Align 3G Trex 600

Inmiddels weer een aantal dagen verder en het gaat uitstekend!
Heli vliegt erg goed alleen moet nog wel even goed worden gefinetuned.

Ik heb vandaag ook de 3G link kabel binnen gekregen en ik heb hem maar meteen van V1 naar de nieuwste versie(V3) geüpdatet.
Ik heb al door dat ik weer van voor af aan kan beginnen met het afstellen inclusief het afstellen van de potmeters.

Morgen ga ik hier weer even rustig voor zitten en hopelijk gaat mij het allemaal lukken.
Ik kan nu ook via de computer allemaal andere dingen instellen.
Ik denk dat ik hier nog maar beter even niet kan aanzitten.

Zijn er nog meer mensen met een 3G die ook V3 hebben?
Zo ja, hoe heb je hem afgesteld, weer vanaf het begin af aan en heb je hierbij de computer gebruikt?

Gr,
Jeroen

Ik heb v3, en heb best weinig veranderd

En zolang je nog geen specifieke klachten hebt, kun je er ook beter vanaf blijven
Niets proberen beter te maken als het al goed is

Je zou eerst eens een rondje door het programma moeten lopen, je kan de heli er ook feller mee afstellen, hobbels eruit halen, in ff bv neus optrekken etc

Heb je klachten?

Nee ik heb verder geen klachten behalve de staart.
Rond de 70% gain begint die heel hard te schudden en als ik hem verlaag, stopt het schudden maar hij schokt nog steeds een beetje als je input geeft.

Als ik alles weer met de hand afstel, zou ik dan in principe weer kunnen vliegen?
Moet ik de potmeters weer op de ouwe stand draaien?

--EDIT--

Ik heb hem net weer aan de computer gehangen en ik heb de standaard instelling op de 3G gezet.
(Ingeladen met het bestand wat in het programma zit)

Nu zie dat als ik met de pitch omhoog ga, dat de swash niet gelijk omhoog gaat.
In het filmpje zie je dat als ik de pitch op z'n laagst heb, de swash iets naar voren staat en als ik dan de stick langzaam omhoog doe, gaat die meer naar achteren.
Hoe kan ik dit oplossen?

[media=youtube]TvjQ6ICyd3c[/media]

Ik heb eerst dan het bestand van de pc erop gezet en ik heb hem daarna nog met de hand zelf ingesteld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Potmeters moeten idd terug op 12 uur

Bij mij gaat alles recht op en neer, maar ik hem hem ook wat sneller afgesteld
Wat belangrijk is, is dat die beweging zich niet voordoet in de setup modus van de 3g
Dus knop in, batterij erop
Dat eerste menu zijn alle gyro's uitgeschakeld, de bewegingen zijn dan 1 op 1
In die modus kun je zien of het de 3 g is of dat het wat anders is

Als het de 3g is, hoeft dat nog geen probleem te zijn
Los op de grond doen die dingen wel vaker raar
In de lucht zouden de gyro's eea recht moeten trekken

Ik heb vanmorgen samen met Anko afgesproken en we hebben hem samen helemaal afgesteld. Hij vliegt als een zonnetje!:D

Nu weet ik zelf ook hoe ik hem in het vervolg helemaal moet afstellen.

Ik ga nog maar eens een vluchtje maken met dit mooie weer!

Computer is niet gebruikt.

We hebben gewoon het hele 3g menu doorgelopen en alle blad hoeken goed gezet. Daarna ook nog afstellingen met de potmeters gedaan.

Ook hebben we de staart servo iets naar achteren geschoven zodat als deze haaks staat, de bladen dan iets een hoek hebben en dat die 90 graden hevel achterop ook recht staat....

De definitieve test vlucht hebben we niet samen kunnen maken omdat er een lagerblok onderste boven in het frame zat.
Hierdoor kon de kop er gewoon uit vliegen.

Thuis heb ik deze omgedraaid en de eerste testvlucht gemaakt.
Deze ging helemaal perfect! Heb de gyro gain iets moeten verhogen en toen was die er klaar voor...

De eerste loopings ermee gevlogen en de eerste flips.

Nu hopen dat morgen weer een mooie dag kan worden en dan weer verder gaan met de loopings:)

Vandaag sinds een week niet gevlogen te hebben weer de Trex 600 laten vliegen met z'n nieuwe ontvanger(AR6200):)

Ik merkten dat die heel schokkerig is. Vooral als ik voorwaarts of achterwaarts ga, dan gaat die een beetje op en neer.
Het lijkt me dat dit niet aan de ontvanger kan liggen want ik heb alle stekers er ingezet zoals ook op de oude.
Ik heb verder ook niks zitten aanpassen dus erg vreemd.

Is dit probleem te verhelpen met 1 van de potmeters?

Gr,

Laatst bewerkt:
Ligt eraan.

Als hij gewoon in zijn geheel schokkerig stuurt, ligt het niet aan de 3g.

Gaat hij na een stuurbeweging "naijlen", oftewel een hunt op een andere as, dan moet je die pot een stukje verdraaien.
Dus in jouw geval de elevator pot een beetje tegen de klok in.
Dat is ook de pot die het gevoeligst is voor veranderingen

Als hij in zijn geheel schokkerig stuurt, kan er in je stroomvoorziening iets fout zitten
Misschien gaat de nieuwe ontvanger bij een hoger voltage resetten?

Succes weer met zoeken:mrgreen:

Het zit hem meer in de potmeters.
Net al een keer gevlogen met de potmeter terug gedraaid. Ik merkte het verschil al een beetje dus zo nog iets meer terug en opnieuw testen. Nu staat elev denk ik net iets voor het midden(verticaal) en de aileron staat helemaal recht.

Op hoeveel heb jij ze staan?

Laatst bewerkt:
Wisselt per heli

Gewoon verdraaien tot het goed is

Als de potmeter helemaal linksom zit is er wat anders aan de hand, maar zover ga je niet komen als ik je zo hoor

Na al weer een paar maanden verder te zijn en aardig wat gevlogen te hebben merk ik dat er in de kop een aardige trilling in zit.

Bij de 450 verstelde ik de bladen dan zodat er geen bladspoor meer was alleen nu kan ik het niet eens zien. Het trilt gewoon allemaal door elkaar. Dit zie je alleen als je naar de bladen kijkt.

Is dit dan nog bladspoor of kan dit doordat de bladen niet goed gebalanceerd zijn?

Trillingen komen vaak door de volgende dingen:
- onbalans, dus bladen balanceren. Is in een paar tellen gechecked, gewoon ff kijken of dit nog klopt

- eigen frequentie in combinatie met toerental. Dit zie je doordat de trilling heel erg rotorsnelheid gericht is. Bij zoveel toeren is ie er, erboven/ onder is ie weg. Oplossen is lastiger, kunnen losse of gescheurde framedelen zijn, op mijn mini titan was het een slappe batterijhouder...

- assen krom. Eventueel door transport of een keer onchristelijk hard neerzetten, waardoor de feathering of hoofdas krom gaan

- klinkt stom, maar lagers. Ik heb op mn 600 al eens een flinke trilling gehad, en deze bleek na alles gecontroleerd te hebben uit de kop te komen. Druklagers finaal aan gort. Maar andere lagers kunnen ook flinke trillingen veroorzaken als ze aan puin liggen, maar dit moet je ook merken aan andere zaken... Niet soepel lopen, bijgeluiden, zanderig gevoel in het lager als je het draait met een tik belasting

Dan heb je nog hoogfrequent en laagfrequent
Als je de kap en zo ziet rammelen, is de jouwe waarschijnlijk laagfrequent en komt het waarschijnlijk bij de kop of aandrijflijn vandaan.
Hoogfrequent is lastig te zien, komt vaak uit de staart of motor

Nog bedankt voor je reactie!
Ben er vanmiddag druk mee bezig geweest:

Eerst begonnen met de bladen, deze zagen er goed gebalanceerd uit.

