelt of google effe naar afbeeldingen.
je hebt dus daarvan de manual en filmpjes nodig, dan kom je er!

Dit is het systeem dat ik heb:
HN6111_B.jpg

Dit is als ik het goed heb het 3G systeem, dus nog het oude.

Ik zal inderdaad veel filmpjes gaan kijken.
Ik zit nog wel te twijfelen tussen helemaal opnieuw instellen of proberen om hem goed te krijgen.
Ik heb er namelijk geen kabel bij (ik weet niet of dit ook bij de oude systeem kan).

Jouw probleem is dat je zender nog op 3 servo's op cyclic staat ingesteld in je swashmenu. Voor zo'n FBL systeem moet je swashmenu op 1 servo mix instellen. Ik weet niet hoe dat bij Spektrum is, maar bij Futaba moet je die op swash H1 zetten.

Bij FBL systemen worden de servo's gestuurd en gemixt door de FBL-unit en niet door de swashmixer in je zender, vandaar dat je swashmix op 1 servo moet staan.

En zoals hierboven vermeld, als je geen ervaring hebt met FBL, contacteer dan de verkoper of een collega-piloot die er wel kaas van gegeten heeft. En handig als je de manuals van alles eens goed doorneemt, het is niet zomaar een speelgoed helicopter die je effen in de lucht gaat steken ....

En bestaande models kopiëren om een nieuwe heli instellen is "not done". Gewoon een nieuw programma aanmaken voor deze heli in je zender en van "scratch" beginnen.

Succes,
Grtz,
Dirk

Laatst bewerkt:
Is idd de oude hardware versie.
Je hebt geen kabel nodig om die in te stellen. Manual volgen is simpelste.

Heb je het afsteltooltje erbij?
Die zet je ipv het hoedje op de main hub en dan schuif je er e flybar of andere staaf door.
Want met fbl heb je geenflybar meer om je pitch te meten en zet je met dat tooltje effe 1 op
Groeten en succes
En zoals Dirk zegt je prog opnieuw en 1 servo ipv 3 kiezen !

Laatst bewerkt door een moderator:
Als jouw verkoper zomaar beweert dat wanneer je de instellingen van de 450 kopieert en daarmee de 600 vliegklaar krijgt dan zal ik toch mn info bij iemand anders weghalen.

Edit: post aangepast na reacties Danny en Student :)

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis moet je bij de 3g juist wel 120 graden swash mix instellen. Vrijwel alle andere fbl systemen gebruiken idd H1.

3g MOET gewoon de hr 3 swash hebben!

3g ken ik wel..
Relatief simpel, als je de spelregels volgt.

Scheefhangen van de servo is altijd niet goed.
Ik vermoed dat je servo's ergens niet goed staan, oftewel 1 gereversed
Of bij 1 servo zit de servohoorn niet op het midden van de servoweg (dus even alle hoorns eraf, stroom op de servo en opnieuw midden bepalen

Of je sensorkabel zit niet goed

Als hij aan staat, corrigeerd alles dan wel zoals hoort?

Als ik hem aanzet, gaat de swash 3x op en neer en dan hangt die dus scheef. Hij trekt dan niet meer bij.
Ik probeer hem dan met m'n stick recht te zetten, maar zodra ik hem loslaat gaat die weer scheef hangen.
(Ik bedenk me nu ineens dat ik de trims niet op 0 heb. Deze heb ik pas aangepast bij de 450. Ik bedoel dan de trims onder de sticks. Hier ga ik zo eerst even naar kijken)

Ik kan wel proberen om de hoorns er op nieuw op te zetten alleen hij heeft het gisteren nog op de goede manier gedaan. Dus dan ligt het denk ik niet daar aan...

Ze kunnen ook nog gereversed staan. Ik zal deze ook allemaal even na kijken. Alleen als die reversed zou staan, dan zou die toch de andere kant op horen te gaan?

Alleen het gekke is, als ik m'n zender uit laat, gaat die nog steeds scheef hangen. Dus dan zit het denk ik in het 3G systeem.

Wat bedoel je met de sensor? Is dat het vierkante bokje wat op de staart zit of is dat de staart gyro?

Laatst bewerkt:
Ik heb er even een filmpje van gemaakt:

Ik heb hier mijn zender aanstaan. Als ik hem uit zou hebben, dan doet die precies hetzelfde.
Wordt het zo wat duidelijker?

EDIT:
Ik heb net de trim knop onder de stick naar links getrimd en nu staat die helemaal vlak.
Ook als ik hem aan en uit zet.
Ik weet niet of dit dan de bedoeling is? Misschien kan ik dan beter de servo hoorn verplaatsen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een foutmelding binnen de initialisatie van de 3g.
Origineel moet hij 3 keer rechtstandig op een neer.
Gaat hij scheef staan, maakt niet uit hoe = niet goed.

Dus hij kan zn sensor waarschijnlijk niet goed bereiken.
dus, zitten de kabels goed? Niet omgedraait erin toevallig?
Heb je de kabels uberhaupt losgehad sinds de beste man hem voorgevlogen heeft?
Je hebt geen computerkabel, dus een verschil in versie tussen de sensor en de unit zelf zal niet het geval zijn...

Hoeveel volt heb je btw op het spul staan?

Ik heb het op een Align bec aangesloten met een accu van 2S 1800mah.
Ja, hij heeft zijn ontvanger er af gehaald en ik heb mijn ontvanger aangesloten.

Wat bedoel je met de sensor? Is dat dat vierkantje blokje?

Ik heb hem vanmorgen alleen nog doorgelezen om te kijken of alle stekkers goed zijn aangesloten.
Momenteel zit ik op school dus nu ga het ook niet lukken.

