Aluminium finish

jan brilman

Forum veteraan
YES!

Found it! :D

Een lang verhaal, maar wie weet . . . :?



How many times have you admired bare metal airplanes & wished you knew how to make a finish that looked like real aluminum, but wasn't hard to apply, didn't add a ton of unneeded weight like real metal, or cost a small fortune?

I know I've admired many all metal airplane models over the years and always asked myself "How in the world do they do that?" Well in preparing a new racer for the Warbird racing scene, I discovered a way to make a finish that looks like real aluminum, is lightweight, reasonable in cost, and is quick to do. Too good to be true you say? Well...keep reading and I'll tell you how I did it.

I'm very pleased with the result and intend to enter the airplane in static judging at Tucson, Az. Scale Warbird Racing Assn. race over the Labor Day weekend, and think I will score well.

There are various ways to duplicate real metal on a chosen subject, including real metal, aluminum tape, and various commercial type methods, but the easiest way I've found is to use Chrome Monokote®.
Now, before you scale purists who shun the use of Monokote® for anything but a sport bird, start turning your noses up, keep reading and you may be surprised. I was very sceptical myself when my son suggested it, but decided to at least try it because of time constraints.
I'm glad I did, because the result was certainly pleasing and fit the bill for a metal airplane quickly and cheaply.

The method I used to duplicate the P 51 World Jet Unlimited racer follows and can be done by anyone who can apply Monokote®. The first thing you should do of course......(are you ready for this guys?) is to finish out your model construction; making all hatches, fillets, cowlings, and so forth. Sand...(SAND) the model completely as you "normally do" with a combination of blocks and hand sanding.

Smooth the high spots and fill in the low spots using spackling or one of the balsa fillers on the market. After I finish "sanding" the airframe, I then "go back over it with at least 300 grit sandpaper" to really smooth the surface.

Remember, any hole, seam, or other defect left will show through the Monokote®, so fill them and sand them level until they can't be seen. This is the single most important part of getting superior metallic finishes. Remember, real metal is somewhat (to say the very least) reflective when it is in skylight and defects will really show up on a smooth "shiny" surface. When satisfied that the surface is as smooth as you can make it, you are ready to proceed on to step two, (2).

Brush on a thin coat of Balsarite© fabric adhesive cut about 25 to 30 % with acetone, everywhere youplan to put Monokote©. Give it a few hours to completely dry, (preferably overnight) then sand it... thoroughly with 300 grit (or finer) sandpaper...until smooth.

Don't worry, the Balsarite© will have soaked into the raw balsa you really can't sand it "all" off. You only want to smooth the airframe anyway, so don't get carried away with the sanding.

Don't eliminate the Balsarite© as unneeded, because if you don't apply it, you WILL get wrinkles, and "lots" of them, all the time. The Balsarite© seals the wood and gives the Monokote© adhesive something to grab on to which seems to prevent "almost all" the wrinkles. You may get a few now and then, but they are easy to heat out with your iron.
Now for the "easy" part. If you prefer, you can cut panels out of the Chrome Monokote© and apply them individually to match the airplane you are modeling, which is a heck of a lot of work and is really not necessary, but proceed with the panels if you must. It "looks great", but only from about a foot away. Beyond that, you can't see it anyway, and unless you're entering (AMA 515 class) "Designer Scale" events where every rivet is counted, this is not really necessary for a "super" looking job. I cover the airplane in very large pieces just like I would normal colored Monokote©.

You need to be careful and keep the iron slightly cooler than you would for colored Monokote©. Chrome Monokote© has a tendency to cloud, or discolor if you get it too hot, so you should experiment on scrap pieces to set the iron's temperature so that it shrinks the covering, but doesn't discolor it.

Don't worry, it'll be hot enough to securely stick on Monokote©. Also, don't worry about scratches on that mirrored surface of the Monokote©, you will take care of those later. Just concentrate on getting a good, wrinkle free, and securely attached covering job.

In some cases, I've not had luck adhering Monokote© onto a wing fillet, cowling, and other "concave" surfaces. I have found that Coverite Chrome Presto© "sheets" are the dynamite solution for covering those surfaces. Coverite Chrome Presto© has a peel and stick adhesive which can also be "heated & stretched" if need be.
Coverite Chrome Presto© is an excellent match with Monokote© "after" the Chrome Monokote© is "properly treated".

I applied Coverite Chrome Presto© on my World Jet's wing fillets which were made of ABS plastic. While easy to apply Monokote© to the airplane's wood surfaces, it was difficult to properly cover this ABS plastic surfaced fillet. Coverite Chrome Presto© adhered perfectly, and so far has stayed in place without lifting.


When finished with this covering job, use acetone on a soft cloth to remove unwanted adhesive that oozed from under the seams. It is always a good idea to wear rubber gloves when using chemicals.
You don't want to make your wife an early widow, before her time.

Now, you have a chrome airplane, don't despair because it really doesn't look very much like an aluminum airplane yet...it will.

Now you're ready for the part where the plastic chrome covering is transformed into real aluminum. Buy 0000 grade steel wool from the Hobby Shop or builder's supply make sure it's at least 000 and preferably 0000. Take a small piece about 2" square & start rubbing the Chrome Monokote©. Sometimes rub in only 1 direction, and when I get tired, I just start rubbing back & forth.
In the end, it doesn't much matter, the scratches eventually all blend in, anyway. As the steel wool gets dull (and it does fairly often) change it around or turn it over, and occasionally, get another piece.

WOW! As you rub, you will watch Chrome Monokote© transform itself into real aluminum like magic. In fact, the more you rub, the more it looks like real aluminum. You will occasionally lift seams, but a hot iron will soon cure that problem. (if you've not rubbed the adhesive away, if you did, simply use a small brush, apply Balsarite©, let it dry and then iron the seam back down).

Once you've finished the rubbing & have an aluminum airplane, the fun begins. Consulting your three view (you "DO" have an accurate three view with panel lines, rivets, Dzus fastners, etc. don't you?) apply your panel lines with a flexible plastic ruler & a soft #2 lead pencil. You'll find the lead pencil will indent the surface. By leaving a light residue of carbon in a resulting grove,it will appear to be very realistic panel lines.

Be careful and don't press so hard that you break surface of the Monokote©; it takes a considerable amount of pressure to do so. As you work, you'll be amazed that the airplane will come alive.
If you mess up a panel line or put it in the wrong place, just use the iron on it, and it will go away.

Once you're finished applying all your lines, cut a piece of brass tubing the approximate size of the rivets and Dzus fastners you want to duplicate.

I cut my tubes between 4 or 5 inches long, then wrap masking tape around middle of the tube, approximately 2/3 of the distance from one end. This increases the diameter making it more comfortableto hold. Decide where you want your rivets, fasteners, etc. & gently press end of tube with a rocking motion onto Monokoted© surface.

WOW! ! Amazingly, you've just created a realistic surface feature. A little practice & you'll be moving along very quickly. I sharpen end of my tubes with a counter sink or Xacto© knife for sharper detail. You can add hatches, inspection plates, fuel caps, & other details by using aluminum freezer or duct tape cut to the proper shape and applied to the Monokote©.

You can also use a template for circles and your trusty #2 lead pencil to draw them on just like you did your panel lines. In addition, I've used a soldering iron to melt rivets and fastners into theMonokote© surface. This can get a little tricky because you must adjust the length of your brass tubing to keep it from getting too hot, melting holes in the Monokote©. The longer a tube is, the cooler it is. The iron I use requires a tube about 4.5" long to make good, sharp rivets. Yours will vary somewhat from that, so don't be afraid to experiment on scrap pieces to see what effect you can make.

Once you've finished with the lines & other surface details, add decals and stand back to admire your realistic aluminum finish.
It always amazes me how closely it resembles real aluminum. I don't spray clear over the surface to seal decals like I do painted surfaces because it covers & fills in the minute scratches you've
just applied with the steel wool...it becomes Chrome Monokote© again. I've had good luck with this method so far. It is quick, cheap, light, & as easy as applying normal Monokote©.

Try it, I think you'll like the results. Use your imagination, and you will find other ways to add details. I hope you enjoy this method of aluminum surfacing.


Wacht vol spanning op de eerste plaatjes . . . :rolling:


jan.
 
Dit lijkt vreselijk hard op een reclameslogan hoor.
en dan nog met al die (C) 's erbij.
Er staat geen enkel negatief puntje in.
Zoals vaak met reclame, veel beloven, weinig...
 
Kachelpijptape van de formido werkt ook goed hoor :D . kost geen drol en je hebt meteen een kusje voor een paar maanden. kom je wel de winter mee door. kostte mij 3 maanden om de lip te bekleden.

lees hier mijn bouwthread van mijn RBC Lippisch P20 maar eens door. Heb er erg veel fotos bij gepost.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=208172&page=16&pp=15

enigste nadeel is dat je er niet meer mee durft te vliegen dus moet ik er een andere bijknutselen :?


O,ja. plaatjes :) jammer dat de resolutie op dit forum wat minder is :wink:
afb15328.jpg


afb15329.jpg


afb15330.jpg


afb15332.jpg


afb15333.jpg


afb15334.jpg
 
Erik!


S c h i t t e r e n d !

Maar als het drie maand kost om de lip te bekleden dan weet ik niet of het een serieuze optie is . . . :?

Doorlooptijd of bewerkingstijd? :roll:


jan.
 
thx! :D

Het probleem is dat je (ik) hooguit 3-4 panelen per keer erop kan plakken want je wordt hardstikke scheel van dat glimmen (je hebt een berg licht nodig! ik gebruikte een halogeenlamp ipv bureaulamp) en dan lukt het niet meer om de omtrek strak uit te snijden. wat ik er daarna op plak was dan meestal 3/4 afkeur en kon er weer af omdat de een spleet van .2mm tussen de panelen lag. Dat lijkt weinig maar met panelen is .2mm echt geen porum. ben zo snel 1.5-2 uur per keer kwijt dus reken maar uit :? .
Aluminium wordt zo goud waard :D . Wordt dan ook erg lastig om de bungheepedaal in te trappen :cry: . Had ik beter op een wat conventioneler model kunnen plakken. Maar aan de muur is hij in ieder geval een beauty :wink: .

Ben er wel achter gekomen dat je een aluminium finisch aleen kan krijgen met aluminium (of laten spuiten voor 250 euro per liter. Chroom kan voor ca 450 euro per liter). Oracover chroom en orastick chroom krimp niet met een bout dus alleen vlakke delen ermee afwerken.
Motip velgenspray is ook een net alternatief en kan je lekker weatheren.Maar dat is ook veel werk hoor!

de Bouwthread+vdo op rc-groups is te vinden in mijn Gallery link onderaan deze post. ff plaatje van de Yak-23 aanklikken. voor de oracover chroom finisch kan je naar mijn Horten 13b bouwthread gaan en dan het beste teruglezen voor de afwerking pics. vdo is ok wel gaaf!

groeten! Erik

afb15340.jpg


afb15341.jpg


afb15342.jpg


afb15343.jpg


afb15344.jpg
 
erik, klein beetje offtopic, maar in de rcgroups draad heb je "putty" gebruikt, wat is dat precies en hoe droogt het op ?
 
Helemaal niet off topic hoor :wink: Het prepareren van het model voor het afwerken hoort er ook bij.

Het duurde voor mij ook een tijdje voordat ik er achter kwam dat putty amerikaans is voor plamuur (prutje LOL!!). ik gebruik Motip afwerkplamuur (tube). dit is op C.E.L.L.U.L.O.S.E (wordt hier sensuur op toegepast LOL!!) basis en heeft als nadeel dat bij het opdrogen de plamuur erg slinkt en gaat scheuren. Daarom ook voor kleine oneffenheden. dat was mijn fout bij de vleugelovergang van de Lippisch en moest ik verstoppen met aluminiumtape :roll: :?

voor grotere gaten is epoxy+microballoons als vulmiddel (en sterkte!) het beste en egaliseren met polyester plamuur. ideaal en makkelijk te schuren en droogt erg snel. stinkt verschrikkelijk. krijgt er geen scheuren.

