ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, de ASK is zeker vriendelijk want de V-stelling is behoorlijk, het profiel is niet extreem en de vliegsnelheid is ook minimaal.
    En wat je zegt, je moet het model eigen maken.
    Elke piloot heeft zijn eigen gevoel en dingetjes.
    Er zijn niet veel mensen die de modellen vliegen met de afstellingen zoals ik het het liefst heb.
    Alleen Gerben en ik kunnen met elkaars modellen overweg en ik kwam er laatst achter dat Rene (E-speedbuff) ook ongeveer die afstelling heeft.
    Altijd erg achterlijk zwaartepunt, weinig expo en zeer gevoelig op de knuppels.
    Vaak als ik iemand anders zijn model pak dan is het zo sompig en traag.
    En zo heeft iedereen zijn voorkeur.
    Daar kom je alleen maar achter door veel met hetzelfde model te vliegen en blijven experimenteren en testen wat voor jou maar ook voor het model, het beste is.

    GJ
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Precies GJVO, en dat is wat Jan ook moet doen, veel en regelmatig vliegen want wij hebben het nu voornamelijk over de theorie en waar Jan ook veel van kan leren maar zolang er niks door de lucht zweeft voelt Jan zich ook niet zo vrij als een vogel. :)
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Als ik begin staan de servo's uiteraard gecentreerd, en de uitsagen naar beide kanten op 100%.

    Dan roeren aansluiten, uitslagen op de zender naar 50% terugzetten, en dan maar eens rustig verhogen . . .

    Uiteindelijk kom ik altijd wel ergens rond de 100% uit.

    Ja, die laatse paar % . . .

    Valt nog veeeeeeel meer over te zeggen

    Ik dacht dat dat met de moderne servo's toch richting een paar duizend stappen ging?

    Max meldt zich vast wel, en anders vraag ik 'm even.


    jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maakt niet uit wat de resolutie van de servo is.
    Zaak is dat je altijd uitgaat van de mechanische uitslagen en niet van instellingen op de zender.
    Bij een Jeti zijn de servouitslagen nog groter dus dan zou je misschien teruggaan naar 30% van de mechanische weg terwijl dat 100% moet zijn.
    Denk eens aan autorijden.
    Je maximale stuuruitslag is nu 1,5 slag naar links en 1,5 slag naar rechts.
    Stel je maakt dat 0,5 slag naar links en een halve slag naar rechts.
    Dan zou het toch wel erg slingerend rijden op de snelweg als je ook in hetzelfde straatje wil kunnen keren.
    Dat is dus exact wat er gebeurt als je de servo-uitslag electronisch gaat beperken in de zender.
    GJ
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik was een paar dagen weg voor mijn werk, maar bij deze:

    De roerdifferentiatie is mijns inziens voldoende, hiervoor kijk je n.l. Naar het inzetten van een bocht. Tijdens het vliegen van een bocht is dit niet relevant omdat de roeren nagenoeg in het midden staan. Tegensturen met de rolroeren doe ik vooral om de binnenste tip, die immers minder voorwaartse snelheid heeft, iets meer lift te geven. De uitslag van het hoogteroer naar boven was wel erg marginaal. Eigenlijk vloog ik de bochten continue met de knuppel volledig naar achteren. Jan heeft dit ook gezien, dus we waren het snel eens dat die uitslag groter moet. Dat zou ik echt als eerste stap doen, en dan opnieuw bochten vliegen, en ook kijken hoeveel er nodig is om een vrille in te zetten. Verder vloog de. ASK-13 nog wat snel, wat er op duidt dat het zwaartepunt echt nog wel wat naar achteren kan.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    We kunnen ook een keertje tussentijds afspreken hoor! Een middagje gastvliegen hoeft geen probleem te zijn!

    Max
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    De bochten zagen er gewoon goed uit dus aan de roerdifferentiatie daar hoeft Jan inderdaad niks aan te wijzigen.

    Maar wat is jouw mening over het rolroer effect van de ASK 13, Jan vloog de ASK 13 al vrij snel in een neerwaartse spiraal. Een reden kan zijn dat de uitslag van het hoogteroer te klein was maar ook dat Jan nog even aan de kist moet wennen qua besturing. :)
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De k13 is beslist niet gevoelig op de rolroeren.overigens stuur ik wel met richting mee, ook al heeft Jan daar geen mixer voor ingesteld. Dus ik denk dat de oplossing meer ligt in de hoogteroeruitslag en het zwp langzaam nog iets naar achteren.....
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Adviseert Pavel, lijkt inderdaad niet veel.

    Kunnen we vergroten. :)


    jan.
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik zou het ook niet met een mixer oplossen want Jan moet eigenlijk leren dat hij zelf ook voor mixer kan spelen. :)
     
    Jonkje en aurectar vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je het zwaartepunt verder naar achteren gaat brengen dan wordt ie ook al wat gevoeliger op hoogte.
    Ik zou niet 2 dingen tegelijk gaan veranderen.
    Dus ik zou eerst, wat al eerder besproken is, zorgen dat de uitslagen mechanisch allemaal goed zijn en op de zender op 100% staan, dan het zwaartepunt wat naar achter brengen en kijken hoe het vliegt.
    En pas daarna de uitslagen vergroten, mocht dat nodig zijn.
    Dus Jan, werk aan de winkel...


    GJ
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Expo(nentieel) noemen ze dat. Ik vlieg tegenwoordig met HEEL VEEL expo. 50% - 60% zomaar ...
    Waarom?
    Het vliegen van goed gedoseerde bochtenis een heel subtiel samenspel van hoogte, rol en richting. Iets teveel of te weinig van een van die drie en je blijft corrigeren. En dat resulteert toch altijd weer in minder perfect cirkelen. Dus kleine uitslagen rpndom het nulpunt.
    Aan de andere kant, grote uitslagen heb je soms nodig, en bij de landing (als je langzamer vliegt en de reacties minder direct zijn). Dus grote uitslagen moeten mogelijk blijven.
    De oplossing daarvoor is dus de goede hoeveelheid expo.

    Daarnaast gebruik ik altijd combi (ro-roer gaat mee met rolroer). Maar ook dat moet je goed instellen. Gewoonlijk laten we de rolroeren naar beneden de halve uitslag maken tov. naar boven. Dat verschil maak ik kleiner:100% naar boven, 75%-70% naar beneden. En dan tijdens hrt vliegen de grootte van de ri-roer uitslag afstellen. Hoe? Zoveel dat je bij korte (1 sec) gote roluitslag de kist niet ziet gieren.

    Sent from my P8_Mini using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    JAAAA !!!

    Sent from my P8_Mini using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dirk, vind je zoveel expo niet vreselijk sompig vliegen?
    Ik heb bij meer dan 25% expo altijd het gevoel dat het model niet aan mijn knuppel hangt, net of in in een spons sta te roeren.

    En jij mixt richting met rol met de zender.
    Ik vind dat je dat eigenlijk handmatig moet sturen, helemaal als je zoals Jan het weer op moet pakken.
    Of ben ik nu heel erg conservatief?

    GJ
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het leek mij zaterdag eerder andersom. De uitslag naar boven was erg klein
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gert-Jan, dit lijkt me een tegenstrijdig advies. Door de roeruitslagen mechanisch te verbeteren zal de uitslag naar boven ook toenemen (en wat mij betreft ook nodig). Dus toch beginnen met de roeruitslagen. Daarna kunnen we het vlieggedrag nog verbeteren door het zwp langzaam (dus in stapjes) naar achteren te brengen.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Met sompig vliegen kan men ook iets 'subtieler' vliegen bedoelen. :)

    Toen ik weer ging vliegen met een nieuwe zender was ik nog niet gewend aan de weerstand van de stuurknuppel en dat resulteerde in veel te grote uitslagen. Ik heb toen even met wat expo gevlogen maar later heb ik die weer uitgeschakeld toen het 'fingerspitzengefühl' weer terug kwam.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik bedoelde (dat zou ik doen) mechanisch alles in orde brengen en dan de gelijke uitslagen nemen die je al had.
    En dan het CG naar achteren.
    Als je meteen de uitslagen gaat vergroten dan wordt ie weer wat gevoeliger als je daarna het zwaartepunt naar achteren brengt en nu weet je hoe hij vloog.
    Tuurlijk kan het ook andersom maar zelf zou ik dus dezelfde uitslagen met een achterlijker zwaartepunt doen.

    Persoonlijk vind ik meer expo juist minder subtiel omdat ik dan niet het gevoel heb dat de kist aan mijn knuppels hangt.
    En dan met een extreem achterlijk zwaartepunt en kleine uitslagen.
    Je ziet dan elk beetje thermiek en door de kleine uitslagen is hij ook efficienter.
    Ik stuur met de duimen en niet met de vingers, dat zal ook kunnen schelen maar Gerben vliegt wel met de vingers en die heeft het exact zo.
    Het is een kwestie van smaak en gewenning.
    Met veel expo heb ik het idee dat ik in een kop dikke erwtensoep sta te roeren.

    GJ
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL. Als hij te traag reageert moet je grotere uitslagen maken! ;-)
    Serieus:
    Met minder dat 25% expo kreeg ik het niet voor elkaar om bij het thermieken dat kleine beetje tegenstuur dat nodig is zo te doseren dat ik met één continue uitslag m'n rondjes netjes kon draaien. Daarom!

    Het negatieve haakeffect kun je op 2 manieren tegengaan:
    - differentiatie : het neergaande rolroer krijgt een flink kleinere uitslag dan het omhoog gaande (100% tegen 50%, tot wel 100% tegen 30%)
    - Combi : veel minder differentiatie, en het haakeffect compenseren met richtingroer.
    Phillip Kolp heeft daarover ooit eens een lezing gegeven i.h.k.v. optimalisatie van wedstrijdmodellen. Ik heb dat eens uitgeprobeerd, en ik vond het een zeer positieve verbetering.
    Het effect van een rolroeruitslag wordt flink groter, en dus kunnen de uitslgen kleiner.

    Ik begin bij het instellen van een kist nu met 100%-50% (soms wordt dat iets anders na flink wat testvluchten, 100%-40% of 100%-60%), en de ri-roer uitslag zet ik op een kwart van de mogelijke uitslag.
    Vervolgens ga ik testen tijdens het vliegen:
    - vlieg horizontaal boven je, gewoon rechtuit zweven
    - geef een korte grote uitslag op rol van ± 1 sec. Dan de andere kant op.
    Herhaal dat een paar keer, en kijk wat je model doet.
    - giert hij mee dan moet er minder uitslag van het ri-roer, of minder differentiatie
    - giert hij de verkeerde kant op (negatief haken) dan meer ri-roer of meer differentiatie

    Het is niet voor elke kist hetzelfde. Het haakeffect wordt sowieso al groter naarmate de slankheid toeneemt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg met normaal 25 à 30% expo, nauwkeurig genoeg rond de middenstand en niet té extreem bij volle uitslag.
    Twee uitzonderingen:
    1. De alula vlieg ik op hoogte met rond de 60% expo zodat ondanks het heel achterlijke zwp toch nog voldoende bestuurbaarheid overblijft, en met volle uitslag kan ik hem goed overtrekken wat bij het landen op de helling vaak nodig is om hem naar beneden te krijgen.

    2. Op 3 assers op de helling gebruik ik op richting heel veel expo. Dit om ongewenste richting-stuuruitslagen bij hoog-laag te vermijden (mode1).
    Ik stuur normalerwijze richting niet met de hand behalve in stall turns of zo. Wel heb ik weinig differentieel op mijn rolroeren en stuur richting bij via een mixer, dit om het negarieve giermoment van de rolroeren te compenseren. Juist zoals Phillip Kolb beschrijft in zijn lezing die Dirk hierboven ook aanhaalt.
     

Deel Deze Pagina