ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

3DR MinimOSD

Dank, leuk een bevestiging van hetgeen waar ik vaak aan twijfel ;)

haha you're welcome! GBV "Gezond Boeren Verstand" daar houd ik van.

Even iets anders, mijn MinimOSD maakt er een rommeltje van :rolleyes:..

Onderstaande is normaal;
OSD werkt perfect.. ook samen/tegelijk met telemetry en missionplanner

En zo maakt hij er een zooitje van:rolleyes:
Het gebeurt eigenlijk altijd, meestal is het reproduceerbaar door gewoon "eventjes' te vliegen, dit varieert van 10 seconden tot één minuut. Soms kan ik het reproduceren door de TBS disarmed rond te zwieren, maar dan springt het ook weer vrij gauw terug in de normale weergave. Na dat ik onderstaande foto gemaakt hebt, werd het toen ik binnen kwam ook weer normaal.

Het schema;
Dit is het schema van mijn TBS, volgens mij is die dik in orde want het werkt gewoon prima. Er lijkt wel een glitch in te zitten.

Firmware;
MinimOSD_20.hex
https://code.google.com/p/arducam-osd/downloads/list?can=1&q=&colspec=Filename+Summary+Uploaded+ReleaseDate+Size+DownloadCount

Onder de motorkap;

Extra filmpje toegevoegd;
Onderstaand filmpje is niet écht het probleem, maar het is een soort van reproduceerbaar idee. De slechte layout wordt op een gegeven moment dus continue getoond, waar het bij de reboot van MinimOSD maar even wordt getoond.
http://youtu.be/_OGbIUoQIGk

Laatst bewerkt:
Met Minimosd kan je panels instellen, je hebt 3 modes, panel 1 panel 2 en geen info.
Ik gebruik minimosd extra en de bijbehorende cttool, hiermee kan ja alles duidelijk instellen incl een channel die je wilt gebruiken voor panel switching, ik heb panel 1 hetzelfde als panel 2 en met een switch kan ik dan naar panel 3 zonder info.
minimosd-extra - adding extra functions to minimosd - Google Project Hosting
Wel even de 12v van spanning voorzien als je de character set gaat updaten ;)

Ja klopt inderdaad, als de Mission Planner noord aangeeft in flight data is de kant die naar het werkelijke Noorde wijst inderdaad de voorkant en daar zou dan de pijl heen moeten wijzen. Slim!

Als ik het goed heb moet het Noorden in het midden staan in flight data zoals op de foto hieronder, wanneer het kompas dan naar het noorde wijst, betekent dat er een pijl richting die kant op zou staan.

Bedankt Peter, zo had ik hem met boerenverstand inderdaad ook al geplaatst ha ha :D.

Met Minimosd kan je panels instellen, je hebt 3 modes, panel 1 panel 2 en geen info.
Ik gebruik minimosd extra en de bijbehorende cttool, hiermee kan ja alles duidelijk instellen incl een channel die je wilt gebruiken voor panel switching, ik heb panel 1 hetzelfde als panel 2 en met een switch kan ik dan naar panel 3 zonder info.
minimosd-extra - adding extra functions to minimosd - Google Project Hosting
Wel even de 12v van spanning voorzien als je de character set gaat updaten ;)

Hoi Naamgenoot!

Thanks! Ik ben hier inderdaad van op de hoogte, maar ik merkte dat het niet helemaal lekker ging die firmware bij mij. Wellicht een te recente firmware gehad met wat kinderziektes. Mag ik vragen welke firmware jij gebruikt? En als jouw minimOSD boot, zie je dan hetzelfde als in het filmpje?

Alvast bedankt weer!

Hoi Naamgenoot!

Thanks! Ik ben hier inderdaad van op de hoogte, maar ik merkte dat het niet helemaal lekker ging die firmware bij mij. Wellicht een te recente firmware gehad met wat kinderziektes. Mag ik vragen welke firmware jij gebruikt? En als jouw minimOSD boot, zie je dan hetzelfde als in het filmpje?

Alvast bedankt weer!

Hi,

Ik gebruik miniosd extra
"CT Tool for MinimOSD Extra 2.3.2.0 Pre Release r713" met firmware r719 ivm rssi gevoed van ezuhf rechtsreeks op miniosd
Downloads - minimosd-extra - adding extra functions to minimosd - Google Project Hosting

Hi Peter,

Thanks, ik exact hetzelfde gebruikt in mijn poging tot het gebruiken van MinimOSD Extra, ik ga het gewoon nog een keer proberen, durf op dit moment niet zeker te zeggen wat er nu wel of niet lukte.

één vraag, die firmware variant "...ivm RSSI gevoed van EZUHF..." is die speciaal voor deze doeleinde?

Ook wil ik je laten weten dat zeer hoogtwaarschijnlijk in versie 3.2 je apm kunt voeden met een 3.3v RSSI signaal (frsky receivers bijvoorbeeld). Dan zou je niet direct meer vanuit je EZUHF de MinimOSD hoeven voeden. Ik heb de stappen in zijn geheel gevolgd zoals in dat topic, ook de benodigde kabel gemaakt, dus wanneer firmware 3.2 uit is kan ik hier ook meer over laten weten.

