Align 3G Trex 600

De 3e swashservo die je zoekt word vaak aangeduid als de pitch servo.

Vergeet in hemelsnaam ook niet te controleren of de 3G je staart de goede kant op corrigeerd als je de staart van links naar rechts beweegt...

Je hebt een heli met rechtsom draaiende hoofdrotor, en een linksom draaiende staartrotor. Dat betekent dan wanneer jij bijv de stick naar rechts beweegt de tailpitch slider naar links beweegt en de voorkant van de rotorbladen naar de staartboom toe wijzen. Stuur je naar links dan gaat alles uiteraard andersom. Dan staat de servo goed om ingesteld.

En voor de autocorrectie van het fbl systeem op de staart: Als je de neus van de heli naar links draait dan gaat de tailpitch slider ook naar links. En andersom. heb je dit verkeerd om staan dan zal de gyro juist mee gaan sturen in de richting die de staart al op gaat waardoor deze alleen nog maar zal gaan bewegen en de heli als een gek zal gaan rondtollen. Ook wel een loop genoemd.

ik doe steeds als volgt

bovenste tailblad zet ik horizontaal.
trek je de staart naar je toe, dan moet deze naar je toe komen.
duw je weg, dan gaat ie van je weg.

stickmove: rudder je naar rechts, dan moet de pushrod ook naar rechts lopen. links rudder, pushrod links..

De scherpe (leading edge) kan je tailblad toont steeds de richting ie uit wilt, idem mainblades. pitch up, dan zie je de leading edge omhoog gaan

Ik ben net nog even bezig geweest.
Ik heb het voor elkaar gekregen dat de swash goed reageert op mijn inputs.

Alleen als ik de heli nu bijv. naar voren til, dan gaat de swash amper naar achteren en op een geven moment schiet die in 1 keer naar achteren. Dit is het zelfde met opzij.

Naar de staart moet ik ook nog even goed kijken.

Alvast erg bedankt voor jullie informatie! Dit heeft mij erg veel geholpen.
Morgen ga ik weer verder met het instellen:)

Ghehe bedtijd gozer :sleepy:

Mooi dat het opschiet enne... het word de komende dagen toch geen weer om je heli te maidenen dus lekker rustig aan verder met afstellen!

Vanmiddag weer bezig geweest en ik krijg het niet met de swash voor elkaar.
Als ik de heli naar voren til, beweegt de swash amper naar achteren. Dit geldt het zelfde voor kantelen.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:
AuSZ0EVUJVo[/media] 600 Align 3G problem - YouTube

Ik hoop dat het hierop te zien is.
Wat moet ik hieraan doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet sowieso sneller bewegen. En hoe staat je gain van de elevator en aileron? Als die laag staan zie je ook minder beweging.

Ik weet niet hoe je dit kunt aflezen maar zo staan ze nu:

fotoue.png

Moet dit nog anders komen te staan/ wat is het makkelijkste om te leren?

Laatst bewerkt:
pitch op midstick zetten,dan is de correctie uitslag groter.
vergeet ook niet dat e fbl systeem veel gevoeliger is tov e normale heli, ttz de swash uitslag is kleiner dan tov e flybarred, omdat de aansturing op de blades rechtstreeks is

als ie correcte richting uitgaat dan is het al goed! en idd niet te traag doen.
je zal hem beter zien corrigeren op midstick, test maar!

je potmetertjes staan goed.

Oké weer bedankt voor de informatie!
Dit is informatie waar anderen ook wat aan gaan hebben.
Ik wist dit namelijk niet maar dit is wel handig om te weten.

Morgen zal ik het dan wat sneller doen.
Ik kon nu namelijk ook niet zien welke kant die op corigeerde.

Moet ik de throttle- pitchcurve ook nog aanpassen?
Als ik zo denk zou dit opzich hetzelfde kunnen zijn als een Flybar heli.

Hoe los/vast moeten de bladen bij een FBL zitten?
Gewoon als je de heli naar voren hangt dat ze moeten blijven hangen en als je dan iets schudt, dat ze dan naar voren vallen?
Momenteel zitten ze zo los dat ze al wegdraaien als de bladhouder schuin staat.

Laatst bewerkt:
ik zet ze zo vast dat je net een béétje kracht moet zetten om ze toe te plooien. als ze spontaan kantelen is het veel te los...

pitch en throttle curve is idd zoals gewoonlijk.
doe je al wat 3d? ttz, vlieg je met flatline throttle? dan heb je in iddle up steeds evenveel gas.

Ik heb met de 450 pas de eerste looping gedaan alleen ik ben dit voorlopig niet van plan met de 600.

In idle up staat de pitch nu linear en de trottle volgens mij rond de: 95-90-85-90-95.

In normal staat de pitch: 30-40-50-75-100 en de throttle: 0-65-75-80-90.
Misschien kan ik de trottle wel iets lager zetten?

Als alles verder goed is ingesteld en het werkt zoals het zou moeten horen, kan ik dan voorzichtig gaan vliegen?
Waar moet ik vooral op letten tussen het verschil met Flybar en zonder?
Is het opstijgen en landen ook nog anders?

normaal gezien mag je bij het opstijgen met een fbl heli geen input geven op de ele of de aileron!
dus eigenlijk gewoon opspinnen en dan naar hover en dan pas ele of aileron geven.

