ASK-13 van APModels

Naar gelang de spanwijdte afneemt zal de knik (hoek) ook minder zichtbaar worden

Bij elke spanwijdte is de hoek hetzelfde . . .

Het is absoluut geen constant chord wing!
upload_2018-4-17_14-7-6.png


(Let op mijn handtekening!)


jan.
 
Net even gekeken wat op jouw schaal de knik zou moeten doen en zijn, anders dan bij een rechte achterlijst. De tip zou dan zo'n 4 cm ingekort moeten worden om zo in verhouding redelijk overeen te moeten komen met de 1:1. Daarbij speelt de koorde van de tip van jouw ASK-13 ook een rol want is die koorde gelijk aan de 1:1? Dat is best wel veel en heeft qua uiterlijk van de vleugel dus best wel wat effect. Ik zeg niet dat het helemaal exact is maar het is een benadering.

Ik ben ook iemand die graag zoekt naar de verschillen maar het meeste plezier beleef je toch echt aan het vliegen met een redelijk goed ogend model.

Bij mijn eerde posting is 'Tapered' weggevallen en moet het een 'constant chord tapered outer' vleugel zijn. Wat verder schreef ik er nog wel tapered bij.

Jouw handtekening doet je recht aan. :)
 
Net even gekeken wat op jouw schaal de knik zou moeten doen en zijn, anders dan bij een rechte achterlijst. De tip zou dan zo'n 4 cm ingekort moeten worden om zo in verhouding redelijk overeen te moeten komen met de 1:1. Daarbij speelt de koorde van de tip van jouw ASK-13 ook een rol want is die koorde gelijk aan de 1:1? Dat is best wel veel en heeft qua uiterlijk van de vleugel dus best wel wat effect. Ik zeg niet dat het helemaal exact is maar het is een benadering.

Ik ben ook iemand die graag zoekt naar de verschillen maar het meeste plezier beleef je toch echt aan het vliegen met een redelijk goed ogend model.

Bij mijn eerde posting is 'Tapered' weggevallen en moet het een 'constant chord tapered outer' vleugel zijn. Wat verder schreef ik er nog wel tapered bij.

Jouw handtekening doet je recht aan. :)
 
Het origineel is ook geen 'constant chord tapered outer' vleugel, ook geen 'constant taper' vleugel, maar een om in het engels te blijven een 'dual tapered' ofwel 'double tapered' vleugel.
Een dubbel trapezium vleugel of tweevoudig verjongd in het nederlands.

De Pilatus B4 is wel een juist voorbeeld van een 'constant chord tapered outer' vleugel.
Pilatus B4.png
 
De heren bij APModels maken er wel een potje van, zeg!

Een week duurt hier drie keer zo lang als bij hen . . .

(Zal je zien, kom ik zo thuis, ligt 'ie er! :) )


jan.
 
Er is vandaag een pakje bezorgd! :banana:

Maar er was niemand thuis . . . :(

Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :)


jan.
 
Nou, dat mag je wel zeggen!

Dit is dus echt de aller, aller, allerlaatste keer dat ik een model bestel bij iemand, een firma, waarbij je er op moet vertrouwen dat wat je geleverd krijgt aan jouw standaarden voldoet.

Ik heb gisteravond even gekeken en . . . wel, zoals de Stones al zongen: mixed emotions.

De doos is werkelijk een aanfluiting; het is een wonder dat de zaken ongeschonden overgekomen zijn (lijkt het).

20180614_213850_1529048050218_resized.jpg


Bij het uitpakken bleken er allerlei 'Kleinteile' los in de doos rond te zwerven . . .

(Er zat wel van dat plakkende plastic-folie omheen, met de tekst 'FRAGILE' er op. Of dat nou helpt . . .)

Vervolgens de inhoud.

Excuus voor de slechte foto's; hopelijk binnenkort detailbeelden.

Stabilo: WAT een grote spleet!

20180614_214027_1529048052890_resized.jpg



Andere helft . . .

20180614_214030_1529048055264_resized.jpg



Romp lijkt okay.

20180614_214051_1529048058577_resized.jpg



20180614_214054_1529048065493_resized.jpg



20180614_214308_1529048063380_resized.jpg



Hier moet nog veel gebeuren . . .

20180614_214322_1529048060991_resized.jpg


Een paar dingen vallen op:
- mooie lichte romp
- bespanning zit er (geloof ik) mooi op

Een paar dingen die tegenvielen:
- gigantische spleet tussen stabilo en hoogte roer die ook nog eens niet overal even groot is (vgl. foto 2 en 3) :mad:. Dan is al bijna alle lol er af. Sorry, kan ik niks aan doen.
- gigantische spleet tussen vleugel en rolroeren
- deel van de decals nog niet aangebracht
- geen kap over het wiel heen
- vleugel is gewoon dichtgefolied, ik dacht eerst: zitter er wel rempkleppen in??? (Ik had verwacht dat bv. de klepjes voor de servoafdekking al gefolied en aangebracht waren)
- lakwerk: ook niet 100% netjes . . .

Ik dacht: die mannen (?) van APM halen even alles uit de kast, even een knallende entree maken op de Nederlandse markt.

Nee.

Had dus toch dit moeten kopen, en dan een wintertje zelf knutselen . . .

upload_2018-6-15_10-32-37.png


Nou, binnenkort maar eens zien wat we er van kunnen maken.

(Eerst de Strega, maar dat schiet gelukkig mooi op.)

Komt vast goed, en hij vliegt vast wel . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ok, hij is binnen Jan maar overmorgen vliegen zit er zeker niet in. Gezien de kwaliteit van de doos en hoe het verpakt was mag je inderdaad blij zijn dat deze kist onbeschadigd is aangekomen.
Die spleet tussen het hoogteroer en het stabilo is inderdaad veel te groot. Op de foto van hun website is eigenlijk ook te zien dat het hoogteroer daar ook niet echt netjes is gemonteerd (links). Het laatste wat je wil is alles weer gaan losmaken maar misschien kan je met weinig aanpassingen het wel aanzienlijk verbeteren. De rolroeren zou je eventueel met tape kunnen vastmaken i.p.v. scharnieren maar dat kan jij beter beoordelen dan ik. En wat de remkleppen betreft zijn die nu wel of niet aanwezig, ik zie ze niet?

Het niet vooraf aanbrengen van de Decals dat kan ik nog wel begrijpen tenzij je er om verzocht hebt om deze wel aan te brengen. Dit omdat sommige er voor zouden kunnen kiezen hun eigen Decals aan te brengen.

Rustig een plan maken hoe je het wil gaan aanpakken en dan komt het wel goed ook al is het meer werk dan dat jij had verwacht.
 
Spleet tussen het stabilo en het hoogteroer: is misschien op te lossen door er dunne balsa lijstjes tussen te lijmen.

Maar, het 'ergste' was ik nog vergeten: in ieder geval bij één vleugel, ligt de bovenzijde van het rolroer niet gelijk met de bovenzijde van de vleugel. Rolroer ligt zeker 1,5 mm lager . . . :mad:

Kon wel janken toen ik het zag . . .

Dat kun je toch niet leveren aan een klant? :hammer:

Wat schrijf je nou in zo'n geval (dit geval) richting de leverancier, behalve dat 'ie echt moet investeren in betere dozen?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Spleet tussen het stabilo en het hoogteroer: is misschien op te lossen door er dunne balsa lijstjes tussen te lijmen.

Maar, het 'ergste' was ik nog vergeten: in ieder geval bij één vleugel, ligt de bovenzijde van het rolroer niet gelijk met de bovenzijde van de vleugel. Rolroer ligt zeker 1,5 mm lager . . . :mad:

Dit is zeker niet de bedoeling zo'n verschil en je wilt al helemaal niet dat een rolroer hoger of lager ligt. Kijk ook eens of de vleugel volkomen recht is gebouwd Jan.


Wat schrijf je nou in zo'n geval (dit geval) richting de leverancier, behalve dat 'ie echt moet investeren in betere dozen?

In nette bewoording uitleggen dat je niet tevreden bent over de kwaliteit van de afwerking en dat jij je afvraagt hoe het mogelijk dat hij zo door de eindcontrole is gekomen en natuurlijk dat je een oplossing van hun verwacht van hun kant. Onderbouw het eventueel met foto's.
 
Niet geschoten is altijd mis Jan. Al zou je alleen het stabilo kunnen omruilen voor een beter exemplaar dan heb je al winst. Naar mijn mening moeten ze hier toch echt een andere bevestiging voor gaan bedenken.
 
Ik vrees dat hier wat own engineering aan te pas zal komen.

Nu, finaal komt dit wel goed.
Zeker een kist met potentieel.

 
Laatst bewerkt:
Gisteravond 21.18 heeft 'ie mijn mail gelezen.

Nog geen reactie.

Misschien moet ik 'm toch nog maar eens tevoorschijn halen, en eens in alle rust bekijken hoe en wat wel en niet precies . . .

(Was donderdagavond ZO teleurgesteld . . . )


jan.
 
Zo af en toe even kijken kan geen kwaad Jan en zoals @aurectar al schreef "Nu, finaal komt dit wel goed. Zeker een kist met potentieel.", ik ben het daar helemaal mee eens. Maar om eerlijk te zijn, ik zou wel eerst de reactie van hun (APModels) afwachten voordat je er aan gaat (ver)bouwen.
 
Heb net nog eens even rustig gelelen.

Het is nog erger dan ik dacht.

Ook het richtingsroer zit er helemaal scheef aan; en een ruderhorn van het richtingroer is afgebroken: zit er plm. 1,5 mm diep in . . .

Hoogteroeren zitten ook niet netjes gecentreerd aan het stabilo . . .

Beide ailerons zitten er scheef aan.

Lakwerk: geknoei.

Kortom: die gaat terug.

Is geen beginnen aan.

Maar ja, dan heeft hij het geld en het model . . .

Ben benieuwd.

Een paar plaatjes.

20180617_142827_1529240632022_resized.jpg



20180617_143547_1529240650975_resized.jpg


20180617_144105_1529240675796_resized.jpg



20180617_143941_1529240665136_resized.jpg


Zoals Aurectar zei: zeker een kist met potentieel.

Ik zag mij (in mijn naïviteit) echt al op het treffen in Roden met een puntgave ASK vliegen . . . :)

Eindeloos de belletjes uitdraaien . . . :)

Terijl iedereen er onderuitzakt, brilman blijft hangen . . . :)

Wat een deceptie.


jan.
 
Het is omdat het model nieuw wordt geleverd en daarom zou je ook kwaliteit mogen verwachten voor dat geld. Het is geen tweedehands model waarbij staat beschreven dat er wat onderhoud verricht moet worden. En ik ben van mening zeker als ze productie moeten maken dat ze dan op zijn minst met mallen zouden moeten werken om zo de scharnieren goed te bevestigen juist om te voorkomen dat ze scheef geplaatst worden.

Neemt niet weg dat het nog altijd een hele mooie zwever kan worden alleen met wat meer werk dan je eigenlijk had verwacht maar het is uiteindelijk wel op te lossen.
 
Ik heb net een mail met foto's naar Pavel gestuurd.

Ben benieuwd.

Neemt niet weg dat het nog altijd een hele mooie zwever kan worden alleen met wat meer werk dan je eigenlijk had verwacht maar het is uiteindelijk wel op te lossen.

Ik wacht nog op de reactie van Pavel, maar mochten er mensen zijn die hier iets moois van willen maken: van harte welkom.


jan.
 
Back
Top