Toen heb ik de hele kop eruit gehaald en helemaal uit elkaar gehaald. Heb met de boor gekeken of de main schaft nog recht was en deze was kaars recht.(Moest ook wel want er is nog nooit mee gecrasht)

Daarna alle lagers controleert met m'n vingers. Eerst rond gedraaid en daarna al drukend rond gedraaid. Dit verliep allemaal erg soepel. Heb daarna nog even naar de aandrijving van de staart gekeken en dit liep ook allemaal gesmeerd. Heb daarna de kop weer netjes en zorgvuldig in elkaar gezet en hem er weer ingebouwd. Bladen er op en maar testen.

Eerst heel langzaam buiten naar bladspoor gekeken. Dit zat er totaal niet in.
Daarna ben ik doorgegaan naar het veld.

Eerst langzaam rondjes gevlogen en toen Idle-up om en daar ging die vol omhoog en weer vol omlaag:) Toen die weer stil hing wist ik dat het allemaal vast zat:)

Toen liet ik hem voor me vliegen en in de bladen was totaal geen trilling te zien! Ze vlogen gewoon heel constant op 1 lijn:)

Daarna geland en het uitdraaien van de bladen duurde me toch een eeuwigheid! Loopt allemaal heel soepel terwijl ik eigenlijk niks heb vervangen of verplaatst. Maar dat is alleen maar beter natuurlijk.

Toch vind ik hem altijd nog wat schokkerig terwijl de potmeters nu op z'n best staan.

Ligt dit dan toch aan de elektronica voor de 3G van Align of moet ik hem nog preciezer afstellen dmv de pc?

Verklaar schokkerig

doet hij schokkerig uit zichzelf, of reageert hij wat enthousiast (waardoor het vliegbeeld wat schokkerig overkomt)

Je verteld net dat alles volledig soepel loopt, dus het zal vast ergens in een afstelling zitten..
Maar zolang er niet gehunt wordt (zelfde als op de staart, maar met een estab kan dit ook op de andere assen voorkomen) hoef je niet perse aan de 3g te zitten

beetje testen kan natuurlijk altijd..

maar om te weten wat je bij moet stellen, moet ik wel weten wat er nu precies niet klopt aan het stuurgedrag, en waar wil je naartoe

Als ik hem stil laat hangen in de lucht en dan met de stick de swash een naar voren en achteren beweeg, schokt dat.
Ik merk dit vooral als ik bijv. met de 450 vlieg met Flybar en ik doe het zelfde, dan gaat dat heel vloeiend.
Doe ik het met de 600, dan gaat dit echt met schokken. Je hoort zelfs aan de lucht dat die schokt..

Ook als ik hard een bocht in kom en hem ruim neem zodat de snelheid er aardig in blijft en ik ben gekeerd, dan heb ik de neus omlaag om meer snelheid te krijgen en als ik hem dan optrek om minder snelheid te maken, dan schokt die ook heftig..

Ik geluid klinkt een beetje zo.... HuN..HuN..HuN..:D
Hoop dat het een beetje duidelijk is maar dat gaat dan heel snel achter elkaar..

Ik denk dat het een beetje op dat enthousiast lijkt..

Sorry,het klinkt gewoon wat vaag zonder beeld ;-)

Ik vermoed dat je bedoeld dat de elevator bij een korte heftige stickbweging even naijlt
Dit zie je snel in hoover, dan ziet het er uit als een hunt
dus even en stabiele hoover , en dan kort en heftig de stick even achterover gooien. De heli beweegt kort en heftig,als de gain goed(of te laag staat) zal de heli meteen stilhangen. Te hog gain, en hij zal ff nabewegen over de betreffende as

Als dit het geval is, moet je de ele potmeter een tik tegen de klok indraaien

Vrijloop lager in het maingear ook voldoende ingevet/of stuk?? kan er misschien ook mee te maken hebben
tis zomaar een gedachte hoor

Jeroen

Laatste keer dat ik m zag vond ikzelf het toerental erg omlaag.. misschien ESC opnieuw instellen en dan kijken of het iets verbeterd? aangezien je m 2ehands gekocht had, kan het zijn dat de regelaar nog op de oude zender staat ingesteld..

Back