ASK-13 van APModels

Als je gaat voor de D-1207 Jan dan heb je er inderdaad weinig werk aan tenzij je nog iets extra's aan de cockpit wil gaan doen. En als jouw zwever een paar keer gevlogen heeft dan kan je hem nog altijd een andere kleur geven.
 
Jan, een hele goede keuze! Wit doet het in de lucht altijd goed, vind ik. En een rustig kleurenschema verveelt nooit (gek genoeg).

De 13 van Vielbrunn met de invasiestrepen vind ik ook niet mooi, maar was wel het antwoord op jouw vraag om een kleurenschema gebaseerd op een aluminium ondergrond....:)
 
Pavel (baas van APModels) zegt dat ze al een aantal van die Japanse variant naar hun Japanse importeur verscheept hebben.

Ik moet zeggen dat het wel wat heeft, zo'n knalrood ding.

Of zijn er bezwaren aan verbonden (slecht zichtbaar, wordt te warm, bekleding scheurt/zakt in in de zon, etc.etc.)


jan.
 
Mijn ervaring met rood is dat het (gek maar waar) aan de helling, verder weg vliegend, tegen een achtergrond van groene bomen/begroeide helling erg slecht zichtbaar is. Maar geel biijvoorbeeld is weer slecht zichtbaar tegen velden rijp graan (of al gemaaid). Daarom zoek ik het tegenwoordig vooral in tenminste twee verschillende en contrasterende kleuren, die elk minstens in een groot blok voorkomen. Zwarte en wit, Rood en geel, ...
Maar dit is uiteraard mede met mijn oog op helling-vliegen.
Hier in NL, tegen een blauwe of bewolkte hemel werkt rood en zwart erg goed (allebei zwart ...).
 
Laatst bewerkt:
Het is nog zo'n 5 weken wachten op de ASK-13 van Jan en af en toe lees ik wat over de ASK-13 en andere zwevers. Daardoor kwam ik dus dit stukje tegen en wat ik Jan en andere geïnteresseerden niet wil onthouden. Blijkt maar weer dat er zoveel mogelijk is met deze zwever als het gaat om kleurencombinaties maar ook zoiets als 'dakloos' vliegen. :)
 
Ja grappig, bij het zoeken naar een color scheme was ik een foto tegengekomen.
Overigens heb ik toch voor de witte met blauwe tipjes versie gekozen.


jan.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
 
Enkele ASK 13 indrukken vanuit Maubray.

upload_2018-3-1_9-6-56.jpeg


Maubray is een vliegveld ten zuiden van Doornik.
Ondergetekende heeft er leren zweefvliegen.
De lestoestellen bestaan uit twee ASK 13's en één ASK 21.
Ik heb op alle drie gevlogen.

upload_2018-3-1_9-9-46.jpeg


Zweefvliegen is een teamsport bij uitstek.
Hier Vlamingen en walen aan de slag.
Eendracht maakt macht.

upload_2018-3-1_9-11-24.jpeg


De toestellen zijn in Duitsland geregistreerd.
Di ten gevolge de strengere regelgeving in België.

upload_2018-3-1_9-12-14.jpeg


Een mooie kleursetting maar niet erg praktisch voor een schaalmodel.

upload_2018-3-1_9-13-35.jpeg


Het is genoegzaam bekend dat de geometrie (vleugel) van de ASK 13 resulteert in uitstekende vlieg prestaties.
Zowel real-scale als scale.
Vooral dit laatste.

upload_2018-3-1_9-14-56.jpeg


Het terrein ligt midden de natuur.
Het "foret de Flines" net op de grens (Frankrijk-Belgie).
De vlieghoogtes verschillen in beide landen.
Dit maakt dat je de hoogtemeter continu in de gaten dient te houden.

upload_2018-3-1_9-17-33.jpeg


Landing ASK 13 bij valavond.
 
Iemand een verklaring waarom de vleugels van de ASK 13 naar voor gericht zijn en wat het gevolg is voor het vlieggedrag ?
 
Omdat de ASK-13 een tweezitter is, en de meeste passagiers het niet overleven als ze die ligger door hun borstkast krijgen ... :confused:
Voorwaartse pijlstelling ontlast de tippen, minder gevoelig voor tipstall.
 
THX Dirk :) dat laatste moet ik onthouden , voor schaalmodel, minder tipwervels stroming meer naar de romp gericht ?
 
Heel veel (alle?) tweezitters hebben de achterste zitplaats tussen de vleugels. Op die manier heeft het gewicht op de achterste zitplaats nauwelijks effect heeft op het zwaartepunt. Wel zo prettig als je een tweezitter solo vliegt, dan zit het zwaartepunt toch nog binnen de limieten.
Bij houten vliegtuigen is dat niet zo gemakkelijk omdat er in de romp een hele stalen constructie nodig is om de vleugels op hun plek te houden en daar kan dus niemand zitten. Door de vleugels voorwaarts te pijlen zit de achterste vlieger toch ongeveer op het zwaartepunt. Bij een ASK 21 is die pijlstelling er bijvoorbeeld niet maar zit de achterste vlieger helemaal tussen de vleugelwortels (wat het uitzicht tamelijk beroerd maakt). Een Duo Discus heeft het weer wel, daar is het uitzicht van achteruit dus ook een stukje beter.
Tijdens het vliegen valt voorwaartse pijstelling vooral op door de slechtere richtingsstabiliteit. Zie http://zweefvliegopleiding.nl/5-3-stabiliteit
Verschil in gevoeligheid voor tipstall heb ik nooit bemerkt
 
Een ander punt waarbij rekening gehouden moet worden bij het ontwerp van een toestel met voorwaartse pijlstelling is de torsiestijfheid van de vleugel.
Wanneer je meer draagkracht vraagt zullen de tippen naar boven gaan maar in geval van pijlstelling ook een moment om de langsrichting van de vleugel geven.
Bij normale pijlstelling worden door dat moment de tippen wat ontlast hetgeen gunstig is voor sterkte en (mechanische)stabiliteit.
Bij negatieve pijlstelling zal de vleugeltip door torsie juist wat extra invalshoek krijgen, wat het leven moeilijk maakt.

De bovengenoemde Jet's met negatieve pijlstellng konden pas werkeljk worden gerealieerd toen deze in het super stijve carbon konden worden gebouwd.
 
Zo en weer thuis.

Leuk dat Hans filmpjes van de 13 gevonden heeft.

Hopelijk vliegt die van mij binnenkort beter (of stuur ik beter . . . ).

Vergroting afwijking door negatieve pijlvorm Tweezitters zoals bijvoorbeeld de ASK13 en de Duo Discus hebben een negatieve pijlvorm. Voor de richtingsstabiliteit is dit minder gunstig. Je ziet op de afbeelding dat na een verstoring naar rechts om de topas, de vleugels ongelijk in de aanstromende lucht staan. De rechter vleugel krijgt nu meer weerstand. De koerscorrectie moet nu dus volledig komen van het kielvlak. Er is dus een grotere kracht nodig van het kielvlak voor de correctie, dan bij een positieve pijlvorm.
Wij hadden vroeger een Blanik (300 cm, Otmar Huber, FMT), en die vloog als langs een lineaal . . .
s-l300.jpg

Nooit problemen gehad met de richtingsstabiliteit.

We gaan het allemaal tzt. zien.


jan.
 
In afwachting van de komst van de ASK-13 alvast servo's bij elkaar geharkt.

Ik heb bijna genoeg, alleen een passend servo voor het richtingsroer moet ik kopen.

Maar er is een probleempje.

Het leek me wel leuk om (om alle frustratie bij het programeeren van mixers etc. te omzeilen), de beroemde V-kabels van Merz te gebruiken voor de rempkleppen.

Alleen, daar had ik ooit een klein kastje/dingetje voor, om die V-kabes te programeren.

De voorloper van dit ding.

SM-9050.jpg


Heb ik dat ding ooit aan iemand verkocht?

Kan 'm nergens meer vinden . . .

Heeft iemand 'm?


jan.
 
Back
Top