Align 3G Trex 600

Discussie in 'Flybarless' gestart door jeroenie101, 2 okt 2011.

  1. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Nu staat het toerental wel hoog, vlieg ongeveer op 85% volgens de zender..
    Toerental is wel aardig hard..

    Ik zal het morgen even proberen gaan te filmen zodat het duidelijk wordt.

    @Anko: Is het instellen van de ESC met die piepjes? Ik heb hier al zo vaak voor gezocht maar ik heb daar nog nooit ene handleiding of iets voor gevonden. Maar hij kan in de ESC bijv. op max 50% gas staan terwijl dit in de zender al 80% is?
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Yup klopt. een regelaar luisterd naar een puls om zn snelheid te bepalen, en die puls is verschillend bij de ene zender.. zou dus best kunnen dat joue 80 procent in de andere al 100 was, en dan mis je 20 procent;)

    De esc instellen staat vaak in de handleidingen van de heli's waar de esc's bij zaten. volgens mij werkt de regelaar instellen hetzelfde als die van je 450;)
     
  3. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    De ESC staat volgens de piepjes zo ingesteld:
    (1,2,2,2,3)

    1. Brake Disabled (Brake Status)
    2. Mid Timing -- (Electronic Timing)
    3. Middle Cut Off Voltage Protection -- (Battery Protection Cut Off)
    4. Helicopter 1 (Soft start) -- (Aircraft Status)
    5. Quick Speed -- (Throttle Response)

    Is het dan goed ingesteld?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is het een align regelaar?

    Probeer dan eens X-2 2-3-1 of X-2-2-3-2
    De eerste setting is nl niet van belang zodra je bij punt vier 2 of 3 kiest (rem word dan automatisch uitgeschakeld) en de vijfde setting is alleen actief als de regelaar in governor mode staat. Je had de governor mode niet ingesteld, maar als je dat wel doet, eerst met instelling 5 op 1 beginnen. Bij 2 en 3 wil nog wel eens wisselwerking tussen de regelsnelheid en de gyro ontstaan, waardoor de boel wat gaat jutteren.
    Als je punt 4 op 1 of 2 laat, maakt het niet uit waar punt 5 op staat, die is dan niet actief voor zover ik weet.
    Als je governor mode kiest, moet je ALTIJD een vlakke throttle curve hebben op idle-1 (en idle-2 ook) en je moet na het op toeren komen, circa 5 seconden wachten voor je aan de pitch stick komt.
    Overschakelen naar hogere of lagere toerentallen tijdens het vliegen vind ie niet zo leuk als ie in governor mode staat.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    De governor van de Align esc is slecht hoor.. en dat is erg merkbaar bij een 600. in de 450 is die nog wel bruikbaar. maar hij jutterd al tijdens t hoveren in een 600
    Gewoon Heli-Softstart nemen.. De instellingen waren prima, maar het gaat om de endpoints. die moet ie opnieuw inleren.

    De 5e setting werkt overigens in alle moden! zowel Airplane, Heli1 en Heli2. het regelt de snelheid van de esc op de stick. overdreven: een hele powervolle setup zou dus van idle 1 naar idle 2 de gears gelijk strippen op de quick speed stand, zou je voor de low speed(heet dat zo?) kiezen doet ie t iets rustiger aan.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  6. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Oke, dan laat ik de instellingen zo staan zoals ze zijn.

    Hoe moet ik die endpoints instellen dan?
    De hele setup doorlopen en dan de stick helemaal boven en helemaal onderin drukken?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vlieg niet met een 600, en ik was even abusievelijk in de veronderstelling dat Jeroen ook met een 450 vloog.... Zie net dat dat niet zo is...

    My bad!

    Dat van die throttle response wist ik overigens niet: ik kon (alweer: met een 450) alleen verschil ontdekken bij de governor instelling....
    Mijn zender heeft overigens een tijdsvertraging tussen zowel normal en idle1 als tussen idle1 en idle2 (de FC-28 zelfs tussen alle vier de idle-situaties en dan apart voor op en neer instelbaar) dus ik had dit bij huidige zenders ook wel verwacht eigenlijk

    Alweer: my bad!

    Voor mij voldoet die governor overigens prima, maar ja, ik vlieg "iets kalmer"....:D

    Groet, Bert
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Program: read topictitle; End of program;)

    Heb t iig vaak genoeg geprobeerd, op 450 en zelfs 500 werkt het opzich wel aardig, maar de Align governor is net iets te traag voor een 600. Je hebt idd gelijk over die delay tussen de idles, mijn 8FG kent ook een zelfde functie:)
     
  9. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Heb het net geprobeerd te filmen.
    Gefilmd met een HD camera alleen doordat de lucht zo donker is, is de kwaliteit ook aardig slecht..

    Misschien wordt het toch wat duidelijker.
    Hier de link: (Hij is nog aan het uploaden)

    2Foa-BgJW-Q[/media] 600 Align 3G - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Klassieke combo van laag toerental en harde dempers;)

    Kan je toevallig de setup eens neergooien hier? KV van de motor, gebruikte pinion?

    En heb je de regelaar al opnieuw geprogrammeerd?

    Probeer anders eens een hogere th curve. dat kan helpen.;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Toch staat de throttle curve in idle up wel boven de 85% bij midstick..
    Nee, ik heb de ESC nog niet opnieuw ingesteld omdat de instellingen toch goed staan?

    Hieronder de setup van de heli:

    Motor: Align Brushless RCM-BL650L --- PINION: 14T
    BEC: Align RCE-B6X
    ESC: Align RCE-BL100G (DC: 5.5v-25v 100A)
    3x Align DS610
    1X DS620
    Spectrum 6200 Satteliet
    Align 3G
    Lipo: 6S
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Rekensommetje!

    6s = +/- 4 volt per cel = 24 volt.
    je motor is 1220 Kv, dus bij 100% en geen verliezen zou je 29280 toeren hebben.

    motortandwiel is 14T, hoofdtandwiel is 188 T.
    dus 1:13,43.
    Dus heb je bij 100% en geen verlies 2180 toeren op de kop.

    Maar, je hebt de regelaar op 85% staan, en je moet er nogeen 10 a 15 % verlies in rekenen.
    dus 2180 * 0,85 = 1853 toeren, * 0,9 = 1667 toeren op de kop.

    Das niet veel. moet kunnen, maar het is gewoon niet veel.
    Regelaar mag gerust naar 90 of 95, ook 100 mag geen problemen geven..

    Heb je de 3g toevallig nog op versie 2,1 staan?
    die is nl niet bekend om zijn gigantische eigenschappen bij lage toerentallen.
    versie 3 gaat er al een stuk beter mee om, naar het schijnt
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  13. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is een mooi rekensommetje en weinig toeren.
    Ik heb de 3G een tijd geleden al geüpdatet naar V3 dus dat is goed.

    Over de 85%, dit is in mijn zender.
    Ik vlieg eigenlijk altijd in idle up en de throttle curve is daar een V. Bij het onderste deel van de v, bij midstick dus, is die 85%. Dus gemiddeld vlieg ik op 90% van de zender.

    Maar kan de ESC dan ook nog zo zijn ingesteld dat die volgens mijn zender 90% is en volgens de ESC maar 70%?
    Hoe moet je dit dan veranderen want er zijn toch maar 5 opties om in te stellen?
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zoals ik al zei, omdat die waarschijnlijk nog op de stickrange van de vorige eigenaar staat!;) Gewoon even de esc opnieuw programmeren(wel met een lineaire gascurve), dan neemt die automatisch je stickrange over. helpt het, was dat een deel v/h probleem, werkt t niet weet je dat dat t niet was:)

    @Student, Helical gear is 188. gewone gear is 170.. nogal een verschil.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ff een tandwiel van een internetwinkel zijn site geplukt, voor het "oude type" 600 electro..

    de nieuwe versie zal misschien best weer andere maten hebben, geen idee..
    dit was iig wat die site zei :D

    Als het niet klopt, mag die winkel zn tandwielen wel eens onder de juiste heli's gaan plakken, anders gaan er binnenkort best een hoop mensen met verkeerde tandwielen vliegen..
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Tijdens het instellen "ziet" de regelaar de 100% gas en 0% gas.
    dat is het hele inleren van de gasstick.

    Je hoeft dus geen aanpassingen te doen, je moet gewoon even hetzelfde instellen overal.
    Moet je wel ff weten wat je insteld natuurlijk, voor hetzelfde geld heeft de vorige eigenaar een foutje gemaakt
     
  17. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor de reacties!
    Nu weet ik hoe ik hem in moet stellen. Ik zal hem zo even opnieuw instellen volgens de oude instellingen. Deze had ik hier ook al een keer gepost. Ik zal ook de v curve in midstick naar 90% verhogen.

    Maar zijn de tandwielen verder wel goed?
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  18. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    ESC opnieuw geprogrammeerd en idle Th curve staat nu 100-95-90-95-100.

    Testvlucht ga ik nu maken.
     
  19. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    En weer terug van de testvlucht:)
    Ging perfect, wist niet eens wat ik meemaakten.

    Nadat die klaar was heb ik hem langzaam laten optoeren.
    Ik had bij normal de th curve lineair gemaakt zodat ik het verschil kon merken.

    Toen ik ongeveer bij 65% was, zat ik op het maximale zoals het eerst was naar mijn idee:). Daarna meer gegeven en daar ging die de lucht in:) In de lucht bij 75% overgeschakeld naar Idle up die ongeveer bij 92% zat. Het verschil van 75 naar 92% ging ook heel mooi! Duurde zeker 3sec. dus het maingear stript zich ook niet.

    Na weer thuis te zijn, stond ik verbaasd toen ik de lipo er uit haalden. Meestal als ik gevlogen heb, stond de lipo helemaal bol en was hij goed warm. Nu was hij helemaal plat en een beetje warm!

    Dus het heeft waarschijnlijk aan de ESC gelegen:)
    Bedankt @Anko & @Student voor de tip!

    Maar is het motor tandwiel verder wel goed of kan ik beter een 13T doen?
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    14T tandwiel is goed.

    @Student, klopt idd, maar het oude type heeft 2 types tandwielen;) schuinvertant was de optie, en 170t rechtvertand kwam standaard;)
     

Deel Deze Pagina