Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Op een helling vliegt alles...

1 van de dingen waar ik net ook aan zit te denken is een Ammehoela-meeting zo ergens in Augustus op een goeie helling ergens; dat alle volgers van dit draadje ook hun eigen Ammehoela bouwen kijken we bij de meeting welke het beste vliegt e.d.
Dit is wel het HLG/DLG forum, dus waarom op een goeie helling? Gewoon een flinke DLG slinger op het vlakke land moet toch ook kunnen?

Of, gewoon een open DLG middagje op een (flink thermisch) veldje in het midden van het land. Dan kun je kijken hoe Ammehoela's het doen in verhouding tot Mini- en full-size DLG's.

Dit is wel het HLG/DLG forum, dus waarom op een goeie helling? Gewoon een flinke DLG slinger op het vlakke land moet toch ook kunnen?

Of, gewoon een open DLG middagje op een (flink thermisch) veldje in het midden van het land. Dan kun je kijken hoe Ammehoela's het doen in verhouding tot Mini- en full-size DLG's.

Hmm ja, is ook wel waar,

mgoed wij als beginners zijn gezegend met nu een veldje waar toevallig ook een helling is, en twee weken geleden had niemand van ons ervaring met het werpen van dit soort kistjes!

We gaan vanaf 1 juni (broedseizoen passe) echt vanaf het vlakke land werpen, don't worry :D Nu is het voor ons even genieten van de bescheiden (sja) successen/en wat extra hulp van de helling ! Let wel zeg; zelf ontworpen kist, beginners werptechniek, grammendenken voort eerst, naja alles zo'n beetje nieuw.. in welk forum plaats je dan zoiets ?

...echt .....vanaf 1 juni komt het vlakke land werk :D

En ik kan het niet laten... een beetje thermisch vliegen van slijm en huey vandaag :

Laatst bewerkt door een moderator:
VErsie 3.0 heeft iig de volgende aanpassingen :

*Carbon versteviging op de hoofdligger en langs de TE (zwak punt)
*Cockpit smaller en langer, EN helemaal in glas+carbonstreng. (zwak punt)
*Nog dunner profiel PW, uiteindelijk is de vleugel toch weer dikker geworden dan de bedoeling was.

Gewicht zal ongetwijfeld zo rond de 190 gram uitkomen.

Nou dat was het wel :D

Laatst bewerkt:
Maar opnemen tegen een "gewone" DLG heeft voorlopig voor ons niet veel zin. Behalve dan dat dat heel gezellig kan zijn natuurlijk.....!
Juist wel! Dan zie het verschil met Mimi's en Full size DLG's en kun je zien hoe je moet gooien.

De andere DLG's zullen (iets) beter vliegen. Nou en? ;)

Precies :D Onderstaande uiting kwam ik hier ergens in een ander draadje tegen , en deze kan zo op een tegeltje op het toilet :

"Thermiek begint op de grond. Als je het op 30m niet kan vinden, heb je op 100m niets te zoeken".

Ging over de discussie om DLG met elastiek omhoog te schieten oid.....Briljant :D

Ja, dat is een discussie in een draadje, begonnen door mij :) een-thermiekbel-begint-op-de-grond

Thermiek manifesteert zich ook als een bel (vandaar de naam) die opstijgt. Het kan dus dat er op 100m een bel is, en daaronder niets. Dan kun je heel hard proberen te gooien of op de volgende bel wachten.

Maar het tegeltje is niet helemaal waar :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
In al mn nederigheid mag jij uitleggen waarom....het kan zijn dat onder een bel niets zit...maar het heeft er wel gezeten :D Op de video die we van berrie hebben geleend wordt dat ook duidelijk uitgelegd..pockets with rising air oid kan ik me herinneren. , op een gegeven moment is de bel het contact met de grond kwijt.... en kan er in princiepe een nieuwe bel ontstaaan, soms met een constante frequentie/ritme....soort van bloep......bloep.....bloep.......beetje als een lava lamp. Mgoed, met de ammehoela en en je beperkte hoogte heb je dus niets aan een bel op 100 m met niets meer daaronder...

Op de helling gister was het asfaltweggetje voor de helling de meest waarschijnlijke bron van thermiek...en daar gingen de mannen dus ook naar toe...met het succesje van Huey als gevolg.

Slijm had ook succes op het andere hellinkje, wij dachten dat dit belletje van de parkeerplaats kwam. Kijk:

ammehoela.jpg

Hier nog een foto van huey van de hogere helling...(ik was inmiddels de kids ophalen van school :D) Met wind west is dit prima vliegen met zo'n klein schuimpje. Bij het rode rondje in de verte is de eerdere vliegplek.

IMG_2588.jpg

Laatst bewerkt:
Zo met wat tips van Leon in de pocket ("trusted advisor" in dit project) aan de slag en nieuwe malletjes gezaagd voor de ribben. NU heb ik wel rekening gehouden met de 3mm huidbeplating...profiel is voor de V3.0 behoorlijk dunner...8%. Ik ga zo met Slijm zwieperen op het veldje om de hoek, hij is net bij rc addict langsgeweest en heeft genoeg spullen in zn achterbak om 3 of meer ammehoela's V3.0 te maken.

IMG_2603.jpg

Laatst bewerkt:
ziet eruit als een leuk leuk vliegtuigje.
hoe doe je eigenlijk die ontvanger stroom geven? gebruik je dan een 1s lipo+booster of gebruik je een 2s lipo en een bec?
heb je mischien plannen voor dit vlieguigje(of de tekeningen van de vleugelribben) ?
groetjes joris

Laatst bewerkt:
EN dat is het ook ! Huey, Secondelijm en ikzelf hebben net nog even gezwiept op het veldje hierachter. Het wordt echt tijd voor V3.0, want de huidige constructie is niet geschikt voor ons onervaren zwiepwerk :D De plank van Secondelijm is echt kapot (en die vloog zooooo moooi :-/ zeker met het zwaartepunt naar achter)

met achterlijk zw punt vloog secondelijm 2 rondjes om Huey heen..... op 1 meter hoogte! Het was gewoon zot om te zien !

Helaas zwiepte Huey pardoes de staart van zn plank (dat heb ik zelf ook al eens gedaan.) Die constructie moet echt steviger, de plank is verder gelukkig nog ok.

Duss, tempo voor V3.0, met verbeteringen ! Ik heb alle spullen ervoor inmiddels in huis. Tnx guys.

Ik wil graag van V3.0 iets op papier zetten op dxf oid...misschien heeft iemand hiervoor een tip, welk programma kan ik het best gebruiken, of misschien kan iemand het in 10 minuten voor me doen ? Dunno. Dan kunnen anderen ook de ammehoela bouwen, ik heb al wat vragen gehad voor een plan.

Met de verbeteringen van V3.0 moet de plank behoorlijk gooi proof zijn, en ook nog eens top vliegen EN rond de 180 gram blijven.

Overigens : de ontvanger wordt gevoed door 1s lipo van 500mAH, verders nix. Goed voor 2 a 3 uur vliegen wijst de praktijk uit.

Laatst bewerkt:
VErsie 3.0 heeft nu iig de volgende aanpassingen :

*Carbon versteviging op de hoofdligger en langs de TE (zwak punt)
*Cockpit hetzelfde en niet smaller...is voor een volgende versie , EN helemaal in glas+carbonstreng. (zwak punt)
*Nog dunner profiel PW, uiteindelijk is de vleugel van 1.2a toch weer dikker geworden dan de bedoeling was.
*Steviger staart construktie
*Elevons van root (30%)naar tip (20%) van de koorde
*Tips elevons afgerond (zoals bij de alula)

Laatst bewerkt:
Back