ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heel blij! :thumbsup:

    (Ik krijg wel vaker het verwijt dat ik in z'n algemeenheid wel eens wat vrolijker mag kijken . . .)

    Komt in dit geval waarschijnlijk door de aanblik van die lelijke onderkant van dat richtingsroer. :mad:


    Okay, en dat is dus Gert-Jan! . . . Nou ja zeg . . . :confused:

    Bedankt!

    Voor de fraaie foto's en het ophelderen van een mysterie!


    jan.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat verwijt ken ik..... Mijn neutrale blik is ook vrij nors, zeker als ik geconcentreerd ben kan ik boos kijken. Als je maar blij bent!

    Mocht je de foto's in volle resolutie willen hebben moet je me je email adres even sturen in een pb, dan stuur ik ze per wetransfer.
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik was ook nog even wezen kijken met m'n zoontje, maar mij ging het niet veel anders. Ik herkende alleen Avatar Dirk met z'n pas gerepareerde zwever en verder zat ik ook te denken, wie is nou wie :weetnie:

    Volgens mij ben ik ook aan GJVO voorbij gelopen ;-).

    Mooi om te zien hoe de vaart er bij iedereen in zat. De een naar de ander ging omhoog. Mooi gezicht, maar m'n BOT heeft geen sleep aak dus die mocht helaas niet tevoorschijn getoverd worden.. Misschien bij een RES oid een keer.

    Anyways fijn dat je zwever het zo goed doet Dirk! Mooi apparaat, veel vlieg plezier ermee..
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    fijn dat je zwever het zo goed doet Dirk!

    Ja, die van Dirk vliegt ook goed.

    :hammer:


    Gisteravond ook nog even de vleugels op de weegschaal gelegd.

    20190406_222201_1554585086659_resized.jpg

    Resultaat:

    upload_2019-4-7_12-46-36.png

    Rechtervleugel is aan de tip aanzienlijk zwaarder dan links . . .

    Doet mij het meest aan een rotte kies denken . . .

    20190406_230239_1554585087744_resized.jpg


    Zo dan maar doen dan?

    20190406_225755_1554585089776_resized.jpg

    Waar is de Dremel met slijpschijf?!


    jan.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dan je.
    Waarom die emoticon? Die ASK-13 van jou gaat ook goed vliegen, toch?!!!

    5% gewichtsverschil maar. Niets aan doen! Merk je niks van.

    Ja, mij ook. Diep in dremelen ( (bijna) helemaal door).
    En dan een 1,5mm triplex erin, met aan beide kanten een stukje 160 grams glas erop.
    Dat aanschuren en met epoxy in de spleet lijmen. Dat overleeft een bom-aanslag. ;-)
    Enne ... controleer alle andere roerhoorns ook even.
    ZEKER die van het Ho-roer!!!
    Sloop ze er anders uit en vervang ze, zodat je zeker weet dat het goed zit!


    En dan kun je meteen de aansturing op de goede plek zetten, stuurt hij symmetrisch omdat het koppelpunt dan ook haaks op de nulstand staat (gezien vanuit de scharnier-as)
    [​IMG]
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Haha, sorry Jan de spellingcontrole sloeg op hol ;-)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, ik zou niet de Dremel pakken maar gewoon aan de onderkant van de romp een sleetje maken van messingstrip of eventueel 1,5mm verenstaal.
    Je moet zorgen dat bij de start en de landing het kielvlak de grond niet kan raken.
    Dus als je de neus een graad of 30 optilt dat je je richtingroer nog vrij van de grond hebt.
    Dan hoef je helemaal niets te slijpen of moelijke aanpassingen te doen.
    Bij een boeing of airbus zit er ook een blok staal aan de achterkant zodat als het vliegtuig roteert de romp niet beschadigd word.

    Als hevel voor het richtingroer kan je ook een M3 of M4 boutje nemen, plat maken aan het einde en er dan een gaatje in boren waar de kwiklink in komt..
    En dan door en door inlijmen.
    Zo zit dat ook bij de grote vol gfk bakken en dat gaat vrijwel nooit los.
    En dan wel met 24 uurs epoxy inlijmen of UHU Endfest, de groene.

    En Q... ik heb geen idee hoe jij eruit ziet.
    Volgende meeting dan maar.
    Hopelijk heb ik dan een kist bij me.
    En die foto van mij, jeetje, ik krijg grijze haren.
    Komt allemaal door de zorgen die ik me maakte over Jan zijn ASK...

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Waarom die emoticon?
    Omdat jij Dirk bent en ik jan. Ik neem aan dat hij mij bedoelde (gezien het draadje waarin het gepost werd . . . )


    Die ASK-13 van jou gaat ook goed vliegen, toch?!!!
    Eigenlijk deed 'ie dat al . . .


    jan.
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Congrats.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zo . . .

    Even de slijpschijf en de zaag erin:

    20190407_184120_resized.jpg

    Zie nu dus pas :hammer:dat, als we dan toch bezig zijn, die onderkant nog iets verder omhoog moet lopen!

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Drastische maatregel.
    Hier een 3-view van de ASK13.
    De echte staat in Nijmegen las ik.
    Als je even de hoek opmeet die het richtingroer maakt dan kan je het exact namaken.
    Ik denk dat hij nog ietsje schuiner omhoog moet naar de achterkant toe.

    [​IMG]
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maak hem niet te schuin anders heb je straks een erg slap richtingsroer.
    Onderin is hij lekker dik.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik maak hem schaal. :)

    20190407_232524_resized.jpg

    Lijntje loopt onder 11 graad omhoog.

    2 mm hard-balsa afdekking er op: komt goed.

    De opening voor de nieuwe ruderhorn is reeds zichtbaar. :)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
    ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij vliegt er niet één full scale ASK-13 met een blok MDF aan z'n ri-roer! :confused::D
     
    ISOLA2 en toostbeek vinden dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Wat is het totaalgewicht van je ASK13 ?
    Vleugelbelasting ?
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er netjes uit zo Jan.
    Ik ben wel benieuwd naar het vlieggedrag nu we het nog wat verder naar achter hebben gebracht.
    Probeer eerst op hoogte een rustige overtrek te doen zowel met als zonder spoilers.
    Dan verrast hij je niet met de landing.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Gewicht: bijna 4.200 gram, ongeveer 65 dm2 (alleen de vleugels): reken maar uit . . .

    (Bijna 65 gr/dm2.)

    Maar, er gaat nog wat lood uit!


    Ik kwam er gisteren achter dat de stootstangen van 4 mm carbon wat aan de dunne kant zijn; met een beetje moeite (druk) buig je ze bol. :mad:

    Trekken is natuurlijk geen probleem (= down geven), maar up is in noodgevallen natuurlijk ook wel handig. :)

    Die gaan we dus vervangen.


    jan.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Spantje halverwege waar ze doorheen lopen?
    Opbouwen uit 2 helften, of zou je zo'n spant over de kwiklinks heen kunnen aanbrengen?

    Edit:
    Als ze inderdaad al door een buitenhuls lopen, zoals GJVO hieronder stelt, dan volstaat een latje/plankje van links naar rechts tegen de rompzijkant en onder tegen die buitenkabel aan, en vastlijmen aan romp en buitenkabel.
    Enne ... voor toegang in kleine ruimtes 'gebruik' ik altijd de handjes en armpjes van mijn liefste echtgenote ... :D
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tsja . . .

    Dan moet je hier plm. 40 cm achter het hoofdspant gaan knoeien.

    20190409_082715_resized.jpg

    In twee helften, eerst de ene . . .

    Ik kan het eens proberen.


    jan.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het zijn buisjes waar de stootstangen doorheen lopen?
    Dan hoef je niet eens een spantje te maken maar als je een latje van de romp naar het buisje verlijmd (met endfest) dan is het al prima.
    Eventueel een horizontaal balsa balkje waar de buisjes op rusten en dan verlijmen.
    Als het maar ondersteund word zodat het niet kan buigen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina