Antieke regelaar: specificaties gezocht

Roel van Essen

Forum veteraan
Weet iemand van de (ahum en met gepaste eerbied...) "oudgedienden" op MBF wat voor regelaar dit is?

full

full

full

Op de onderzijde het serienummer.

Ik heb 'm ooit (ik schat 20 jaar geleden) 2e hands gekocht en in een "Flower-class korvet" gebruikt. Het korvet is al lang geleden verkocht, gelukkig zonder de elektronica. Ik wil deze regelaar gaan gebruiken in een nostalgisch houtbouw jachtje. Geen speedboat, maar een kruisertje.
Voordeel: geen hoogfrequent gepiep en het apparaat regelt de motor vanaf volle kracht tot een 1/2 rpm.
Héél precies dus. Hij bestaat uit een aluminium huis, kunststof bodem, tor er bovenop en een aan weerszijden uitstekende schuif die je met een servo moet verstellen. Het motortje wat ik ermee aan wil drijven trekt los zo'n 500 mA en met de (Raboesch) as erop en een Raboesch koppeling zo'n 700mA. In het water heb ik 'm nog niet gehad; daarvoor moet ik eerst het scheepje bouwen...
Als iemand 'm herkent en wellicht de specificaties weet, kan ik weer wat verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
In het boek Elektroflug modelle van Erich Rabe uit 1977 worden in hoofdstuk 9 twee van deze door een servo aangestuurde regelaars besproken. Het gaat in beide gevallen om de Servofly van Schroff & Ritzer. Er was een type met een 2N3055 als eindtrap. Die kon 15 ampere aan en er was een type met 2 stuks 2N3055, geschikt voor maximaal 25 ampere.

In die tijd was er geen regelaar te koop. Heb deze mechanisch-electronische regelaar nagebouwd. Een groot succes was dat niet. In deellast werd alles nogal heet als er een motor van het 600 formaat werd aangesloten.

Zechmann Motomatic, 10 Ampere, 6 - 12 Volt. De eerste niet-geheel-mechanische regelaar, die Robbe ooit in het programma heeft gehad.

Meestal is er op deze leeftijd weinig meer over van de koolstift, die in de loper van de schuifpotmeter zit. Je moet dan op zoek gaan naar een potlood met hardheid H3 of hoger.

Bij correct gebruik van de zoekfunctie (vanzelfsprekend had je dan als zoektermen "wat is dit voor een ding" moeten gebruiken :neutral:) had je overigens kunnen lezen, dat ik het meeste al eens eerder had verteld :yes::

wat-dit-voor-een-ding

Kijk, daar heb ik wat aan...
Heren, beiden hartelijk dank. Barend Barendse (Wie kent 'm nog?) zou zeggen dat u bent toegelaten tot de eregalerij van de oude glorie!;)

Corrien zei:
Bij correct gebruik van de zoekfunctie (vanzelfsprekend had je dan als zoektermen "wat is dit voor een ding" moeten gebruiken ) had je overigens kunnen lezen, dat ik het meeste al eens eerder had verteld

Ik zal privéles bij Ron nemen...

Aangezien de naam Schroff & Ritzer wat bellen deed rinkelen (waarna de nieuwgierigheid toesloeg) ben ik even naar mijn E.L. gelopen (daar waar 'werkplaats' op de deur staat) en ziedaar: dat is dezelfde!

Ron had trouwens gegarandeerd deze ook nog wel gevonden: oude-electronische-snelheidsregelaar. Ik was toen blijkbaar nog van mening, dat je een zacht potlood moest gebruiken, dus hou het daar maar op.

Filmpje

en nog een, nu met de amperemeter in beeld:

Verbruik in het water met deze schroef is overigens 1,7A... M
Ik moet dus op zoek naar een kleinere schroef!

Back