Ik zal vanmiddag alles nog is goed nalopen en alle instellingen na kijken.

Heb inmiddels de hele handleiding door gelezen.

Ik heb daarna alle kabels los getrokken en volgens de handleiding weer opnieuw aangesloten. Heb daarna de stroom erop gezet en de fout is er gelukkig uit:)
Wel staat de swash iets scheef, maar dit is even een kwestie van trimmen.

Er is alleen nog 1 probleem die ik niet weet op te lossen.
Als ik met de rechter stick op de zender de swash naar links en rechts beweeg, gaat dit in tegenover gestelde richting.

Dus als ik met de stick naar rechts ga, gaat de swash naar links.
Wel klopt het als ik de heli til en ik kantel hem naar links, dan gaat de swash naar rechts.

Ik heb op de zender geprobeerd te reverse, alleen ik kan niet de 2 swash servo's in het geheel reserve.

Waar kan ik dit omzetten?

:agrue: jij hebt de handleiding helemaal NIET gevolgd! (denk ik ;-) )

als je de stick beweegt naar rechts, dan moet je swash naar rechts tilten (dat is gezien van de staart naar de NEUS)!
stick naar links, dan swash naar links
stick vooruit, swash kantelt nr voor
stick achteruit, swash naar achter!
pitch omhoog, swash omhoog!
pitch omlaag, swash omlaag!

als je de manual zo volgen dan zal je zien dat je de moves kan reversen..
gewoon stap per stap alles volgen, en eigen aanwijzingen ernaast maken!

als alles correct is ingesteld zal de swash in tegengestelde richting tov de beweging vd heli!

dus! alweer heli: tail naar je toe; pitch op middelpunt
met je hand:
kantel heli naar links: swash moet tegenovergestelde doen, compenseren dus swash beweegt naar rechts, de 3G probeert dus de heli die zonder stick input naar links kantelt terug naar rechts te doen kantelen om recht te komen.
en omgekeerd naar rechts kantelen, swash nr links compenseren.

idem voor de elevator: staart opheffen=> swash compenseert naar achter!
neus opheffen, swash compenseert naar voor.

de functie van e fbl systeem is dus compenseren als er GEEN stick input is op die richting...

hoe ga je trouwens trimmen? je mag zowel subtrim als gewone trim gebruiken maar liefst subtrim, (ENKEL bij de 3g mag dit, niet bij beastx of Vbar btw)

Staan je servo armpjes allemaal mooi 90° tov de servo?
is je pitch op middenpunt ook 0° op de swash?
is je pitch up en down gelijk?

Laatst bewerkt:
Je bent op de goede weg. Dat scheelt he zo'n manual lezen ;)

Even ter correctie: de swashplate level zetten moet je niet met de trim doen maar mechanisch. Dus de nick stick en de pitch stick in het midden, trims neutraal, servohevels 90 graden op de servo en dan met de stuurstangen de swashplate level zetten en zorgen dat je dan 0 graden pitch op de bladen hebt bij die stand. Dan heb je een goede basis. Mocht de servo hevel nu niet exact op 90 graden op de servo passen dan met subtrim de stand aanpassen.

Wat de reverse betreft, ik heb geen ervaring met spectrum maar bij futaba heb je in het menu gewoon een "reverse" sub menu en daar kan je de servo's op welk kanaal dan ook gewoon reversen. Maar zoals ketnet al zegt dat moet je via de fbl unit instellen.

Edit: Ketnet was schijnbaar op hetzelfde moment aan het schrijven en mij net even voor. Vandaar de tekstoverlap :)

Laatst bewerkt:
in principe zou je heli mechanisch in orde moeten zijn, tenminste als de verkoper dat ook gedaan had....
je mag een beetje trimmen maar zeker geen 90 punten hé

zorg er ook voor dat je geen binding hebt!

idd Jonkje, effe lekker typen... lol

Alles is verder goed afgesteld qua servo armpjes.
Ook als ik de heli naar achteren til, dan gaat de swash naar voren.
Het compenseren werkt dus.

Het gene wat nu gebeurd is dit:
Als ik m'n...
stick naar links, dan gaat de swash naar Rechts
stick naar rechts, dan gaat de swash naar Links

Hoe ga ik dit dus omzetten? Zit dit dan in de zender niet goed ingesteld?

Ik ga eerst proberen de linkje zo goed mogelijk te zetten(90 graden) en de rest zal ik dan met de Subtrim gaan trimmen.

EDIT:
Ik kan in m'n zender ook gaan reversen, alleen 1 swash servo staat er niet tussen. Aileron en Elevator kan ik reversen alleen de linker voor servo niet. Deze heb ik op mijn ontvanger op AUX 1 aangesloten. In mijn zender kan ik ook nergens AUX 1 vinden.

Laatst bewerkt:
reserven gebeurt tijdens het INSTELLEN van de 3G unit!

als je de manual leest zal je zien:
zender aan; duwen op het knopje en vast houden terwijl je de heli aanzet via de bec (geen motor)..
dan kom je dus in het afstel menu.
alle lichtjes volgen, swash, dan aileron,klik, dan aileron reverse, klik dan elevator, klik ele revers (kan ook eerst ele dan aile zijn hoor) etc etc.. tot je klaar bent. als de controller op zijn kop hangt, dan neem je je mobieltje en gebruik je dat als spiegel ;-)
dan de tail afstellen... dat doe je door terwijl de bec al aanstaat lang op de knop te duwen...

lezen jongen! echt! lezen en doen wat ze zeggen ;-)
anders zal het een kostelijke 3 seconden vlucht worden!

Laatst bewerkt:
Back