Alles over de Stroep en aanverwanten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Raf,

Tijdens het testen, heb ik ook diverse malen die Enable pin met GND verbonden, maar helaas geen leven in te krijgen.
Ook als ik de Jeti ontvanger op totaal 7 PPM kanalen zet en eventueel nog de timing flink verlaag (max 30 mS, i.p.v. 20 mS)), ook dit geeft helaas geen enkele reactie.
Met die 7 kanalen zit je safe betreft die laatste lange sync-puls.
Er zijn in totaal 8 korte pulsjes (ongeveer 300 uS) en 7 lange pulsen voor de servo kanalen en die lange sync-puls.
Als je die korte en die lange kanaalpulsen optelt, waarbij alle kanalen op maximaal staan (1900 uS), dan blijft er voor die lange sync-puls deze lengte over: 4300 uS
Dat is dus ruim twee keer zoveel als een normale servo puls.
Normaal zal die sync-puls wel langer zijn, daar nooit alle kanalen tegelijk op max zullen staan.
De ontlading zou dus tussen de 3000 uS en de 4300 uS moeten zitten.

Laatst bewerkt:
marten je moet die pulsen niet op tellen
die korte zijn te kort om de reset condensator op te laden dus hij schuift elke keer een kanaal verder
elke keer de puls negatief gaat ontlaad hij direct op een fractie van een sec over die diode en begint het laden opnieuw
laden kan alleen maar als het signaal hoog is en dan gaat dat via die weerstand die in de rc kring zit want dan spert de diode
zou die daar niet staan is de condensator meteen bij een hoge puls vol

bij nieuwe 4017 ic's moet die weerstand daarboven(R1) vervallen
deze is alleen maar nodig bij oudere type's ;zal wel inwendig iets te maken hebben
staks skypeje doen

gr raf

die klock hangt niet vast daar waar die diode aan de baan vast zit
de puls gaat direct naar pootje 14 van de ic en hangt nergens meer aan vast
buiten de diode
de condensator word altijd opgeladen via de weerstand alleen ontlaad elke keer als de puls omlaag gaat
de tekening is wel slecht getekend mijn gedacht maar ja we hebben niets anders/beters
gr raf

die R1 is een beetje vreemd ??? die heeft geen pootje waar hij aan moet hangen
buiten pootje 16 en dat is de voeding spanning
en dat is daar niet nodig want die ic mag tot 15 volt hebben
vreemd maar ik zoek er verder naar wat en waarom
als de reset aan de massa ligt dan reset hij niet
dus de condensator laad inderdaad op tot de nodige spanning (3.3 volt ) om dan de 4017 te resetten
enig probleem je kunt daar niet aan meten omdat op het ogenblik je meet pennen de baan raken de condensator ontlaad of opeens vol is

gr raf

Hoi Raf,

Die PPM signaal duurt totaal 20 mS
Deze is verdeelt over die aantal negatieve en positieve pulsen, die voor de servo's worden gebruikt.
Door deze tijden bij elkaar op te tellen, weet je welke tijdsduur die sync-puls minimaal heeft !
Juist die tijd hebben we nodig, om de juiste weerstand -> condensator combi te kunnen berekenen.

Wellicht vanavond als ik nog puf heb (lange dag op het werk), zal ik hiermee ook verder experimenteren.
Hopelijk kan ik met de scoop beter inzien, of dat de weerstand -> condensator de juiste combi zijn.
Ik ga beginnen met een 100n condensator en een weerstand van rond de 30K.

Edit:
Hier een site, waar je diverse gegevens kunt invoeren en kan zien wat er theoretisch zou gebeuren:
http://mustcalculate.com/electronic...scharge.php?vfrom=0&vto=2.5&vs=5&c=100n&r=40k
De werkelijkheid zal ongetwijfeld anders zijn.
Als ik het goed heb begrepen, dan activeert de reset boven de 2.5v (50% van Vdd)

Laatst bewerkt:
11825676_996899003695582_8022333677023704955_n.jpg

beter beeld dan gisteren en nu is er tenminste toch iets te zien wat de signalen aan gaat
dit is het signaal uit de zender en dat zijn dus positieve pulsjes
het ontvanger signaal krijg ik om een of andere reden niet meer te zien dus ????
of die ontvanger is reeds overleden
gr raf

dit is de dsc vanuit de zender
de verbinding met de ontvanger doet nu niets meer maar het kan zijn dat daarvoor toch een kristal in moet zitten
maar als ik dit signaal in een 4017 kan sturen ben ik ook tevreden
gr raf

Voor de 4017 zul je het moeten inverteren en dan maar hopen, dat we de juiste reset timing kunnen garanderen.

Een kristal is niet noodzakelijk voor een DSC signaal.
Hoop dat die ontvanger niet kaduuk is.

ja dat zou dus ook kunnen dat die overleden is
maar als die 4017 werkt dan is dat ook weer verholpen dan is er geen ontvanger meer nodig

Weer even wat dingen geprobeerd, maar helaas nog geen match gevonden.
Dit krijg ik te zien, met een 33K weerstand en een 100nf (inclusief die diode)
Copy of DSC_0394.jpg

Bovenin zie je het PPM signaal vanuit de ontvanger en onderin die RC netwerk voor de Reset functie.

Zal morgen eens een andere 4017 gaan gebruiken, misschien is deze wel beschadigd.

Verder heb ik de print aangepast:
4017_PPM-Decoder_PCB.JPG

Laatst bewerkt:
et probleem tussen uw scoop en die van mij is dat ik andere dingen zie LOL
ik zie echt blokjes die dus langer en korter worden naargelang de stand van de stick

printje is zo goed hé
de transistor kan er dan wel los bij gezet worden of is daar ook nog plaats voor ???
maar dan moet je wel een soldeer eilandje voorzien als hij niet gebruikt word

gr raf ben benieuwd naar je zend gedeelte

Marten en Raf,
zouden jullie ook een andere uitleg willen geven met wat jullie aan het doen zijn.
Foto's van een monochroom scherm met wat kromme lijntjes zeggen de meeste mensen niet zo veel.
Mij trouwens ook niet.
Nu wordt het wel een heel eenzijdig verhaal tussen 2 personen van wel en niet.
Mijn scoop kan dit en die van jou kan dat.
En de Stroep is intussen al lang uit beeld, want die is in het Albertkanaal uit beeld gevaren.

Hein

Ok Hein je hebt gelijk maar dit gaat toch nog steeds over de stroep hoor

dus hier wat uitleg
daar Marc steeds dieper wil duiken komt er aan zender/ontvanger een einde wat bereik betreft.
nu marten was met iets bezig en ikke ook en dit mengen we nu weer en dan hebben we maar 1 print om beide ons project te kunnen uitwerken
maar er zijn toch onderlinge verschillen en daarom die scoop beelden naar ons beide toe
dit is dus de bedoeling om de DSC (direct servo controle)die op de meeste zenders wel aanwezig is te gebruiken om de afstand naar het model te kunnen vergroten .
spreek bij wijze van info over een 50 tot 75 meter afstand en dit zonder een frequentie te moeten gebruiken .
nu de scoop beelden die zijn niet hetzelfde zoals je hebt kunnen zien
die van marten en mij wijken nogal af wat er te zien is
bij die van mij zie je mooi de puls treintjes en bij marten ook maar dan anders en dat beeld daar kan ik dus niet aan uit en aan dat van mij wel

er zijn wat problemen om de systemen aan elkaar te koppelen want niet alles is zoals we dachten dat het zou zijn .
marten heeft er voor hem een oplossing aan gegeven maar voor de stroep kan die niet gebruikt worden
want ik heb gewoonweg niet genoeg draden in de kabel zitten .
daar over uitweiden gaat misschien voor hier te technische worden maar het gaat over de reset puls die de zender genereert en marten doet die via de processor

hopelijk begrijpbaar nu

gr raf

Mij was het ook niet zo duidelijk,
Zoals ik het nu begrijp willen jullie het DSC signaal van de zender "verlengen" door het toepassen van een printje.
Waarom gaat het niet door eenvoudig de koper-adertje te verlengen?
Of is dit printje de vervanger van de ontvanger?
Hoe heeft Norbert dit opgelost?

