Amigo II 4 meter

Die Dolphin is inderdaad erg mooi. Ik ben benieuwd wat voor aanpassingen er nodig zouden zijn om deze tussen de 3 en 4 meter te krijgen, aantal ribben, extra spanten enz.

Blacquièrdinges

Het zal wel een uitdaging worden om hem zo veel mogelijk 'schaal' te houden.
Meer ribben en een dwarsverband in de romp lijkt me het minimum.

Bij een 4:1 schaal zou het neer komen op een spanwijdte van 301 cm en een koorde van 38 cm, een rib afstand van 18 cm in de vleugel en 20 cm in het stabilo.
De romp wordt dan 23 cm hoog en 17 cm breed. Daarbij kan ik bij voorbeeld nog denken aan een doos constructie, met daar op de spanten latjes om de 18 cm.

Misschien toch een andere constructie en dan de 'originele' met airbrush erop spuiten?

Wie heeft er een idee?

Rick

Oke dan als we het over verdubbelen gaan hebben.
Graupner Topsy in schaal 3:1

topsyGroot_zpsde373289.jpg

Zelf wil ik nog wel een Dandy bouwen in 3:1.....

Mannen...."hold on the horses"..
Ik zal vanavond nog een nieuw draadje maken zodat jullie al deze goede plannen daar kunnen posten!

De Amigo is nu helemaal klaar. Het biesje zit er op en is netjes afgelakt en de cockpit is met een magneetsluiting uitgerust.
Als "kers op de taart" heeft hij een sticker gekregen van de "Vintage glider group". Zoals ik begrijp het laatste stel stickers. Dit met dank aan Gerrit.
De Amigo vliegt heerlijk! Gisteravond was het helemaal "dood" weer. Een ideale gelegenheid om de prestaties te meten. Ik schat dat de daalsnelheid gemiddeld 0,6 m/sec is. Dat lijkt mij een goede waarde voor een zwever van bijna 6 kilo! En wat blijkt..de Amigo kan nog goed mee komen met het echte high tech spul (een spliksplinter nieuwe AVA van een clublid). Eerlijkheid gebied te zeggen dat de afstelling van de AVA nog niet optimaal was..
Een paar plaatjes..

[URL=http://s1340.photobucket.com/user/Dopieman/media/DSC05433_zps66587abc.jpg.html]

Ik zie dat er elastieken gebruikt worden om de vleugels te bevestigen!
Top! Bij mij op de club staan ze soms raar te kijken als ik elastieken :o uithaal om de vleugel van m'n oude westerly te bevestigen op de romp.
Heerlijk! Zeker als er een stiek springt als je hem aan 't opspannen bent. Knets tegen je vingers! Net als vroeger :)

Ik zie dat er elastieken gebruikt worden om de vleugels te bevestigen!
Top! Bij mij op de club staan ze soms raar te kijken als ik elastieken :o uithaal om de vleugel van m'n oude westerly te bevestigen op de romp.
Heerlijk! Zeker als er een stiek springt als je hem aan 't opspannen bent. Knets tegen je vingers! Net als vroeger :)
Klopt inderdaad! De 2 en de 3 meter hebben elastieken. Maar de 4 meter heeft 4 nylon bouten voor de vleugelbevestiging. Het leek mij niet verstandig om bij deze afmeting nog elastieken te gebruiken. En in principe wil ik het model ook met een lier omhoog brengen. Dus moet wel een beetje stevig zijn...

Sfeer plaatjes

Nog even een weetje; bij een windsnelheid van 7 knopen (op de grond, = 2,6 baufort = 12 km/uur) blijft de Amigo stil hangen. Vreemd gezicht..je kunt de zender gewoon op de grond leggen. Het model hangt roerloos in de lucht. Er daar hangt dan wel 6 kilo...

Profiel

blijft de Amigo stil hangen. Vreemd gezicht..je kunt de zender gewoon op de grond leggen. Het model hangt roerloos in de lucht. Er daar hangt dan wel 6 kilo...

Als ik me goed herinner kon de originele Amigo dit ook.
Eens wat wind bleef de kist daar gewoon hangen.
Heeft te maken met profiel.

Fantastisch project en draadje. Las en bekeek em van voor naar achter en doe dat vast nog een keer. Mooie kist geworden!

Ik ben hier een paar jaar niet geweest en telkens wanneer ik met mijn Electra vlieg denk ik erover deze te vergroten. Eerhh.. vergroot te bouwen dus. T'is een draak van een ding zodra er wind is maar met windstilte is het heerlijk vliegen en gaat ie op een mierenscheet omhoog. Hoe dan ook: Ik heb erg genoten van dit draadje.

Ik heb het vleugelprofiel van de Electra (en Gentle lady dus) jaren geleden al eens ingescand en bewerkt met profili en X-foil. X-foil lijkt een betrouwbaar beeld te geven van het gedrag van het profiel: Een betrekkelijk smalle low drag bucket die 'hoog' ligt. Aandrukken leidt tot een snel oplopende weerstand. De Cl max lijkt echter hoger te liggen dan moderne profielen. Kortom: een beetje wat je zou verwachten.

Heeft iemand een goed plaatje van het profiel wat op de Amigo gebruikt is?

Grt!

Peter

thermiekprofiel

Ik heb het vleugelprofiel van de Electra (en Gentle lady dus) jaren geleden al eens ingescand en bewerkt met profili en X-foil. X-foil lijkt een betrouwbaar beeld te geven van het gedrag van het profiel: Een betrekkelijk smalle low drag bucket die 'hoog' ligt. Aandrukken leidt tot een snel oplopende weerstand. De Cl max lijkt echter hoger te liggen dan moderne profielen. Kortom: een beetje wat je zou verwachten.

Heeft iemand een goed plaatje van het profiel wat op de Amigo gebruikt is?

Grt!

Peter

Even hier kijken.

https://www.google.be/search?q=hi+fly+graupner&client=firefox-a&hs=XoD&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gr_cU7eZG4aI7AalxoAQ&ved=0CCIQsAQ&biw=1366&bih=609#facrc=_&imgdii=_&imgrc=09UzMCD28DQxJM%253A%3BhAkHEkQYL4vpiM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rc-network.de%252Fforum%252Fattachment.php%253Fattachmentid%253D616630%2526d%253D1299614821%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rc-network.de%252Fforum%252Fshowthread.php%252F6949-Profil-Graupner-Hi-Fly%3B1024%3B228

Het profiel van de Amigo (NACA 4409) in voor zover ik weet identiek aan dat van de Mosquito en de Hy-Fly.
Het is een goed thermiekprofiel die optimaal rendeert bij lage snelheden.
Dus, geen profiel om bij sterke wind te evolueren.

Mvg,
Aurectar

Ik denk dat het profiel Eppler 387 is. Een erg gangbaar en veelgebruikt modelprofiel uit die tijd.
Het originele profiel bestaat uit heel weinig punten, en is dus slecht gedefinieerd. Ik heb het even door de optimizer heen gehaald. :mrgreen:

Eppler%20387%20vergelijk%20met%20refined.PNG

Polairen van origineel en refined versie:

Eppler%20387%20Org%20&%20refined%20Cl-Cd.PNG

Dat-file refined versie: Eppler 387 refined.dat

Ik denk dat het profiel Eppler 387 is. Een erg gangbaar en veelgebruikt modelprofiel uit die tijd.
Het originele profiel bestaat uit heel weinig punten, en is dus slecht gedefinieerd. Ik heb het even door de optimizer heen gehaald. :mrgreen:

Polairen van origineel en refined versie:

Dat-file refined versie: Eppler 387 refined.dat

Dirk je hebt het mis op, het betreft eerder een naca 4409

Aurectar

HIER staan twee plaatjes van de op de Amigo's gebruikte profielen (vanaf de bouwtekening dus geen gok)

Ben benieuwd wat het werkelijk is -

Eerste Amigo

attachment.php

Amigo II

attachment.php

Back