Andrea Gail (1:30)

hoi Droopy'ke

ik vind het een geweldige en mooie boot waar je mee bezig ben
en ik zal deze topic volgen tot me dood

maar een kleine vraag waarvoor is dat gat op haar kont voor???

mvgr bart

hoi Droopy'ke

ik vind het een geweldige en mooie boot waar je mee bezig ben
en ik zal deze topic volgen tot me dood

maar een kleine vraag waarvoor is dat gat op haar kont voor???

mvgr bart
De bodem van dat 'gat' loopt schuin naar boven, naar het dek toe. Dus, ik denk Bart dat men via deze weg ook de vis kon binnen halen. Ik ga vandaag nog eens 'The Perfect Storm' bekijken. Misschien krijg ik daar een duidelijker zicht op dat 'gat' in haar kont. Een 2de reden waarom ik de film nog eens ga bekijken is dat ik twijfel over de rompkleur van de Andrea.

AndreaGail026.jpg

Andrea's romp zit nu in de menie en weldra mag daar dan de groene kleur over (boven de waterlijn wel te verstaan :rolleyes:).

Andreamodel.jpg

Maar nu komt het: op deze foto van BB zien we dat de romp geverfd is met Humbrol 2 (Emerald). Maar... ... ...

Andrea1988.jpg

... ... op deze foto van de Andrea in 1988 zien we dat de groene kleur lichter is dan de voorgeschreven Humbrol 2. Ik denk dan ook dat ik deze kleur ga overnemen.

schepen13.gif

Wordt vervolgd,

Droop

zien

AndreaGail026.jpg

Andrea's romp zit nu in de menie en weldra mag daar dan de groene kleur over (boven de waterlijn wel te verstaan :rolleyes:).

Andreamodel.jpg

Maar nu komt het: op deze foto van BB zien we dat de romp geverfd is met Humbrol 2 (Emerald). Maar... ... ...

Andrea1988.jpg

... ... op deze foto van de Andrea in 1988 zien we dat de groene kleur lichter is dan de voorgeschreven Humbrol 2. Ik denk dan ook dat ik deze kleur ga overnemen.

schepen13.gif

Wordt vervolgd,

Droop

Maar zie ook op de laatste foto
Als dat hij daar GEEN stootranden heeft van boven naar beneden he

@Arnold: bedankt voor de links. ;)

't Ja, daar er héél weinig foto's van de 1:1 Andrea zijn, zal het zoeken naar de juiste groene kleur een beetje gissen zijn, denk ik. :rolleyes:

De foto's die ik heb tonen bijna allemaal een verschillende teint. Waarschijnlijk zal dit wel gelegen zijn aan de belichting, het tijdstip van de dag wanneer de foto's genomen zijn (groot verschil tussen morgen-, middag- en avondzon) en de toen gebruikte fotofilmpjes.

Eens kijken tussen m'n verfpotten wat ik hier nog heb staan.

Droop

De kogel is door de kerk. Als groene kleur heb ik toch maar Humbrol 2 gekozen.

Het goede aan heel de zaak is dat deze verf zeer goede gelijkenis vertoond met de groene kleur van de 1:1 Andrea uit 1988 en minder met de foto van het BB-model. :D

AndreaGail029.jpg

Van toeval gesproken. :rolleyes:

Ik ben nu reeds volop bezig aan het stuurhuis. Volgens de bouwplannen moet dit vast op het voordek bevestigd worden. Dat ware geen probleem, ware het niet dat m'n motor net onder het stuurhuis z'n plaatsje heeft gekregen.
Maar niet getreurd, ik ga nu de hele struktuur aanpassen zodat ik dit stuurhuis kan verwijderen en zo toch nog in geval van panne of onderhoud, aan de motor kan komen.

Maar daarover later meer.

Wordt vervolgd,

Droop

Terug enkele foto's:

AndreaGail031.jpg

De toegang tot de motorruimte is nu een feit. De kraag rond het gat moet dienen om het stuurhuis op z'n plaats te houden én om het water uit de engineroom te weren.

AndreaGail032.jpg

Het stuurhuis op z'n plaats op het dek.

AndreaGail036.jpg

Billing Boats had voor de patrijspoorten wel een héél eenvoudige oplossing: stickers! :rolleyes: Dit leek natuurlijk nergens op en daarom heb ik de patrijspoorten maar uitgefreesd.
Het glas heb ik gemaakt door aan de binnenzijde een doorschijnend, hard plastic velletje te kleven.

Om de romp een toch ietwat geweatherde look te geven heb ik als basis bij het aanbrengen van de lak, de airbrush terug achterwege gelaten.
Het is nu de bedoeling dat ik op de groene laag een blauw filter ga aanbrengen. Daarop komen er her en der dan roestsporen en washes.
Als dit dan droog is dan wordt het geheel 'verzacht' met 2 à 3 lagen satijnlak. Die satijnlak zal er tevens tot bijdragen dat de strepen die door het penseel zijn aangebracht, volledig zullen verdwijnen.

Zoals jullie zien heb ik nog veel werk aan de romp eer hij écht presentabel zal zijn. Maar dat is allemaal voor later... .

Eerst nog het stuurhuis volledig aankleden én afwerken. ;)

Wordt vervolgd,

Droop

Hee droop.. Dat motor onstoren.. Wat houd dat eigenlijk in? Het klinkt allemaal wel logisch.. Is het ook noodzakelijk.. Zo ja.. hoe kan ik dat zelf doen bij mijn motor?

Christian.

Christian, een goed ontstoorde motor is geen overbodige luxe. Tenminste als je niet wilt hebben dat je ontvanger -bij het draaien van de motor- een eigen leventje gaat leiden. Met alle gevolg van dien... ... ... .

Een ontstoorsetje kost 2x niks en er zit steeds een schema'tje bij waarop staat hoe je de onderdeeltjes op je motor moet gaan solderen. Dit houdt echt niks in hoor. Dit kan je héél gemakkelijk zelf doen. ;)

Let er wel op dat je de plaatsen op de motormantel waar je gaat solderen, eerst met een vijltje een beter opruwt. Dit soldeert gemakkelijker.

Elke (werkende) motor in een model kan een bron van storing én dus ergernis zijn. Dus, is voorkomen beter dan genezen, niet?

Droop

Aansluitend op het voorgaande, een citaat uit de Graupner JR-handleiding:

[ Ontstoring van electromotoren:

In modellen met electroaandrijving moet elke motor zorgvuldig worden ontstoord. Een misschien al ingebouwde basisontstoring van de electromotor is meestal niet voldoende , maar vervult alleen maar de wettelijke eisen. Let u daarom in ieder geval op de desbetreffende aanwijzingen in de montage- of gebruiksaanwijzing van uw model.
Diverse ontstoorfilters en ontstoringsonderdelen vindt u in de GRAUPNER hoofdcatalogus FS.
]

Ik hoop dat hiermee alles duidelijk is. ;)

Droop

Hoi Droop,

Ik heb diep respect voor het tempo waarmee je de bouw van de Andrea bent gestart!
En dat zonder het ten koste te laten gaan van de bouwkwaliteit. Grote klasse, we hebben hier duidelijk te maken met een ervaren bouwer!

Ik snap dat je de motor in de voorste helft van de romp hebt geplaatst, Billing heeft duidelijk niet goed nagedacht over de positie van de schroef-as...
Het afneembare stuurhuis ziet er veelbelovend uit, ik heb wel benieuwd hoe je dit met de masten/kranen gaat oplossen, daar die voor een groot gedeelte op het stuurhuis staan?

De bouw van mijn Andrea loopt wat vertraging op omdat ik op dit moment bezig ben met een model op vier wielen, maar ik blijf zeker jouw bouwverslag met zeer veel interesse volgen!

groet, Rinie

Inderdaad Rinie, ik geloof ook dat BB hun modellen eerder voor de statische markt ontwerpen i.p.v. de radiogeleide. Daarom moeten we een beetje vooruitziende zijn en zelf hier en daar een kleine aanpassing maken, niet? :rolleyes: Alvast bedankt voor de lovende woorden. :D

Ik kijk al uit naar het vervolg van jouw Andrea.

Terug een heel kleine update:

AndreaGail037.jpg

Het bovendek heeft z'n verlengstuk gekregen waarop de hoofdwinch nu ook geplaatst is. Op het achterdek staan nu ook de 3 kleinere winches.

Ik hoor jullie nu al vragen: "Wat is er met die dekken gebeurt?"
Wel, het antwoord is heel simpel: die hebben een ruwe behandeling gekregen met een houtvernis.

Dit heeft verschillende redenen:

Ten 1ste heeft het hout zo z'n behandeling gekregen en is het beschermd tegen het eventueel in kontakt komen met een of andere hoge golf. Je weet maar nooit als ik ooit eens op het vaarwater een Perfect Storm'pje tegen het lijf loop. Gevaar voor houtrot is verleden tijd.

Ten 2de vormt de vernis een perfekte ondergrond voor de eigenlijke grijs-witte kleur die op de dekken zal worden aangebracht. De vernis voorkomt zo dat de hoofdkleur nu door het blanke hout zal worden opgezogen en ik zo ontelbare lagen moet gaan aanbrengen.
De hoofdkleur ga ik wel met de airbrush aanbrengen en dit omdat ik de dekken zo egaal mogelijk wil hebben.

Ten 3de -en dit sluit aan op het 1ste punt- zorgt deze vernis er voor dat het hout totaal niet meer absorberend is en dat het water er in pareltjes terug vanaf stroomt.
Jullie kunnen het niet zien maar ook de onderkant van de dekken hebben zo'n behandeling ondergaan. :wink:

Laat 'The Storm' nu maar komen!
schepen10.gif

Wordt nog steeds vervolgd, hoor.

Droop

Oh ja, deze foto is genomen onder een daglicht . De groene kleur stemt niet (!) met de werkelijkheid overeen.

En weer zijn we een stapje verder...

AndreaGail039.jpg

AndreaGail040.jpg

Andrea's dekken hebben nu hun kleur gekregen.
In de handleiding staat dat men daarvoor een witte kleur moet gebruiken. Uiteraard strookt dit niet met de werkelijkheid.
De Andrea Gail was geen luxeyacht!

Mijn vermoeden werd versterkt door nog eens goed naar de film te kijken en daar is duidelijk te zien dat de dekken een licht-grijze kleur hadden.
De kleur die ik heb gebruikt is een mix van 60% Revell SM371 (satijn grijs) en 40% Revell Sm301 (satijn wit). Dit benadert al heel wat meer de werkelijkheid.

Zoals ik hierboven reeds zei heb ik dit klusje nu wel met de airbrush gedaan omdat ik de dekken zo strak mogelijk wou houden. Tevens was het wel handig om onder het overhangend bovendek (waar zich de ijsmachine bevind) de verf op z'n plaats te spuiten. Met een penseel zou dit een onbegonnen werkje geweest zijn.

AndreaGail041.jpg

Ondertussen ben ik ook al een beetje bezig geweest met het scratchen van het stuurhuisinterieur.

Het wordt ook de hoogste tijd dat ik eens een deftige standaard in elkaar ga knutselen. :rolleyes:

Wordt vervolgd,

Droop

Het lijkt wel speed-bouwen! Het dek krijgt amper tijd om te drogen ;)

Vond de film zwaar tegen vallen, maar dit model zal (gezien jouw staat van dienst :worship:) heel mooi worden, zal het zeker blijven volgen!

Back