Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Nieuw dunner PW profiel dus ook nieuw malletje voor het cockpitje

IMG_2604.jpg

ribben ribben ribben, nu 6 per vleugelhelft ipv 5, zo blijft het profiel net iets beter in vorm

IMG_2605.jpg

Onderste huidplaten uitgesneden...met balpen alvast de plaatsen voor ailerons, ribben en liggers getekend.

IMG_2606.jpg

Tape aan de onder en voorkant

IMG_2607.jpg

Even een vorkje doen ? Ja, gezellig :D

IMG_2608.jpg

Met een beetje handwerk is de plaat eigenlijk al gevormd naar de onderkant van het profiel

IMG_2609.jpg

Kleine denkfout die nog in de vorige versies zat....door de ailerons UIT de vleugel te snijden (ipv van losse stripailerons) verzwak ik de vleugel, het verband qua sterkte is er uit. Dit is gewoon nog een restje ontwerpwerk uit de tijd dat ik deze plankjes bouwde met motortje en stripailerons. Het gevolg ervan is dat bij een harde crash de oude vleugeltjes gingen scheuren aan de achterlijst. Dat lossen we in V3.0 op door een strip carbon in de achterlijst te verlijmen, in combinatie met straks wat extra tape wat over het gehele middendeel loopt.

Wat overigens grappig is om te melden....de meeste schade, is mijn observatie, ontstaat bij de landing....want wat we doen is dit plankje zover uitmelken dat vlak voor de landing we op 1 meter hoogte stallen , en dan gaat de plank recht op zn neus de grond in....in hoog gras is dat niet zo erg, maar dat gebeurt natuurlijk altijd als je net boven een pad of asfalt zit. :-/ En het cockpitje is maar beperkt bestand tegen dit soort tikken. De les is denk ik niet meer uitmelken, en gewoon snelheid erin houden. We bouwen om te vliegen ! (en niet om te crashen)

IMG_2610.jpg

Laatst bewerkt:
zo, tschiet lekker op. 3 setjes gesneden voor de cockpitjes.

IMG_2612.jpg

Vleugeltje 1 staat in de steigers. De balsa hoofdligger is versterkt met een carbon strip. weegt bijna niets maar maakt de boel wel net even iets steviger. IK kom uit op 4 graden v stelling. De andere strip carbon komt op de achterkant van de achterlijst, straks als de vleugel ingedekt is.

IMG_2613.jpg

Ik heb eens opgezocht hoe snel een ammehoela of een andere DLG vliegt net bij het loslaten....dat moet toch zo'n 70 tot 100 km per uur zijn (misschien iemand hier info over?)

Laatst bewerkt:

zo, 3 pagina's in te halen na mijn vakantie... heb ze even doorlezen!
zit ie al aan een 3.0 te knutselen! super franck...

ik vind het zo grappig dat ik de aanstoker ben van deze verslaving :p
zeker omdat er 3 kerels staan te grijnzen op het veld! :bye:

ik heb de foto even bijgevoegd omdat je hier duidelijk ziet hoe de AMH (nieuwe term) uitbreekt.
dit is wel erg fel.
je kan het verhelpen door het kielvlak groter te maken of langer.
zelf zou ik kiezen voor langer... dat zal meer uithalen denk ik.

probeer ook werk te maken van de tip...
platter maken, de werppen inbouwen etc...
gewoon voor de luchtstroom nog te verbeteren.

ik ben erg blij dat jullie 3 er zo een lol aan beleven!
maar ik weet nog steeds niet of mees heeft staan slingeren en/of sturen!? :)
daar deed je het toch voor? of vergis ik me?:cool:

ey, je hebt zelfs al afnemers! mss maar eens vleugeltjes uit schuim gaan snijden voor productie? :p hehe

Planck_Franck Ik heb eens opgezocht hoe snel een ammehoela of een andere DLG vliegt net bij het loslaten....dat moet toch zo'n 70 tot 100 km per uur zijn (misschien iemand hier info over?)[/QUOTE zei:
Hmm leuke vraag,

Stel dat je je DLG 50 meter hoog gooit en op het bovenste punt stil valt
De vertraging is door zwaartekracht is 10m/s2 (eigenlijk 9,8 maar ik reken 0,2 voor weerstand ;-)

Ehhh pfff ff denken

Afstand = gemiddelde snelheid x tijd
Afstand = (startsnelheid – stilstaan)/2) x (startsnelheid /vertraging)
Afstand = ((startsnelheid – 0 m/s)/2) x(startsnelheid /10)
Afstand = 1/2 startsnelheid x 1/10 x startsnelheid
Afstand = 1/20 startsnelheid kwadraad
1/20 startsnelheid = wortel afstand
startsnelheid = 20 x wortel 50
startsnelheid = 20 x 7,1
startsnelheid = 142 meter per seconde
startsnelheid = 511 km/uur

ehhh iemand goed in wiskunde die kan vertellen waar ik mis ga?

volgens wikipedia raakt een steen met 31.3 meter/s de grond als je hem van af 50 meter laat vallen....... dat is 112.68 km per uur..........
dat zal dan minimaal de snelheid zijn die je nodig hebt denk ik

Kan ook nog via enegie vergelijken....

Potentiele energie = kinetische energie
M x g x H = ½ xmx v?
0,2 x 10 x 50 = ½ 0,2 x v2
v =wortel uit (0,2 x 10 x 50) / (½ x 0,2)
v = wortel uit 1000
V = wortel uit 31.6 m/s

das ongeveer het zelfde

De verticale vertraging is 10 m/s2, maar je gooit niet verticaal.
Stel je gooit onder 45 gr. Dan is de gooisnelheid wortel(2) maal de verticale snelheid.
Je komt 50 m hoog (daar is de verticale snelheid 0 [nul]).

[1] Formule voor de snelheid: Vt = V0 + at
Vt = 0 s
a = -10 m/s2
dus: 0 = V0 -10t ==> V0 = 10t

[2] Formule voor afstand: St = S0 + V0 + 1/2at2
St = 50
a = -10m/s2
S0 = 0
V0 = 10t (uitgerekend onder [1])
dus : 50 = 0 + 10t + 1/2 x -10 x t2 ==>
Alles naar één kant brengen : -5t2 -10t + 50 = 0
ABC-formule : (-b±wortel(b2-4ac))/2a
t1/2 = (10±wortel(100-(4x-5x50)))/-10
t1/2 = (10±wortel(100+1000)/-10
t1 = (10+wortel(1100)/-10 = -4,317 s
t2 = (10-wortel(1100)/-10 = 2,317 s
negatieve tijd bestaat niet dus die uitkomst vervalt.

Dus na 2,317 s wordt het hoogste punt bereikt.

t invullen in [1] : V0 = 10t = 10 x 2,317 = 23,17 m/s
vermenigvuldigen met 3,6 : 23,17 x 3,6 = 84,4 km/u

Oh ja! We gooiden niet verticaal, maar onder 45 graden.
Dus : 83,4 x 1,41 = 117,9 km/u
Oh ja, de kampioenen gooien bijna 70 m hoog. Reken maar uit hoe hard dat wel niet moet gaan. :shock:

Poeh, 'twas weer diep graven naar HAVO-kennis van 40 jaar geleden .... :bye:

Hmm leuke vraag,

Stel dat je je DLG 50 meter hoog gooit en op het bovenste punt stil valt
De vertraging is door zwaartekracht is 10m/s2 (eigenlijk 9,8 maar ik reken 0,2 voor weerstand ;-)

Ehhh pfff ff denken

Afstand = gemiddelde snelheid x tijd
Afstand = (startsnelheid – stilstaan)/2) x (startsnelheid /vertraging)
Afstand = ((startsnelheid – 0 m/s)/2) x(startsnelheid /10)
Afstand = 1/2 startsnelheid x 1/10 x startsnelheid
Afstand = 1/20 startsnelheid kwadraad
startsnelheid = 20 x wortel 50
startsnelheid = 20 x 7,1
startsnelheid = 142 meter per seconde
startsnelheid = 511 km/uur

ehhh iemand goed in wiskunde die kan vertellen waar ik mis ga?

Bij deze stap gaat het fout:

Afstand = 1/20 startsnelheid kwadraad (= 1/20 * startsnelheid * startsnelheid)

Dit is NIET hetzelfde als:

En ja de energie vergelijking is veel makkelijker (je kunt de massa van het model zelfs weglaten).

Bas

Oh bedankt Bas! ik denk dat ik mijn vergissing zie, beide kanten vermenigvuldigen met 20

@ dirk.... Mijn HTS kennis is nog maar 20 jaar oud maar ook al zwaar veroest hoor! het deed bijna pijn ;-)

ik vind het zo grappig dat ik de aanstoker ben van deze verslaving :p zeker omdat er 3 kerels staan te grijnzen op het veld! :bye:

Ja, aansteker ben je wel ja. :D

Staartje wordt langer, peg wordt ingebouwd. Lol hebben we.

Mees is nu even druk met bootjes...agh zo gaat dat met kinderen.

Misschien uit schuim snijden ja...is wel een stuk sneller ! :D

Ik denk dat dit is wat je bedoeld...misschien overdreven weergegeven... Werpen blijft lastig, wetend dat Secondelijm (hier op foto) al 1000 beter werpt dan Huey en ik.

Geel is ideale lijn lijkt me, rood is zoals geworpen.

uitbreken.JPG

Laatst bewerkt:
Voor en dlg is geel niet perse ideaal.
Zelfs horizontaler dan rood blijkt ideaal.
Met een goede afstelling steekt de kist z'n neus toch omhoog.
En horizontaal kun je harder smijten.

Daar staat weer tegenover dat je met een AMHoela geen last hebt van een lange staartboom of grote spanwijdte waardoor je de grond kunt raken...

Succes en veel plezier met smijten!

ik bedoel het zwalpen NA het lossen franck... daardoor zie je op de foto dat hij helemaal schuin hangt in de lucht... de staartboom wat langer ofzo zorgt voor een snellere demping van die "zwieper" die hij maakt.

hij wil als het ware rondjes blijven draaien, waardoor de lanceersnelheid afneemt. (dwarse deeltjes doen dat altijd)
dus hoe sneller hij uitdempt, hoe hoger je gooit.

Hmmm, daar ga ik nog eventjes over nadenken mannen ! Rood is voor mij iig te veel naar binnen/ te laat los laten....... niet zozeer de hoek van hoogte...

iig ben ik weer wat verder met de eerste V3.0 AMH :D oella

IMG_2615.jpg

carbonstrip, om te voorkomen dat apen die te hard zwiepen en crashen de ammehoela aan gort werpen......

IMG_2616.jpg

Jongens, als je samen met 'echte' DLG'ers een dagje gaat vliegen heeft iedereen daar in ieder geval lol van - en je zult er zeker heel veel ideeen opdoen voor de V3 ;)

Bovendien, je weet maar nooit; als een belletje loskomt gaan jullie hoelaatjes zeker mee de hoogte in (gezien het geringe gewicht, supergoed!) en dan kun je echt wel meedoen met de mini's en de 'grote jongens' hoor. Daarnaast zul je vast even mogen gooien met een mini of fullsize DLG (altijd wel iemand bereid je te helpen) en daarmee je eigen werptechniek verbeteren (alleen de aanloop + draai zal al flink hoogtewinst opleveren)

Enige kleine opmerking die ik zo kan verzinnen is, misschien iets meer V-stelling in de vleugel, in het filmpje zie ik een toestel vlak langs een belletje vliegen en deze gooit de vleugel bijna op zijn kant. Door een grotere V-stelling kun je ook kortere bochtjes draaien zonder extreem veel hoogteverlies :)

kijk even naar de andere vliegende vleugeltjes van 1m... geen enkel heeft veel v-stelling... de alula, weasel , zagi etc...
trouwens, ik denk dat je beter opstaande oortjes kan geven aan een plank ipv echt v-stelling te gaan inbouwen.

dat zegt mijn gevoel althans.

aangezien franck toch geen wedstrijd model maakt kan ie even goed een toestel ontwerpen met opstaande oortjes, en een systeempje ontwerpen dat uit de vleugel getrokken wordt... een soort elastiek... zo verleng je de straal bij het draaien, waardoor de snelheid oploopt.

bij het loslaten schiet het bv weer terug in de vleugel, en heb je een gewoon vliegende vleugel met opstaande oortjes die V-stelling heeft hierdoor...

maar das voor V4.0 ;)

Back