DirkSchipper
Forum veteraan
Daar zit jouw denkfout dus. Door alleen de vleugel (meer) voorwaarts te pijlen verander je het neutraal-punt (gaat ook naar voren). Het is dan een compleet andere vliegtuigconfiguratie (staart is langer, neus is korter).EN de plaats waar de vleugels aan de romp vastzitten blijft hetzelfde,
Het enkele feit dat de vleugel een andere pijlstelling heeft, verandert de noodzakelijke ZW-positie niet.
Maar als jij de vleugel naar voren brengt, ongeacht of je dat doet door alleen te pijlen (alleen tippen naar voren) of de hele vleugel zonder verandering in pijlstelling naar voren brengt zal de ZW-punts positie wel wijzigen, en dus de benodigde hoeveelheid lood.
Daarentegen, als jij het neutraalpunt x cm naar voren plaatst, hetzij door pijlstelling of door de vleugel ongewijzigd naar voren te verplaatsen, zal het ZW-punt in beide gevallen evenveel moeten veranderen.
Mijn conclusie: pijlstelling op zich verandert niets aan de positie van het ZW-punt, en dus de hoeveelheid benodigd lood ook niet.