Andrea Gail (1:30)

Droopy'ke

verslagschrijvers
Nu het Flemish Scout-project achter de rug is, is het nu de hoogste tijd om me op m'n nieuwe uitdaging te storten: de Andrea Gail (Perfect Storm).

AndreaGail002.jpg

Ik ga hier nu niet de inhoud van de doos bespreken omdat Rinie (Mega) hier op het forum dit al uitvoerig in zijn bouwverslag van deze schuit gedaan heeft.

AndreaGail003.jpg

De aandrijving: de '720 Torque, een 4-blads 40 mm schroef en een schroefas van 26 mm. Ik heb bewust een langere schroefas gekozen dan het origineel (21 mm) omdat ik zoveel mogelijk een horizontale lijn tussen de motor en de schroef wil bekomen. De schroefas ga ik eerst bewerken door er namelijk een smeerpijpje op te solderen en de motor krijgt z'n ontstoorsetje aangemeten.

Wordt vervolgd.

081.gif

Droop

Hoi Droop,

Zo zo, de verf van de Flemish Scout staat waarschijnlijk nog te drogen en je bent alweer aan een nieuw project begonnen :shock:. Wel weer een leuk project trouwens :D.

Ik zie als het goed is een schroefas van Graupner? Mijn ervaring is dat het erg lastig solderen is op de schroefaskoker. Ik heb destijds voor mijn Walcheren de 2997 (in de juiste diameter) gebruikt.

2997.6.jpg

Werkt prima, gaatje boren, smeernippel eroverheen schuiven, schroefjes aandraaien en een slangetje (bijvoorbeeld luchtslang voor aquariums) en je bent klaar.

Ik blijf het verslag volgen :D.

Groetjes, Danny.

Dus er bestaat een schaal model van die boot? wist ik niet.

Heeft die boot dan echt bestaan of bestaat hij nog of is het gewoon een fictieve vissersboot uit de film?

Ik weet het veel vragen maar ben dan ook een nobe op bootgebied.

Blijf ik zeker volgen ook als vliegtuigjongen.

Stevo

stevo,
de boot heeft echt bestaan,
wrack is echter volgens my nooit gevonden.
er is nog wel een zusterschip van de andrea in de vaart.
groetjes,ronny

Bedankt voor de info Ronny

Dus ik mag aannemen dat die film gebaseerd is op waargebeurde feiten?

Stevo

Hier een woordje uitleg over de teloorgang van de 1:1 Andrea Gail.l

@Danny: als ik de chroomlaag op de schroefas eerst verwijder dan zou het solderen toch geen probleem mogen geven?

Iedereen alvast bedankt voor de aanmoedigingen. :D

Droop

Droop, ik gebruik ook die kunststof nippels van Graupner, nog nooit last mee gehad. Ik vraag me af waarom we er altijd nippels op willen hebben? Mijn assen vul ik met "wellenfet" van Robbe, daarvoor demonteer ik om de 2jaar (!!) de hele as, om het vet te vervangen, wat er dan eigenlijk nog nieuw uitziet. Die nippels zijn nog nooit gebruikt. Nu is het zo dat sommige assen, ook van Graupner, al een gaatje voorgeboord hebben, dat moet hoe dan ook, gebruikt of afgesloten worden.

Laatst bewerkt:
Droop,

Bouwen van de Andrea? Ik hoop dat je op tijd ben om de juiste aan passingen aan te brengen voor dat ze vergaat.
Nee, jouw kennende wordt dit weer een grandioos model.

Peter.

Hoi Droop,

Volgensmij is de schroefaskoker gemaakt van RVS en dat soldeerde bij mij niet zo lekker. Misschien heb ik het verkeerde vloeimiddel/soldeer gebruikt hoor, maar bij mij was het niet zo'n succes. Die smeernippeltjes daarintegen wel :D.

Groetjes, Danny.

Wel Danny, ik had er gelukkig geen enkel probleem mee hoor:

AndreaGail011.jpg

Nadat ik de chroom op de te solderen plek op de schroefas had verwijderd, ging het solderen van het messing smeerpijpje van een leien dakje. Ik moest er als het ware enkel maar naar kijken en het bleef al vast zitten. :D
Vervolgens moest ik er enkel nog een stukje siliconenslang op aansluiten en klaar was Droop.

AndreaGail008.jpg

De motor heb ik voor alle zekerheid goed ontstoord. Ik wil later -als de Andrea op de plas gaat rondobberen- uiteraard geen enkel storingsprobleem.
De motoras heb ik aan één kant met een slijpschijfje afgeplat zodat de koppeling later niet kan gaan doorslippen.
De groene plakband dient om tijdens de werkzaamheden alle stof en vijlselresten uit de motor te weren. ;)

Wordt vervolgd,

Droop

Terug tijd voor een kleine update.

AndreaGail012.jpg

Het roer van de Andrea bestaat uit 2 vierkant plakjes hout die je aan elkaar moet lijmen. De bouwbeschrijving geeft aan dat men eerst de roeras moet plaatsen op één van die houten roerhelften en daarna deze 2 'plakjes' moet gaan samen lijmen.
Persoonlijk vond ik dat een té omslachtige manier en heb ik eerst de 2 helften aan elkaar gelijmd en eens dat droog was, hoefde ik enkel met de Dremel een gat te boren waarna ik de roeras in het geboorde gat kon lijmen.
Het roer op zich vond ik véél te breed. Dus heb ik met veel geduld (én met behulp van Dremel en schuurpapier:rolleyes:) dit naar achteren toe, taps geschuurd. Het ziet er nu al veel beter uit.

AndreaGail013.jpg

De schroef heb ik middels de extra lange schroefas en het zo laag mogelijk monteren van de motor, toch redelijk horizontaal gekregen.
Dit blijkt bij dit model écht geen sinicure te zijn! :onweer:
Ik begrijp nu maar pas de schroefproblemen die Rinie met zijn model ook heeft gehad.

AndreaGail014.jpg

De bevestiging van de motor.

AndreaGail016.jpg

De achterruimte in het model heb ik volledig aangekleed...

AndreaGail015.jpg

... zodat de 6 V accu nu mooi in het midden ligt. Ik kan de accu nu nog naar voor en naar achteren schuiven zodat ik later in de badkuip mooi het model kan uitbalanceren waarna de accu z'n vaste plaats toegewezen krijgt.
Ook de roerkoning en -servo zitten nu ook netjes ingewerkt.
Als de lijm volledig is uitgehard ga ik de hele binnenstructuur met een houtbeschermingsmiddeltje behandelen.

Wordt (uiteraard) vervolgd,

Droop

miljaar droop,
je gaat vooruit als een sneltrein.
prachtig werk,maar is het niet zo als dat uw roer iets te hoog staat volgens de scroef?
of zie ik het verkeert.
op de foto is het net als dat de schroef meer een neerwaartse water verplaatsing zal hebben,waardoor een gedeelte van het roer niet kan benut worden.
is zeker niet als kretiek bedoeld he droop.
want uit de verslagen van de mensen leer ik enorm by.
de groetjes ,ronny

Ik weet het Ronny, Ik heb hier dezelfde problemen als Rinie.

Ik zit hier met een schroefas die 2 x de lengte heeft als deze die hij heeft gebruikt maar ik krijg die schroef ook maar niet recht. De motor zit zo laag mogelijk (ik krijg hem zelfs niet lager) en de schroefas kan ook al niet horizontaler.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets ervaar. Very strange indeed, dr. Watson. :roll:

Ik zal zien wat de testvaart (in de badkuip) als resultaat zal geven.

't Is een raar modelletje, onze Andrea. :rolleyes:

Droop

droopy,
ik weet nu natuurlyk niet of dit een opsie is,
maar is het meschien mogelyk om iets van het kielstuk ,
waar het roer op draait af te doen?
zo kan je meschien een in de diepte iets grooter roer plaatsen.
wat ik bedoel is dat uw roer dan meschien meer weerstand van het schroefwater zal
onder vinden.
is maar een gedacht.
de groetjes,ronny

't Is zeker geen slecht idee, Ronny.

Helaas kan ik daar nu niets meer aan veranderen omdat het roer nu volledig in de binnenbekleding van het achterruim is ingewerkt.
En om dit nu terug te gaan uitbreken, vind ik ook zonde.

Nou ja, ik zie wel wat er gebeurt bij een grote testvaart op het vaarwater. Misschien valt het (hopelijk :rolleyes:) allemaal nogal mee.

Mocht het toch nog tegenvallen dan kan ik nog steeds een ander (lees: groter) roer aanbrengen.

Toch bedankt voor het meedenken. ;)

Gr. Droop

plamuren en schuren

De verschansing heb ik gisterenavond ook nog kunnen plaatsen. Na het aanbrengen van de nodige plamuur is deze nu ook één geheel met de romp gaan vormen.

Vandaag kwamen de stootbanden aan bod.
Deze moesten eerst goed doorweekt worden zodat ik ze aan de ronde vorm van de romp kon gaan aanpassen. Maar dat ging gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Die kl*tedingen bleven maar niet op hun plaats zitten. Telkens veerden ze terug van de romp af. Tot ik op het idee kwam om door de stootbanden en de romp met de Dremel gaatjes te boren van 0,5 mm en daar dan kleine nageltjes door te persen die de stootbanden op hun plaats moesten houden. En nu kon de epoxy ook z'n werk doen.
Groot was m'n vreugde toen dit lukte. In no time waren de banden geplaatst.

Toen dit karwei achter de rug was, wou ik de overgang tussen de stootbanden en de romp volledig naadloos hebben. Dus werd nogmaals de plamuur boven gehaald:

AndreaGail017.jpg

Hier zien we de stootbanden en de aangebrachte plamuur.

AndreaGail018.jpg

Na een uurtje schuren begint het er al een beetje op te lijken, niet?
Een naadloze overgang is nu een feit.

Maar het schuurwerk is nog lang niet achter de rug... .

Wordt vervolgd,

saluting.gif

Droop

een nuttige eerste kerstdag zou ik zeggen.
er was toch nog wel tijd voor een kerstmaal?
bij mij was mijn zolder vandaag verboden toegang.

succes met je project,ik blijf het zeker volgen.

stootbanden

Een kerstmaal was er hier voor ons niet bij, Stoppel. Moeder de vrouw was van dienst. :rolleyes:
En waar kan een mens dan nog beter doen om z'n tijd te doden? Inderdaad, aan z'n Andrea verder werken. :D

Ik ben nog volop bezig aan de stootbanden en na een hele dag (tot een stuk in de nacht zelfs) houtjes op maat te hebben gemaakt, gelijmd, geplamuurd en geschuurd te hebben, zitten de achterste stootbanden nu ook op hun plaats.

Terug enkele foto's:

AndreaGail023.jpg

Doot het laag camerastandpunt lijkt het net alsof de stootbanden op de romp niet evenwijdig zijn aangebracht. Ze lopen als het ware taps naar de boeg toe. Dit is gezichtsbedrog hoor. Ze lopen mooi 15mm van elkaar. ;)

AndreaGail022.jpg

AndreaGail020.jpg

Back