ASK-13 van APModels

Waar heb je zo'n hekel aan? Aan het opbouwen van een model (dan wordt het tijd voor een andere hobby....) of een vliegtuig in de kamer? Een nieuw model zo opbouwen is toch juist prachtig!

Leg je die latjes nu gewoon op de vleugel? Dan meet je de helling van de achterzijde van het profiel, niet de instelhoek van de vleugel. Voor het meten van het instelhoekverschil moet je de koordes van de vleugel en het stabilo nemen. De koorde is de lijn tussen de vleugelneus (voorste punt) en de achterlijst, dus de langste lijn die je door het profiel zou kunnen trekken. Als je een latje zo op de vleugel legt ben je een hele andere lijn aan het meten die niets zegt over de vliegeigenschappen straks.
 
Op m'n telefoon gebruik ik deze.
Maar ik heb onlangs dit gekocht.

En die is nog veeeeel handiger, omdat je hem voor een bepaalde hoek (bv. vleugel) kunt 'nullen'.
Vervolgens verplaats je hem naar het stabilo, en dan geeft hij direct het instelhoekverschil

Monteren op een wasknijper (met een fijn soort klittenband), dan op een (rol)roer knijpen, en programmeren maar 15 gr omhoog, 10 gr omlaag.
En op naar de andere kant ...

IE DÉ AAAL !!!
 
Ik zou nooit een telefoon appje gebruiken, dan eerder een gewone waterpas, maar waarom niet het bekende excel-sheet?

Hoef je je kist ook niet ondersteboven te leggen of wat dan ook. Gewoon kist op de tafel, neus en achterlijsten meten en klaar
 
IMG_20190312_202442.jpg
En klaar
 
En die sheet die Lyckele noemde, dat is de makkelijkste volgens mij.
Die sheet werkt goed. Zonder meer. Maar toch blijft het lastig om op de profielneuzen exact het eindpunt van de koordelijn aan te geven. Je zit er makkelijk 1 mm naast. En dat scheelt al gauw tot 0,5 graad ...
Dat tooltje waar ik mee kwam is zo ontzettend simpel:
- monteren op de vleugel
- nul drukken
- monteren op stabilo
- aflezen

Bovendien, wat ik al uitlegde:
- met een knijper o.i.d. op een roer klemmen
- roer in de nulstand: meter op nul drukken
- op zender roer laten uitslaan op x graden
- op zender roer andere kant op laten bewegen: aflezen en gelijk/op de goede waarde programmeren.
Herhaal aan de andere kant, en je hebt perfect symmetrische uitslagen.

En ... voor nog geen tientje ...
 
Je zit er makkelijk 1 mm naast. En dat scheelt al gauw tot 0,5 graad ...
Dat valt nog wel mee. Bij mij Ka8 (vergelijkbare afmetingen met de 13 van Jan) scheelt een mm 0,17 graden.
Een v-vormige uitsparing tegen de neuslijst drukken lijkt me vergelijkbare meetfouten opleveren.

Los van dat alles; een marge van een halve graad is naar mijn idee voor zo'n model totaal onbelangrijk. Je kunt er ook té moeilijk over doen. Immers, als je je hoogteroer een mm hoger of lager trimt heb je al een groter verschil. Maar dat is hoe ik er over denk :)
 
Die V vorm is juist exact hart V is hart radius neus lijst. En ook eindlijst. Als je cg klopt en je instelhoek verschillen ook staat je hoogteroer exact neutraal . Cg en instelhoek verschil is op dit soort toestellen vaak ook een gevoel kwestie. Ik persoonlijk hou hier graag een klein verschil in. Behalve bij tweeassers dan mag het wat groter en cg wat voordelijk. Ik zeg vliegen en kijken wat hij doet. Een toestel invliegen kan een paar weken duren voordat alles naar je gevoel klopt . Op de werkbank kun je enkel een vliegbare situatie creëeren . In de lucht finetunen .
 
Die V vorm is juist exact hart V is hart radius neus lijst. En ook eindlijst.
Niet helemaal. zie de afbeelding hieronder.
De zwarte doorgetrokken lijn is de koordelijn, de 'stippellijnen' tegen de profielneus, 45 gr omhoog en omlaag, zijn de lijnen die horen bij de foto die ik eerder gepost heb. Die twee lijnen staan 45 gr tov. die schuiflineaal en koordelijn. Je ziet dat het hart van die V iets boven de koorde-lijn uitkomt. Je meet daardoor 0,1 gr fout.

De twee blauwe doorgetrokken lijnen staan haaks op elkaar, maar niet 45 gr op de koordelijn (3,5 gr verdraaid, dus 48,5 en 41,5 graden).

Deze verdraaiing is niet constant maar varieert met de dikte en welving van het profiel.
Het profiel uit dit voorbeeld is 12,6% dik met een welving van 2,3%.

EWD-foutmeting.PNG
 
Maar Dirk...jij moet toch ook toegeven dat 0,1graad fout meten op een dergelijke kist volkomen binnen alle marges valt en geen enkel probleem is
 
Los van dat alles; een marge van een halve graad is naar mijn idee voor zo'n model totaal onbelangrijk. Je kunt er ook té moeilijk over doen. Immers, als je je hoogteroer een mm hoger of lager trimt heb je al een groter verschil. Maar dat is hoe ik er over denk :)
Ik vind een halve graad teveel. Als je het advies krijgt om een instelhoekverschil van 1,75 gr te maken, en het wordt 2,25 gr. kan je dat een vervelende tipstall opleveren in de laatste bocht voor de landing .... (mij ooit overkomen).
 
Back
Top