Oké, maar hij valt dan niet om?

Is het ook nog handig om de trottle curve te verlagen? Anders draait die al op 60% op de grond...

Als je de graden hebt gecontroleert in het instel menu van de 3g (zeeeeeeer belangrijk, niet meten als je niet in die modus zit...)
In dat menu doet de 3g helemaal niets, dus zit hij ook niet te corrigeren terwijl jij aan het meten bent. Dat verziekt nl nog wel eens een meting

Gas kun je hetzelfde laten staan, als je eenmaal weer in de lucht bent kun je altijd nog omlaag

Qua omvallen, origineel zou je niet bij hoeven sturen.
Maar ik heb met mn 600 en mn 450 wel gemerkt dat je de swash in de gaten moet houden..
Blijft deze recht staan, niets aan de hand
Zie je hem langzaam scheef trekken, zet hem dan met de sticks even recht
Dus niet blijven corrigeren, alleen even de swash recht zetten

Estabs zijn niet 100 % handig met opstijgen, zoals al eerder gezegd hier denk ik

Als je trouwens in het instel menu zit, en je ziet dat een complete functie omgedraait moet worden(dus niet de correctiericht 3g, maar echt de hele functie) heb je meestal een swash menu ergens in de zender
In dat menu kun je 3 waardes instellen, ail ele en pitch
Daarmee kun je graden instellen en evt een functie in 1 keer omdraaien
Dus alle, echt alle endpoint gewoon 100%, als die niet 100 staan gaat de 3g ook van slag

Wat bedoel je met de graden meten?
Is dat met een pitch meter kijken wat de hoeken zijn met + en met - pitch?

Alle endpoints staan nu ook op 100%.
Ik ben nu een filmpje van Finless Bob aan het kijken over de tail (gyro).
Als dit gebeurd is zou die in principe klaar moeten zijn.

Alleen de vraag met de graden nog dan.

Laatst bewerkt:
Heb net de heli voor het eerst op snelheid laten draaien.
Het was te donker om op te stijgen maar het zag er allemaal erg goed uit!

Op een aardige snelheid zat er ook nog geen enkele trilling in en hij bleef gewoon stil staan.
Morgen ben ik van plan om de eerste maiden te gaan maken.
Nu maar hopen dat het weer wat beter wordt!:zon:

euh... heb jij je pitch gemeten? want je laat uitschijnen dat je niet echt weet wat dat is?

"Wat bedoel je met de graden meten?
Is dat met een pitch meter kijken wat de hoeken zijn met + en met - pitch?"
antwoord: ja ;-)

te donker om op te stijgen maar toch nog snel effe in de halve donker testen!
thats the spirit maar wel wat gevaarlijk vind ik dat ;-)
fijn dat ie "direct" goed is ;-)

als je nu bvb zal een flip of een roll doen en je stopt je input en ie trilt op de een of andere as, dan moet je van die as de gain wat verminderen.
De gain is dus de pot meter op de 3g unit.

en ondertussen je sig aangepast! mooi zo! (stond eerst 3gx hé :-) )

Nou, het was in de achtertuin met verlichting dus als die zou opstijgen, dan kon ik zien wat er zou gebeuren:) Het was dus veilig.

Ik heb nu een pitch meter voor de 450 en ik zie dat de bladen van een 600 er niet doorheen gaan:D Daar moet ik dus maar even wat op verzinnen;)
Wat is het principe van de pitch op meten?
Ik heb dit nog nooit begrepen....

Ik 1x de titel aangepast van een topic door mij gestart maar ik heb het daarna nooit meer kunnen doen. Ik ben nu al zo vaak bezig geweest om die knop te vinden maar ik heb hem nog nooit kunnen vinden:) Dus ik denk dat een forummod het heeft gedaan maar erg handig inderdaad.

Laatst bewerkt:
Bij een flybar heli zet je de meter op een van de bladen.

Je stelt de meter in op de gewenste hoek voor bv pitch

Flybar horizontaal stellen, dan langs de bovenkant van de meter kijken naar de flybar. Loopt de bovenkant en de flybar niet paralel, kloppen je graden dus niet.

Dus dan net zo lang de waardes in het swash menu veranderen tot het wel klopt.

Voor de 3g heb je ook nog graden voor elevator en aileron, die meet je door de pitch op 0 te zetten, de bladen recht langs de heli zetten, zodat 1 functie 1beweging tot gevolg heeft

Stick of rechts/links in de hoek of boven/onder in de hoek, en weer meten
Ele en ail waarden in het swash menu moeten gelijk zijn, alleen pitch wijkt af.

Bij de 3g zit een speciaal hulpstukje wat je op de kop kunt schroeven, daar kun je een flybar in stoppen om een referentie te hebben (je hebt natuurlijk geen flybar meer)

Maar dit wist je allang, aangezien een heel deel hiervan in de sticky's en in je handleiding van de 3g staat...
Swash menu staat ook in de sticky's, en bij finless bob wordt het behandeld
Dus ik vermoed dat je of eea over het hoofd gezien hebt, of je wilt te snel zonder te weten wat je doet gaan vliegen :mrgreen:
Let daar mee op, hiermee ga je crashes maken/problemen krijgen...
Electronica heeft geen boodschap aan jouw haast, en het is het allerbelangrijkste van een heli..c

Back