Wel in de gaten houden dat polyesterplamuur en afwerkplamuur/spuitplamuur niet samen gaan dus afwerkplamuur niet op de diepe plaatsen. verder wel op de kleine oneffenheden . afwerkplamuur wel op polyesterplamuur maar niet andersom.

spuitplamuur over alle delen spuiten en schuren tot de glasvezel weer zichtbaar wordt en hij is klaar voor de eindafwerking. spuitplamuur is dus alleen om de glasstruktuur te vullen.

een aardig klusje dus :D . na een paar van deze kisten is folie en strijkboutje weer een hele verademing.

grtz! Erik
 
oeioeioei
Erik, dat ziet er vet lauw -om met m'n dochtertje van 5 te spreken- uit 8).
Ik heb zo het idee dat je deze kist niet op een zonnige dag moet vliegen, of heb je geen last van het spiegelen?
Plak je de alu-tape gewoon op het balsa of moet er nog iets onder?
 
:D thx!

Om eerlijk te zijn, biggetje is nu bijna 3 maanden af en heeft alleen nog maar kunstlicht gezien. dus weet niet hoe hij er buiten uitziet. Heb er wel een mildere aandrijving in gezet ipv een aandrijving voor veel snelheid omdat ik deze waarschijnlijk wel dichtbij moet gaan vliegen. maar ze is nog even te koud :wink: om mee naar buiten te nemen.

Het voorbereiden van de kist is hetzelfde als voor spuiten. dus spuitplamuur erover en gladschuren. Doordat de romp van gfk, de vleugel van hout en met glas is ingedekt en er nog spuitplamuur en mesplamuur onder de alu tape zit laat ik het wel uit mijn hoofd om dit buiten neer te zetten met die kou. er zal wel wat onderdelen sneller krimpen en andere wat langzamer en weet niet hoe dit uit kan pakken maar vrees het ergste. Mooi weer kissie dus :D
bouwdraadje in mijn gallery link.
 
Mooi spul die alu tape. FliteMetal maakt een tape die zeer goed te vervormen is. die rekt ca. 15-20%

www.flitemetal.com

Als je een echte alu finish wilt hebben kun je ook litho platen gebruiken.

Check de bouw van mijn 1:8 DC3 op de link hieronder. Ziet er uit als een echte kist.

Bart Nopper.
 
Jammer dat hier niet wat meer gebeurt zou graag wat meer plaatjes willen zien.

Omdat er nog een Birddog op de aluminium finish staat te wachten :? eerst maar even een poging op een model die helaas eerder was gecrasht :oops: maar hiervoor een goede reden was om te repareren.

De romp heeft zo'n beetje alle rondingen en verlopen die je bij het beplakken liever niet tegen komt, maar daarentegen ook een prima model voor een eerste poging.

Ben dinsdag begonnen en hier zijn de eerste plaatjes.
normal_LIP%20ALUMINIUM.JPG

Lijkt weer een beetje op de LIP20 en is klaar voor de Gamma-alu-tape.
normal_LIP%20ALUMINIUM%20%281%29.JPG

Eerst even wat plakken op een stukje balsa.
normal_LIP%20ALUMINIUM%20%282%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%283%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%285%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%286%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%287%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%288%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%289%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2811%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2812%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2813%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2814%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2816%29.JPG

normal_LIP%20ALUMINIUM%20%2817%29.JPG


Ton
 
GAAAAAF!!! ik krijg een broertje :D !

Ziet er netjes uit Ton! Valt nog best tegen hé . zoals altijd ben je de snelste van ons 2en en zal hij volgende week wel af zijn:ongeveer 3 maanden sneller afgewerkt als de mijne :wink:
Wel een minpuntje straks als hij af is: is zonde om er mee te gaan vliegen.

