Arowana deep V mono2

Hallo Arnold,
Klopt , Maar met deze 45 S prop moet ik wel eerder de "vinger strekken",omdat het dan harder gaat dan de bedoeling is.......
Volgens mij gaat het pas harder dan de bedoeling was, als de boot zichzelf omvaart, of hopeloos op één kant wordt gedrukt door het schroefmoment.

Mooi punt om te testen met deze prop is dat alles heel mooi op temp bleef:).
Ik denk(hoop) dat de boot met een 40mm beter zal varen, al viel het me gisteren absoluut niet tegen(toch?) gr. Arnold
Dat de boel koel bleef is een goed teken, ik zou met die prop erachter gewoon eens een lipo leeg varen (vol gas) en dan eens zien of er dingen warm worden.
Dat de boel in februari, met een watertemperatuur van 0°C, koud blijft, is natuurlijk geen wonder, als het water straks ooit weer eens 20° is moet dat ook nog het geval zijn.
Met de 700 motor set-ups voeren wij in de zomer vaak met een kleinere prop, om de temperaturen niet te hoog te laten oplopen.

Waar lag het zwaartepunt in de video?
Ik ben nog aan het pielen met de opstelling van regelaar en servo en zou graag weten hoeveel marge ik nog heb...

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Het zwaarte punt lag in het filmpje op ong. 30%, maar kan m.i wel wat meer naar voren.
Zou dit komen door de vrij lange spitse voorkant van de boot?(dus de rompvorm?).
Of is sowieso de vuistregel ongeacht de rompvorm 30-32%.

Hallo Arnold,

Vuistregel is 28-30% bij gestepte rompen, 30-32% bij ongestepte rompen.

Dit is dus, zoals je al gemerkt hebt, alleen maar een uitgangspunt en zal van boot tot boot iets verschillen onder de verschillende vaaromstandigheden.

Groeten, Jan.

Hoi,

Vandaag ff hiernaast de boot in het water gehad om te kijken of het vloedkanaal werkt(met wat lood erin).
Yep de boot draait!! Ik weet dat dat(het lood) niet ideaal is maar zo kan ik tenminste gebruik maken van het vloedkanaal.
En nu kunnen we eindelijk iets groter water opzoeken.

Ook heb ik er een 40 mm prop ondergezet (bedankt Jan!!)om te kijken naar het effect.
Uiteraard iets minder snelheid maar dat kon ik natuurlijk niet uittesten op
dit kleine watertje........
De Turnfin doet volgens mij goed z'n werk.

Hier een linkje naar het filmpje van vanmiddag: [media=youtube]IELGvCo3l38[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig!

Da's toch niet echt langzaam met een 40,5K, zeker niet op zo'n klein stukje water...

Kon je vol gas geven bij het uitaccelereren?

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Geef na de bochten wel vol gas maar moet er dan uiteraard gelijk weer af,
boot komt dus niet op volle snelheid .
Zo'n 180 gradenbocht remt de boel dan wel af, maar binnenkort wil ik toch eindelijk eens op een grotere plas eens zien wat er gebeurt qua snelheid en bochtengedrag.Ik had het gevoel dat wat ik ook deed de boot niet om te krijgen was.:rolleyes:

Laatst bewerkt:
:odaat zit pit in!:o bochtengedrag is mooi en hij schiet vooruit.

wat is eigenlijk het gewicht vaarklaar?

als ik dit zo zie kan ik niet wachten om mijn xray uit te laten, zit alleen met het probleem dat nu het ijs weg is de boot waar ik van uit vaar kapot is! snel repareren want ik wil nu toch echt varen na het zien van filmpjes van andere mensen.

Hoi,

Het vaarklaar gewicht van de boot is 2700 gram.......
Zal best wel veel zijn , dit komt mede uiteraard door de toevoeging van het lood in de kantelkamer en uiteraard ook dat de lege romp al bijna 1 kilo weegt.
Boot hoeft ook geen topsnelheden te halen;)
Maar tot zover ben ik zeer tevreden hoe alles werkt.

Hoop gauw een video verslag van je boot te zien, ben daar zeer benieuwd naar!

:schrik:dat meen je niet, die van mij is 2,74 kilo mijn boot is volgensmij net ietsje groter maar ik heb er wel een feigao xl in liggen op 22,2 volt met een 44mm metaal prop. wat moet dat gaan worden. ik kan niet meer wachten!

Vandaag de Arowana getest om te kijken wat ie doet in iets snellere bochten.
Heb hier een 40 mm prop gebruikt dus geen echt hoge snelheden , maar toch..
Ruim 6 min. gevaren en de boel was echt koud !
Volgende keer ga ik eens kijken wat ie doet met een 42 mm prop.
Toch over vandaag zeer tevreden (ondanks de harde wind)en uiteraard is er ook wat gefilmd.

Als iemand tips of opmerkingen over het filmpje(vaargedrag) heeft hoor ik dit graag.

Ik gebruik hier dezelfde zender/ontv. als in de Blaze maar de onvangst cq. reikweidte van de zender was niet echt geweldig.........(bij lange na geen 100 mtr.)vandaar nog maar ff op dit watertje.......................
De batt. in de zender gaven op het display nog 10.2 volt aan, dat moet toch genoeg zijn?

Link naar het filmpje volgt zometeen......

Laatst bewerkt:
Arnold

Dat ziet er niet verkeerd uit,jammer dat het watertje een beetje smal is.
Ik ben benieuwd hoe het met die grotere prop afloopt en of alles lekker koel blijft.

ik hoop dat die van mij ook zo gaat ,we zullen zien

Groeten
Ronnie

Hoi Ronnie,

De reden dat ik hier vaar is dat de zender blijkbaar ineens(:confused:) een slecht bereik heeft.
Moet dat nog maar eens goed nakijken.....
De iets grotere prop kan deze set-up makkelijk aan, ik heb de boot ook al gevaren met een 45 mm (S serie)prop en bleef toen ook redelijk koel,maar dat ging voor het doel waar ik de boot voor wil gebruiken te hard.
Ben zeer benieuwd of ik met een 42 mm prop(uit de K serie) de gulden middenweg behaal!
we zullen het zien.

Ik hoop binnenkort ook een filmpje van jouw maiden te kunnen bewonderen.
De foto's van je boot zien er veel belovend uit!;)

Eindelijk één van de twee Arowana's vaarklaar!

Gisteren een korte run vóór het invallen der duisternis, nog zonder turnfin, dus het bochtenwerk leek nergens op.
Met een 'voorzichtige' 42K was de snelheid redelijk, maar niet spectaculair.
De roeruitslag was nog fors, dus kleine correcties hadden een nerveus stuurgedrag tot gevolg, niet zo lekker in een smalle gracht met stenen kademuren.

Vandaag weer een run gemaakt, deze keer mét turnfin en een 45K.
Het water was vlak, dus de eerste meters kon je mooi zien hoe ver de romp vrij kwam, na een paar rondjes was het 'racewater' en liep de boot mooi vrij, geen gehops, mooi strak, wel een lichte chinewalk, maar dat kwam vooral door de eigen golfslag, die van de harde kades terug kwam.

Toen de Lipo inkakte de boot terug gehaald en de temperatuur gecontroleerd; de motor was niet eens lauw, dus daar gaat nog méér qua prop, de bekabeling tussen regelaar en motor waren, samen met de 80A regelaar het warmst, maar niks onrustbarend.

Lastig was het kleine ontvangstbereik, véél verder dan een meter of dertig van de zender was het gebeurd, ik zal mijn kristallen/ontvanger eens nakijken...

Dit gaat de goede kant op!

Groeten, Jan.

Makkelijk een 3-blad 50mm van Octura.Wel zéér dun & scherp slijpen + balanceren natuurlijk.En op zo'n smalle watertjes vaar ik niet,echt een ramp als je wat raakt.

Vandaag heb ik ook een 45 mm prop onder de Arowana gehad,

De boot gaat nu serieus hard zeg!
Kon zonder problemen vol gas varen en strak de bochten insturen:p
De boot raakt bij vol gas idd amper het water, na enige runs op glad water waarin de boot echt als een streep door het water gaat werd het allemaal uiteraard wat ruwer.
Boot bleef gaan al een speer maar begon op de ruwe gedeelten wat te wiebelen in het water(vreemd uitgedrukt maar ik weet het niet anders te vertellen).
Heb ook nog geprobeerd om de boot op z'n kop te varen..volgas en dan vol roer uitslag op de golfjes maar ik kreeg hem niet om....leuk zo'n vloedkanaal;)
Na 5 min de boot aan de kant gehaald om de temp. na te kijken,
Lipo was op temp(goed hand warm), regelaar was koud maar de motor was wel warm.
de waterkoeling werkt niet goed want de leidingen zijn lang niet vol en bij het varen zie ik ook geen water uit de wateroutlet komen.
M.A.W ik heb 5 min. gevaren zonder koeling........
Maar deze maat prop blijft zeker onder de boot, ging echt geweldig!!

Het koelingsprobleem moet nog worden opgelost dus ik sta open voor suggesties(wat is er verkeerd?)

Helaas kan ik het niet laten zien want we stonden aan de waterkant met de camera maar zonder sd kaart erin:hammer:
(mocht het zondag nog ff droog zijn zal ik nog een filmpje maken)

Laatst bewerkt:
Barry,

De maat van een drieblad kun je die hetzelfde nemen als van een 2 Blad?(links?)
Heb je dan dezelfde snelheid?
Veel vragen , maar het is allemaal weer nieuw voor me

Ik zal toch kiezen dan voor een drieblad dan van graupner (carbon).........zolang er nog getest wordt.

Laatst bewerkt:
Hallo Arnold,

Als je hetzelfde bladoppervlak wilt, moet je een kleinere drieblad nemen.
De Graupner drieblad is de 2299.xx serie.

De grootste die Graupner heeft is de 42 mm:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2299.42
Tests met onze kleinere gestepte rompen wees uit, dat de drieblad méér stroom trok en dat de topsnelheid lager was dan met een tweeblad.

Dat 'wiebelen' (chinewalking op z'n Engels) is , zoals Barry al zei, het resultaat van het schroefmoment op de romp, die grotendeels uit het water is; een drieblad heeft een hogere frequentie van het induiken van de bladen dan de tweeblad, daarin zit het verschil.

Zolang de boot niet onbestuurbaar wordt mag 'ie van mij best wat 'wiebelen'.

Als het weer meewerkt ga ik in het weekend nog testen met een naar Ø 45 mm afgedraaide 48K (wél de spoed, maar minder moment) en als dat goed gaat een 'complete' 48K.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Het koelingsprobleem moet nog worden opgelost dus ik sta open voor suggesties(wat is er verkeerd?)

Ik zou de positie van de spray pick-up controleren; met een grotere prop verplaats de spray zich ook, als de pick-up dan niet in de spray steekt...
Als het met een kleinere prop wél werkt, moet de inlaat met een grotere prop meer naar buiten en eventueel iets verder naar achteren.

Je hebt vrij lange dunne siliconenslang in de boot, dat remt de doorstroming behoorlijk; als het verplaatsen van de pick-up onvoldoende is, zou ik de grote lengtes vervangen door aluminium buis, die is glad van binnen en heeft veel minder weerstand.

In mijn boot heb ik alleen korte stukjes van en naar de regelaar en motor, de rest is aluminium buis.

Groeten, Jan.

Back