ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Eerste RTL

Woehoee! :D

Vandaag mijn eerste RTL geinitieerd en het ging perfect! :)
Enige wat die nog doet is een beetje stuiteren op de grond, moet nog even kijken naar een oplossing hoe ik dit kan verbeteren. Nu wil ik alleen nog even testen hoe het in zijn werk gaat als mijn Zender uit valt, met een dry run springt hij in RTL ben er alleen nog een beetje huiverig voor om het te proberen in de lucht.

Na een hoop lezen en tunen ben ik héél erg tevreden met het resultaat en de setup ;

Compassmot
20% op 81% throttle

Vibrations in winderige conditie;
Alles ver binnen de Control limits, erg tevreden met het resultaat.
De X- en Y -assen zitten ruim tussen de -3 en +3 en de Z-as tussen de -15 en + -5. De Z-as zou van mij nog wel iets minder mogen.

Enige wat ik tussen mijn APM en het frame heb zitten is dubbelzijdige tape van tesa:p

Heb de 3M plakkers gedaan tussen apm en frame, hielp bij mij erg goed.
En 20% compassmot is netjes, is dat met externe compass?

Oeh, ja ik heb ook aan die 3m plakkers gedacht maar ik had er niet genoeg liggen op dat moment. Dus wellicht nog een mooie upgrade, maar deze wilde ik ook met jullie delen:

http://www.shapeways.com/shops/01robotics

Ik kwam de bovenstaande demp platformen tegen op DIYdrones, tevens worden deze aan ook aangeprezen in het vibration demping topic op 3dr. Zit te denken om er eentje te nemen maar twijfel aan de hoogte binnen mijn TBS. Op de bovenstaande website kun je ze dus ook laten printen voor een appel en een ei.

En jep, is inderdaad met het 3dr externe gps+compas, deze zit volgens mij wel op een 3m plakker. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik ook gezien die speciale demp platformpjes, ziet er gaaf uit.

Maar even nog paar andere vraagjes, omdat ik ook overweeg een APM hex te bouwen. (Eerst nog wat extra ervaring met de 450 en KK2 opdoen)

- Hoeveel kanaals zender is aan te bevelen voor hexa met bv Gimbal sturing (1 of 2 assen), fpv set erop en misschien nog wat uitschakelbare leds strobes? 8 kanaals aan de krappe kant?

- frame? F550 of misschien toch beter zoiets als Tarot nemen, in te klappen. Of quadframe?

Gr,
John

Ik heb RTOM Moongel Damper Pads tussen mijn APM en het frame zitten. Ik heb twee van die plakjes op elkaar gelijmd en dan aan allebei de kanten twee van die plakjes.

Hier heb je ook resultaten met moongel:
Please check out my graphs ....Moon gel - DIY Drones

Je krijgt dan zoiets als dit:
mgmount.jpg

Heb ik ook gezien die speciale demp platformpjes, ziet er gaaf uit.

Maar even nog paar andere vraagjes, omdat ik ook overweeg een APM hex te bouwen. (Eerst nog wat extra ervaring met de 450 en KK2 opdoen)

- Hoeveel kanaals zender is aan te bevelen voor hexa met bv Gimbal sturing (1 of 2 assen), fpv set erop en misschien nog wat uitschakelbare leds strobes? 8 kanaals aan de krappe kant?

- frame? F550 of misschien toch beter zoiets als Tarot nemen, in te klappen. Of quadframe?

Gr,
John

Hi John, dat is een makkelijke optel som, 4 channels voor flight, 1 voor flight mode, dan nog 1 voor apm voor autotune of pid tuning dan hou je twee channels over voor iets anders, gimbal hoeft geen channels te hebben voor stabiel alleen als je head tracking of gimbal besturing wil kost je dat ook weer channels, p.s.. vergeet je lost found beeper op een kanaal niet ;)
(hint , Taranis 16 channels)

Thanks Peter! Heb nu een Graupner mx12. Dan is het net de keuze tussen een mx16 (8ch) of mx20 (12ch). Alhoewel dat een Futaba T8FG super (14ch) ook zou voldoen ;-). Zal eens kijken naar type wat jij noemde :-)

Gr,
John

Laatst bewerkt:
Failsafe en ppm bij Graupner werkt niet lekker met een sumo signaal. Sumd is wel ok: even nalezen voor de zekerheid.
Want de apm kan weer niet overweg met sumd zover ik weet

Laatst bewerkt:
Vandaag effe test vlucht gemaakt buiten, vrij stabiel met default settings. In loiter draait hij wel langzaam on zijn as. Iemand enige idee wat dat kan zijn ( props ? motor of 1 esc niet goed gekalibreerd ?) ? Hij doet het ook een beetje als ik hem draai, dan lijkt hij daarna als ik de stick los laat toch langzaam rond te draaien.

Vandaag effe test vlucht gemaakt buiten, vrij stabiel met default settings. In loiter draait hij wel langzaam on zijn as. Iemand enige idee wat dat kan zijn ( props ? motor of 1 esc niet goed gekalibreerd ?) ? Hij doet het ook een beetje als ik hem draai, dan lijkt hij daarna als ik de stick los laat toch langzaam rond te draaien.

Om de as draaien is meestal een interference op de compass maar met 20% lijkt me dat niet logisch, is dat ook met stabilize functie?

Om de as draaien is meestal een interference op de compass maar met 20% lijkt me dat niet logisch, is dat ook met stabilize functie?

Hoi Peter, ja laatst nog gemeten met compassmot en dat was maar 3 %. Hij doet het inderdaad ook in stabilize, als ik hem een kant op heb gedraaid ( Yaw) draait hij heel langzaam die kant op. Het lijkt dus net of hij de Yaw input vast houdt.

Je moet de log uitlezen en tijdens die loiter actie kijken wat je ziet op de kompas input en rc rudder input.

Het is alleen in een GPS maar de toch ook in stab en alt gold? Klopt je RC kalibratie?

Alt holt had ik nog niet geprobeerd maar het is inderdaad in stabilize mode ook dus logisch dat hij het dan ook in loiter doet. Vanmorgen wat vluchtjes gedaan maar moet de logs nog uitlezen. Met RC kalibratie bedoel je....juiste QUAD setup gekozen neem ik aan ? Ja ;), zoals je ziet in het filmpje vliegt hij ook mooi stabiel...ik vermoed toch dat het een misschien een onbalans is in een motor dus daar ga ik eens naar kijken.

Misschien heb ik iets gemist, maar wat is het verschil tussen "Mission Planner" en "APM Planner 2.0"?

Op de APM site zijn ze er niet zo heel duidelijk over en google komt ook met vrij weinig bruikbare info.

Edit: APM Planner 2.0 geïnstalleerd en gestart. Blijkt nog in release candidate cycle te zitten. Ongetwijfeld de opvolger van mission planner.

Misschien heb ik iets gemist, maar wat is het verschil tussen "Mission Planner" en "APM Planner 2.0"?

Op de APM site zijn ze er niet zo heel duidelijk over en google komt ook met vrij weinig bruikbare info.

Edit: APM Planner 2.0 geïnstalleerd en gestart. Blijkt nog in release candidate cycle te zitten. Ongetwijfeld de opvolger van mission planner.

Oeh dat is interessant, ik ga er aanstaande week ook maar eens naar kijken. Interessante features gezien?

Back