O,ja. Wat de Birddog betreft. Als de Lip klaar is gun ik je de dikke pret om die zelf te bekleden wel :wink:

plaatjes blijven posten!! Succes!

grtz! Erik
 
Knap werk :!:
oeiii, ik krijg zin om de yak-23 af te bouwen en achter dit spul te plakken..., maar eerst de Sparrowhawk afmaken.
Is dit alu-tape (van de bouwmarkt) of flite-metal??
 
Peter, dank je

Erik, Moest natuurlijk gewoon een keer gebeuren kan natuurlijk niet achter blijven en met het zien en besnuffelen van jouw LIP 20 was de keuze snel gemaakt en was er maar een optie, plakken dat aluminium.

Zal niet zo mooi en glanzend worden als jouw LIP20 8O maar wil dat ook niet :wink: ga voor het doffe effect en ben ook minder voorzichtig heb zelfs al lekker zitten te poetsen met vloeibaarschuurmiddel CIF 8) :lol: Moet er oud en gebruikt uitzien.

Heb ook gemerkt dat een extra rolletje van de Gamma alu-folie best handig is.
Ook nog op het net gezocht naar breder tape en heb een adresje van 100mm breed, maandag maar even bellen en bestellen hoop dat het wat is.

Ja 3 maanden is voor mij toch net iets te lang en moet eerlijk bekennen dat de foto's iets achter lopen want de LIP is al klaar ook de onderzijde is al beplakt.

De vleugel komt niets op die blijft in de kleuren zoals tie is.

Dat vliegen zie ik juist wel zitten heb met deze nog niet veel kunnen vliegen door de storing crash en ben dus meer gemotiveerd om te gaan vliegen.

Zal nog wel even duren moet de fan met in en uitlaatbuis nog inbouwen de fan zal ook wat naar voren gaan voor Lipo's.

Ja balen nu moet ik de Birddog zelf gaan doen, maakt niet uit dan breng ik de F100 wel bij je
:P :P HAHA echt niet.

WV, Ja natuurlijk eerst de Sparrowhawk afmaken want die ziet er super uit en ben ook een beetje jaloers want die zal zeker prachtig vliegen.

De YAK23 is een prima volgend project om te bouwen, 8) ben die van mij nu ook aan het afwerken en heb daar Alu verf voor liggen maar heb twijfels :? ook dat was een rede om eerst even de LIP te doen.

LIP%20ALUMINIUM%20%2825%29.JPG

LIP%20ALUMINIUM%20%2822%29.JPG

Kijk maar even op het plaatjes de YAK ligt in de wacht en mijn twee managers zijn al weer aan het bellen voor een volgende bouwklus.

Jan, dank je
Heb eerlijk gezegd een hekel aan spullen in het buitenland te bestellen blijf het liefst net zo lang zoeken tot ik het in NL kan kopen en het liefst op de hoek of zoals nu bij de GAMMA.

Ton
 
Erg mooi Ton!

Zou het trouwens een beetje brandstofbestendig zijn? Ik zou er uiteraard niet op vertrouwen dat dit brandstof buiten houdt, en het op een al brandstofvaste ondergrond plakken, maar blijft het tape zelf mooi als er olie en nitro overheen gaat?

In elk geval maar eens bij de Gamma gaan kijken :)
 
Ronald, Dank je
Heb geen brandstof om te proberen maar het is aluminium met een lijmlaagje en lijkt mij bestendig genoeg denk dat afdekken met verf wel beter is vanwge de naden waar de brandstof in zou kunnen komen.

Beste optie is proberen en het spul plakken op de neus van een oud model en vliegen maar.

Ton
 
Ziet er strak uit! Wat is nu het gewichtstoename? En ik ben errig benieuwd hoe dat er in de lucht uit ziet (zonnebril bij mooi weer?.... :wink:)
 
Back
Top