asche aan zee


4 nieuwe esso ketel wagons vandaag aan gekomen
voor 40 euro kon ik die niet laten liggen

meteen een ritje maken over de baan maar op de club hebben ze voor mij een rail gom liggen

gr raf
 
gisteren bezig geweest met de voorlopige opstel sporen .
de servo's zaten er reeds onder maar ze hadden nog geen sturing .
dit gisteren dus gemaakt en aan gesloten
als de wissels naar een bepaald spoor staan dan krijgt dit spoor dus spanning en kan er op gereden worden of achteruit terug gestoten worden .
staan de wissels terug in een andere positie word dit spoor stroom loos
nu moet ik nog iets gaan doen aan de detectie van de twee blokken .want anders doet hij wel detectie maar blijft het sein op rood
en de volgende trein kan dan niet vertrekken omdat het blok niet vrij gegeven word .
dus we gaan weer voor een saoftware oplossing moeten gaan zoeken
filmpke komt er straks aan
gr raf
 

wissel schakelaars.jpeg

de schakelaars worden nog vervangen door druk knoppen en er is ook nog een schermpje wat de toestand aan geeft in welke stand de wissels staan
ook het sein word mee gestuurd want daar de lok het volgende blok binnen rijd zou dit sein dus op rood komen te staan .
en dan zou nadien heel de baan stil vallen en dat willen we niet

bij het opstarten doen de servo's eventjes een stress test door snel l/r te gaan .
de servo module heeft ook nog verschillende programmatie mogelijkheden door jumpers te zetten
bv de stress test kan geactiveerd worden
ook als ik een jumper zet dan gaat de servo snel bewegen net zoals de tweede wissel die bij langzaam schakelen een probleem heeft met het puntstuk
maar dit word beter met de tijd ik heb dit nog gehad .
de sporen worden als ze niet gekozen zijn stroomloos gemaakt om stroom te sparen want ik heb maar 3 amp voorlopig
zo dit was het voor van daag
 
  • Like
Reactions: ozy
een van de meest shitterige processoren die ik aan het gebruiken ben .
heb je deze niet echt nodig koop hem niet want je koopt pure ellende

het gaat over de 16F722
20210824_171115[1].jpg

ik ben bijna een week bezig om het display aan het werk te krijgen
pertoeval ontdekt dat je een print opdracht maar max 5 karakters lang mag maken
dus print at 1,1,"12345" werkt maar print at1,1,"123456" werkt niet
het scherm blijft donker zelfs geen fout melding
dus om een volle regel te printen moet je dus Print At 1,1,"12345" ," 67890 ","12345","6" doen
je kunt van elke positie die je ingeeft maar 5 karakters zetten .
en nergens vind je een andere oplossing

dus NIET kopen
 
vandaag wat verder met de huisjes te verlichten
filmpje komt er aan
kleingebouw.jpeg

elk gebouw krijgt zijn eigen processor met zijn eigen programma als dan de nacht ingaat schakeld de verlichting dus in de gebouwen aan
en na een tijdje gaat het weer uit om dan smorgens weer aan te gaan .
een nacht duurt 15 minuten dit is de lengte van het programma
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
vandaag niet veel update daar ik een dagje hospitaal achter de rug heb
zo een hospitaal bed slaapt echt niet goed
de planning is dus vandaag doorkomen met wat hoofdpijn maar dafalghan helpt daar wel tegen hoop ik
maar hier nog een filmpje van de huisjes op de baan
er komen er steeds meer te staan en ze krijgen allemaal een ander programma
je ziet reeds dat een huisje langer aan blijft dan al de andere

gr raf
 
vandaag een deel van de modules reeds verplaatst naar de voorkant
zo is het gemakkelijker om er nadien aan te werken en een pak minder bedrading onder de baan.
wel iets langere draden naar de rails maar daar gaat geen invloed op het rijden van komen .
de stuur draden tussen de modules die worden wel een pak korter en datgaat het minder storing gevoelig maken

gr raf
 
zo een paar foto's

module 1.jpeg
module2.jpeg


de bedrading kan zo beter geled worden en de voeding kabels zijn dan geacheiden van de stuur leidingen
dit alles om storingen te vermeiden
ik had geen storingen maar beter voorkomen dan daarna je zot zoeken waar het zou kunnen zitten
de gele en wit bruine draden op de foto zijn draden die nu nog nodig zijn om te kunnen rijden .
de wit/bruin komt van de achterliggende module en de gele verbind voorlopig beide massa banen van de twee voedingen
ok normaal moet het een zwarte zijn maar deze had ik liggen .
na de werkzaam heden word deze toch overbodig

gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy
weer wat verder kunnen werken aan de baan .
een deel van de bekabeling getrokken en reeds wat modules op hun plaats gezet
nu is het daar te warm geworden en ga ik straks terug wat verder
voorlopig alle modules op een voeding van 2.5 Amp 12 volt zonder problemen

gr raf
 
Er komt een tijd, dat je spijt krijgt voor het gebruik van deze spiraal bescherming van de kabels.
Geloof mij maar, maken van kabelkokers met deksel, waarin de kabels liggen en bij aanpassing door openen van deksel eenvoudig meerdere aanpassingen, kabelaanpassingen, mogelijk zijn.
Groet. Henk
 
Henk het probleem is dat er heel veel aansluitingen zitten per meter zeg maar
daarom leek mij die spiraal bescherming de beste oplossing .
ook omdat de bedrading ongeveer elke 1,25 door een steun heen moet
en er twee verscillende zouden geplaatst moeten worden
een voor de grote stromen zoals de digitale rail spanning en de 12 volt voeding voor de modules
en deze wil ik zo vermogelijk uit elkaar houden
maar ik zal het eens bekijken als ik aan de andere kant begin want dan moet ik ofwel van die spiraal bij bestellen of kabel goten

gr raf en bedankt voor de tip
 
weer wat modules geplaatst en ook meteen de software aangepast .
er zat nog een klein foutje in en dit was niet eigenlijk een echte fout maar het was vervelend
om het maar zo te noemen
wat op het scherm kwam was niet in overeenstemming van wat op de baan gebeurde .
als je het sein manueel op rood zette en daarna weer op groen dan bleef het scherm aan geven dat het op rood stond tot de trein 2 blokken verder was.
dit is nu opgelost
gr raf
 
Mooi, dat je dit probleem hebt kunnen oplossen.
Even terug naar mijn opmerking over kabelkoker.
In mijn stoomschip zit er voor de kabels een heel goedkope kabelkoker met vast deksel, 15mm, met in het deksel 3mm sleuven gefreesd,
SAM_3765 verkleind.jpg
SAM_3766 verkleind.jpg

Op de tweede foto een dekseldeel losgenomen en daar ieder dekseldeel is te openen, is het bijvoegen, of verwijderen, van kabels heel eenvoudig.
Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb de sleuven stuk voor stuk ingefreest.
In het verleden heb ik gewerkt met kabelkanaal met zaagsnede met een dicht deksel.
Als je het deksel opende, dan had je tig losse omlaag hangende draden.
Daarom heb ik gebruikt de goedkope : https://www.gamma.nl/assortiment/snoergoot-wit-15-x-10-mm-wit-2-meter/p/B583296
Het deksel zit aan één kant vast en door doorzagen/frezen krijg je kleine aan één kant vastzittende dekseldelen, die je naar behoeven kunt openen om de draden in het kanaal te leggen.
Voordeel, door het sluiten van het vorige dekseldeel, kan de nieuwe kabel toegevoegd worden en de eerdere er niet uitvallen.
Groet. Henk
 
ha Henk daarom dacht al ??? kabel goten en ik ken die ook als krengen waar altijd alles uit valt
maar op deze manier is het wel mooi om te doen zonder rommel
vandaag een lok van een decoder voorzien en dus een klein ritje op de baan
dit is een trix die vanaf fabriek is voorzien voor zowel 2 als 3 rail
je kunt de 2 rail opnemers verwisselen door een sleper
ik heb er nu een roco onder zitten (niet de juiste dus)en dan gaat de lok niet over de wissels
eens de marklin sleper binnen is gaat dit probleem ook opgelost zijn

gr raf
 
vandaag weer twee modules verplaatst naar de voorkant .en alles is nog steeds in bedrijf
ik moet alleen de bedrading naar de beeldschermen nog inkorten want die zijn nu veel te lang
nog een 15 stuks te gaan dus nog een goeie week als ik kan door werken zoals vandaag
daarna de deksels onder de frees machine en de gaten voor de schermpjes er uit frezen
dit is ook nog een karwij van lange duur maar komt goed

dat was het weer als update

gr raf
 
vandaag weer 2,5 modules kunnen aan sluiten .ik zit nu op een plaats waar ik gemakkelijker aan kan en dan gaat het wat sneller
morgen op een moeilijke plaats een paar massa kabels bij trekken .
vroeger was dit stuk analoog en dan had de lok er geen last van
nu willen kleintjes met 3 assen er al wel eens op blijven stil staan
het probleem is dan dat ook de bezet melding weg valt als er geen wagons achter hangen en dat is niet bevorderlijk voor de loks

gr raf
 
Back
Top