ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Jan, wat jij ook nog zou kunnen doen is bij een volgende vlucht testen of de ASK 13 zelf corrigerend is. Met andere woorden, als je de knuppels los laat in een te scherpe bocht kijken of de ASK 13 dan overgaat in een stabiele vlucht of dat de bocht zich doorzet en jij hem daar zelf uit moet sturen.

    Het kost nog al niet wat hoogte en zo iets wil je natuurlijk niet vlak bij de grond hebben dus Jan, zolang jij het draaien van die bochten niet goed onder controle hebt alleen gaan vliegen met iemand die de zender van jou kan over nemen.
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Uiteraard . . . :)

    Maar, goed idee, om eens te kijken hoe kritisch hij is. :thumbsup:


    jan.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, wat mij betreft val je toch echt onder beginner, sorry.
    Maar dat is geen schande, ik voelde me na 2,5 jaar niet vliegen hetzelfde.

    Wat Hans schrijft klopt, kijken of ie zelf corrigeert.
    Je controleert daarmee ook meteen de trimmingen en ook een beetje het zwaartepunt.
    Wat wij deden bij mensen die de eerste of 2e les kregen en steeds stonden te roeren was gewoon voordoen dat je niet hoeft te sturen.
    Wat ik al schreef, de zender op de grond leggen en dan het model van links naar rechts laten vliegen in een rechte lijn.
    Laten zien dat het vliegtuig zelf wel weet dat hij kan vliegen, alleen moet de piloot het nog leren.

    Ik denk dat de ASK zelfcorrigerend is.
    Dus als je hem een bocht instuurt en alles loslaat hij gewoon weer redelijk horizontaal terugkomt.
    En controleer dan ook of er echt geen mixer aanstaat.
    Het kan ook nog zijn dat de differentiatie niet goed staat, dat is naar de onderste vleugel toestuurt, dus eigenlijk om die tip heen wil draaien.
    Het naar bovengaande rolroer (dus die de vleugelhelft naar beneden drukt) heeft dan een te grote uitslag.
    Je kan daar wat mee spelen.

    GJ
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Die punten die jij opnoemt @GJVO O zijn zeer zeker van belang maar zoals Max de ASK 13 bestuurde en er mee draaide leek het er op dat het met de differentiatie wel goed zat. Ik zat er eerder aan te denken om misschien de uitslagen van het rolroer iets te verkleinen maar Max kan dat beter beoordelen dan ik dat kan want hij vloog de ASK 13.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Is het ooit voorgekomen dat iemand aan het vliegen was en na de landing zei: "Krijg nou wat! De roeren gaan samen tegelijk heen en weer, helemaal vanzelf! Hoe kan dat nou?"


    jan.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat heb ik wel eens meegemaakt.
    Was een Multiplex zender en de man had ergens een mixer geactiveerd zonder dat hij het wist.

    Dus altijd controleren.

    GJ
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als dit bij jou zou gebeuren Jan, dat de roeren tegelijk bewegen terwijl er geen mixer is geactiveerd, dan zou ik maar een stevig gesprek gaan voeren met jouw piloot die in de ASK 13 zit. :)
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    :rofl:

    Maar de grote vraag (aan GJ) is natuurlijk: Zie jij mij daarvoor aan?

    Dat zal toch niet???

    ;)


    jan
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, gewetensvraag.
    Ik moet bekennen dat ik je niet echt ken, ja van gezicht en van af en toe ontmoeten.
    Maar eerlijk gezegd, als ik soms dingen lees, dan zou ik denken dat het zou kunnen en dan ben ik echt eerlijk.
    Maar gezien de theoretische benadering waarmee je alles doet kan het ook weer niet.
    En soms hoef je het zelf ook niet te weten he, er zijn zenders die als je een bepaald programma opent ze automatisch de mixers erin zetten.
    Ik heb heli's gevlogen, als je daar de zender op heli zette dan gingen alle toeters en bellen aan en die moest je allemaal uitzetten of instellen.

    GJ
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @jan, ik weet niet hoeveel stuurbeweging jij gaf met de stuurknuppels maar soms kan een kleine stuurbeweging al voor grote uitslagen zorgen waardoor je al gauw het model overstuurd. Een geoefende piloot zal zich redelijk snel gaan aanpassen maar de wat minder ervaren vlieger met een voor hem nog eens een nieuw model moet zich dat nog eerst aanleren. Daarom roept iedereen dat eerst veel vliegen met hetzelfde model een must is omdat je zo door stuurfouten en zijn vliegeigenschappen leert wat het model doet.

    Niemand heeft dezelfde eigenschappen als het gaat om het besturen maar misschien is dit een mogelijkheid?

    Met de huidige zenders kan je het softwarematig zo instellen dat bij de eerste stuurbeweging met de stuurknuppel de beweging van de servo's wat langzaam gaat (langzamere uitslag op het rolroer) en naar gelang je meer uitslag geeft met de knuppel dat dan de rolroeruitslag flink toeneemt zodat je de volledige uitslag behoudt. Het model zal daardoor wat slomer de bochten ingaan en voor jou is dit misschien iets prettiger sturen?
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zeg dat je naar links 100% en naar rechts 100% uitslag met de knuppel kunt geven.