APM RSSI 3.3V input - DIY Drones

Ben ook wel benieuwd hoe jij je RSSI dan aangesloten hebt, en heb je enig idee of dat een 5v rssi signaal is of 3.3v?

Gr
Peter

Wilde even laten weten dat het nu werkt. Heb nog een poging gedaan met de extra OSD en nu is het gelukt en alles blijft werken. Zal dus een bug zijn geweest in de software/firmware.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rssi tot 3.3V is toch geen enkel probleem? Je range is dan alleen anders, maar dat kan je prima in MinimOSD instellen. Rssi direct op het osd is niet nodig.

Rssi tot 3.3V is toch geen enkel probleem? Je range is dan alleen anders, maar dat kan je prima in MinimOSD instellen. Rssi direct op het osd is niet nodig.

Hoi Tadango,

Volgens mij is dan je range van 0-60 ofzo, maar weet niet of die accuraat is. Heb het nog niet getest. Met de toekomstige update zou je RSSI_Range parameter krijgen waarin je het voltage in kan vullen waardoor de range wel klopt.

Wat betreft het instellen in MinimOSD, waar stel je dit in?

Gr
Peter

Die range is nauwkeurig genoeg lijkt me. Je hebt nog steeds stappen genoeg ;)

Ik gebruik MinimOSDExtra. Daar kan je een rssi indicator bron opgeven (rc kanaal of mavlink rssi). Bij mavlink rssi kan je de onder en bovengrens opgeven. Je kan ook de ruwe meting (0-255) laten afbeelden om je rssi meting op de apm te controleren. Voordeel van mavlink rssi is dat je het ook op de grond via telemetry kan gebruiken voor iets anders, en logging bv.

Lijkt me een koopje... En origineel board ook. Maar geen ervaring mee. Wel met DE zelf. Die is goed

Een logo zegt niks of iets origineel is... De kans is wat groter
Maar kan wel kloppen aangezien de APMs in prijs zijn gezakt

Volgens mij zijn de meeste optionele hardware uitwisselbaar toch met de Pixhawk en apm? Dan valt die wel mee met de prijs. Echter zal de Pixhawk op dit moment nog niet veel voordelen geven.

Volgens mij zijn de meeste optionele hardware uitwisselbaar toch met de Pixhawk en apm? Dan valt die wel mee met de prijs. Echter zal de Pixhawk op dit moment nog niet veel voordelen geven.

Tja dat is een goeie vraag, de pixhawk heeft wel nieuwe sensors en alle schedules lopen op 400mhz ipv 50 en 100 wat de precisie van loiter en andere zaken zou moeten bevorderen.
Alleen kan ik nog geen onafhanglijk review vinden op het net van de pixhawk en mijn pixhawk bestelling is nog in backorder :rolleyes:

Heeft er iemand ervaring met de APM borden van Dealextreme?
3DR APM2.6 ArduPilot Mega 2.6 External Compass APM Flight Controller Board with Protective Shell - Free Shipping - DealExtreme
Op de foto van de onderkant staat het 3DR logo...

Gr,
John

John, hier staat dat deze APM geen kompas heeft. Wil je autonoom gaan vliegen dan heb je deze wel nodig en zal je een extern kompas moeten aanschaffen. Ik heb deze van 3dr robotics, hier zit ook meteen een GPS bij, er zullen ook wel goedkopere alternatieven bijzitten denk ik.

Mocht je niet autonoom willen kunnen vliegen kan je net zo goed een boardje van Hobbyking aanschaffen denk ik.

Kleine toevoeging:
In de titel staat iets met extern kompas, deze zit ik er NIET bij als ik het goed begrijp ;)

Klopt, moet je er los bijkopen. Reden dat het niet meer op de FC zelf zit is vanwege mogelijke interferentie met bv accu of magneten en kun je een losse kompas hier vandaan plaatsen. Als dit niet klopt, mogen de APM gebruikers me op de vingers tikken ;-).

Heb nu een SM450 met een KK2 bord, maar heb plannen voor een Hexa met APM. Pixhawk ziet er leuk uit, maar wil me toch eerst verdiepen in de andere FC, tot er wat meer mee getest is e.d. Ben me nu vooral aan het inlezen over het APM gebeuren :-)

Gr,
John

Klopt, moet je er los bijkopen. Reden dat het niet meer op de FC zelf zit is vanwege mogelijke interferentie met bv accu of magneten en kun je een losse kompas hier vandaan plaatsen. Als dit niet klopt, mogen de APM gebruikers me op de vingers tikken ;-).

Heb nu een SM450 met een KK2 bord, maar heb plannen voor een Hexa met APM. Pixhawk ziet er leuk uit, maar wil me toch eerst verdiepen in de andere FC, tot er wat meer mee getest is e.d. Ben me nu vooral aan het inlezen over het APM gebeuren :-)

Gr,
John

Ja klopt, is inderdaad een interferentie issue. Ik had er zelf namelijk ook last van. Overigens hebben sommige mensen er weer totaal geen problemen, maar voor de zekerheid zou ik een extern kompas nemen, de kans op problemen is dan een stuk kleiner.

Back