ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Hoi heren,

Dat verhaal is gelukkig helemaal opgelost, direct de post daarna geef ik aan dat het puur een foute PID instelling was. Ik kon dus ook niet geloven dat dit de Pids konden zijn. Ik dacht eerder aan hardware inderdaad zoals de ESCs.

Hoe zetten jullie de Pids terug naar default? Zonder de hele apm te resetten?

Gr
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet of dat kan zonder een reset...volgens mij niet. Beste is een screenshot te maken en deze op te slaan voor je begint...maar daar heb je nu niks meer aan ;)

Weet niet of dat kan zonder een reset...volgens mij niet. Beste is een screenshot te maken en deze op te slaan voor je begint...maar daar heb je nu niks meer aan ;)

Nou het is niet de eerste keer dat ik deze apm gebruik, hij heeft al eerder in dit frame gezeten maar met een andere setup. Toen heb ik hem aardig weten te tunen.

Vervolgens is die helemaal uit elkaar gegaan/opnieuw opgebouwd met nieuwe motoren (900kv naar 750kv). Toen ben ik gaan vliegen, pids gelaten zoals ze vroeger waren met de 900kv motoren. Dus gaan vliegen en toen kreeg ik dus het gedrag van in het filmpje, daarna nog pids overgenomen van iemand anders maar bijna geen verschil.

Dus mocht iemand voor me een screenshot hebben van de default pids hoor ik dit graag.

Gr
Peter

Nja in principe kan dat wel en wellicht doe ik dat dan ook wel. Maar dacht met de OSD, telemetry, losse gps etc wat nu allemaal mooi werkt leek me het fijn omdat ook zo te laten. Ik kijk het wel even aan. Hij vliegt nu weer aardig, dus het is nog maar een questie van tunen

Ik vlieg werkelijk alles op default, Heb sindskort ook weer een naza m ge-update naar V2 en mijn apm default komt toch aardig in de buurt hoor.
Maar idd als ie nu goed vliegt dan niets meer aan doen.

Ik heb vandaag mijn Mx-16 ingesteld om op Ch 6 de pids aan te passen met de draaiknop: werkt lekker!
Je varieert met 20-40% de default P waarde van 0.140 en nadat je hem weer aansluit zie je de ingestelde waarde die lekker vloog.
Die neem je over in het PID scherm en reset CH6. Klaar

Aanrader

Heyodude, klopt dat is ideaal. Tuned snel, ik ben daarmee ook begonnen.

Een leuke extra; als je de minimOSD gebruikt, kun je op je scherm je PID / tuning waardes laten zien meen ik. Het zou wel kunnen dat je hier de minimOSD - extra firmware voor nodig hebt. Maar kan wel ontzettend handig zijn.

Aan OSD heb ik me nog niet gewaagd. Eerst maar eens de telemetrie via de I2C aan de praat krijgen.
Gisteren de kapotte GPS vervangen en een kabeltje gesoldeerd. Kunnen we weer zien waar we vliegen.

Ik bedoel dat telemetry niet over de I2C bus gaat....... De I2C bus wordt gebruikt voor de sensoren. De UART wordt gebruikt voor telemetry.

GND van UBEC en lipo aan elkaar knopen, mag dat?

Hallo mannen, door mijn zeer beperkte kennis van electronica werd ik onlangs getrakteerd op rook en denk dat ik dom bezig ben geweest.
Kijkt u even mee alstublieft dankuwel?

ubec.jpg

De lipo is de enige voeding van de quad.
De "min" van de lipo loopt overal naar toe, dus ook naar de ontvanger.
Op m'n Tarot gimbal heb ik de tilt en roll aangesloten op de ontvanger en ook de GND van de gimbal naar de ontvanger. Dus de "min" aan de uitgaande kant van de 12V ubec komt via de GND van de gimbal naar de ontvanger op dezelfde ontvanger de "min" tegen van de lipo (althans daar ga ik vanuit).

Aanvulling:
Tussen de lipo en de ontvanger zit m'n HKPilot Mega V2.5 Flight Controller. De ontvanger wordt dus gevoed (met 5V) vanuit de FC.

Het tweede schema toont de situatie in vereenvoudigde vorm.
Electronica vd gimbal is overleden als ook andere componenten, zoals de mini-osd en de 12V ubec zelf.

Is het bekend dat je de "minnen" van de lipo en de uitgaande kant van een ubec nooit aan elkaar mag knopen?

Iets vreemd na een kleine crash

Hmm ik crash vanmorgen (niks kapot behalve een prop) tegen een hard voorwerp. Visuele check: niks aan de hand verder, kabels vast etc

Ik sluit alles weer aan en de motoren lijken compleet uit sync.
Ze draaien pas op 50% en zijn ook moeilijk uit te krijgen (zonder props)
Aan de PC gekoppeld en een zender calibratie en motor test uitgevoerd

En nu is weer alles normaal: motoren draaien weer in sync etc

Vraag: kan de cailbratie verloren raken door een crash? vreemd dit

Vraag: kan de cailbratie verloren raken door een crash? vreemd dit

Nee dus. Niks aan de hand... Beginnersfout! :)
Hij stond op Alt Hold en dan begint de ellende. Kan de situatie nu reproduceren.
Geruststellend en weer zo'n leermoment zoals zo vele ;)

Hij vliegt weer goed: Alt Hold getest en dat is wennen, gas controleert de hoogte natuurlijk wat geleidelijker
Is dit te vergelijken met Atti mode bij de. Naza's?

Back