Ash-31

vandaag gevlogen

Vandaag een paar uurtjes buiten geweest en het was, brrrrr... koud :eek:

Twee dingen geleerd echter :)
Een kollega had een amperetang bij zich en mijn systeempje trekt op de grond 85 A :cool:

Starts gingen deze keer goed (jammer genoeg niets op film :confused:) en de ASH liep keurig netjes de startbaan af met dank aan de GYA430 ;) Ik moet de gevoeligheid van dit apparaatje nog iets aanpassen maar de zwalkproblemen van verleden woensdag zijn verholpen.
Stijgsnelheden lagen opnieuw rond de 4,5 meter/sekonde.

FES

De voorbije 2 dagen in totaal acht starts gemaakt met de ASH 31 waardoor ik een paar getalletjes heb kunnen verzamelen betreffend het stroomverbruik.
Zoals, al gezegd, neemt deze opstelling in stand 85 A.
Na in totaal 113 sec motorloop (donderdag) moesten 2600 ma bijgeladen worden en na 173 sec. motorloop gisteren moesten er 3900 ma bij.
Dit betekent, dat wil ik mijn 5000mah lipo's -40c- op een verantwoorde manier blijven gebruiken, deze 170 sekonden motorloop het maximum is. (maximaal je lipo 80% ontladen)

Tot 300 meter stijgen is onder normale kondities voldoende :)
Uitgaande van een gemiddelde stijgsnelheid van 4 meter/sekonde betekent dat dus een motorloopduur van 300/4 = 75 sekonde. Dus 2 starts per akkupack is waar ik van uit ga.

Alle getalletjes over de motorlooptijd en stijgsnelheid heb ik ontfutseld aan mijn Sky Assistant ;) De temperatuursensor die bij de SA hoort heb ik opnieuw bij Piotr besteld en die gaat mij binnenkort meer vertellen over de motortemperatuur.
En die starts trouwens gaan keer op keer beter, gisteren zelfs al twee maal zonder hulp van de elektronica :rolleyes:

Mogelijk vallen de getallen bij hogere temperaturen gunstiger uit! ? Het was van de week erg fris.

[edit]

Ik doel hiermee op de temperatuur van je accu's.

Laatst bewerkt:
Het Arno,
Lees met interesse je draad(je).Bij post 66 doe je kous over een lat oid.Hoe doe je dat,ik probeerde dat ook echter om erop te trekken wordt de diameter kleiner en blijft haken??grtz Bel10

Het Arno,
Lees met interesse je draad(je).Bij post 66 doe je kous over een lat oid.Hoe doe je dat,ik probeerde dat ook echter om erop te trekken wordt de diameter kleiner en blijft haken??grtz Bel10
Erover duwen (dan wordt de diameter groter), niet trekken (dan wordt de diameter juist kleiner).

Zit de lat er eenmaal helemaal in, dan 'uitrekken'/langer maken/trekken naar de uiteinden toe (diameter wil weer kleiner worden) dan komt het er mooi strak omheen te zitten.

Uiteraard wel eerst alle splinters en scherpe dingen wegschuren zodat je daar niet op blijft haken.
Ook scherpe hoeken afronden: straal 1 mm oid. (zeker igv. koolstof kous).

Dirk

Het zwaartepunt en de EWD.
Mede door het stab met het negatieve profiel is de EWD kleiner gekozen als normaal gebruikelijk. Is 1 1/2 graad ongeveer de norm, ben ik naar 1.15 graad gegaan. Berekeningen omtrent het zwp lieten een waarde van rond de 160 mm vkv.(voorkant vleugel) zien. Calculaties met FLZ en XFLR5 door Dirk gaven waardes die nog wat verder naar achteren lagen. Begonnen ben ik vandaag op de gecalculeerde 160 maar na de eerste voorzichtige bochten en en duikproef bleek dit te ver naar achteren. In fase's wat ballast verwijderd wat uiteindelijk een zwp oplevert van 157 mm vkv. waarbij het stab nagenoeg neutraal staat. Een goede basis dus om verder te gaan.
Hello Arno
Congratulations, fantastic project :D
Actually I convinced one of my buddies to follow you and build the 31 wings for the 26 fuselage he had bought.
Same foam-cores as you, build by KD-Modellbau.

Using Schwerpunkt52 my guesstimate is CG at 132mm and EWD 0,75 for at stabilityfactor of 12% (Much like your calculations in post #68 )

I realised today that LET and Paritech state CG at 90mm.. With different profiles, I know, but 90mm makes no sense in mind - on the other hand I would hate state 132mm if 90mm is what it takes.

Trying to read dutch, but 65 pages makes for at tired head 8O

Hope you will comment on this one..

Best regards from Denmark
Claus and Brian (builder)

Back