Hans

deze print is inderdaad de vervanger van de ontvanger omdat je gewoonweg geen ontvanger meer nodig hebt
tweede reden is dat je als heel het systeem klaar is dan ook andere apparatuur (niet stroep gebonden) kan worden aan gesloten maar daar maggen we niets meer over kwijt

norbert heeft dat anders opgelost door de ontvanger in zijn oprol systeem te zetten (2.4 Ghz)deze draait dus gewoon mee als de kabel afrolt
marc en ik werken op andere frequenties
norbert gebruikt gewoon de dsc functie maar deze is voor de stroep wel voldoende maar voor mij niet
norbert heeft een ontvanger met een dsc aansluiting in zijn rov zitten en dan is het systeem eenvoudiger en kun je tot max 75 meter kabel gaan .
ik heb andere doelstellingen en Marc dan ook weer en Marten ook maar in grote lijnen hebben we nood aan het zelfde systeem als basis

gr raf

Hallo Hein en Hans,

Ja, het is soms wat lastig om het in een begrijpbare taal te vertellen.
Ik zal mijn best doen, om dit vervolgens mee te nemen, zodat er inderdaad meer mensen dit kunnen volgen.

Zoals Raf al heeft vermeld, het gaat voornamelijk om die DSC functie te verlengen.
Dit kan gedaan worden via een 2.4Ghz zender, waarvan de ontvanger ook een PPM (Positiev Puls Moduration) uit kan sturen.
Nu heb ik een zender en ontvanger set van Jeti en deze ondersteunen dit gelukkig.
Hierdoor kun je een ROV of in dit geval de Stroep met een 2.4Ghz zender gaan besturen.

Waar we nu nog mee bezig zijn, is de verdere communicatie vanaf de 2.4Ghz ontvanger naar alle functies voor in bijvoorbeeld de Stroep.
De verbinding van de 2.4Ghz ontvanger naar de PPM_Encoder gebeurd via een lange kabel en het liefst met zo weinig mogelijk kabels, i.v.m. het gewicht.

Vandaar dat een PPM_Encoder noodzakelijk is.
De PPM_Encoder middels een 4017 ic, zou de voorkeur zijn.
Daar dit ook prijstechnisch weer aantrekkelijker is.

Helaas is er nog geen werkende 4017 Encoder, echter verwacht ik wel dat dit uiteindelijk gaat lukken.
Vandaar die scoop beelden, om te laten zien wat we nu aan signaal te zien krijgen.
Zodat we stap voor stap verder komen.

Marten ik moet afhaken. haha
Raf zegt; het printje is idd de vervanger van de ontvanger. Terwijl jij weer over de 2.4GHz zender hebt waarvan de ontvanger ook een PPM....enz.
En de verbinding van de 2.4 GHz ontvanger naar PPM encoder gebeurt via lange kabel.
Voor mijn beeldvorming wordt het dus:
2.4GHz zender --> 2.4GHz ontvanger (boven water )--> lange kabel --> Encoder ( onder water )

Hans

hans het gaat hier over 3 verschillende systemen
voor marc ontvanger met kabel en zender

voor mij een draadloze verbinding 2 weg met ontvanger/zender in een boei en encoder in de boot

voor Marten moet je aan hem vragen maar decoder en encoder wil hij gebruiken

hopelijk geraak je de ruit wijs
gr raf

"voor mij een draadloze verbinding 2 weg met ontvanger/zender in een boei en encoder in de boot
voor Marten moet je aan hem vragen maar decoder en encoder wil hij gebruiken"

Raf hoe krijg je het signaal dan onderwater op je boot?
Je hebt toch een zendsignaal nodig wat door het water dringt.
En waarom zo veel meter kabel-diep?

Hein

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back