Alweer een big lift.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Johaver, 10 apr 2015.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat verandert niets aan het toerental van de motor. En daarmee blijft het koppel ook gelijk.
    Je kunt het best proberen hoor maar het lijkt mij een recept voor een niet lekker vliegend toestel. Een Big Lift heeft een vrij korte romp dus relatief veel last van een groot koppel vanaf de prop. Die van mij vloog (op een benzinemotor) met een 18"en dat was al voelbaar veel.
    Hooguit zou je een wat kleinere prop kunnen nemen dan je nu hebt (20x10), dat zal je wat trekkracht kosten maar het zal best vliegen.
    Beste oplossing blijft een iets sneller draaiende motor, zoals eerder al gezegd is.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Als de grondspeling het enige is zou dit kunnen.
    Wanneer het koppel veel is voor de Big Lift zal het niet helpen. Als je bij het zelfde toerental het zelfde vermogen wilt zal het koppel dus ook gelijk blijven.

    ALS dat het geval is dan zit er weinig anders op dan òf een motor met een hoger Kv òf een accu met meer cellen. Dan kan je het zelfde vermogen halen met meer toeren en dus minder koppel. Maar meer dan 10S geeft weer andere problemen.

    Gerben vliegt met zijn slepers met erg grote props en laag toeren , dus hoog koppel. Hij draait props met veel spoed om voldoende snelheid te kunnen maken en bij minder gas nog steeds voldoende trekkracht te hebben. Hij zal je erg goed kunnen informeren.

    Rick
     
  3. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Dan kan ik dus maar beter naar een andere motor uitkijken bijvoorbeeld de 230Kv. Dan zou ik uitkomen op ongeveer 8500 toeren en kan ik een kleinere prop nemen. Nu zit ik op 7100 toeren.

    Wat mij nog niet helemaal duidelijk is is wat het probleem is bij een groot koppel. En hoe uit zich dat in het niet lekker vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kort gezegd: het toestel gaat rollen en gieren als reactie op gaswisselingen. Vooral bij langzaam vliegen en met starten heb je daar last van. Een Big Lift heeft een relatief korte romp en reageert daarom heftiger dan toestellen met een langere romp (zoals waar Gerben mee vliegt)
    Langere uitleg: http://www.djaerotech.com/dj_askjd/dj_questions/slow-trim.html

    Maar, je kunt het ook gewoon eerst proberen. Misschien vindt jij het helemaal niet zo storend, dat kan ook.
     
  5. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Duidelijk verhaal! Dank voor de uitleg. Iemand interesse in een nieuwe, niet gebruikte Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192kv Brushless Outrunner Motor?

    Pieter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Afgezien van wat men al aangeeft is 120km/u al meermaals aangegeven als beste sleepsnelheid.

    Dat red je met 10" spoed niet met dit KV getal. Ik heb een zelfde soort motor en vlieg met 10s (meer kan mijn motor niet aan).

    Dus voor je een andere koopt kan het handig zijn om eerst even met ecalc.ch aan de slag te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ikzelf ga voor m'n Big Lift in aanbouw een SK 6364 245 kV gebruiken.
    Zou 'm eerst op 8S willen vliegen om er mee rond te vliegen op een 19x10 prop.
    Om later te slepen naar 10S met een 18x10 of 18x12
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik zag gister nog dat deze niet op voorraad waren, waar haal je 'm vandaan?
    Edit: Zie net dat in EU warehouse er nog 1 op voorraad is, nu niet meer... :rolleyes:

    Ik ga eens kijken of dit beter wil dan m'n huidige 200Kv motor, ik kom snelheid tekort met de 20x10.
    Hiermee kan je ook een maatje kleiner wat de landing wat minder kritisch maakt (afbreken prop) en het stroomverbruik ten goede komt.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2015
  9. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Waarschijnlijk heb ik de laatste uit het EU magazijn gehaald. :) Die is gisteren verstuurd.
    Ik moet nog wel even bekijken wat de beste prop is maar het zal inderdaad wel een 18x10 of 18x12 worden.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De mijne ligt hier al een eindje hoor ;-)
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Fiala (18x10) zonder enige twijfel
    Mijn ervaring is inmiddels dat deze props aanzienlijk minder energie verbruiken.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2015
  12. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Heren, met enige trots kan ik melden dat mijn gerestaureerde Big Lift weer heeft gevlogen. Zie dit filmpje

    Allen bedankt voor het meedenken.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2015
    Johaver vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Da's geen Big Lift! Da's een Big Charter! :)
    Voor de rest een nette maiden!
     
  14. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Geheel onterecht, de uitslag is later herroepen omdat het géén eigen ontwerp bleek te zijn !
    De tekening van de Milvus bleek volledig gebaseerd te zijn op de Top Flite "METRICK" (USA), met minimale aanpassingen, voorzien van Nederlands tekst...................
    Weliswaar off topic, toch deze historische correctie.
     
  15. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Oké , bedankt voor de informatie, verwijder alles van de Milvus.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2015
  16. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Theo, voor de volledigheid;
    een en ander is te lezen in "Bouwen en Vliegen" van mei 1987 (Nr. 3), op blz. 20.
    Anders dan in het bewuste rectificatie artikel de naam Metric wordt genoemd, wordt de Metrick van Top Flite bedoeld.
    De uitslag stond in B & V maart 1986 (Nr. 2), pas na publicatie van de tekening in B & V september 1986 (Nr. 5) kwamen de reacties over de "gelijkheid" met deze Metrick !
    Uiteindelijk is de prijs voor deze categorie toegekend aan A. ten Haaft.
     
  17. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Sorry, ik wist dit niet.
     
  18. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    13642 Balen! Vandaag wilde ik voor de derde keer gaan vliegen met de Big Lift. Tijdens het taxiën naar het veld (+/-10mtr) begon de motor te haperen en stopte hij ermee.
    Nu blijkt de regelaar opgeblazen te zijn. Hij doet niets meer behalve stinken.

    De motor is de Turnigy 245kv, de regelaar is de YEP 120 en de stroom wordt verzorgd door 2x 5S 5000 lipo's.

    Heeft iemand hier ervaring mee.

    Ik wil hem gaan aanmelden voor garantie maar heb er weinig vertrouwen in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn een hoop redenen waarom een regelaar het kan begeven, en het ligt lang niet altijd aan de regelaar zelf.
    Kabellengte, juiste hoeveelheid condensatoren, juiste stekkers, gezonde lipo´s, juiste instellingen, koeling etc etc

    Groetjes,
    Gerben
     
  20. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Hij loopt weer! Via modelbouwforum heb ik een Castle talon HV120 op de kop getikt. Nu maar hopen dat deze het niet begeeft. Ik heb het vermoeden dat de timing de oorzaak is geweest. Die stond weliswaar op auto, maar vlak voordat de regelaar doorbrandde maakte de motor een hoge pieptoon.
    Dit weekend weer vliegen... Deze keer met een zwever op de huckepack.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina