Arowana deep V mono2

de prop draait dan inderdaad van de as af. een dogdrive is daar de oplossing voor.

de oplossing is het niet, de hele boot moet namelijk andersom opgebouwd worden dan. het vloedkanaal moet dan rechts, net zoals de lipo. een hoop werk dus, er zit niets anders op dan de as eruit te halen.

Aha, weer wat geleerd ;) boerenverstand werkt dus niet altijd :mrgreen:

gtr Romke

Vergeet het maar Arnold....Je bent het wiel terug aan het uitvinden.
Kijk,je prop draait naar links,door het koppel zal je boot naar rechts gaan hangen,daarom de as naar rechts plaatsen.
Nu met Uw as naar links versterk je dit fenomeen enorm.
Maargoed,tests zullen het uitwijzen.;)

Hoi Barry,

IK wil (en ga)echt geen discussie starten over dit onderwerp omdat ik er zelf geen verstand van heb, maar onderstaande schrijven kreeg ik via de mail van iemand die er net als jullie ook verstand van heeft en ik laat de veschillende menigen op dit moment maar even voor wat ze zijn omdat ik hier geen partij in kan zijn.

Ik ga het wiel dus echt niet opnieuw uitvinden ;)

Dit is een gedeelte van de mail:

Om de propwalk tegen te gaan, kun je drie (eigenlijk vier) dingen doen:

1) de as recht in de romp en continue tegensturen om de boot rechtuit te laten varen, dat levert veel weerstand en een beroerd varende boot op vooral als het harder gaat, zal het roerblad de romp op de (linker) kant hevelen. Dit doet dus geen mens.

2) de hele aandrijf trein, as plus motor een paar millimeter rechts van het midden plaatsen, effectief wordt de boot dan een beetje naar links gestuurd en wordt de propwalk tegengewerkt.

3) de schroefas midden uit de spiegel en de motor naar rechts verzet plaatsen, de aandrijving stuurt de romp naar links en werkt daarmee de propwalk tegen.

4) de motor in het midden en de schroefas links van het midden uit de spiegel, de schroefas staat nu onder dezelfde hoek ten opzichte van de hartlijn van de boot, als bij 3), alleen een paar millimeter naar links de aandrijving stuurt de boot naar links, wat de propwalk tegenwerkt.

We wachten gewoon hoe het in de praktijk gaat en ik zal zsm. een filmpje plaatsen.

Iedereen hartelijk bedankt voor alle hulp en adviezen, heb ondertussen al heel wat van bootjes geleerd maar ben nog lang niet uitgeleerd.

gr. Arnold

Niet dat ik hier veel verstand van heb maar als ik even logisch na ga denken kom ik tot dezelfe conclusie als Barry,

De prop draait naar link en zal dus de achterkant van de boot ook naar link trekken. De voorkant word dus naar recht geduwd. Als je de as er ook nog eens aan de linker kant uit laat komen dan word hij nog meer naar rechts geduwd.

klopt dit?? of ben ik nu ook fout aan het denken.

Is het nou zó moeilijk om uit te vinden wat er van de antwoorden klopt ?

Propwalk is de neiging van de romp om de andere kant op te gaan als de prop draait ,
naar RECHTS dus.

Neem een lege doos , verdeel de korte-kant in 4en en teken af.
(je zou nu 3 lijnen moeten hebben.)

Steek op de de buitenste lijnen een potlood , en begin nu eens daar tegen te duwen.

Duidelijk nu ?

hehe :)

Henks-schoenendoos-methode

Het propblad (de onderste) dat elke keer in het water slaat geeft de achterkant van de boot bij iedere slag ook een duwtje naar links, de punt gaat dus naar rechts... propwalk = naar rechts Om dit moment te compenseren --> as rechts uit het midden...

even een vraagje.

Als hij de motor nu in het midden heeft staan zou hij dan wel de as aan de linkerkant naar buiten kunnen laten komen??

de motor staat in het midden en de as komt er links ook scheef uit. maar neem maar de methode die hendrick zei met het potlood en een stukje karton dan zul je zien dat hij de verkeerde kant op afbuigt.

Ok, ik begrijp dat als de as er links uitkomt dat de boot naar rechts wordt geduwd. Maar nu ga ik aan een buitenboord motor denken.

Als je gaat sturen dan staat de prop onder een hoek achter de boot, Als je de as nu link naar buiten laat komen en de motor in het miden, dan geeft dit toch ook een stuur effect naar links??? Of is dit niet groot genoeg?? of ik begrijp het niet???

Niels, in theorie zou de boot naar links moeten gaan, maar waarschijnlijk is de hoek die de as schuin naar links maakt te klein om de boot naar links te laten draaien. Praktijk is dat de boot nu eigenlijk rechtuit vaart. Zo heb ik ook voorheen de assen in mijn boten gezet, motor in het midden en de as naar links gezet *4mm ofzo*. Echter heb ik tegenwoordig veel boten gezien waar de COMPLETE DRIJFLINIE 4mm naar rechts wordt verschoven. Dus motor EN as naar rechts. Tja, wat is wijsheid...

http://img508.imageshack.us/img508/245/drijflinie.jpg

ik heb even snel een tekeningetje gemaakt op paint.

de groene rechter as die recht loopt, gaat goed. (zo ga ik ze vanaf nu maken)
de gebogen rode as die vanuit het midden naar links gaat, gaat goed. (zo heb ik em in mijn rigger)
de paarse rechte as die vanuit het midden naar links gaat, gaat goed. (zo deed ik ze voorheen in mijn mono's)
de linker gele as die rechtuit gaat, gaat fout.
de rood gestippelde as in het midden gaat met grote props fout.

Laatst bewerkt:
Niels, in theorie zou de boot naar links moeten gaan, maar waarschijnlijk is de hoek die de as schuin naar links maakt te klein om de boot naar links te laten draaien. Praktijk is dat de boot nu eigenlijk rechtuit vaart. Zo heb ik ook voorheen de assen in mijn boten gezet, motor in het midden en de as naar links gezet *4mm ofzo*. Echter heb ik tegenwoordig veel boten gezien waar de COMPLETE DRIJFLINIE 4mm naar rechts wordt verschoven. Dus motor EN as naar rechts. Tja, wat is wijsheid...

http://img508.imageshack.us/img508/245/drijflinie.jpg

ik heb even snel een tekeningetje gemaakt op paint.

de groene rechter as die recht loopt, gaat goed. (zo ga ik ze vanaf nu maken)
de gebogen rode as die vanuit het midden naar links gaat, gaat goed. (zo heb ik em in mijn rigger)
de paarse rechte as die vanuit het midden naar links gaat, gaat goed. (zo deed ik ze voorheen in mijn mono's)
de linker gele as die rechtuit gaat, gaat fout.
de rood gestippelde as in het midden gaat met grote props fout.

Hoi Rigger,
Dus zoals ik het heb kan volgens jou dus wel(paarse lijn):p
Je omschrijft bijna dezelfde punten die ik gekregen heb in m'n mail.
we wachten op vloeibaar water, gaan we het in de praktijk proberen
Bedankt voor je reactie,

gr. Arnold

P.s. mijn as loopt idd. maar 3mm naar links is waarschijnlijk iets te weinig

Laatst bewerkt:
De Arowana is klaar........
Vandaag een turnfin gemaakt van een reststuk carbonplaat en de nood-uit erop gezet.
Of de turnfin de juiste grootte heeft moet straks blijken.
Nu maar wachten.............
full

gr. Arnold

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Arnold!

De nood uit achterover hellend, netjes.

De turnfin is verstelbaar, dus je kunt het benatte oppervlak mooi testen door 'm hoger of lager in het water te laten steken.

Groeten, Jan.

@ Rigger :

Het is te hopen dat die tekening van "bovenaf" gezien is.

Als die middelste zwarte lijn de kiel-lijn is , zou ik maar de G E L E lijn nemen.

@Hendricx,

Dus als het een bovenaanzicht is(wat je volgens mij uit de bijgeschreven tekst kunt opmaken,) klopt de beredenering volgens jou?

gr. Arnold

Dag hr. HendricX,

ja uiteraard is dit van bovenaf:mrgreen: ...en mocht het van onderaf bekeken zijn, dan klopte er weinig van de theorien:rolleyes:
*offtopic* was u nou degene die zo'n mooi 2.5mm asje gemaakt had voor bas? Zo ja, dan heb ik nog een leuk klusje voor u:cool: Mijn mono3 (triton) moet er ook één. *die dan volgens het groene asje op de tekening wordt ingebouwd *als je het van bovenaf bekijkt*:p

@Arnold,
Ik heb mono3 boten gezien waar de as 8-10!!mm naar links werd geschoven...er werden soms joekels van props gebruikt, *omdat deze props een hogere werkingsgraad kunnen hebben.*

Met vriendelijke groeten,
Willem

Laatst bewerkt:
arnold zei:
Dus als het een bovenaanzicht is ,klopt de beredenering volgens jou?

Yup ... dan wel ja.
Middellijnen worden meestal met streepjes aangegeven ,
deze was doorgetrokken , was dus verwarrend.

Schuin bouwen (rood en paars) hou ik niet van ,
want dat 'wringt' ... dus kost snelheid.
Bovendien wordt je romp er bij het loskomen van het water ,
en weer terug-vallen daarin , behoorlijk onrustig.
Omdat de romp (door de kiel) rechtuit wil ,
en de aandrijflijn forceerd hem ergens anders heen.

Yup ... dan wel ja.

Bovendien wordt je romp er bij het loskomen van het water ,
en weer terug-vallen daarin , behoorlijk onrustig.
Omdat de romp (door de kiel) rechtuit wil ,

Hier kan ik in meegaan.

Ben achteraf wel blij dat ik niet gelijk de boel "eruit heb gesloopt"...:rolleyes:

@ Willem,

tot 10 mm...,

Het moet optisch ook nog wat blijven toch?(lol)
Zo hard hoeft de Arowana niet te gaan, als ze goed wil varen (acc en bochtengedrag)dan wordt er gevaren op het welbekende driehoek parcour.
Eerst maar eens zien, dit is mijn eerste bootje dat ik "helemaal" heb opgebouwd dus er zullen nog wel enkele hobbels in de weg komen.

gr. Arnold

Laatst bewerkt:
Back