Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lo,

    Even terug.... Wij hebben in Herentals (BE) afgelopen week behoorlijk wat voorbeelden gezien van DLG zweven, en eigenlijk vroegen wij ons af...waarom hebben/doen wij dit niet ? We zagen in de avond voor onze tent FOX met zn Alula werpen...en ik dacht...dat willen en kunnen wij ook !

    Besmet zijn we toch met dat vervelende zweefvirus. Mees heeft de hele middag en avond met de Alula van fireforx gegooid, en hij vroeg aan mij of ik ook zo'n kistje voor hem kan maken. 't is op zich niet veel werk en ik kreeg gelukkig ook via de zweefvliegen-forum-mannen (12 naar beneden van hier) een heleboel info aangereikt. (toppers !!)

    Uiteindelijk wordt het een Alahula achtig plankje, 1 meter span, profiel MH64 (8%) 2 miniservos ontvangertje en 1s lipo van 500mAh . Met planken bouwen heb ik beheurlijk ervaring en het is niet veel werk. M'n gemotoriseerde plankjes van deze maat wegen ca. 450 gram met motor en accu, dus wat betreft gewicht ben ik benieuwd waar ik uitkom....ik denk zelf iets van 220 gram oid

    Dus vanochtend gelijk maar in die werkstatte een start gemaakt. Der bedoeling is niet om een wedstrijdkistje te maken, gewoon iets simpels om mee te oefenen. Tot nu toe hebben we alleen ervaring met het gooien van stenen, bowlingballen en daar waar nodig servies. De materialen voor de werpzwevert hebben we in huis, en als het vliegt / werpt maak ik er ook een voor Huey en Secondelijm. (die twee zijn de "wij" in dit verhaal.)
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2013
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    leuk projectje! ik volg :)
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dat wordt het :D ......En zo vind ik op m'n zoektocht naar wat miniservo's zowaar m'n hoogtemeter....nooit meer discussie hoe hoog je gooit, weegt niets.

    Winged Shadow Systems

    [​IMG]

    Huey was in het verleden (vorig jaar) olympisch kampioen vliegtuigen opgooien (zie bewijs -->foto...f16 van 5 kilo)

    [​IMG]

    nu maar hopen dat hij niet hoger gooit dan 3km want dat kan deze hoogtemeter niet aan. :D
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Versteviging voor gooien

    [​IMG]

    kek kistje, nu al.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Heeft iemand misschien een tip hoe ik de plank iets meer de vorm kan geven van een vogel ?
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    snijden uit schuim :)

    maar je dlg is al bijna af!
    verstevig de tip wel met een extra glasmatje.

    welke span heeft het ding? 1meter vermoed ik? anders kan mees het niet meer hanteren.
    het vaste kielvlak zo ver als mogelijk achteruit zetten. dat heeft het toestel graag bij het gooien.

    super dat je gelijk de ezel met de ballen pakt! (of was het de koe met de horens?)

    ben benieuwd naar de uitkomst!

    uiteraard krijgt dit ding de naam "amehoela!" dat spreekt voor zich
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zeker en vast...de ezel aan z'n ammehoela... ha ha ha. Span is 1 meter, servos en electronica zijn afgesteld. straks de bovendekking erop. Ik heb nog genoeg 35mHz spullen, dit wordt old school . Het rompje wordt denk ik toch balsa, want met al dat geslinger moet het gewicht voorin wel wat stevigheid hebben
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    opletten met je lange zwieber antenne (35mhz) bij het ronddraaien... je zou niet de eerste zijn bij wie de antenne in de grond beland (of afbreekt door het draaien :) )

    ben benieuwd naar het resultaat... en naar Mees zijn gezicht als ie dat ding voor het eerst rondslingert!
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Je gaat het allemaal zien :D Bovendekking vleugel zit erop, dus wachten tot de bruis is uitgehard. Wat betreft de zwieber.. mijn evo9 en berg ontvanger combinatie heeft een bereik van bijna 100 meter met ingeschoven antenne...dus dat wordt zwiepen en daarna antenne uit..goeie tip
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    geloof me, je gaat echt niet elke 30 seconden je antenne in en uitschuiven... gewoon je antenne (zender) recht omhoog steken, dan komt er geen rotatie snelheid op je antenne.
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Amai,

