Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    loekie loodje

    [​IMG]

    Hans Meij klepje

    [​IMG]

    kekke zwevert zeg ik !

    [​IMG]

    En zo ist !
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Nou de wind staat uit zuid krimpend naar oost dus de helling gaat het hem niet worden vanmiddag...dan wijken we maar uit naar een ander plein.

    Dat filmpje met die atleet met een speer in zn rug...oh my !!..."En...hoe was je dag schat....?"
     
  3. fireforx309

    fireforx309 Guest

    als ik de laatste foto zie heb ik een buikgevoel dat zegt "het staartvlakje is niet groot genoeg om snel uit de dempen..."

    maar dat is afwachten tot je hem een slinger geeft!

    idd, KEK is ie!

    ps, ligt het aan mij of is het voorste deel van het profiel bovenop in trapjes geplooid? lijkt alvast zo.
     
  4. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Ik ben al enige tijd rond aan het kijken naar een nieuw project voor mijn rest servo's, na de MiMi is dit mogelijk een leuk projectje.

    Krijgen we een maiden video te zien :D?
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    We stappen zo in de auto :D

    Wat betreft staartvlak...sja dat zou idd iets groter kunnen. Het profief is getrapt idd. Om het depron mooi te laten buigen haal je aan de binnenkant met een vork langs over het depron. Hoe ik deze plank heb gebouwd staat hier beschreven.

    http://mnierop.home.xs4all.nl/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf

    Ik heb vanochtend uitgevogeld hoe flightmodussen / standen werken op de Evo, best simpel eigenlijk, tblijft een kekke zender die Evo...eigenlijk zou ik er een spektrum 2,4GHz module voor moeten kopen.....$$$$. We hebben nu twee standen ; normaal en start geactiveerd via een switch op de zender. In stand Normaal volgen de elevons de bodem van het profiel, bij start staan de elevons 2mm down...Zwaartepunt ligt nu even op 20% . We gaan het zien !
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    en door met de vork te krassen krijg je zo'n trapjes? is het niet beter om wat fijnere groefjes te trekken? bv met een pen elke 2mm...
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja Kan met pen, t' effekt is het zelfde, en een vork gaat sneller :)

    Vanmiddag op de helling gevlogen. Wel een straffe 5, en dat is best veel voor dit kleine schuimpje. Dus uiteindelijk meer lood in de neus om toch vooruit te komen. Het vliegt verder prima...staartje kan wel iets groter. Helaaas niet kunnen werpen...daar waaide het echt veeel en veeel te hard voor :-/ (en ik kan nog niet werpen :D....wel geprobeerd... het leek wel een boomerang) )

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2013
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    lood in de neus is niet om vooruit te komen franck ;) daar verander je enkel je CG mee.

    lood opt zwaartepunt zorgt voor beter gang.
    (als het vleugeltje goed is afgesteld van CG natuurlijk)

    maar als je lood in de neus duwde en hij ging beter vliegen kan dit DE reden zijn waarom ie dervoor niet goed vloog.
    zoals jij in je uitleg in je privebericht het gedrag beschreef moet je het CG nog naar voor leggen.

    handstartjes doen tot je de elevons weer in "neutrale" stand hebt staan, zoals het profiel moet zijn.
    uiteraard iedere keer lood bijdoen (of uithalen) tot ie een mooie glihoek krijgt.

    denk er aan dat het een DLG is, dus wanneer het CG te ver achteruit ligt gaat hij zeker boomerang spelen bij het gooien (hogere vliegsnelheid)

    maar succes met de zoektocht naar een goedvliegend ding.

    de foto stelt me al gerust (maar nog niet FOX360 sticker waardig! :p )
    het moet ook goed slingeren ;)
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, idd dat zat ik me inderdaad in de auto ook te bedenken...beginnersfoutje....ik heb vanavond op een andere helling gevlogen. deze is steiler en de wind stond er beter op.

    Dus vanavond eerst maar begonnen met zwaar voorlijk zw punt (18%) . Nou dat was nix maar dat was te verwachten....uiteindelijk door steeds maar weer een loodje te verwijderen kwam de plank ineens weer tot leven, sturen werd beter en roeren konden weer naar de normale stand. Totdat de plank zo heftig op de roeren ging reageren dat ik er weer een loodje heb bijgedaan. Probleem opgelost....wel leuk om nu met zo'n licht kistje en goeie plek + helling+ wind zo duidelijk te merken wat het effect is van zwaartepunt / vlieggedrag / en stand van de roeren....dat had ik tot nu toe nooit zo duidelijk gemerkt. In die zin een wijze ervaring :D

    Wat ook heeft geholpen is dat ik het roer een stuk groter heb gemaakt....de plank gaat nu veel stabieler en koersvaster.


    Wel is een tip van de vleugel krak, en een scheurtje in het rompje de cartwheel van mees vanmiddag was net iets te hard op het asfalt....sigh...plakken maar weer.

    Zal es ff kijken wat we van de fotos/videos kunnen maken
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2013
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ow, net even alle krakjes en deukje grepareerd en opnieuw het zwaartepunt gemeten....dat ligt voor de succesvolle hellingvlucht vandaag iig op 22/23%
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    super dat je men raad opvolgt ivm CG zoeken.
    je moet inderdaad voelen wanneer het te nerveus wordt, dan zit je te ver...

    jammer van de crash maar ey, een goede les voor versie 2.0... (mss een balsa bekleed vleugeltje? ) of een vleugel volledig in glas? ;)

    ben ook benieuwd hoeveel groter t kielvlak geworden is.

    ps, dus nog geen slingerstart gedaan?
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, ik baalde eerste instantie van vandaag, want krak+niet goed vliegend is niet goed voor het moraal :hammer:
    Mees heeft wel zn eerste paar hellingvluchtjes kunnen maken dus dat was wel weer leuk om te zien.