    Dan beweeg ik (rolroer en links-rechts) de knuppel 15, 20, 25% maximaal.

    Dan weet je nog niks, maar ik houd de door AP aanbevolen waarden aan:

    Einstellwerte:
    Schwerpunkt: 35 – 45 mm direkt an der Flügelwurzel am Rumpf gemessen
    EWD: 2 – 2,5 Grad
    Seitenruder: 60 – 80 mm beidseitig
    Höhenruder: 20 mm nach oben, 15 mm nach unten
    Querruder: 20mm nach oben, 10 mm nach unten
    Alle Ausschläge an der größten Rudertiefe gemessen


    Langzaam . . . Niet evenredig met. ;)

    Je bedoelt wat men wel 'expo' noemt! :)

    Nee.

    Zit er wel op, maar gebruik ik niet.


    jan.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Klopt men noemt dit 'EXPO' maar in mijn zender staat dit onder 'D/R EXP'.

    Prima dat je de waardes aanhoud van AP maar bij welke stuurknuppel beweging zit je dan op de maximale rolroeruitslag?

    Als je bij 50% stuurknuppel uitslag misschien al op de 80%'á 90% van de rolroeruitslag zit dan reageert dat best wel vel met het gevolg dat een kleine knuppelbeweging al gelijk een flinke rolbeweging inzet i.p.v. een kleine correctie. Als je dan nog hoogteroer en richtingsroer erbij geeft dan zit je zo in een spiraal.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    100% (= knuppel tegen de aanslag).

    Bij het instellen van de roeruitslagen zet je (ik) de knuppel in de hoek, dan draai ik aan dat intelligente wieltje op mijn zender met de centimeter naast het roer, en als de uitslag overeenkomt met de aangegeven (maximum-)waarde, is het klaar . . . :)


    jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    FOUT!
    Je moet de zender op 100% zetten, de volle uitslag gebruiken en dan mechanisch alles op de juiste uitslagen zetten.
    Dat kan een hoop verklaren want nu wordt ie heel gevoelig op de roeren.
    Eigenlijk moet je hem instellen alsof je geen computerzender hebt (Les 1 van hoe bouw ik besturing in).
    Je gebruikt nu maar een hele kleine uitslag van je servo.
    Je hevelverhouding is dus niet goed.


    GJ
     
    aurectar, Jonkje, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Exact
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heb je gelijk in, da's inderdaad beter.

    Waarom?

    Volgens mij verandert daar niks aan.

    Als je alles op het buitenste gaatje zet wel.

    Maar dat doe ik niet.


    jan.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik doe het ook precies zo als GJVO het beschrijft.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, is niet beter, is gewoon de manier zoals het hoort.
    De jeugd zag je ook altijd de imperfecties eruit halen met de computerzender maakt soms gaat dat niet.
    Dus altijd voordat je servo's inbouwt de servo in de middenstand zetten en daar vanuit gaan.
    Dan net doen alsof je geen computerzender hebt maar zorgen dat alles mechanisch goed is.
    Kleine aanpassingen doe je naderhand met de computer.


    Jawel, zie de servo als een stappenmotor.
    Die kan maar een beperkt aantal stappen zetten per 360 graden.
    200 stappen van 1,8 graden (ok, bij een stappenmotor zijn daar andere trucjes voor).
    Wat jij nu doet is maar 100 stappen gebruiken van 3,6 graden of 50 van 7,2.
    Dus de onderlinge stappen worden groter zodat je minder precies kan sturen.


    Zie bovenstaande, je moet altijd zoveel mogelijk de kracht van de servo benutten, dus binnenste gaatje servo naar het buitenste gaatje hevel.
    Dan kan een 2 kilo servo vaak al een heel groot roer goed en zeer precies aansturen.
    10mm op de servo is dan misschien 3mm op de hevel, en dan met die hele kleine stapjes, dat stuurt stukken fijner.

    En Jan, je zal niet de eerste zijn die het zo doet hoor.
    Zelfs zeer ervaren vliegers zie je deze fout maken.
    Je snijdt je pas echt in de vingers als je niet mijn manier gebruikt bij volgfk modellen, dat de servo's al in de vleugel verlijmd zitten zodat je nooit meer het heveltje los kan halen.
    Dan kan je je hele vleugel of romp slopen om een heveltje los te halen.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het liefst zou ik hier Max zijn bevindingen willen lezen want die draaide prima bochten maar net zoals met het afstellen van een F1 auto kan een coureur zo zijn eigen wensen hebben waar door die auto naar hem toe komt en bij zijn rijstijl past. Voor Jan is dat (denk ik) een iets tragere reactie op het sturen maar dan moet de ASK 13 weer zelf corrigerend zijn want anders blijf je toch flink corrigeren.

    Maar nogmaals ik stond erbij en keer er naar en trok mijn conclusie maar veel vliegen met wat aanpassingen gaat ervoor zorgen dat Jan volgend jaar in Kampen er volop van kan gaan genieten . :)
     

Deel Deze Pagina