    Ik heb mixer 1 geprogrammeerd op hoogteroer en "uitschuiven" antenne, dus die spriet komt er bij het beroeren van het hoogteroer helemaal vanzelf uit ! Je moet een Evo hebben om het te geloven :D
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap :D hightech stuff! ;)

    is het ding al af? :D
     
  13. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Dit ziet er grappig uit, is dat depron of een hedendaags alternatief?
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Het is depron, ribben 6mm en vleuhgelhuid is 2,5mm. De vleugel is overigens erg goed gelukt...dat is soms toch even afwachten. Profiel is tijdens drogen mooi in vorm gebleven, carbon staartje zit goed vast en er zitten geen plekken in de vleugel waar de bruis niet goed is geplakt.

    Zoals fireforx al aangaf, er moet ook een stukje glas over het vasthoud/gooi punt aan de tip want dat moet behoorlijk stevig zijn merk ik nu al. Misschien werkt een pen in de vleugel toch beter ?

    Vandaag maar het rompje fabrieken van balsa, en daarna er een dun glasmatje erover.

    Overigens zonde dat ik al mn oude mini accu nicadjes heb weggegooid...die hadden hier een mooi plekje gehad als ballast/ontvangeraccu....naja..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    en dan heb je ineens zomaar een heel klein rompje...

    [​IMG]

    waar ook nog wat in past !

    [​IMG]

    Dit schreeuwt om een hans meij klepje :D
     
  16. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap :)

    mss gewoon een werpblad tegen de buitenkant aan?

    en dan het blad tegen de zijkant verstevigen met carbonvezels en glasmatje... want het gaat zo uit de vleugel scheuren.

    volgende keer vanbinnen een groter stuk triplex inlijm en een driehoek op de ligger , dan kan je het blad er mooi in verstevigen voor je de vleugel dichtmaakt.
    nu maken de schuine stukjes die je er in gelijmd hebt het erg moeilijk om er een werppen/blad in te zetten.

    je kan ook proberen op de juiste plek (daar waar de schuine stukjes de hoofdligger raken) een gaatje te boren (aan de voorkand van de ligger) zodat je een ronde pen kan steken, die door de glasmat/triplex/depron heen gaat.
    het best is dat de pen/blad 2cm uitsteekt aan elke zijde. zodoende heb je genoeg houvast.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zal straks weer foto's plaatsen, rompje zit in de epoxy. Zonder staart en ailerons zit het balanspunt precies op 20% ...dat is goed ! Totaal gewicht zonder ailerons en staart maar met electronica is 170 gram.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2013
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    rompje is klaar , heb er snel nog even wat witte verf op gespoten...al kleurt deze een beetje groen op de foto. Geen plamuur gedaan, tis allemaal voor de probeer. Heb het rompje met bruis+water geplakt, vult de kieren wat op.

    Net ook even overlegd met Huey...tis misschien een beter idee als ik hierna mini werpdingen maak van ander type (zoals de 40" dynamite bijv) Ook simpel te bouwen/zit met een paar avonden in elkaar en zo kunnen we nog eens iets van elkaar proberen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2013
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo gisteravond nog het staartje kunnen doen, wel nog wat kiertjes wegwerken. Het werpstokje kunnen vastplakken met carbondraadjes en epoxy...deze zitten geplakt op het ligger houtje. Voelt stevig, kijken of het houdt.... int begin maar niet zo hard gooien......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Straks kijken of ik de ailerons erop kan zetten en nog het hans meij klepje. Gewicht alles bij elkaar is 200 gram.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2013

Deel Deze Pagina