    Toch en achteraf gezien was dit de eerste keer dat ik met loodjes van 5 gram een kistje van 200 gram aan het uitbalanceren was, en ook gelijk herkende wat er mis was / anders moest. Wel met enig peins en overdenkwerk (didier tnx :D) Precies de stof die al veel besproken is in het "tunen van zweverts" draadje.

    Ook was het weer prettig met de evo te sturen en programmeren.....die ga ik echt ombouwen naar 2,4 spektrum....zeker nu met afstellen van de elevons / mixers is het prettig om deze zender weer te hebben.

    Dus ja........alles is aant drogen nu...komt goed. En verzie twee komt er zeker.

    Het roer is btw "zoiets" groter: (ik denk zelfs dat het nog wel groter mag.)

    [​IMG]
     
  13. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey franck, leuk dat je er toch vertrouwen genoeg in had...

    een portie zelfvertrouwen levert altijd mooie experimenten op!

    vergeet niet dat het een DLG is/wordt, dus de staart moet evenveel boven als onder de vleugel uitsteken, anders KAN het kielvlakje omslaan in het draaien/lossen. (druk wordt niet gelijk verdeeld)
    ik zie dat het nu niet het geval is... wat perfect goed is als je gewoon vliegt.

    je kan altijd nog een houten plankje onder de romp lijmen om aan de stiek te starten! ;)
    (a la DIZZY BIRD, dat kistje heb ik ook ooit gehad)

    tja, een kistje van 200gram vraagt precieze handelingen... uitslagen op de roeren evenals loodjes in/uit de neus steken/halen.
    zeker als je eerst een motorkistpiloot was zoals jij , dan is dit ineens peuterwerk.
    maar zo zie je dat elk klein dingetje een grote uitwerking kan hebben op zwevers.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sow. Vanochtend op het veldje eens geprobeerd te gooien.

    Ten eerste kom ik erachter dat ik met deze temperaturen in 30 minuten ben uitgegooid KOUD!! (en nat...gras)

    Maar hij doet het wel !!!!!! (ondanks mn waardeloze werptechniek) Het beste werpt het met idd 2 standen...starten met iets down , dan gaat de kist mooi recht in de richting die je hem werpt, en daarna een vliegstand met de elevons 2mm omhoog. Zal zo video posten van een matige worp vond ikzelf, mgoed tgaat om het idee.
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zo ongeveer



    Sietse vliegt en gooit al wat langer.

    Nu jij ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. fireforx309

    fireforx309 Guest

    alle begin is moeilijk franck, maar het is een wijze les (zoals je de afgelopen maand al enorm veel geleerd hebt)

    dat is natuurlijk een nadeel met een vleugel, je moet er een startstand in zetten want de vleugel gedraagd zich heel anders bij verschillende snelheden.
    testen en nog eens testen.

    ik wacht vol ongeduld op die knappe beelden van je ;)

    ps, laatst was de wintercup op ons veld... -5 , sneeuw de hele dag door, en 5bft op je smikkel... 1 worp was zelfs een pijnlijke bedoeling, laat staan een ronde van 10min vliegen!
    en toch stonden we meer dan 6u opt veld!
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    LOL, zeker weten, ik ben er klaar voor :D Dit is echt kek!

    Wel weer eerst plakken want door een iets te slordige landing zit er nu een scheur in de vleugel...wel te fixen voor het weekend (we zitten dan op de hei....hopen dat het een beetje droog blijft) . Maar dat wordt straks een extra versie 2 bouwen...misschien met wat carbonstrengen in de achterlijst. Tis handig als de vleugel wat steviger is als je net begint, en daarmee ook wat meer crashbestendig is.

    Wat me ook is opgevallen is dat je de plank net voor je'm loslaat een soort van mee moet duwen in de richting waarin jem gooit...als je dat niet doet wordt het een soort slechte boomerang. Er zaten een paar echt waardeloze worpen bij, maar ook een paar waarvan ik dacht ey...die gaat hoog/blijft lang boven!

    Ik had het zwaartepunt nog op de plek zoals op de helling...en dat lijkt niet goed voor gooien......mgoed...dat gaat weer proberen worden

    Hier de video. De vlucht is maar kort, ik gooi niet echt hard, en vergeet ook down te geven op het hoogste punt...en de plank was kleddernat inmiddels..... en sja.....en dan ben je weer snel beneden :D.... alle begin is moeilijk idd.....oefenen oefenen oefenen ey :hammer:

    Anyway: doelstelling is gehaald, er valt mee te werpen !! dus ik ben blij voor mezelf :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als je goed gooit en hem dus op het correcte moment loslaat is dat niet nodig, en dat kun je zien aan de worp van Sietse.

    Ik zal de afmetingen van de staart van de BPG eens opzoeken, die heeft ook 1 meter spanwijdte.
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Aanpassingen voor versie 2 zijn denk ik nu;

    Steviger , zowel romp als vleugel
    Profiel kan misschien iets dunner, uiteindelijk is het nu 10%
    Roeren is breder...zijn nu eigenlijk net iets te smal ivh tot de vleugelkoorde
    Grotere staart / of verder naar achter
    Misschien lichter ? (uiteindelijk zit er nu 40 gram lood in de neus) totaalgewicht is 240 gram

    De ammehoela is nu 100 cm spwijdte
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    De ontwerper van de BackPackGlider stelde een verloop in de breedte van de roeren voor. Ik zal dat eens opzoeken. Ook de afmetingen van de staart heeft hij berekend.
    Enne, het vleugelprofiel... daar is ook al eerder over nagedacht ;)
     

Deel Deze Pagina