Alweer een big lift.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Johaver, 10 apr 2015.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Ben het helemaal met Sander eens!:):)
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zo, voor mij zit het bouwplezier er op, nu kan de bl naar mijn zoon voor de inbouw van de elektronika.

    [​IMG]
    Voor vering heb ik nog niet de goede veertjes gevonden, voorlopig maar bij elastiekjes houden, nadien veranderen door kabeltje met veertje tussen.

    [​IMG]
    De bl was even een tussendoortje, nu maar verder met de Blanik L-13.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2015
    femmo vindt dit leuk.
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vliegen doet hij al, als we nu nog een goede regelaar kopen ervoor, dan hoeft een noodlanding niet.
    Gelukkig zonder schade.

    [​IMG]
    Zeldzaam dat een toestel direct goed ligt op het CG volgens het plan, 10,5 cm, maar deze is goed zonder enige toevoeging van lood.
    Jammer dat de regelaar het na een paar minuten opgaf, we hadden beter niet naar de verkoper geluisterd en ons toch maar de Castle aangeschaft.
    Gelukkig zweeft dat ding goed en was er mee landen geen al te groot probleem, filmpje volgt later.
    Pluimpje voor Japie.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Klinkt als garantie, een regelaar welke aanbevolen word moet het doen (welke was het?)
    We wachten met smart op de beelden.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De regelaar was een AZTW opto 100A.
    Zal wel garantie worden, kan gebeuren met nieuw spul. Maar gaan nu voor de Castle 100A.
    Filmpje hier ook maar gelijk plaatsen, het had beter gekund, maar er valt toch iets te zien.



    Johan.
     
  6. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat een schitterende locatie trouwens !
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nog een tweede filmpje.
    Regelaar mag morgen nieuw afgehaald worden, ditmaal een Castle 100A.
    Kan er volgend weekend opnieuw getest worden, mogelijk moet de motor nog een beetje meer schuin geplaatst worden, de wind kon ook een oorzaak zijn van het naar links afwijken tijdens de start.


    Johan.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vliegt goed .wel iets meer rudder in de start gebruiken .
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    mooi man!!
     
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De problemen met de regelaar zijn opgelost, de losse Bec van een aparte voeding voorzien, de regelaar wat andere instellingen gegeven en werkt zoals het hoort.
    We konden vandaag de eerste sleep maken, na nog eerst een testvlucht gedaan te hebben.
    Filmpje is niet het beste gefilmd, moeten nodig eens wat met een tele lens aanschaffen.


    Uit ons lipo pack, 2x 4s- 5000, halen we 4 sleepjes, met een rest van 37% na de 4é vlucht.

    [​IMG]
    De wat zwaardere Minimoa werd ook gesleept.

    [​IMG]
    Hopelijk hebben we er lang plezier aan.

    Johan.
     
  11. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Johan,

    Met belangstelling heb ik jouw verhaal gelezen. Zelf heb ik van een kennis een gecrashte Big Lift gekregen die ik aan het opknappen ben. De brandstof motor (15cc 2-takt) wordt vervangen door electro. En de velugels wil ik gaan voorzien van rolroeren.

    De aandrijving ziet er als volgt uit:
    • Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192kv Brushless Outrunner Motor
    • Hobbyking YEP 120A HV regelaar
    • 2x Turnigy nano-tech 5000mah 5S 25~50C
    Nu heb ik twee vragen:

    Welke prop kan ik het beste gebruiken?
    En welke V-stelling moet ik aanhouden nu ik er rolroeren in ga maken.
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik vlieg een BL met een gelijkwaardige setup, mijn advies is om een 230kv motor te kiezen. Met een 18~20x10 (afhankelijk van de grond speling) kom je dan zeer goed uit op 10s. Mijn motor is ook 200kv en draait eigenlijk net te langzaam om lekker vlot te slepen.

    Een V stelling van ergens tussen 0 tot 2 graden is prima.
     
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De motor van onze big lift is een 295Kv E-flite 110, met een prop 19 x 8, 2x lipo 4s 5000. Voor ons doen meer dan genoeg aan trekkracht.
    Heb jammer niet veel kennis aangaande Kv's, maar denk dat Sander wel een punt heeft met een 230 Kv motor te monteren.
    V stelling bedraagt 2°, rolroeren hebben 15 mm omlaag en 25 mm omhoog uitslag, meer dan genoeg voor het sleepwerk.
    Gewoon met folie scharnier bevestigd.
    Heeft inmiddels 47 sleepvluchten gemaakt, het enige wat we aangepast hebben is een steviger voorruit plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Johan.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Lijkt me ook meer dan voldoende. Mooie platen weer! Wat weegt de kist nu totaal vliegklaar?
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    7 kg. net met volle belading.

    Johan.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zag hem vandaag op MASH staan, jammer genoeg heb ik jou niet gezien
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heeft enkel vrijdag avond een keertje gesleept, door bij de Ka-8b het rechter hoogteroer los te komen, was dit zijn enigste sleepje.( Ka-8b total loss )
    Zaterdag avond een keertje solo gevlogen, door het opkomen van de felle wind vandaag heeft hij niet meer gevlogen.
    Jammer dat ik je gemist heb, had graag een praatje gemaakt.

    Johan.
     
  18. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Bedankt voor de tips heren. Ik heb de 192Kv motor al en ga het er eerst mee proberen. Inmiddels ook een prop gekocht van 22x10. Mocht het nu allemaal net niet voldoende trekkracht hebben dan kan ik altijd de motor en prop nog vervangen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Met de trekkracht zul je wel goed zitten maar een 22"prop op een Big Lift gaat niet lekker vliegen. Je hebt ten eerste erg veel grondspeling nodig maar belangrijker, het enorme koppel van een 22"prop zal het niet al te feestelijk maken. Vergelijk het maar met de prop die op een 10cc methanol motor hoort, daar is een Big Lift op ontworpen. En die zijn echt een eind kleiner.
     
  20. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Is er dan een prop die beter bij mijn configuratie past? Een 3-blad bv.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina