Andrea Gail (1:30)

Bedankt jongens. :p

Dat snel werken valt nogal mee hoor. Het is meer een kwestie van systematisch te werken én niet altijd (meestal niet) het bouwplan te volgen.
Voorbeeld: terwijl A staat te drogen bouw ik ondertussen B, C en D. En als B is afgewerkt dan kom ik terug bij A enz. enz. enz. . ;)

Droop

testvaart

In aanwezigheid van enkele prominente figuren, waaronder enkele mussen en koolmeesjes, ging vandaag de Andrea Gail voor het eerst het water in.

Inderdaad, ver moest ik daarvoor niet gaan. Gewoon achteraan in de tuin, de vijver in. :D

AndreaGail048.jpg

Heel voorzichtig ploegde ze zich door het vijverwater.
De grote test op haar waterdichtheid had ze gisterenavond al in de badkuip gekregen en was daarbij 100% goed gekeurd. Dus moest ik geen schrik hebben dat ze in het ijskoude vijverwater zou zinken. ;)

AndreaGail047.jpg

Na het rustige vaarwater kwam het woelige gedeelte...

AndreaGail046.jpg

... wat ook al geen problemen opleverde.

AndreaGail044.jpg

Na al dat zwoegen was het nu tijd om een beetje aan sightseeing te gaan doen. Vele monumenten werden door de bemanning bezocht waaronder dit werelberoemde beeld 'Naakte dame op een staafje in de vijver'. :D

AndreaGail051.jpg

Haar naam en thuishaven op d'r kont.

AndreaGail052.jpg

Billing Boats had voor de naam stickers voorzien. Ik zeg wel 'stickers' en geen 'decals'. De naam, die op een doorzichtige folie is gedrukt, moet je gaan uitsnijden en op de romp gaan kleven. Achteraan was dit geen probleem omdat dit stuk toch recht is maar vooraan op de gebogen boeg zou dit volgens mij niet van een leien dakje gaan. Daar om heb ik er de naam opgebracht met zelfklevende letters. Een 2de reden waarom ik die letters heb gebruikt, is omdat de gedrukte van BB niet hetzelfde lettertype zijn als bij de 1:1 Andrea.

AndreaGail050.jpg

En tot slot mochten we van de schipper nog eventjes in de machinekamer binnen kijken. Dit is uiteraard een voorlopige opstelling i.v.m. de testvaart.

Conclusie: Door het -in verband met plaatsgebrek- gedwongen gebruik van een 6v accu i.p.v. een 12v exemplaar, heeft de Andrea blijkbaar toch een gebrek aan power. Maar ja, niets aan te doen. So be it.
Het reageren op het roer is niet hetzelfde als hoe m'n Maggie M op haar roer reageert. Maggie kan je vergelijken met een racewagen die met getrokken handrem door de bocht gaat (zal wel aan haar Beckerroer liggen) en Andrea'tje is meer een vrachtwagen met opligger.
Ja, die heeft wat meer tijd nodig. :roll: De oorzaak is uiteraard de toch wel iets vreemde stand van de schroef ten opzichte van het roer. Nou ja, daar lig ik nu ook niet wakker van omdat deze schuit nu niet ontworpen is voor de racerij, niet?
Gezellig rustig aan de waterkant haar manoeuvre'tjes laten uitvoeren moet ook kunnen.

En nu? Eerst en vooral een standaard maken voor deze dame (ik blijf dit maar uitstellen).

Wordt vervolgd,
081.gif

Droop

Plaatje

Hoi Droop,

De Andrea Gail begint er al steeds meer op te lijken ;);

255504.jpg

Foto; via Shipspotting

Ik ben alleen bang dat we je forum-nickname zullen moeten veranderen in MGV (Modéliste à Grande Vitesse) ;) (:D:D:D).​

Groetjes, Danny.​

Hey bedankt voor de foto, Danny. Deze had ik nog niet.
Je kan er zeer goed de verwering op zien en zo'n foto had ik dus nét nodig!!!

Tof!! :D

MGV ... euh ... Droop. :D

Wat een mooi "testbassin"!

Kan je 's winters lekker varen en dan zelf binnen achter het raam bij de kachel zitten met je zender ;)

Kunnen we de werkschependag 2009 bij jou in de achtertuin houden (daar denkt mevrouw Droop waarschijnlijk anders over ;-))

Heb ik het goed gezien, gebruik jij een 35MHz installatie? Mag dat in België wel?

Wat een mooi "testbassin"!

Kan je 's winters lekker varen en dan zelf binnen achter het raam bij de kachel zitten met je zender ;)

Kunnen we de werkschependag 2009 bij jou in de achtertuin houden (daar denkt mevrouw Droop waarschijnlijk anders over ;-))

Heb ik het goed gezien, gebruik jij een 35MHz installatie? Mag dat in België wel?

Die 35 MHz heb ik uit m'n oude zwever gehaald om de Andrea te testen.
Zoals ik bij de betreffende foto schreef is dit een voorlopige (!) opstelling van de apparatuur. Die blijft daar natuurlijk niet inzitten. ;)

Het is voor een botenbouwer idd zeer gemakkelijk als je een vijvertje in je tuin hebt liggen. Zo kan je op eender welk moment van de dag je bootjes eens te water laten om te testen. :p

Wat die werkschependag 2009 betreft, daar is natuurlijk iedereen welkom. Wel jullie boterhammetjes van thuis meebrengen. :D

Droop

Weathering

Het zat er aan te komen.

Na Andrea's eerste testvaart gisteren, is ze beginnen roesten.
Ik had niet anders verwacht. :rolleyes: :lol:

Jullie konden natuurlijk wel al denken dat ik de romp van deze vissersschuit niet in een onberispelijke staat ging houden. Daar moést wat aan gebeuren. Het is per slot toch een werkschip dat ik hier bouw.

Terug enkele foto's:

AndreaGail055.jpg

Gezien de 1:1 Andrea's romp ook niet écht een roestbak was, heb ik ook hier op het model getracht de werkelijkheid zo veel mogelijk weer te geven.
Enkele drybrushes op de boeg zouden volstaan. Op de foto is het moeilijk waar te nemen maar aan haar naam heb ik extra aandacht geschonken. De letters moesten ook worden geweatherd, maar terug niet teveel. Ik vind het resultaat nogal meevallen (al zeg ik het zelf :rolleyes:).

AndreaGail058.jpg

Idem op d'r kont. Ook daar weer niet teveel roest. De stootbalken zijn bewerkt met een wash en daar bovenop enkele drybrushes.

AndreaGail062.jpg

Het dek was een ander paar mouwen. Daar had ik meer werk aan.
Jullie moeten weten dat er op het dek van zo'n vissersschuit wat werk verzet wordt en dat dit dan aan extra slijtage onderhevig is. Met als gevolg: meer roest.

AndreaGail056.jpg

Andrea bekeken via birds' eye view. Nu krijgen we een algemene indruk van de weathering op haar dekken.
Natuurlijk is dit nog maar een beginfase -zeg maar 'basis'- van de weathering.
Het geheel moet nog volledig worden afgewerkt eens het model klaar is. Maar dat is uiteraard nog niet voor morgen.

O ja, hebben jullie het gemerkt: Andrea staat eindelijk nu op haar standaard. :wink:

Wordt vervolgd,

Droop

Laatst bewerkt:
Hoe zou: DROOP zijn Lady er uit zien vraag ik me eigenlijk wel eens af.
Zou die ook zo verroest zijn ????????????

Droop,
Heel erg netjes en snel gebouwd en mooi verroest en en en.....
Tja gewoon knap:-)

Alleen nog wel een vraagje, Worden de masten ook van hout?
Omdat de rest van deze boot ook voornamelijk hout is.

Gr robin

Inderdaad Robin, de masten en de volledige bovenbouw bestaan ook uit hout.
Enkel de bomen waar de stabilisatoren aanhangen, zijn een mix van hout en ABS.

Ik heb net nog de anoden aangebracht op de romp. Die zitten niet bij deze kit maar moeten appart aangeschaft worden. Het zijn maar kleinigheden maar die toch bijdragen tot het algemeen zicht van het model. ;)

Deze namiddag wordt dan ook nog de gehele romp van een satijnlaag voorzien. ;)

Droop

Stuurhut

De romp van de Andrea is nu volledig afgewerkt.
Natuurlijk kon ik niet blijven stilzitten en heb ik me een beetje met de stuurhut bezig gehouden.
Hou er wel rekening mee dat sommige items op de foto enorm uitvergroot zijn:

AndreaGail069.jpg

Het stuurhuis, de hoofdverblijfplaats van skipper Billy Tyne.

AndreaGail067.jpg

Als we binnenin een kijkje gaan nemen dan zien we de zeekaart van de Grand Banks en de Flemish Cap.

AndreaGail064.jpg

Aan de wand achteraan zien we de fax met de weerkaart waar de befaamde 'Perfect Storm' staat op weergegeven. Billy Tyne zou deze fax nooit (of veel te laat) in z'n handen hebben gekregen.
Op de fax zien we ook een foto van de film-Andrea. Dit is uiteraard een knipoog naar de speelfilm. ;)

AndreaGail066.jpg

Als we nog wat meer op de achterwand inzoomen dan zien we nog verschillende foto's van de 1:1 Andrea. Dit maal zijn het wel de échte foto's en geen Hollywood-afbeeldingen. Op één van die foto's zien we de skipper staan (rechts naast de klok).

Nu nog een vraagje voor de kenners onder ons. Op de achterwand is tevens een link ingewerkt naar het gebeuren met de echte Andrea.
Het antwoord is eigenlijk ook terug te vinden in een hogervermeld gegeven.

Zoeken maar! :D

Wordt vervolgd,

Droop

Nu nog een vraagje voor de kenners onder ons. Op de achterwand is tevens een link ingewerkt naar het gebeuren met de echte Andrea.
Het antwoord is eigenlijk ook terug te vinden in een hogervermeld gegeven.

Zoeken maar! :D

Wordt vervolgd,

Droop

Je doelt op de kalender Droop? 28-10-1991? de dag van het vergaan...?

Arnold

En waar blijven jou playboy kalenders Droop? :wink: net als stoppel in zn bugsier :D

Goed geraden Arnold! Dit verdient een dikke pluim.
smiley2.gif

Inderdaad, op 28 oktober 1991 is de Andrea met man en muis vergaan.
De scheurkalender in combinatie met de opengevouwen kaart van de Grand Banks & Flemish Cap (de plaats van het zinken), zijn een verwijzing naar het ten onder gaan van dit vaartuig.

@Christian: Speciaal voor jou zal ik er een pin up'je bijplaatsen. ;):D

Droop

Goed geraden Arnold! Dit verdient een dikke pluim.
smiley2.gif

Inderdaad, op 28 oktober 1991 is de Andrea met man en muis vergaan.
De scheurkalender in combinatie met de opengevouwen kaart van de Grand Banks & Flemish Cap (de plaats van het zinken), zijn een verwijzing naar het ten onder gaan van dit vaartuig.

@Christian: Speciaal voor jou zal ik er een pin up'je bijplaatsen. ;):D

Droop

Als je een beetje thuisbent in de visserij wereld móet je dit toch wel weten hoor ;-)

Arnold

Ik weet niet of het verstandig is om in 2009 de Werkschependag bij Droopy'ke te houden...
Een uurtje in het water en een dag later staat de roest al op de dekken!:confused:

Back