ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Daar zit jouw denkfout dus. Door alleen de vleugel (meer) voorwaarts te pijlen verander je het neutraal-punt (gaat ook naar voren). Het is dan een compleet andere vliegtuigconfiguratie (staart is langer, neus is korter).
    Het enkele feit dat de vleugel een andere pijlstelling heeft, verandert de noodzakelijke ZW-positie niet.
    Maar als jij de vleugel naar voren brengt, ongeacht of je dat doet door alleen te pijlen (alleen tippen naar voren) of de hele vleugel zonder verandering in pijlstelling naar voren brengt zal de ZW-punts positie wel wijzigen, en dus de benodigde hoeveelheid lood.

    Daarentegen, als jij het neutraalpunt x cm naar voren plaatst, hetzij door pijlstelling of door de vleugel ongewijzigd naar voren te verplaatsen, zal het ZW-punt in beide gevallen evenveel moeten veranderen.
    Mijn conclusie: pijlstelling op zich verandert niets aan de positie van het ZW-punt, en dus de hoeveelheid benodigd lood ook niet.
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nou, denkfout . . . :confused:

    Je kunt het (de plaats waar de vleugels aan de romp vastzitten blijft hetzelfde) toch gewoon als gedachte-experiment zien?

    (Ik wel, in ieder geval. :))


    jan
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je zegt zelf: we willen geen ligger door het hoofd van de achterste piloot, én de piloot in het ZW-punt.
    Om dat te realiseren moét de wortel naar achteren en de tip naar voren (en n-punt ongewijzigd).
    en 'wel/geen achterste piloot maakt niet uit in het ZW-punt van de kist' betekent dus ook dat ZW-punt en neutraalpunt nit mogen veranderen.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Dat zei ik niet, dat zei Rick NL!

    Maar, ik denk dat we er wel uit zijn.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat kan ... maar dan heb je het over een andere kist ... :rolleyes:
    Zie deze post voor de randvoorwaarden ....
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, je hebt gelijk. Op de verkeerde post geklikt ... :(
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @flymax, Jan en Dirk zullen alleen (helaas) nooit van het uitzicht kunnen genieten als hun ASK 13 vliegwaardig is. ;)

    Maar als het gaat om het ZWP bij 1 op 1 zwevers en indirect zal het voor een modelzwever niet anders zijn dan is hier een korte uitleg te vinden. Maar RickNL heeft ooit goed uitgelegd in een draadje van Jan zelf over de aanschaf van zijn ASK13 wat de verschillen waren tussen de verschillende vleugels.

    Edit: Het draadje waar ik op doelde was dat @jan brilman een geschikte zwever zocht om te slepen maar via de zoekfunctie kan ik het topic effe niet vinden.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
    aurectar vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En afgezien van welke aerodynamische factoren: je zwaartepunt verplaatst door het aanbrengen of verplaatsen van gewicht op een bepaalde afstand van dat zwaartpunt. Of de vleugels nu naar voren of naar achteren wijzen heeft hier niets mee te maken. De verhouding gewicht wat je (ver)plaatst t.o.v. het totaal gewicht en de plaats t.o.v. het zwaartepunt zijn de enige factoren die hier effect op hebben
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Zo.

    Dit zou genoeg moeten zijn.

    20190106_223205_resized.jpg


    jan.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Dat potje humbrol verf is een mooie vergelijking! Succes.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hoop niet dat je alles nodig hebt. :bye:
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Daar ga je dus een ASK-13 omheen bouwen Jan? :)
     
    flymax en DirkSchipper vinden dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Probeer het, als het teveel was kun je na afloop heel makkelijk een stukje weg halen ... :D
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kwam deze tegen op Zweefportaal...als je ooit een nieuw kleurenschema zoekt....
    En als je nou niet vrolijk wordt weet ik het ook niet meer :)
     
    jve vindt dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Hé, allemaal nieuwe posts (en ik krijg GEEN notificaties . . . ).

    Het is met veel plezier dat ik kan mededelen dat het lijkt alsof het bouwdipje (nou, 'je' . . . ) achter de rug is. :)

    (Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar toch.)

    Gisteravond begonnen met het definitief aanbrengen en afstellen van stootstangen en servo's etc. van de rechtervleugel.

    Ging goed, had er weer plezier in. :)

    Komt goed.

    (Zelfs zonder dat filmpje gezien te hebben! Leuk, bedankt!)


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Dan hier maar eens vragen . . .

    Waar staat de tutorial maar weer, die beschrijft hoe je een pilotenhoofd/gezicht moet schilderen? :confused:


    jan.
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ja!

    Onderaan staat inderdaad het eea. over het schilderen van het hoofd/gezicht.

    (In eerste instantie dus niet ver genoeg naar beneden doorgescrold; dacht dat het alleen over de bouw van de body ging . . . :hammer: )

    (Of was er toch nog een, die alleen maar over schilderen ging? . . .)

    Anyway, bedankt!


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Eergisteravond de moed bij elkaar geharkt en de kist in de woonkamer opgebouwd (echt een ontzettende hekel aan . . .).

    20190320_205633_1553162568430_resized.jpg

    20190320_205647_1553162567595_resized.jpg


    20190320_205711_1553162566499_resized.jpg

    Toen geprobeerd om te kijken hoeveel lood er nog bij in moest: da's nog best lastig (wat voor apparaat gebruiken jullie daarvoor?).

    Bijna 400 gram!

    En toen het moment suprême: hoe zit het met de instelhoek van de beide vleugels?

    Daartoe het model op de kop in die grote rubberen modelstand gelegd, latjes over de vleugel, en daar de telefoon op . . .

    Nou . . .

    IMG-20190320-WA0007_1553162663320.jpg


    IMG-20190320-WA0008_1553162663513.jpg


    IMG-20190320-WA0009_1553162663733.jpg


    IMG-20190320-WA0010_1553162663159.jpg


    IMG-20190320-WA0011_1553162662847.jpg


    IMG-20190320-WA0012_1553162662994.jpg

    For what it's worth . . .

    Wat betekenen die waarden (-0,3 en -0,6) onder de streep?


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina