Tipstall krijg je door met te lage snelheid een schuivende bocht te vliegen. Of door een verkeerd ontworpen vleugel. Niet door 0,5 graden meer of minder instelhoekverschil.
Door met een achterlijk zwaartepunt en heel klein instelhoekverschil te vliegen kun je wel heel gemakkelijk ongemerkt te langzaam vliegen en dus overtrekken. Maar dat komt door je lage snelheid, niet door het instelhoekverschil.
Overigens; er is helemaal geen "correct"zwaartepunt of instelhoekverschil.
Zwaartepunt, instelhoekverschil en snelheid horen bij elkaar. In de lucht kun je niks veranderen aan het instelhoekverschil (dus de positie van je stabilo op de romp) of je zwaartepunt, je hebt alleen je trim om het instelhoekverschil iets te veranderen. Als je sneller wilt vliegen trim je omlaag. Dat is hetzelfde als instelhoekverschil verkleinen. Als je langzamer wilt trim je omhoog, ofwel je vergroot het instelhoekverschil.
Dus nogmaals, het is echt onzinnig het op 0,1 graad uit te rekenen of je zwaartepunt op de mm uit te meten. Want als je iets harder of langzamer wilt vliegen klopt het toch niet meer.
Wat Serge al zei, vliegbare situatie bouwen en hop gaan vliegen.