Arowana deep V mono2

Hoi Jan,

Da's duidelijk.
Ik zal komende week een opvulling voor het roer maken zodat ie recht achter de boot komt.
Moet nu eerst wachten op mijn pakje uit bamiland.........................
Daar zitten alle onderdelen in die ik nodig heb om verder te gaan.

Bedankt maar weer voor de tips!!!

gr. Arnold

Ik zal mijn best doen,
morgen ff exact de hoek en afmatingen bepalen en dan de "buurman" op het werk volgende week maar ff lief aankijken:)

Komt wel goed .........

Hoi,

Alleen weet ik nog niet hoe ik de wateropname voor de koeling moet maken...
In mijn andere boten zat dat in het roerblad maar hier dus niet.

iemand iedeen??????

ik heb 3 manieren gezien op dit en andere forums:
1 wat je al zei via het roer
2 via het spatwater wat van de prop afkomt
3 een buisje schuin in de romp ( tegen de vaarrichting in dus ) onder de waterlijn.

ik ben geen expert op dit gebied maar bij dit soort boten is de 2e optie volgens mij het meest gebruikt. voordeel is dat je hier geen weerstand van ondervind.

Mooi project Arnold veel succes ermee!

Romke

Hallo Arnold,

Mijn Xcalibur heeft een mes als roerblad, geen ruimte voor een waterinlaat daar, dus de propspray (nummer 2 op Romke's lijst) is de beste oplossing.

full

Van de zijkant gezien ziet dat er zo uit:

full

Van achteren gezien zit de inlaat in het kwadrant rechtsboven (bij een, vanuit de motor gezien, rechtsdraaiende prop), de waterdruk is daar iets van twee Bar, dus de constructie moet stevig genoeg zijn, anders wordt de boel verbogen.

Een inlaat (en uitlaat) in de bodem kan natuurlijk ook; vanwege de lagere druk wil je de slangen zo kort en laag mogelijk houden, dus de inlaat rechts naast motor is de beste plek.
Ik weet echter niet of die positie tijdens het rechtuitvaren wel in het water zal zijn, als dat niet het geval is, heb je alleen in de rechterbochten koeling en ik betwijfel of dat voldoende zal zijn.

De inlaat verder naar achteren is dan de oplossing, maar dan heb je weer grotere lengtes buis in de boot en dus meer weerstand...
Een uitlaat in de bodem zorgt voor zuiging, dus dit systeem is vrijwel drukloos voor wat betreft de vaarweerstand van de boot.

Aan onze Arowana's komt een spray pick-up.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,
Dus zoals bij je Xcalibur de koeling is gemonteerd is voor de Arowana de beste optie wat jou betreft?
Kan ik morgen toch weer aan het werk met het bootje:)

gr. Arnold

Een uitlaat in de bodem zorgt voor zuiging, dus dit systeem is vrijwel drukloos voor wat betreft de vaarweerstand van de boot.

I stand corrected ;)

maar wel heel intressant, ik dacht altijd dat je van de dynamische druk van het water gebruik maakte bij een dergelijk systeem, maar het is dus juist de statische druk als ik het goed begrijp.

groeten (van een weer wat wijzere) Romke

Volgens mij is het dan een combinatie van die 2 welke alleen goed zal werken bij hogere snelheden, ik hou het bij de opzet van de xcalibur van Jan met de standaard afvoer......

Hallo Arnold,Romke,

Het pers/zuig systeem werkt inderdaad bij boten, die in plané komen (de snelle soort, dus) beter dan bij verdringers, bij verdringers zorg ik altijd, dat de inlaat in de stuwstraal van de prop zit, anders komt het systeem niet op gang.
Als de lucht eenmaal uit de leidingen is, blijft de circulatie ook bij lagere snelheid bestaan.

In de Mono I van m'n zoon werkt het pers/zuig systeem perfect, de inlaat pal rechts naast de motor en de uitlaat in de step, de (borstelloze) motor en regelaar zijn altijd koel.

Omdat de borstelloze motoren in mijn Mono II boten vrij intensief gekoeld moeten worden kies ik daar voor een propspray pick-up; als de boot langzaam vaart als verdringer, hangt de pickup in het water en zie je het water met een dikke straal uit de uitlaat komen, eenmaal in plané komt er iets minder water uit, maar nog altijd ruim voldoende voor een efficiënte koeling.

Groeten, Jan.

Hey,

waarom hebben we eigenlijk nog geen roeren met een in en een uitlaat? zou wel makkelijk zijn is namelijk minder weerstand(niet echt dat ik dat merk)

Hallo Jelmer,

De roerbladen met een waterinlaat hebben door hun dikte al een forse weerstand, de inlaat doet daar nog een bescheiden schepje bovenop, zou je daar een uitlaat aan toe voegen dan zou het blad nóg dikker moeten worden om beide boringen te herbergen.

Ik heb aan m'n Xcalibur een mes als roerblad, de boot loopt er een kilometer of drie harder mee dan met een wigvormig roer.
Onze boten moeten aan de wedstrijdregelementen voldoen, dus elke snelheidswinst, die ik op deze manier kan realiseren, is meegenomen.

Feit is wel, dat een boot met een wigvormig roer, al dan niet met waterinlaat, ervoor zorgt, dat de boot 'beter' stuurt, de boot hangt als het ware aan het roer (door de relatief hoge weerstand).
Een boot met een mes als roer, vaart losser en vereist een zekere gewenning, voordat je volgas rond de boeien kunt (en durft)...

Groeten, Jan.

Hallo Jelmer,

Ik heb wel roerbladen met een waterinlaat geboord op de freesmachine en aansluitend konisch gefreesd.
Vooral het boren van zo'n lang gat is een zenuwslopende bezigheid; je werkt met een hele lange 3 mm boor en het gevaar van vastlopen is, naarmate je dieper komt steeds groter.
Ook het boren van de beide 1,5 mm inlaten onder een hoek naar het 3mm gat (vóór het blad konisch wordt gefreesd) is een 'leuk' klusje.

Als je toegang tot een freesmachine hebt, mag je het van mij proberen, ik waag me er niet aan.

Het is nog maar de vraag, of de zuiging sterk genoeg zal zijn, om de weerstand in de vrij lange slangen te overwinnen.

Groeten, Jan.

Hey,

mijn broer heeft een roerblad met twee waterinlaten, ik bedoelde als je er nu eentje omkeerde dat dat dan voor een beetje zuiging zou zorgen. ik zelf heb er geen last van, vaar toch geen wedstrijden maar ik vroeg me het alleen af waarom ze het niet hadden.

Jelmer,

Bij de meeste roerbladen lopen die twee inlaten naar dezelfde 3 mm boring in het dikste deel van het blad, eentje omkeren werkt dus niet, er moeten dan ook twee vertikale boringen in het roerblad komen en dat zorgt voor een nóg dikker blad...

Ik zeg niet, dat het niet kan, maar als het zou werken, dan was er vast wel eens iemand met dit principe op de proppen gekomen.

Groeten, Jan.

Is dit een optie om een koelwatertoevoer te maken bij de Arowana?
de schuine kant zit zo rechts achter/boven de prop
full

gr. Arnold

Hoi ,

Ik heb eens op een gecko via de spiegel een gat schuin geboord naar de bodem en erdoor heen, en daar een koper buisje in gelamineerd.
De bodem glad geschuurd en aan de spiegel een stukje door laten lopen waar je slang op kan.

Maar laat anderen ook maar hun idee erover gaan.

Mvg

Johan

Hoi,

Ik weet nog niet wat de juiste methode is...
Ben nog druk aan het bouwen dus tijd zat.

iig. bedankt voor je reactie

gr. Arnold

Is dit een optie om een koelwatertoevoer te maken bij de Arowana?
de schuine kant zit zo rechts achter/boven de prop
full

gr. Arnold

Vorm en positie ziet er goed uit, alleen zou ik een messing buis gebruiken als de buis zo ver vrijdragend uit de romp steekt. Een aluminium buis is snel verbogen of geknikt als je er tegenaan stoot.
Ivo

Back